Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - مدیر عملیات بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران با اشاره به ظرفیت قانونی موجود برای فعالیت بازارگردان‌ها در بازار سهام گفت: این بستر و ظرفیت قانونی منجر به بهبود وضعیت نقدشوندگی سهام قابل معامله در تابلوهای معاملاتی مختلف در بازار پایه خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، «سیده هاجر میرخوشحال» با اشاره به تبصره 6 بند 11 ماده 10 مکرر دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران، افزود: بر اساس این تبصره "بازارگردان می‌تواند قیمت مرجع نماد معاملاتی را ضمن اعلام به فرابورس تعیین کند".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


میرخوشحال در مورد این تبصره توضیح داد: به این معنی که بازارگردان می‌تواند پس از انجام بررسی‌های مقتضی و با درنظر گرفتن فاکتورهای موثر و در راستای بهبود وضعیت نقدشوندگی سهام موضوع بازارگردانی، اقدام به تعیین قیمت مرجع و اعلام آن به فرابورس کند.
به گفته میرخوشحال مسئولیت تعیین قیمت بر عهده بازارگردان بوده و موظف است مطابق با پارامترهای بازارگردانی اعلامی نسبت به انجام تعهدات خود اقدام کند.
وی در این باره به دو شرکت بازار پایه‌ای اشاره کرد و توضیح داد: تا کنون در خصوص دو شرکت تولید خاک نسوز استقلال آباده با نماد معاملاتی «کباده» و بانک گردشگری با نماد معاملاتی «وگردش»، بازارگردان اقدام به تعیین قیمت مرجع کرده و این موضوع از طریق اطلاعیه در سایت رسمی فرابورس ایران به عموم اعلام شده است.
میرخوشحال با بیان اینکه به زودی بازارگردان شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان اردبیل با نماد معاملاتی «ثتوسا» نیز قیمت مرجع تعیین خواهد کرد، گفت: جزئیات این موضوع طی اطلاعیه رسمی در سایت فرابورس درج و به عموم سرمایه‌گذاران اطلاع‌رسانی خواهد شد.
به گزارش ایرنا، قانون عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت سهام در بازار است، اما چنانچه به هر دلیلی روند معمول عرضه و تقاضا و به دنبال آن وضعیت معمول در قیمت سهم دچار آشفتگی شود، وجود یک بازارگردان در بازار ضروری خواهد شد.
سازمان بورس اوراق بهادار مسوول ایجاد بازارگردان برای سهم‌های پرنوسان و پرتقاضا در بازار است، زیرا گاهی به دلیل هیجان‌های موجود در بازار، صف‌های خرید و فروش بدون مبنای اقتصادی ایجاد می‌شود و روند عادی معامله‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.
بر اساس قانون، بازارگردان، معامله‌گری است که با اخذ مجوزهای لازم با تعهد به افزایش نقدشوندگی، تنظیم عرضه و تقاضای اوراق بهادار معین و محدود کردن دامنه نوسان قیمت آن‌ها به دادوستد اوراق می‌پردازد. بازارگردان ها تلاش می کنند تا از بر هم خوردن تعادل در معامله‌ها جلوگیری کنند.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: نماد معاملاتی قیمت مرجع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۴۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد

آفتاب‌‌نیوز :

امروز اغلب نماد‌های تالار شیشه‌ای با کاهش مواجه شدند. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت ۱۳ هزار و ۴۲۰ واحدی به رقم دو میلیون و ۳۰۳ هزار و ۳۸۲ واحد رسید. شاخص هم‌وزن، اما ۱۳۲۱ واحد رشد پیدا کرد و در رقم ۷۵۹ هزار و ۲۲ واحد ایستاد. در حالی بازار در چهار روز قبل رشد کرده بود.

روز سه‌شنبه بیش از ۳۹۳ هزار معامله به ارزش ۵۷۷۶ میلیارد تومان در بورس انجام شد.

فولاد، فملی و شپنا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس ایجاد کردند. هم‌چنین ذوب، کاما و فولاد از نماد‌های پرتراکنش بودند که بجز کاما دو نماد دیگر منفی به کار خود پایان دادند.

فرابورس ایران هم امروز ۴۷ واحد کاهش یافت و شاخص آن به ۲۵ هزار و ۴۸۸ واحد رسید.

تعداد معاملات امروز فرابورس ۲۰۵ هزار فقره بود که ارزش آن به ۷۷۲۱ میلیارد تومان رسید.

خاور و ارفع بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند، اما هرمز تاثیر منفی ایجاد کرد. نماد‌های پرتراکنش نیز خاور، فزر و کرمان بودند؛ که بجز فزر دو نماد دیگر مثبت شدند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • افت ۱۳ هزار واحدی شاخص کل بورس/ شاخص هم‌وزن مثبت ماند
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • بیت کوین به قیمت جدید رسید/ ۶۶ هزار و ۴۶۹.۳۲ دلار
  • جزییات فروش سهام استقلال و پرسپولیس اعلام شد
  • استقلال و پرسپولیس واگذار شدند
  • صعود ۲۷ هزار واحدی شاخص بورس
  • صعود بورس | افزایش ۲۷ هزار و ۱۴۶ واحدی شاخص کل
  • رشد ۲۷ هزار واحدی شاخص در معاملات امروز
  • صعود انفجاری بورس ، سقوط دلار | وقت خرید کدام سهم است؟
  • تغییر زمین بورس بازان