Web Analytics Made Easy - Statcounter

چهار نهاد مرتبط با یونسکو بار دیگر نگرانی خود را درباره‌ آسیب‌های واردشده به دارایی‌های فرهنگی که در طول مخاصمه بین ارمنستان و آذربایجان رخ داده، مطرح و تاکید کردند که پیگیرِ دقیق وضعیت میراث فرهنگی و دینی در طول اجرای آتش‌بس و عملیات حفاظت صلح، خواهند بود.

به گزارش ایسنا، چهار نهاد مرتبط با یونسکو؛ «ایکوموس (شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها)»، «ایکا (شورای بین‌المللی آرشیو)»، «ایفلا (فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری)» و «ایکوم (شورای بین‌المللی موزه‌ها)» تمام طرف‌های درگیر در اجرای کامل توافق آتش‌بس در جنگ قره‌باغ را، که از تاریخ ۱۰ نوامبر در قره‌باغ کوهستانی اجرایی شده است، دعوت کرده‌اند تا "به طور فعال در تضمین احترام و حمایت کامل تمام میراث فرهنگی در مناطق مرتبط، به ویژه مناطقی که تسلط بر آن‌ها از یک طرف به طرف دیگر منتقل می‌شود (ناحیه آغدام، ناحیه‌ کلبجر، و منطقه لاچین)، بکوشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این احترام و حمایت باید به حفاظت، شرح و معرفی تمام این میراث فرهنگی گسترش یابد."

در ادامه نیز آمده است: "با ارجاع به بیانیه پیشین صادرشده از سوی سپر آبی، که هر چهار سازمان عضو مؤسس آن هستند، در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۰، بار دیگر به تمام طرف‌های درگیر، تعهداتی را که طبق مفاد قانون بین‌المللی حفاظت میراث فرهنگی در شرایط مخاصمه مسلحانه، به خصوص معاهده لاهه ۱۹۵۴ و دو پروتکل آن دارند، یادآوری می‌کنیم."

بر اساس این خبر، ایکوموس، ایکا، ایفلا، و ایکوم بار دیگر نگرانی خود را در باره‌ گزارش‌ آسیب‌های واردشده به دارایی‌های فرهنگی که در طول مخاصمه رخ داده است، بیان می‌کنند. آن‌ها به پی‌گیری دقیق وضعیت میراث فرهنگی و دینی در طول اجرای آتش‌بس و عملیات حفاظت صلح، ادامه خواهند داد.

این چهار نهاد معتقدند بدون احترام متقابل و باور داشتن به تمام لایه‌های تشکیل‌دهنده‌ میراث فرهنگی غنی منطقه‌ قره‌باغ کوهستانی، کوچک‌ترین امیدی به ایجاد نوعی صلح پایدار وجود نخواهد نداشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: یونسکو توافق ارمنستان و آذربایجان ایکوم ایکوموس ایکا ایفلا میراث فرهنگی بین المللی چهار نهاد قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۳۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت های ویژه کرمانشاه در بحث گردشگری بافت تاریخی و خوراک

سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر بازاریابی گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی در نشست با استاندار کرمانشاه از آمادگی وزارت میراث فرهنگی برای کمک به تدوین برش استانی سند توسعه گردشگری کشور در کرمانشاه خبرداد و گفت : می‌توانیم با همکاری استان این سند را در کوتاهترین زمان تدوین کنیم. 

وی در خصوص روستا‌های معرفی شده برای ثبت جهانی، گفت: روستای هجیج پاوه به لحاظ زیرساختی با مشکلاتی مواجه است، بگونه‌ای که در هر پیک سفر قفل می‌شود. 

مدیرکل دفتر بازاریابی گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی با بیان اینکه امتیاز روستای هجیج بالاست و می‌تواند در سال آینده کاندیدای ثبت جهانی شود، تصریح کرد: باید استان با برنامه این پروژه را به عنوان پروژه ملی پیش ببرد. 

وی ضعف در انعکاس و معرفی را یکی از مشکلات گردشگری استان دانست و گفت: کرمانشاه در غرب کشور بیشتر از همه آسیب دیده و باید با استفاده از ظرفیت وجود آثار جهانی متعدد، خوراک و... با معرفی محور‌های جدید اقدامات اساسی انجام شود. 

وی با بیان اینکه متاسفانه آژانس‌های کرمانشاه کم کار هستند، افزود: آمادگی برگزاری نشست در تهران با دفاتر گردشگری تهران و مجموعه مدیریت گردشگری و دفاتر کرمانشاه هستیم که نیاز است دفاتر استان برای داشتن دستاورد مناسب از این نشست بسته‌های متعددی برای ارائه داشته باشند. 

برگزاری رویداد‌های بین‌المللی، تمرکز بر روی پروژه‌های پیشران و استفاده از ظرفیت‌های خوب استان در گردشگری روستایی از دیگر مواردی بود که مورد تاکید قرار گرفت.

فاطمی راه‌اندازی محور گردشگری شهری در کرمانشاه را یک ظرفیت خاص عنوان کرد و گفت: بافت تاریخی کرمانشاه آنچنان ظرفیت‌های ارزشمندی دارد که می‌تواند یک محور گردشگری شهری بی‌نظیر در غرب کشور باشد. 

مدیرکل دفتر بازاریابی گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی گفت: در محور خوراک کرمانشاه یکی از استان‌هایی است که می‌تواند فرهنگ خوراک را معرفی کند و راه‌اندازی محور خوراک یک نیاز اساسی است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار می‌شود
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • رونمایی از دست‌افزارهای سنگی نویافته کشف رود
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان
  • مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان منصوب شد
  • مجموعه عظیم و تاریخی ریسباف در مسیر احیا
  • بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی به مناسبت تاسیس سپاه پاسداران
  • واگذاری مجموعه تاریخی ریسباف به شهرداری اصفهان
  • ظرفیت های ویژه کرمانشاه در بحث گردشگری بافت تاریخی و خوراک
  • آتش‌سوزی در ۶۷ میراث جهانی ایران