Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهاب شهرزاد منتقد سینما در گفت و گو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: سینمای ایران در سال‌های گذشته  موفق به کسب جوایز معتبری از جشنواره‌های گوناگون سینمایی دنیا شده است.

او ادامه داد:همیشه این سوال و دغدغه وجود داشته است که آیا دریافت این جوایز می‌تواند راه سینمای ایران را به سمت فتح بازار‌های جهانی فیلم هم باز کند؟ به نظر می‌آید که موفقیت فیلم‌هایی مثل «آن شب» در جشنواره‌های جهانی که پایبند به قواعد ژانر هستند نوید‌بخش حضور تدریجی سینمای ایران در بازار فیلم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرزاد درباره تاثیر کسب جایزه فیلم «آن شب» در جشنواره «مارینز دره» بیان کرد: فیلم «آن شب» اولین ساخته کوروش آهاری به شمار می‌آید که در سی و نهمین جشنواره «مارینز دره» اسپانیا شرکت و موفق به کسب جوایز ارزنده‌ای شد. جشنواره «مارینز دره» یک جشنواره معتبر در زمینه فیلم‌های ژانر وحشت است همچنین عضو فدراسیون فستیوال‌های اروپایی است که می‌تواند به شناساندن قابلیت‌های سینمای ایران برای اینکه کم کم راهشان را به سمت بازار‌های جهانی فیلم باز کند کمک کرده است.

وی مطرح کرد: در این جشنواره، فیلم «آن شب» موفق به کسب سه جایزه اصلی شامل جایزه بهترین کارگردانی، بهترین فیلم نامه و بهترین بازیگر شده است که عنوان جایزه بهترین بازیگر به شهاب حسینی تعلق دارد که پیشتر توانسته بود معتبر‌ترین جایزه سینمای ایران را در زمینه‌ بازیگری که در جشنواره کن برای فیلم «فروشنده» بود، به دست آورد و قطعا اتفاق خوبی برای شناساندن بیشتر سینمای ایران به دنیا است.

این منتقد سینما درباره ویژگی‌های فیلم «آن شب» گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فیلم «آن شب» رعایت قواعد ژانر است بر خلاف بسیاری از فیلم‌های ایرانی که متاسفانه قواعد ژانر را رعایت نمی‌کنند یا اینکه قواعد را از ژانر‌های مختلف با هم مخلوط می‌کنند و یک ملغمه شکل می‌گیرد. در این فیلم با یک سایکودرام یا یک درام روان شناسانه یا فیلم متعلق به گروه وحشت در سینما سر و کار داریم. می‌بینیم که با رعایت برخی از المان ها، نشان‌ها و قواعد این فیلم در برخی از صحنه‌ها حتی شباهت‌هایی به آثار شاخص سینما وحشت مثل فیلم «درخشش» اثر سینماگر فقید کوبریک، پیدا کرده است.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های این فیلم تاثیرگزاری آن است که در بسیاری از صحنه‌ها تماشاگر را درگیر با صحنه‌های ترسناک فیلم می‌کند. ترس در عین امنیت جاذبه‌ای است که ما را وادار می‌کند به سمت سینمای وحشت برویم، اما متاسفانه در سینمای ایران سابقه سینمای وحشت به درستی و با تکیه بر قواعد ژانر شکل نگرفته است.

او در نهایت تصریح کرد: برای این موفقیت، به جامعه سینمایی کشور، سازندگان این فیلم، کارگردان و تهیه کننده «آن شب» و به همه کسانی که برای درخشش سینمای ایران تلاش می‌کنند تبریک می‌گویم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فیلم سینمایی سینمای ایران سینمای ایران قواعد ژانر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۴۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای نخل طلای افتخاری کن به استودیو انیمیشن سازی جیبلی ژاپن

جشنواره فیلم کن از اعطای جایزه نخل طلای افتخاری دوره آتی خود به استودیو انیمیشن سازی جیبلی ژاپن خبر داد.

به گزارش ایسنا، این نخستین بار خواهد بود که جایزه نخل طلای افتخاری کن به یک استودیو فیلمسازی اعطا می‌شود و پیش از این جایزه تنها به افراد داده می‌شد. 

استودیو Ghibli در سال ۱۹۸۵ توسط هایائو میازاکی انیماتور نامدار و برنده اسکار ژاپنی و با همکاری ایسائو تاکاهاتا و توشیو سوزوکی بنیان نهاده شد. 

از انیمه های درخشان این استودیو می‌توان به «قلعه در آسمان» (هایائو میازاکی، ۱۹۸۶)، «همسایه من توتورو» (هایائو میازاکی، ۱۹۸۸)، «گورستان کرم های شب تاب» (ایسائو تاکاهاتا، ۱۹۸۸)، «سرویس تحویل کی کی» (میازاکی، ۱۹۸۹)، «همین دیروز» (تاکاهاتا، ۱۹۹۱)، «پورکو روسو» (میازاکی، ۱۹۸۲)، «پوم‌ پوکو» (تاکاهاتا، ۱۹۹۴)، «شاهزاده مونونوکه» (میازاکی، ۱۹۹۷)، «یاماداها، همسایه های من» (تاکاهاتا، ۱۹۹۹)،،«شهر اشباح» (میازاکی، ۲۰۰۱)، «قلعه متحرک هاول» (میازاکی، ۲۰۰۴)، «پونیو» (میازاکی، ۲۰۰۸)، «باد بر می خیزد» (میازاکی، ۲۰۱۳)، «قصه شاهزاده کاگویا» (تاکاهاتا، ۲۰۱۳)، «لاک پشت دریایی سرخ» (میشائیل دودوک دو ویت، ۲۰۱۶) و «پسرک و مرغ ماهیخوار» (میازاکی، ۲۰۲۳) اشاره کرد. 

انیمیشن «پسر و مرغ ماهیخوار» ساخته میازاکی امسال جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند را به خود اختصاص داد. 

پیش از این جورج لوکاس به عنوان دیگر دریافت کننده جایزه نخل طلای افتخاری امسال جشنواره کن معرفی شده بود. 

هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن از ۱۴ تا ۲۵ می ۲۰۲۴ (۲۵ اردیبهشت‌ماه تا ۵ خردادماه) برگزار می‌شود. امسال «گرتا گرویگ» کارگردان آمریکایی ریاست هیات داوران را بر عهده دارد. 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فیلم وسترن «کوین کاستنر» به جشنواره کن می‌رود اعلام فیلم‌های حاضر در جشنواره کن ۲۰۲۴ ؛ ایران هیچ نماینده‌ای ندارد اعلام فیلم‌های دوهفته کارگردانان جشنواره کن

دیگر خبرها

  • برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند
  • جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند
  • برگزاری اختتامیه چهارمین جایزه ملی داستان حماسی در خرداد
  • کارگردانی که هرچه ساخت ماندگار شد + فیلم
  • اعطای نخل طلای افتخاری کن به استودیو انیمیشن سازی جیبلی ژاپن
  • زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شد
  • هنرمندی که یک کودک درون جسورداشت/«قصه‌های مجید» میراث پوراحمد است
  • اکران مستند «قوی‌دل» آغاز شد/ فیلم‌هایی که ترویج مطالبه‌گری هستند
  • تسخیر «سینمای ایران» با کمدی اتفاق خوبی نیست
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!