Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-03-28@13:13:17 GMT

اختیارات شهرداران افزایش می یابد

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۰۳۲۰۷

محسن پیرهادی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پارس نیوز، از تصویب کلیات طرح جامع مدیریت شهری در این کمیسیون خبر داد و گفت: طرح جامع مدیریت شهری، از مدت ها پیش در دستور کار مجلس شورای اسلامی بوده و در مجلس یازدهم، از همان ابتدا در اولویت قرار گرفته است.

پیرهادی گفت: در طرح جامع مدیریت شهری، به دنبال ایجاد یکپارچگی در وظایف و اختیارات شهری و محلی هستیم و تلاش داریم از تعدد مراجع تصمیم گیر در امور محلی کاسته و اختیارات مدیریت های شهری را افزایش دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی کشورها، تجربیات موفقی از واگذاری امور خدماتی، ارتباطی، آموزشی، بهداشتی و حتی امنیتی به نظام مدیریت شهری داشته اند که متاسفانه ما در این زمینه دچار عقب ماندگی هستیم. 

عضو مجمع نمایندگان تهران اضافه کرد: طرح جامع مدیریت شهری از گذشته روی میز نمایندگان و از تکالیف برنامه های چهارم و پنجم بوده است. سال ۹۳ لایحه ای با این عنوان و در سال ۹۶ طرحی توسط نمایندگان پیرامون همین موضوع تدوین شد که تا کنون به سرانجام نرسیده است. دلیل عمده حرکت کند این طرح در مسیر تصویب و تبدیل شدن به قانون، مقاومت دستگاه ها و نهادهای اجرایی در برابر تصحیح و تجمیع اختیارات بوده است. طبیعتا دستگاه ها نمی خواهند بخشی از اختیارات خود را به مدیریت های محلی واگذار کنند و با این کار، تعداد صندلی های مدیریتی و گستره نفوذ و عمل خود را محدود کنند.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس گفت: از وزارت کشور، شوراهای شهر و شهرداری های سراسر کشور، به ویژه کلان شهرها خواسته ایم نظرات کارشناسی خود را پیرامون طرح جامع مدیریت شهری ارسال کنند. در حال حاضر کلیات طرح تصویب شده و هنوز به تصویب جزئیات نرسیده ایم. اصرار داریم تمام ظرفیت علمی و کارشناسی کشور اعم از اساتید دانشگاه، شهرداران و مدیران شهری، اعضای شوراهای شهر و سایر افراد و مراکز مرتبط در تدوین این طرح مشارکت کنند. با رویکرد توجه به مدیریت های محلی، شهرداری ها روز به روز در حال گسترش و بسط ید هستند و حتی می توان از شهرداری ها و مدیریت های محلی به عنوان قوه چهارم در ساختار مدیریت کشور نام برد. اگر مجموع کارکنان و بودجه شهرداری ۱۰ کلانشهر کشور را با وزرات خانه ها و دستگاه های بزرگ مقایسه کنیم، به این نتیجه می رسیم که این ادعای گزافی هم نیست.  

وی اضافه کرد: پس از تجمیع نظرات کارشناسی و اخذ نظرات مرکز پژوهش های مجلس، طرح جامع مدیریت شهری به صحن علنی خواهد رفت و در انتظار رای نمایندگان خواهد بود. این نکته را هم باید اضافه کرد که مجلس یازدهم از ابتدای کار، توجه ویژه ای به نظام مدیریت شهری داشته است، به طوری که در این دوره فراکسیون مدیریت شهری با حضور ۱۹۳ نماینده مجلس تشکیل شد که بی سابقه بوده است.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: مدیریت شهری مجلس یازدهم مجلس شورای اسلامی محسن پیرهادی مدیریت شهری فراکسیون مدیریت شهری اختیارات شهرداران طرح جامع مدیریت شهری طرح جامع مدیریت شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۳۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار سطح زرد هواشناسی برای وزش باد گرم در گیلان/ دمای هوا ۶ تا ۱۲ درجه افزایش می‌یابد

