Web Analytics Made Easy - Statcounter

نرم‌افزار بسیج که از روزهای جنگ و دفاع از میهن آغاز شد، هیچ‌گاه به ویروس مبتلا نشد و متناسب با هر صحنه‌ای خود را به ‌وسط کارزار کشاند و سربلند از آزمون‌های مختلف بیرون آمد.

به گزارش مشرق، روزهای آخر آبان ۹۶ و آغازین بهار ۹۸ وقتی زلزله کرمانشاه و سیل گلستان، جان و جسم ایرانیان را آزرده کرد، این نسخه بسیج بود که بار دیگر خود را نشان داد و در رزمایشی همگانی، امکانات و ظرفیت‌های گوشه گوشه کشور را به‌کمک گرفت تا آلام هموطنان رنج‌دیده را بکاهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزهای پایانی اسفند ۹۹ داستان مقداری متفاوت بود. این بار حادثه‌ای مبهم، ترسناک و پدیده‌ای جدید از شرق عالم به سراغ ایران آمده بود. میهمان ناخوانده‌ای که با ورود به منزل هر ایرانی، رعب و وحشت را با خود به ارمغان می‌آورد. کرونا پدیده‌ای ناشناخته‌ای بود، امّا نسخه بسیج، به‌خوبی شناخته شده بود و امتحان خود را در روزهای سخت ملّت ایران پس داده بود. نسخه بسیج نمی‌توانست ایران و ایرانی را محل تاخت و تاز کووید ۱۹ ببیند و کنج عافیت برگزیند تا مبادا خود، ویروسی شود!

بسیج به میدان مقابله با کرونا برخاست و دیری نپایید که کوی و برزن، شاهد حضور بسیجیانی بود که برای ضدعفونی معابر، چهره جدیدی به‌خود گرفته بودند.

امّا آلوده کردن معابر و سطوح، تنها یک چهره کرونا بود. کرونا، زهر خود را به اقتصاد کشور و سفره مردم نیز وارد کرده بود و هرچه از حضور این میهمان ناخوانده در کشور زمان می‌گذشت، چرخ اقتصاد کندتر می‌شد و دست کارگر و مغازه‌دار و صاحبان مشاغل مختلف خالی‌تر از قبل می‌شد.

کرونا کرکره مغازه‌ها را پایین کشید

کرونا کرکره مغازه‌ها را پایین کشید

بسیج این بار نیز منتظر فرمان نماند و با درک درست صحنه به یک دست به کمک کادر درمان شتافت و از معابر گندزدایی کرد و با دستی دیگر، کمک‌های خود را به نیازمندان و قشرهایی که بیشترین آسیب را از کرونا دیده بودند می‌رساند.

با این حال، به نقطه‌عطفی نیاز بود تا نهضتی را در یاری به مردم آسیب‌دیده، سازماندهی کند و رزمایشی سراسری در کل کشور رقم زند.

نیمه شعبان سال ۹۹ این نقطه‌عطف رقم خورد.

رزمایش کمک مومنانه از سخنرانی نیمه‌شعبان رهبر انقلاب کلید خورد

رهبر معظّم انقلاب در نطقی که به‌صورت زنده از تلویزیون پخش شد، دستور یک رزمایش سراسری را صادر کردند:

«... عدّه‌ای هستند که در این شرایط و در این اوضاع حقیقتاً زندگی‌شان به‌سختی قابل گذران است و نمیتوانند زندگی معمولیِ عادیِ خودشان را اداره کنند؛ مردمی که دستشان باز است و توانایی دارند بایستی در این زمینه فعّالیّت وسیعی را شروع کنند... چه خوب است که یک رزمایش گسترده‌ای در کشور به وجود بیاید برای مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا که این اگر اتّفاق بیفتد، خاطره‌ خوشی را از امسال، در ذهن‌ها خواهد گذاشت».

