Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت و دارایکم در معاملات امروز، اغلب شاخص‌های آسیایی رشد کرد/ جهش سهام ژاپن، کاهش ۴۰۰ هزار تومانی قیمت سکه، قیمت جهانی طلا اندکی افزایش یافت، تورم برای ثروتمندان و فقرا چقدر است؟ رکود مسکن تا بهمن ادامه می‌یابد و سودای برقی فولکس واگن را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بورس مثبت بسته شد

امروز شاخص کل با ۱۰۰۵۷ واحد افزایش، معادل ۰.۷۴ درصد به یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۱۶۶ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۲۶۳۰ واحد افزایش معادل ۰.۷۹ درصد به ۳۵۷ هزار و ۵۴۰ واحد، شاخص کل هم وزن با ۴۵۵۰ واحد افزایش معادل ۱.۱۷ درصد به ۳۹۵ هزار و ۱۲۸ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۲۹۷۹ واحد افزایش معادل ۱.۱۷ درصد به ۲۵۸ هزار و ۷۳۷ واحد، شاخص آزاد شناور با ۱۸۶۸۶ واحد افزایش معادل ۱.۰۱ درصد به یک میلیون و ۸۷۲ هزار و ۷۳۵ واحد، شاخص بازار اول با ۱۱۴۰۸ واحد افزایش معادل ۱.۱۴ درصد به یک میلیون و ۱۰ هزار و ۸۲ واحد و شاخص بازار دوم با ۵۵۸۶ واحد افزایش معادل ۰.۲۱ درصد به ۲ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۴۰۳ واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستد‌های امروز بورس، در یک میلیون و ۷۳۴ هزار نوبت معاملاتی، ۱۵ میلیارد و ۴۱۲ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۵۶ هزار و ۲۶۱ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

ارزش سهام عدالت و دارایکم در معاملات امروز

ارزش سهام عدالت در آخرین روز معاملاتی هفته جاری با روند مثبت بازگشت و با افزایش همراه بود. در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با دیروز با رشد همراه بود و ۲.۰۸ درصد (۲۱۸ هزار و ۳۸۶ تومان) افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۵۸۳ تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۵۴۹ تومان رسیده است. /نبض بورس

اغلب شاخص‌های آسیایی رشد کرد/ جهش سهام ژاپن

شاخص‌های سهام آسیا اقیانوسیه، معاملات امروز چهارشنبه را تحت تأثیر جهش بزرگ وال‌استریت و رکوردزنی شاخص‌های سهام آمریکا آغاز و اغلب شاخص‌ها رشد کردند. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۶۲ درصد رشد کرد، در حالی که نیکی ژاپن با جهش ۱.۲۵ درصدی روبه رو شد. در بازار چین، کامپوزیت شانگهای بر خلاف بازارهای منطقه ۰.۲۲ درصد پایین آمد؛ اما شاخص هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۱.۰۲ درصد جهش کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۷۷ درصد بالا آمد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۴۱ درصد رشد کرد. در بازار ارز، دلار آمریکا در برابر ارزهای مهم آسیا اندکی نوسان کرد. در مقابل یوآن چین دلار ۰.۲۱ درصد نسبت به سطح بسته شده دیشب افت کرد و به نرخ برابری ۶.۵۷۵۷ واحد رسید. در مقابل ین ژاپن دلار ۰.۰۶ درصد نسبت به دیشب تقویت شد و به نرخ برابری ۱۰۴.۴۹ واحد رسید.

دلار به کانال ۲۴۰۰۰ تومان رسید

در معاملات امروز (چهارشنبه پنجم آذرماه ۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز به نرخ ۲۳۷۷۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۴۹۷۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل، ۸۰ تومان ارزان‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت ۲۸۴۲۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۹۶۲۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز سه شنبه، همانند دلار، ۸۰ تومان کاهش قیمت دارد.

کاهش ۴۰۰ هزار تومانی قیمت سکه

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (چهارشنبه، ۵ آذرماه) با کاهش ۴۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته ۱۱ میلیون تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی، ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی با ۲۰۰ هزار تومان کاهش پنج میلیون و ۸۰۰ تومان، ربع ‌سکه چهار میلیون تومان و سکه یک گرمی دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک ‌میلیون و ۵۶ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۵۷۵ هزار تومان فروخته شد.

