Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس روس معتقد است که ترامپ با فرمان خروج از مشارکت ترانس-پاسیفیک به چین فرصت داد تا چارچوب‌های همکاری خود را گسترش دهد و توافق‌نامه تجارت آزاد را با کشورهای آسیای شرقی امضا کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در تاریخ 25 آبان (15 نوامبر) سال جاری، 15 کشور آسیا و اقیانوسیه با امضای توافق‌نامه‌ای، بزرگترین گروه تجارت آزاد را ایجاد کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش تعرفه‌ها طی سال‌های آینده هدف این گروه اعلام شده است. در همین زمینه اندیشکده "روسیه در سیاست جهانی" مقاله‌ای را به نوشته الکساندر کرولیوف، کارشناس سیاست و اقتصاد جهانی، منتشر کرده است.

وی می‌نویسد: به تعویق انداختن‌های مکرر در امضای توافق‌نامه تجارت آزاد، موسوم به مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای (RCEP)، نارضایتی عمومی از شرایط، اختلاف نظر بین شرکت‌کنندگان، خروج هند از معامله و کشیده شدن چین به یک جنگ اقتصادی با ایالات متحده آمریکا، همه این موارد وضعیتی را به وجود آورد که حتی افراد خوشبین نسبت به تنظیم دقیق متن توافق‌نامه تردید داشته باشند.

کارشناس روس، بیان می‌کند: به صورت نمادین، این توافق 30% از تولید ناخالص داخلی و بیش از 2 میلیارد نفر از مردم جهان را شامل می‌شود، همچنین در فضای بحران شدید ویروس کرونا و توجه بیشتر کشورها به اقتصاد ملی خود امضا شده است. افزون بر آن امضای این توافق‌نامه با پایان کار سیاسی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا همراه بود که خود پروژه جاه طلبانه مشارکت اقیانوس آرام (Trans-pacific partnership) را با فرمان خروج از آن سرنگون کرد. پیش‌بینی می‌شد که این پروژه می‌تواند به نقطه اصلی ادغام در منطقه آسیا و اقیانوسیه تبدیل شود.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

وی می‌افزاید: ایده‌های مشارکت ترانس-پاسفیک متعاقباً در توافق‌نامه جامع و مترقی مشارکت اقیانوس آرام (CPTPP) متشکل از 11 کشور (بدون حضور آمریکا) تجسم یافت. با این حال این پروژه همچنان انتظارات را برآورده نکرد.

 کرولیوف می‌نویسد: 15 کشور در مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای حاضر هستند که تاکنون 28 قرارداد درباره منطقه تجارت آزاد امضا کرده‌اند، بنابراین از نظر تجاری با توسعه مقررات اضافی، به عنوان متحدکننده این توافق‌نامه عمل می‌کند. در این میان موارد مربوط به تنظیم تجارت الکترونیکی، سیاست رقابت، حمایت از مالکیت معنوی و سایر مسائل وجود دارد که قبلاً در توافق‌نامه‌ها اشاره نشده بود. با وجود اینکه مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای بلندپروازانه است، اما از نظر عمق و وسعت مفاد در سطح پایین‌تری نسبت به توافق‌نامه جامع مشارکت اقیانوس آرام قرار می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: در این توافق‌نامه قواعد یکسانی برای تعیین کشور مبدأ کالا در نظر گرفته شده است، همچنین قوانین صدور مجوز، انطباق با استانداردها و مواردی از این قبیل پیش‌بینی شده که به معنای کاهش هزینه‌های تجارت برای صادرات و در نتیجه افزایش تجارت بین کشورها است. کالاهایی که تولید آنها بین کشورهای عضو توافق‌نامه توزیع می‌شود، تحت برنامه ترجیحی قرار می‌گیرند. به بیان دیگر تولید در حوزه کشورهای عضو برای شرکت‌ها سودآور خواهد بود که همین موضوع موجب افزایش تجارت کالاهای واسطه‌ای می‌شود.

کارشناس روس درباره برخی کاستی‌های موجود در این توافق‌نامه، معتقد است: مسئله امکان عدم انجام تعهدات در برخی شرایط استثنائی و امنیتی تحت عنوان شرایط اضطراری ملی خود عبارت جدید و مبهمی است که می‌تواند بهانه‌ای برای تعلیق انجام تعهدات خود در وضعیت‌های نامطلوب جهانی از جمله شیوع بیماری‌های همه گیر باشد. بنابراین مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای با هدف هماهنگی و نه تغییر قوانین بازی موجود در تجارت تنظیم شده است. اما به هر ترتیب، واقعیتِ امضای یک معامله بزرگ که پیش از آن آمریکا چنین وضعیتی را دنبال می‌کرد، با حضور قابل توجه چین می‌تواند دور دیگری از تقابل قدرت‌ بزرگ باشد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

کرولیوف تأکید می‌کند: دونالد ترامپ با فرمان خود برای خروج از مشارکت ترانس-پاسیفیک، به تلاش‌های رئیس جمهور قبل از خود، یعنی باراک اوباما، برای ایجاد قوانین بازی تجارت در آسیا پایان داد و به چین فرصت داد تا چارچوب‌های همکاری خود را گسترش دهد. چین می‌توانست به ابتکار یک کمربند-یک جاده که طی سال‌های اخیر مورد انتقاد گرفته بود، اکتفا کند، اما در حال حاضر این کشور ابزار چندجانبه دیگری برای تاثیرگذاری و نفوذ خود در اختیار دارد.