فردای آن روز، سازمان بسیج مستضعفین شاهد یک نشست بود. فرماندهان بسیج که در همان ساعات نخست پس از سخنان رهبر معظّم انقلاب برنامه‌ریزی‌های مقدماتی را برای ایجاد یک رزمایش سراسری انجام داده بودند، روز جمعه در ارتباط تصویری با نواحی بسیج در سراسر کشور، هماهنگی‌های نهایی را برای آغاز رزمایش کمک مؤمنانه در کشور انجام دادند و روز شنبه را به‌عنوان آغاز مرحله نخست رزمایش کمک مؤمنانه اعلام کردند.

اعلام آغاز مرحله اول نهضت کمک مؤمنانه در سازمان بسیج مستضعفین- یک روز پس از سخنرانی رهبر معظّم انقلاب

دیری نپایید که خیزش کمک مؤمنانه سراسر کشور را فرا گرفت و پایگاه‌های مقاومت در سراسر کشور به کانون شناسایی نیازمندان واقعی،  رایزنی با خیّرین، جمع‌آوری کمک‌های مردمی، بسته‌بندی کمک‌ها و تقدیم آن‌ها به نیازمندان تبدیل شد.

جمع‌آوری ۷۰۰ میلیارد تومان کمک نقدی از ثمرات مرحله نخست رزمایش کمک مؤمنانه بود که بسیج این کمک را در قالب بسته‌های معیشتی ۳۰۰ هزار تومانی به نیازمندان اهدا کرد.

کمک مؤمنانه به توزیع بسته‌های معیشتی منحصر نشد و هرچه زمان سپری شد، بسیج، کمک‌های مؤمنانه را به حیطه‌های مختلف زندگی و نیازهای گوناگون اقشار نیازمند تسری داد. تأمین لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان، تهیه بسته‌های بهداشتی و تهیه جهیزیه برای زوج‌های نیازمندی که حالا کرونا آن‌ها را یک قدم از تشکیل زندگی مشترک دور کرده بود، از جمله اقدامات جدید بسیج در مرحله دوم کمک مؤمنانه به‌شمار می‌رود.

نهضت کمک مؤمنانه خاموش نشد و مرحله دوم آن از عید قربان آغاز شد و تا پایان ماه صفر ادامه داشت.

برگزاری دو مرحله رزمایش کمک مؤمنانه از سوی بسیج، دستاوردهای پرباری را در بر داشت: توزیع  ۱۰ میلیون بسته معیشتی، ۵ میلیون بسته بهداشتی، ۲۱ میلیون پرس غذای گرم، ۱۴ هزار سری جهیزیه، ۶۶۸ هزار بسته لوازم التحریر و قربانی شدن ۵۰ هزار رأس دام. به این موارد باید ۴۷ میلیارد تومان کمک نقدی مردم که توسط بسیج در اختیار نیازمندان قرار گرفت را نیز افزود. 

اهدای جهیزیه

اهدای جهیزیه

پنجشنبه ۸ آبان ۹۹ همزمان با هفته وحدت، مرحله سوم نهضت کمک مؤمنانه در ارتباط تصویری سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین با نواحی بسیج سراسر کشور کلید خورد.

سردار سلیمانی که دو مرحله نخست رزمایش کمک مؤمنانه را به اعجاب آور می‌دانست، اعلام کرد که بسیج در مرحله سؤم کمک مؤمنانه به نیازهای اساسی‌تر نیازمندان خواهد پرداخت.

بسیج در مرحله سوم کمک مؤمنانه که تا عید نوروز و نیمه شعبان ادامه خواهد داشت خود را متعهد به ایجاد ۲۵۰ هزار شغل برای نیازمندان کرده است. امّا این تمام اقداماتی نیست که در قالب کمک مؤمنانه برای اشتغال نیازمندان رخ خواهد داد. آستان قدس رضوی، ‌بنیاد مستضعفین و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز مجموعاً ۵۵۰ هزار شغل ایجاد خواهند کرد تا مجموع ایجاد اشتغال‌ به ۸۰۰ هزار شغل برسد.

ساخت مسکن برای محرومین از دیگر اقداماتی است که بسیج قصد دارد با پای کار آوردن دستگاه‌های مختلف و کمک‌های خیّرین در مرحله سوم کمک مؤمنانه آن را در دستور قرار دهد. رئیس سازمان بسیج معتقد است در این مرحله، حجم قابل توجهی از مسکن برای نیازمندان ساخته خواهد شد.