قیمت جهانی طلا اندکی افزایش یافت

قیمت طلا در معاملات امروز افزایش یافت، چون کاهش ارزش دلار، بازگشت به خرید اوراق قرضه و دارایی‌های ریسک پذیر ناشی از امید به بهبود اقتصادی را جبران کرد. هر اونس طلا با یک دلار و ۶۹ سنت افزایش ۱۸۰۹.۲۸ دلار فروخته شد. قیمت طلا در روز گذشته به پایین‌ترین قیمت از ۱۷ جولای برابر با ۱۸۰۰.۰۱ دلار رسید. روبین بهار، تحلیلگر مستقل گفت: «در حال حاضر، صراحتا سرمایه گذاران در حال مفت خریدن هستند. قیمت‌ها طی دو روز گذشته بیش از ۱۵۰ دلار کاهش یافته و سرمایه گذاران در حال چنگ زدن به این فرصت هستند.» شاخص دلار ۰.۲ درصد کاهش یافت و طلا را برای مالکان ارز‌های دیگر ارزان‌تر ساخت. با توجه به قدرت بازار‌های سهام که به رکورد بالایی رسیدند، تحلیلگران انتظار بهبود سریع قیمت طلا را ندارند. ارزش بازار‌های سهام با انتقال قدرت ریاست جمهوری در آمریکا و خوش بینی در مورد واکسن کرونا تقویت شد.

افت ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت خودرو در ۲۰ روز گذشته

به دنبال تعطیلات دو هفته ای و اعمال محدودیت‌های کرونایی، بازار خودرو که روزهای کم رمقی را پشت سر می‌گذاشت این روزها در رکود کامل فرو رفته است. بررسی‌ها حاکی از تعطیلی بیشتر نمایشگاه‌های خودروی پایتخت است و به گفته کارشناسان، خرید و فروش در این ایام تقریباً به صفر رسیده، زیرا در صورت خرید خودرو، افراد با تعطیلی مراکز تعویض پلاک و همچنین محدودیت در انتقال سند مواجه خواهند بود.

با این حال بررسی قیمت‌ها در فضای مجازی و آگهی‌های فروش در روز جاری، نسبت به بیست روز گذشته افت ۲۰ تا ۳۵ درصدی را نشان می‌دهد که این کاهش در مورد خودروهای خارجی شدیدتر است. امروز هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افت محسوس نسبت به ۲۰ روز گذشته به حدود ۱۷۶ میلیون تومان، هر دستگاه سمند ال. ایکس ۱۶۹ میلیون تومان، هر دستگاه پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس ۱۶۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به ۲۴۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار ۲۴۰ میلیون تومان و پژو پارس ال. ایکس ۱۹۳ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. کارشناسان معتقدند با این شرایط فروشندگان به صف شده‌اند، اما خریداران همچنان امیدوار به افت بیشتر قیمت‌ها از خرید دست کشیده‌اند. به گزارش ایرنا، در دسته مونتاژها نیز امروز هر دستگاه‌ هایما اس۷ بین ۶۶۰ تا ۶۶۵ میلیون تومان و هر دستگاه پژو ۲۰۰۸ حدود ۸۵۰ میلیون تومان قیمت خورده است. همچنین در دسته خارجی‌ها بررسی قیمت‌ها در برندهای کیا، هیوندایی و تویوتا در بسیاری موارد افت تا ۳۵ درصدی قیمت‌ها را نشان می‌دهد. /ایرنا

سودای برقی فولکس واگن

مهم‌ترین خبر این روزهای گروه خودروسازی فولکس واگن، عرضه آئودی Q۵ و پورشه ماکان الکتریکی است که سهم زیادی در بازار خودروهای الکتریکی خواهند داشت.آئودی Q۵ و پورشه ماکان الکتریکی در سال ۲۰۲۲ در کنار فولکس واگن ونID ارائه می‌شوند. این مدل‌های جدید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازار برای خودروسازان مدرن را هدف گرفته‌اند. این بخش با حجم بالا فرصت مناسبی برای فولکس واگن، آئودی و پورشه برای رشد سهم بازار خودروهای الکتریکی‌شان خواهد بود.ارائه وسایل نقلیه الکتریکی در حال رشد از سوی آئودی و پورشه پاسخی مستقیم به افزایش فشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از قوانین جدید و جبران رسوایی آلایندگی دیزل‌گیت است. هرچند کشف موتورهای دیزلی تقلبی ضربه بزرگی به این شرکت‌ها وارد کرد.