در این شرایط واکنش آمریکا نیز قابل توجه است، جو بایدن قبلاً اشاره کرده بود که قصد دارد ایالات متحده را به ابتکارهای چندجانبه باز گرداند. ممکن است بایدن بخواهد به توافق‌نامه جامع مشارکت اقیانوس آرام برگردد، در واقع ممکن است این پروژه را احیا کرده و "مسابقه ادغام" را با چین آغاز کند.

به اعتقاد کارشناس روس، تصویب اولیه توافق‌نامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای به طور کامل با منافع اقتصادی و راهبردی پکن مطابقت دارد. برای آسه‌آن نیز توافق‌نامه‌های منطقه آزاد تجاری و گسترش تعهدات در این زمینه، انگیزه جدید برای افزایش تجارت خواهد بود. امضای توافق‌نامه تجارت فرامنطقه‌ای توسط کشورهای جنوب شرقی آسیا به عنوان یک دستاورد بزرگ دیپلماسیِ آسه‌آن شناخته می‌شود.

اندیشکده روسی|ترامپ فقط رابطه آمریکا-روسیه را بدتر کرد/بایدن منتقد مسکو استاندیشکده روسی|جهان دوباره دوقطبی می‌شود؟اندیشکده روسی|پیروزی بایدن سیاست خارجی روسیه را محدود می‌کنداندیشکده روسی|چنین مناظره‌های انتخاباتی پوچی در تاریخ آمریکا بی‌سابقه است

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس مشارکت اقیانوس آرام توافق نامه اندیشکده روسی کارشناس روس تجارت آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۴۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پذیرش بدون کنکور استعدادهای برتر ملی ‌در دانشگاه فرهنگیان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ‌رجبعلی برزویی ‌با اشاره به ابلاغ «آیین‌نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان» توسط ریاست‌جمهوری، افزود: هدف از این اقدام مهم، کیفیت‌بخشی به نیروی انسانی آموزش‌وپرورش از طریق ارتقای سطح ورودی دانشجو‌معلمان دانشگاه فرهنگیان با تمرکز بر استعدادهای برتر دانش‌آموزی است که طبق آن افراد دارای استعداد برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی اعم از دانش‌آموزان و طلاب، می‌توانند بدون شرکت در کنکور دانشگاه فرهنگیان با قرار گرفتن در فرآیند گزینش و احراز شایستگی‌های تخصصی و عمومی از طریق هیات جذب و گزینش، جذب این دانشگاه شده و معلم شوند.

برزویی تصریح کرد: راه‌یافتگان به المپیادهای ملی و دارندگان مدال‌های کشوری‌؛ برگزیدگان مسابقات رسمی و ملی قرآنی، فرهنگی-هنری و ورزشی؛ برگزیدگان جشنواره‌ها و رویدادهای رقابتی معتبر بنیاد ملی نخبگان؛ جشنواره‌های فنی-مهارتی و المپیاد ملی مهارت و مسابقات رسمی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سطح ملی، برگزیدگان مسابقات و جشنواره‌های معتبر ملی حوزوی؛ حافظان کل یا قسمتی از قرآن کریم و  دارندگان رتبه‌ زیر هزار کشوری در کنکور افراد مشخص شده در این آیین‌نامه هستند‌ که با رعایت دستورالعمل اجرایی که متعاقبا اعلام می‌شود از این مسیر، جذب دانشگاه فرهنگیان خواهند شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه فراخوان پس از تایید شیوه‌نامه در هیات جذب و پذیرش دانشجو‌معلمان دانشگاه به صورت رسمی از طریق پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه فرهنگیان به نشانی‌ (WWW.CFU.AC.IR) ‌اطلاع‌رسانی گسترده خواهد شد؛ گفت: تلاش می‌شود تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری این رویداد مهم نظام تعلیم و تربیت، تدوین و عملیاتی شود.

برزویی ادامه داد: در این آیین‌نامه مشوق‌هایی برای استعدادهای برتر پس از جذب در دانشگاه فرهنگیان، نسبت به سایر دانشجویان پیش‌بینی شده است که تفصیل آن متعاقبا اعلام خواهد شد.‌

دیگر خبرها

  • توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • دیدار آلومینیوم و پرسپولیس بدون حضور زنان برگزار می‌شود
  • مقام روسی: آمریکا جنگ را انتخاب کرده است
  • برگزاری بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس بدون حضور بانوان+عکس
  • اوکراین فقط شش ماه وقت دارد
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • دیلی‌تلگراف: اوکراین فقط ۶ ماه وقت دارد
  • برنامه جامع مشارکت مردم در اقتصاد امروز نهایی می‌شود
  • فوری؛ تراکتور-استقلال بدون تماشاگران خانم!
  • پذیرش بدون کنکور استعدادهای برتر ملی ‌در دانشگاه فرهنگیان