Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای عراقی خود بر آمادگی مسکو برای پاسخگویی به خواسته‌های تسلیحاتی عراق تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و فؤاد حسین، همتای عراقی وی امروز (چهارشنبه) کنفرانس مطبوعاتی مشترکی را در مسکو برگزار کردند.

وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد: روابط مسکو با بغداد هیچ مانعی برای این کشور به منظور برقراری مناسبات با کشورهای غربی و کشورهای همسایه ایجاد نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لاوروف در جریان این کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: با طرف عراقی درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه رایزنی کردیم.

وی در ادامه تأکید کرد: ما منتظر سفر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به مسکو هستیم.

وی درباره وضعیت منطقه گفت: ما به ثبات منطقه و ایده امنیت جمعی که روسیه با مشارکت کشورهای شورای همکاری و ایران و کشورهای عضو دائم شورای امنیت مطرح کرده است، پایبندیم و سفر فواد حسین به مسکو در تقویت مناسبات دو جانبه در زمینه‌های مختلف و ثبات منطقه نقش‌آفرین و تاثیرگذار است.

لاورف تصریح کرد: روسیه از تلاش‌های الکاظمی در رابطه با وضعیت عراق، نابودسازی تروریسم و مقدمه‌چینی برای برگزاری انتخابات در زمانی نزدیک حمایت می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: ما از موضع عراق در حمایت از حل بحران سوریه قدردانی می‌کنیم و مشارکت عراق در کنفرانس کمک به پناهندگان در دمشق را ارج می‌نهیم.

لاوروف با بیان اینکه حضور نیروهای آمریکایی در عراق، سوریه و افغانستان تصمیمی است که به حاکمیت این کشورها مربوط است، اظهار کرد: مصوبه پارلمان عراق در خروج نظامیان خارجی تنها راه برای مشروعیت‌بخشی به خروج این نیروها از عراق است.

لاوروف تصریح کرد: حضور نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه تنها ویرانی به ارمغان آورده و موجب نقض حاکمیت این کشورها و به وجود آمدن مشکلات در آن شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت که روسیه بر توسعه روابط با بغداد اصرار دارد و آماده پاسخگویی به خواسته‌های عراق در زمینه تسلیحات است.

وی افزود: ما آماده توسعه همکاری با عراق در زمینه آموزش هستیم و چند پیش‌نویس تفاهمنامه میان ما و عراق در حال تهیه شدن است.

لاوروف در بخش دیگری از اظهاراتش درباره سفر مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به منطقه نیز تأکید کرد: درباره موضوع منازعه عرب‌ها و اسرائیل نیز گفت‌وگو کردیم و ما معتقدیم که تلاش‌های اخیر آمریکا برای عادی سازی روابط میان اسرائیل و برخی کشورهای عربی نباید جایگزین حل و فصل عادلانه مساله فلسطین شود.

وی ادامه داد: مداخله آمریکا و هم‌پیمانانش در عراق، سوریه و لیبی منجر به بهتر شدن شرایط زندگی در این کشورها نشده است و تنها مشکلاتی را به بار آورده که شهروندان این کشورها، سیاستمداران و دولت‌های آنها را به غلبه بر این مشکلات واداشته است.

لاوروف همچنین تصریح کرد: برای رهبری آمریکا بسیار مهم است که از چنین ماجراجویی‌های خارجی در آینده خودداری کند به ویژه مواردی که تهدیدهای جدی را برای سراسر منطقه به همراه دارد.

این مقام روس همچنین گفت: روسیه در گذشته نقش مهم و قابل توجهی در زمینه تقویت قدرت دفاعی عراق و تجهیز ارتش و نیروهای امنیتی آن به ویژه در زمینه تهدیدات تروریستی ایفا کرده است و همچنان به این نقش ادامه می‌دهد.

در مقابل فؤاد حسین نیز گفت: با لاوروف درباره چالش‌های منطقه، تلاش مشترک برای عبور از آنها، اوضاع امنیتی عراق و روابط آن با کشورهای همسایه گفت‌وگو کردیم.

وی در ادامه از روسیه به دلیل همکاری با عراق در زمینه مقابله با تروریسم تشکر و قدردانی کرد.

لاوروف درباره محاکمه عناصر داعش و تروریستی نیز تأکید کرد که غرب نباید در مساله محاکمه عناصر تروریستی ازجمله عناصر داعش که از اروپا برای جنگ به سوریه، عراق و دیگر کشورها آمده بودند، اختلافات قانونی و قضایی ایجاد کند.

وی در این باره افزود: شمار زیادی از این عناصر بازداشت شدند. ما معتقدیم که این افراد یا باید در کشورهایی محاکمه شوند که از آنجا به عراق، سوریه و دیگر کشورها آمده‌اند یا در کشوری که در آنجا مرتکب جنایات تروریستی شده‌اند.

لاوروف همچنین خاطرنشان کرد: گزینه‌های دیگر غیرقانونی خواهند بود و از همکاران غربی‌مان می‌خواهیم که اختلافات قانونی و قضایی ایجاد نکنند؛ یا خودشان آنها را محاکمه کنند و یا بگذارند کشورهای قربانی جنایات آنها این اقدام را انجام دهند.

فؤاد حسین همچنین اعلام کرد که جمعه عناد، وزیر دفاع عراق به زودی به مسکو سفر خواهد کرد و با مقامات روسیه پرونده‌های نظامی میان دو طرف را بررسی می‌کند.