رایحه کمک مؤمنانه بسیج، امروز همه جا پیچیده است و بسیج سعی کرده از هیچ قشری غفلت نکند و هیچ نیازی را بدون پاسخ نگذارد. چه افرادی که به دلیل ارتکاب جرائم غیرعمد به حکم قانون در گوشه زندان به‌سر می‌برند و به‌دلیل عدم تمکن مالی، از حضور در کانون گرم خانواده محروم هستند. کمک مؤمنانه بسیج از این دسته از افراد نیز غافل نشده است.

آزادی بیش از ۲۴۰۰ نفر زندانی غیر عمد در سال ۹۹، از دیگر اقداماتی است که بسیج با همکاری سازمان زندان‌ها به سرانجام رسانده است. در هفته بسیج نیز بیش از ۱۰۰۰ زندانی غیرعمد توسط بسیج از زندان آزاد شد.

امضای تفاهم‌نامه آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد از سوی بسیج مستضعفین و سازمان زندان‌ها

نهضت رزمایش کمک مؤمنانه در نیمه شعبان سال ۱۴۰۰، یک‌ساله می‌شود و برگ زرین دیگری را در کارنامه پرافتخار این نیروی مردمی به‌ثبت خواهد رساند.

مرور آنچه در ایّام شیوع کرونا در کشورهای مختلف جهان و داعیه‌داران تمدّن و فرهنگ، گذشت و مقایسه آن با جلوه‌های تاریخی ایثار و فداکاری ایرانیان، درس‌های مهمی را در تاریخ ثبت خواهد کرد.

سرقت محموله ماسک فرانسوی‌ها توسط آمریکا

قفل کردن مواد شوینده در فروشگاه‌ها در سان‌فرانسیسکوی آمریکا

در این میان، بسیج، برگ برنده‌ ملّت ایران است که سال‌های سال این عاطفه و شور مردمی را در صحنه‌های مختلف مدیریت و به‌ثمر رسانده است.

نرم‌افزار بسیج که از روزهای جنگ و دفاع از میهن آغاز شد، هیچ‌گاه به ویروس مبتلا نشد و متناسب با هر صحنه‌ای خود را به‌وسط کارزار کشاند و سربلند از آزمون‌های مختلف بیرون آمد. کرونا از آخرین این آزمون‌هاست.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قره باغ کمک مومنانه بسیج بسیج مستضعفین هفته بسیج سردار حاج قاسم سلیمانی آستان قدس رضوی سازمان بسیج سازمان زندان ها سازمان بسیج مستضعفین سلامت رزمایش کمک مؤمنانه کمک مؤمنانه کمک مؤمنانه بسیج مستضعفین سازمان بسیج سراسر کشور نیمه شعبان کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۳۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سندروم پس از کرونا چیست؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، معمولاً افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند ظرف چند هفته بهبود می‌یابند. اما بعضی از افراد، حتی کسانی که علائم زیادی ندارند و بیماری‌شان خفیف است ممکن است علائمی داشته باشند که پس از مدت طولانی ادامه پیدا کند. این مشکلات گاهی سندرم پس از کرونا یا کووید طولانی مدت نام می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: ویروسی که موجب بی‌خوابی می‌شود سندرم پس از کووید ۱۹

سندرم پس از کووید-۱۹ شامل انواع علائم جدید، برگشتی یا مداوم است که افراد بیش از چهار هفته پس از ابتلا به کووید-۱۹ تجربه می‌کنند. در بعضی افراد، سندرم پس از کووید، ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد؛ به گونه‌ای که در بعضی موارد باعث ناتوانی فرد می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که بین یک ماه تا یک سال پس از ابتلا به کووید-۱۹، از هر ۵ فرد ۱۸ تا ۶۴ ساله، حداقل یک نفر یک دچار مشکلاتی می‌شود که ممکن است ناشی از کووید باشد.

ضمن آنکه در میان افراد ۶۵ ساله و بالاتر هم اغلب از هر چهار نفر حداقل یک نفر دچار عوارض پس از بیماری می‌شود بیماری پزشکی دارد که ممکن است ناشی از کووید باشد.