مدیرکل هواشناسی گیلان از هشدار سطح زرد باد گرم طی فردا سه‌شنبه تا صبح چهارشنبه جاری در استان خبر داد و گفت: طی این مدت وزش باد جنوبی (باد گرم برخی مناطق شدید، ارتفاعات و دامنه ها خیلی شدید)، افزایش دما، بعضی مناطق جلگه ای و ساحلی پدید مه یا مه آلود بودن هوا، احتمال گسیل گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

محمد دادرس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در گیلان، اظهار کرد: نقشه‌های هواشناسی نشان‌دهنده فعالیت سامانه باد جنوبی (باد گرم) در منطقه گیلان است.

وی افزود: طی فردا سه‌شنبه تا صبح چهارشنبه جاری، وزش باد جنوبی (باد گرم برخی مناطق شدید، ارتفاعات و دامنه‌ها خیلی شدید)، بعضی مناطق جلگه‌ای و ساحلی پدید مه یا مه آلود بودن هوا، احتمال گسیل گرد و خاک پیش بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی گیلان از صدور هشدار سطح زرد هواشناسی باد گرم در استان گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: آسیب سازه‌های موقتی و سست، گلخانه‌ها، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی، احتمال سقوط اجسام از ارتفاع، شکستن درختان، گسترش آتش‌سوزی احتمالی جنگل‌ها و مراتع و در پاره‌ای نقاط کاهش دید افقی به سبب مه آلود بودن هوا از اثرات فعالیت این سامانه پیش‌بینی شده است.

دادرس با بیان اینکه طی این مدت دمای هوا شش تا ۱۲ درجه سلسیوس افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: با توجه وزش باد گرم، شهروندان و مسافران از روشن کردن آتش در مراتع و عرصه‌های جنگلی استان پرهیز کنند و در صورت برپا کردن آتش، در هنگام ترک طبیعت از خاموش بودن آتش اطمینان حاصل کنند.

وی با بیان اینکه مخاطرات هواشناسی از روز سه‌شنبه تا صبح چهارشنبه جاری در استان پیش‌بینی شده است، گفت: به منظور جلوگیری از وقوع حوادث و صدمات ناگواری انسانی، شهروندان و مسافران طی این مدت از کوهنوردی در مناطق کوهستانی خودداری و هنگام تردد در جاده‌های مه‌آلود احتیاط کنند.

مدیرکل هواشناسی گیلان با بیان اینکه کشاورزان به‌ویژه گلخانه‌داران و مرغداری‌ها تمهیدات لازم به منظور جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از وزش باد گرم را به عمل آورند، اضافه کرد: شهروندان طی این مدت از تردد و استقرار در زیر درختان و سازه‌های موقتی بزرگ خودداری کنند.

کد خبر 739136

دیگر خبرها

  • جمع آوری پسماند ۲ محور پرتردد رشت همزمان با ایام نوروز
  • مراجعه ۱۰ هزار بیمار به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • سرعت باد در منطقه سیستان افزایش می‌یابد
  • برای حل بسیاری از چالش‌های اقتصادی باید تولید در کشور افزایش یابد
  • مالیات افزایش می‌یابد/وزیر اقتصاد: رسما مخالفت خود را با تصمیم مجلس برای افزایش بار مالیاتی اعلام کردیم
  • افزایش سرمایه اجتماعی و رضایتمندی مردم در گرو مبارزه با فساد
  • ابلاغ آئین‌نامه جدید اسقاط و سن فرسودگی خودروها/ افزایش ارزش اسقاط خودروهای فرسوده
  • دسترسی بدون واسطه گردشگران به محصولات محلی فراهم شود
  • دمای هوا در آذربایجان‌غربی افزایش می‌یابد
  • هشدار سطح زرد هواشناسی برای وزش باد گرم در گیلان/ دمای هوا ۶ تا ۱۲ درجه افزایش می‌یابد