وزیر خارجه عراق همچنین از بازگشت دانشجویان عراقی به روسیه برای تکمیل روند تحصیلات‌شان خبر داد.

این مقام عراقی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به حضور نیروهای آمریکا در کشورش افزود: با آمریکا درباره خروج ۵۰۰ نظامی این کشور از عراق توافق کرده‌ایم.

وی در ادامه تصریح کرد: پس از توافق با واشنگتن بر سر جدول زمانی خروج نظامیان ایالات متحده از عراق، شمار نیروهای آمریکا در عراق به ۲۵۰۰ تن کاهش یافته است.

همچنین میدل ایست نیوز گزارش داد، «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «سرگی لاوروف» اعلام کرد که یادداشت‌های تفاهم با روسیه در سال ۲۰۲۱ امضا خواهد شد و شامل بخش‌های متعددی از جمله آموزش و پروش و بهداشت است.

وی افزود: ۱۴ یادداشت تفاهم میان دو کشور وجود دارد که ما در صدد فعال‌سازی آن و برگزاری نشست کمیته مشترک همکاری اقتصادی و فنی میان دو کشور هستیم.

فواد حسین گفت: در دیدار با لاوروف درباره چالش‌های فرا روی عراق، منطقه و جهان، وضعیت امنیتی عراق، مناسبات بغداد با کشورهای همسایه رایزنی و ما از دولت برای روسیه برای همکاری با عراق در مقابله با تروریست‌های داعش تشکر کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق اظهار کرد: وضعیت سوریه و نحوه تعامل با تحولات تازه این کشور و کمک به ایجاد امنیت و ثبات بیشتر در سوریه یکی از موارد مهم مذاکرات ما بود.

وی همچنین از بارگشت دانشجویان عراقی به روسیه برای تکمیل تحصیلات‌شان خبر داد.

لینک کوتاه: asriran.com/003B8p

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: عراق سوریه کنفرانس مطبوعاتی نیروهای آمریکا وزیر خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۴۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیازهای حمل و نقل سفر زوار اربعین در مریوان تامین شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضایی عصر چهارشنبه در جلسه ستاد اربعین کردستان که در محل سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد اظهار کرد: زیرساخت‌های لازم را باید برای استقبال از زائران اربعین فراهم کنیم و توقع مردم و زائران هم این است که نواقص و کمبودهای سال‌های گذشته رفع شود.

وی با اشاره به اینکه سومین سال است که کردستان میزبان زائران اربعین است افزود: این مهم افتخار بزرگی بوده و برکات آن در سطح فردی و استانی شامل منطقه شده است.

دبیر ستاد اربعین کردستان بر ضرورت استفاده از تجربیات سال‌های گذشته دستگاه‌ها برای رفع مشکلات زیرساخت و ارائه خدمات بهتر به زوار اربعین تاکید کرد.

رضایی رویکرد ستاد اربعین را در سال جاری انجام فعالیت‌ها توسط خود کمیته‌ها اعلام کرد و گفت: برای اجرای برنامه‌ها باید نیم نگاهی به مریوان داشته باشیم و اقداماتی که انجام می‌شود با هماهنگی فرمانداری مریوان باشد.

وی با بیان اینکه امسال سفر زوار اربعین از ۱۶ مرداد آغاز می‌شود یادآور شد: می‌طلبد، نیازهای زیرساخت و حمل و نقل به طور کامل تأمین شود.

دبیر ستاد اربعین کردستان خاطرنشان کرد: سال گذشته در بحث تردد مشکل داشتیم و باید با طرف عراقی مذاکره کنیم تا مسائل حمل و نقل، محل استقرار و کرایه خودروها برطرف شود.

رضایی از دستگاه‌ها و کمیته‌های مربوط به ستاد اربعین خواست نیازمندی‌های واقعی خود را اعلام کنند.

وی ادامه داد: دستگاه‌ها پیشنهادهای خود را برای مردمی‌تر کردن اربعین به ستاد ارائه دهند، ضمن اینکه جانمایی موکب‌ها در مرز باشماق منطقی و از روی نیاز باشد.

این مقام مسئول بر ضرورت انعکاس خدمات مردم کردستان به زائران اربعین و برکات اربعین برای مردم استان و منطقه از طریق رسانه‌ها و کمیته اطلاع رسانی تاکید کرد.

کد خبر 6081353

دیگر خبرها

  • ادعای رسانه آمریکایی: روسیه قصد دارد آمریکا را ضعیف کند
  • تعیین سرنوشت دارایی های مسدود شده روسیه در نشست گروه ۷
  • نیازهای حمل و نقل سفر زوار اربعین در مریوان تامین شود
  • دو کشوری که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکردند علیه آمریکا متحد می شوند
  • اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل
  • سفارت دانمارک در عراق تعطیل می شود
  • سفارت دانمارک در عراق تعطیل می‌شود
  • رایزنی لاوروف و امیرعبداللهیان درمورد خدمه روس کشتی توقیف شده توسط ایران
  • رایزنی لاوروف و امیرعبداللهیان درباره خدمه روس کشتی توقیف شده توسط ایران
  • انتقاد تند قهرمان المپیک و UFC از غول آمریکایی؛ احمق هستی!