Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شانا»
2024-04-24@05:37:34 GMT

آیا یکصدوهشتادمین نشست اوپک چالشی خواهد بود؟

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۰۴۴۰۵

آیا یکصدوهشتادمین نشست اوپک چالشی خواهد بود؟

بازار اخبار نفت در آستانه برگزاری یکصدوهشتادمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که قرار است پنج روز دیگر یعنی ۳۰ نوامبر (دوشنبه، دهم آذرماه) از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شود، داغ‌ است. تأسیسات نفتی عربستان سعودی بار دیگر هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفته، عراق در سطح معاون نخست‌وزیر از لبریز شدن صبر این کشور برای پذیرش تصمیم‌های اوپک گفته است، امارات قصد خروج از این سازمان را دارد و کشف واکسن‌های تأثیرگذار فایزر و مدرنا برای مقابله با کرونا لبخند را به لب تولیدکنندگان نفت نشانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با هم برخی از این اخبار را مرور می‌کنیم.

۱- خبرگزاری پلاتس به نقل از علی علوی، معاون نخست‌وزیر عراق دیروز (چهارم آذرماه) اعلام کرد که آستانه تحمل عراق، دومین تولیدکننده بزرگ نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، برای پذیرش تصمیم‌های غیرقابل انعطاف این سازمان که بدون توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی اعضا گرفته می‌شود، به بالاترین حد رسیده است. وی در کنفرانس مجازی در عراق که از سوی مؤسسه چتم‌هاوس برگزار شده بود این موضوع را عنوان کرد. عراق به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک از اول ماه مه یعنی زمان اجرایی شدن توافق کاهش تولید ۲۰۲۰ تا پایان ماه اکتبر به‌طور میانگین ۹۱ درصد به این توافق پایبند بوده است.

۲- «امارات قصد خروج از اوپک را دارد». این خبر را نخستین بار بلومبرگ به نقل از مقام‌های رسمی این کشور اعلام و در بیان دلیل آن هم تنش بین دو کشور عربستان و امارات را عنوان کرد. سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی اما در واکنش به این خبر اعلام کرد که کشورش همیشه عضو متعهد در اوپک بوده و این تعهد را از طریق پایبندی به توافق کنونی کاهش تولید نفت اوپک پلاس نشان داده است. امارات از زمان اجرایی شدن توافق اوپک تا پایان ماه اکتبر به‌طور میانگین ۱۰۱ درصد متعهد به این توافق بوده است. خروج امارات اما موضوع مهمی برای بررسی در نشست پیش روی اوپک خواهد بود.

۳- تأسیسات نفتی عربستان بار دیگر از سوی حوثی‌های یمن هدف حمله قرار گرفت. طبق اعلام حوثی‌های یمن در ۲۲ نوامبر (دوم آذرماه) موشکی به سمت ایستگاه توزیع شرکت نفتی سعودی آرامکو در شهر جده در دریای سرخ عربستان سعودی شلیک شده است. محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک هم در واکنش به این اقدام عنوان کرد اقدام‌های خرابکارانه‌ای از این دست برای امنیت تأمین انرژی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مضر است و می‌تواند منجر به نا اطمینانی و نوسان‌های زیادی شود. عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیکننده اوپک از ابتدای اجرای توافق تاکنون توانست ۱۰۸ درصد به تعهدهای خود پایبند بوده است.

۴- تولید نفت لیبی، طبق اعلام شرکت ملی نفت این کشور در ۱۸ نوامبر۲۰۲۰ (۲۸ آبان‌ماه) از مرز یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز گذشت تا زمزمه بازگشت این کشور به توافق کاهش تولید اوپک قوت گیرد. تولید نفت این کشور که در کنار ایران و ونزوئلا از توافق کاهش تولید اوپک پلاس معاف شده در آغاز اجرای این توافق طبق اعلام منابع ثانویه روزانه ۸۲ هزار بشکه ثبت شده اسن. مصطفی صنع‌الله، مدیرعامل این شرکت اما معتقد است لیبی تا تثبیت تولید نفت به نظام سهمیه‌بندی برای کاهش تولید اوپک ملحق نمی‌شود. اعضای اوپک بدون تردید در نشست پیش رو به موضوع لغو احتمالی معافیت لیبی هم خواهند پرداخت.

۵- اعلام خبر مثبت کشف واکسن‌های مؤثر برای مقابله با ویروس کرونا در یک ماه اخیر ازسوی شرکت‌های فایزر و مدرنا امید را به بازار نفت بازگردانده است. قیمت نفت با اعلام این خبر و امید به بهبود تقاضا، روند افزایشی در پیش گرفته است. قیمت نفت برنت امروز به ۴۸ دلار و ۳۱ سنت برای هر بشکه؛ بالاترین رقم از ماه مارس تاکنون رسید. حال با این حجم از اخبار شاید پرسیده شود آیا نشست پیش روی اوپک نشستی چالشی خواهد بود یا خیر؟ ساده‌ترین و بهترین پاسخ این است که تا پایان ۳۰ نوامبر یعنی دهم آذرماه باید صبر کرد. اوپک در سال‌های اخیر نشان داده که کمتر قابل پیش‌بینی است و نشست‌های که پیش‌بینی می‌شد ساده باشد با چالش همراه و به درازا کشیده شد، اما آنچه مشخص است اینکه دیامنتینو آزودو، وزیر معدن و نفت آنگولا بر مبنای حروف الفبا ریاست دوره‌ای نشست اوپک را در سال ۲۰۲۱ به‌عهده خواهد گرفت. عبدالمجید عطار، وزیر انرژی الجزایر هم اکنون این عنوان را داراست.

منبع: شانا

کلیدواژه: عراق امارات متحده عربی عربستان سعودی حوثی های یمن قیمت نفت کاهش تولید تولید نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۴۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم های بیشتر علیه ایران

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، جوسپ بورل - مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد که تحریم‌های پیشنهادی، ممنوعیت انتقال قطعات مورد نیاز برای تولید پهپاد و موشک در ایران و صادرات آن به آنچه وی گروه‌های نیابتی ایران در منطقه خواند، شامل می‌شود.

بورل گفت: ما درباره گسترش تحریم‌ پهپادی ایران به نحوی که تولید موشک‌ و احتمال انتقال آن‌ها به روسیه را شامل شود، به توافق سیاسی دست یافتیم.

وی افزود: حوزه تحریم‌ها نیز بر اساس پیشنهاد اعضای شورا، کل منطقه خاورمیانه و دریای سرخ را شامل می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • توافق الاعرجی با احمدیان درباره توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق + جزئیات
  • علی‌اف: از هر زمان دیگری به توافق صلح با ارمنستان نزدیکتر هستیم
  • عربستان : توافق ما با اروپا باید به فشار به اسرائیل برای توقف درگیری در غزه منجر شود
  • توافق اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • توافق اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌های ایران
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم های بیشتر علیه ایران
  • جزئیات مذاکره گل محمدی و تراکتور/ یحیی چطور پای میز مذاکره نشست؟!
  • پیام‌ تبریک دبیرکل اوپک به رئیس‌جمهوری برای عید فطر