رکود مسکن تا بهمن ادامه می یابد

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه رکود بازار ملک احتمالا تا بهمن ادامه خواهد داشت گفت: در چنین شرایطی معمولا سرمایه ها به بازار مسکن اطراف کلانشهرها سوق پیدا می کند. /ایسنا

تورم برای ثروتمندان و فقرا چقدر است؟

شاخص قیمت مصرف کننده کل کشور بر اساس دهک‌های هزینه‌ای آبان ماه ١٣٩٩ از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٢٣,١ درصد برای دهک دهم تا ٢٦.٦ درصد برای دهک اول است. نرخ تورم کل کشور در آبان ماه ١٣٩٩ برابر ٢٩,٠ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٢٦.٣ درصد برای دهک اول تا ٣٥.٢ درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٢٣.١ درصد برای دهک دهم تا ٢٦.٦ درصد برای دهک اول است. هم چنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٢٥.٩ درصد برای دهک اول تا ٣٨.٣ درصد برای دهک دهم است. تورم نقطه‌ای آبان ماه خوراکی‌های آشامیدنی‌ها و دخانیات در دهک اول فقیرترین ۶۲.۷ درصد و دهک دهم ثروتمندترین ۵۱.۹ درصد ثبت شد.

چرا نشست اضطراری بررسی افزایش قیمت مرغ لغو شد؟

کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر امروز (چهارشنبه پنجم آذرماه) به منظور بررسی دلایل قیمت افزایش قیمت مرغ نشستی اضطراری را تشکیل داد و از وزرای جهاد کشاورزی، صمت، رئیس گمرک جمهوری اسلامی ایران و مسئولین بانک مرکزی به منظور حضور در این جلسه دعوت کرد. عدم حضور وزیران جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در نشست اضطراری کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی دلایل افزایش قیمت مرغ باعث شد تا با رای نمایندگان و به نشانه اعتراض آن‌ها این نشست لغو شود. خاوازی و رزم حسینی معاونین خود را به این جلسه فرستاده بودند که همین امر، اعتراض نمایندگان مردم را به دنبال داشت. سید جواد ساداتی نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این نشست، گفت: این نشست به دستور رئیس مجلس شورای اسلامی به صورت اضطراری برگزار شد. عدم حضور وزیران صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در این نشست با توجه به وضعیت قیمت مرغ نشان می‌دهد، راه حلی برای رفع این مشکل ندارند. /خانه ملت

منبع: تابناک

کلیدواژه: محدودیت های کرونایی وام یک میلیونی کرونا کامبوزیا پرتوی حسین دهقان قیمت خودرو بورس قیمت مرغ محدودیت های کرونایی وام یک میلیونی کرونا کامبوزیا پرتوی حسین دهقان واحد افزایش معادل ۱ مجلس شورای اسلامی درصد برای دهک دهم درصد برای دهک اول معاملات امروز افزایش قیمت مرغ ارزش سهام عدالت ۴۰۰ هزار تومان میلیون تومان افزایش یافت هزار تومانی نشان می دهد یک میلیون فولکس واگن تومان رسید روز گذشته قیمت ها شاخص ها ۱ درصد ۲ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۶۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد

آلبرت بغزیان در گفتگو با جام‌ جم آنلاین، تغییرات نرخ دلار در کشور را سیاسی و بی ارتباط با متغیرهای اقتصادی توصیف کرد و یادآور شد: از لحاظ اقتصادی چیزی تغییر نکرده، ولی وقتی که امنیت اقتصادی به خطر می‌افتد و ارزش پول ملی یعنی واحد های ریال در دسترس افراد کم ارزش می‌شوند، نرخ ارز رو به صعودی شدن می‌گذارد.