دکتر مصطفی نوری‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گروه بیوتکنولوژی در مورد ابتلای جدید افراد به کرونا می‌گوید: بیماری کرونا ویروس که از اواخر سال ۲۰۱۹ شروع شد تا امروز حدوداً موجب ابتلای ۷۰۴ میلیون نفر به این بیماری شده و در این بین نیز تقریباً ۷ میلیون نفر جان خود را از دست دادند.

به غیر از آنکه این بیماری از لحاظ روانی، سلامت و اقتصاد موجب مشکلاتی زیادی شد؛ این مشکلات همچنان هم ادامه دارند.


آلرژی بعد از کووید

به گفته این استاد دانشگاه یکی از عوارضی که تا به امروز در مورد آن صحبت نشده بوده به وجود آمدن آلرژی بعد از دوران کووید است. این نظریه را مطالعه‌ای که به تازگی در نیچر چاپ شد ثابت کرده است.

این مطالعه که در کشورهای کره جنوبی، ژاپن و انگلستان انجام شد و در آن ۲ میلیون نفر شرکت کردند ثابت کرد کووید ۱۹ موجب افزایش آلرژی در افراد شده است.

افزایش بیست درصدی ابتلا به آلرژی

دکتر نوری زاده می‌گوید: نتایج مطالعات نشان داد افرادی که در این ۴ سال به کرونا مبتلا شدند به میزان ۲۰ درصد بیشتر از دیگر افراد مشکلات آلرژی را تجربه کردند؛ یعنی ویروس کرونا احتمال به وجود آمدن آلرژی را ۲۰ درصد افزایش داده است.

یکی از مشکلات عمده‌ای که بعد از کووید به میزان قابل توجهی افزایش داشت آسم است؛ یعنی افرادی که قبلاً به کرونا مبتلا شده‌اند دو برابر بیشتر از افرادی که به کرونا مبتلا نشدند می‌توانند مشکلات آسم را تجربه کنند.

یکی از واکنش‌های آلرژیک نیز رینیت یا آبریزش بینی است. این مطالعه همچنین ثابت کرده احتمال اینکه افراد مبتلا به کرونا به رینیت مبتلا شوند ۲۵ درصد افزایش داشته است.

مشکلات دو برابری عوارض ابتلای سخت به کرونا

به گفته این استاد دانشگاه در حالت کلی افرادی که بعد از ابتلا به کرونا علائم شدیدتری را تجربه کردند نسبت به افرادی که علائم خفیفی داشته‌اند با احتمال ابتلای بیشتری به مشکلات آلرژیک مواجه شده‌اند. این نسبت در افرادی که علائم شدیدتری را تجربه کردند ۵۰ درصد و در افرادی که علائم خفیف‌تری را تجربه کرده‌اند ۱۴ درصد است.

تشکیل لخته و ابتلا به سکته

نتیجه دیگری که این پژوهشگران حاصل کردند این بود که تزریق واکسن توانسته به میزان قابل توجهی موجب کاهش واکنش‌های آلژیک بعد از کووید شود.

احتمال می‌رود این تأثیر به خاطر تحت تأثیر قرار گرفتن سلول‌های تی از سیستم ایمنی باشد که مطالعات بعدی این نظر را تأیید یا رد خواهند کرد. همچنین تشکیل لخته یا سکته نیز از عوارض دیگر ابتلا به بیماری کرونا به شمار می‌رود.

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1227939 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • واکنش دیدنی آقای بازیگر وقتی اسم همسرش را می‌شنود |‌ ویدئو
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • تولید نوشت‌افزار ایرانی با کاغذ ایرانی
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • اساتید بسیجی و غیربسیجی برای کمک به ارتقای نظام حکمرانی در صحنه هستند/ برگزاری ۱۷۳ کرسی نقد و نظریه پردازی
  • 36 ساعت جالب برای قبول پیشنهاد پرسپولیس
  • شمسایی: از حذف ژاپن ناراحتم؛ وقتی می‌گفتم فوتسال آسیا تغییر کرده، این روزها را می‌دیدم
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • فروش بلیت قطار‌های حومه‌ای قم فقط از نرم افزار سبرا