وی با بیان اینکه دلالها حتی در روزهای تعطیل هم نرخ ارز را تغییر می‌دهند، خاطرنشان کرد: روند رشد دلار با عملیات طوفان الاقصی شروع شد که دلار شد ۵۵هزار تومان، با ادامه جنگ غزه، رکورد ۶۰هزار تومان به ثبت رسید و وقتی که مستقیما کنسولگری ما هدف قرار گرفت، دلار شد ۶۵هرار تومان.

وی با بیان اینکه اگر این اخبار  را گوش ندهیم و یا توجه نکنیم اتفاقی در نرخ ارز هم نمی‌افتد، خاطرنشان کرد: روشن است که بازی در بازار درهم رقم می‌خورد، درهم بالا می‌رود و ضربدر عدد ۳/۶ می‌شود و نرخ دلار به دست می‌آید.

این اقتصاددان اضافه کرد: شما هر وقت بازار دلار را نگاه کنید، شروع کننده رشد قیمت از بازار درهم است چون بازیگران تعیین نرخ دلار در امارات هستند.

بغزیان اظهار کرد: بانک مرکزی به‌خوبی به بازی درهمی دلار واقف است اما نمی‌دانم چرا اقدامی انجام نمی‌دهد. البته اینکه نرخ خودش در بازار را نگه می‌دارد، بابل تمجید است.

وی با اشاره پیشنهاد برخی کارشناسان برای کاهش فاصله دلار آزاد و دلار نیمایی یادآور شد: خیلی ها اصرار دارند حالا که اختلاف بین بازار آزاد و بازار رسمی زیاد شده، نرخ ارز در مرکز مبادله باید بالا رود  تا رانت کم شود اما نتیجه این روند، تجربه دوران ریاست قبلی بانک مرکزی است که بازار غیررسمی، بازار رسمی را دنبال خود می‌کشید و قیمت مدام بالا می‌رفت.

او در پاسخ به سوالی درباره گرانس در بازار، گفت: درست است که بانک مرکزی نرخ ارز را تغییری نداده، اما بهانه دست خیلی ها داده که بتوانند قیمت خودرو و یا لوازم خانگی را افزایش دهند و بعد این روند کشیده شود به لبنیات و سفره مردم.

این اقتصاددان، پیروزی ایران در کشمکش‌های منطقه‌ای را شرط بازگشت ثبات به بازار ارز دانست و افزود: متاسفانه کل بازار آزاد بین پنج تا ۱۰درصد است که اکثرا دست قاچاقچی هاست و آنها هستند که ارز لازم دارند. بانک مرکزی اینها را می‌داند ولی بستن کانالهای امارات جرات می‌خواهد.

بغزیان در پایان یادآور شد: دلالها نرخ‌ها را به‌صورت حدسی و بر مبنای هیجانات بازار بالا می‌برند. اگر مردم از این نرخ استقبال کردند و حرید انجام شد، قیمت تثبیت می‌شود، در غیر اینصورت به تدریج قیمت اصلاح خواهد شد.

دیگر خبرها

  • نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد
  • بورس سرخپوش شد، سکه آمپر چسپاند؛ آیا سفر مردم بی تاثیر از دلار آزاد است؟
  • افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی قیمت پژو پارس درب کارخانه/ دلار در مرکز مبادله ثابت مانده است/ جا برای خودرو‌های وارداتی در بنادر نداریم/ واکنش رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به واگذاری پرسپولیس به بانک‌ها
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان
  • بازار رمزارز‌ها / صعود اندک بیت‌کوین
  • افزایش ۶ هزار و ۲۳۱ واحدی شاخص کل بورس
  • واردات ۸۰۰ میلیون دلاری قطعات موتورسیکلت با رشد ۴۰ درصدی
  • افزایش ۳۳ درصدی واردات قطعات و اجزای خودرو و موتور سیکلت
  • افزایش بیش از شش هزار واحدی شاخص بورس تهران
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۹