Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-16@09:44:42 GMT

رکود بازار مسکن تا بهمن ادامه دارد

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۰۷۵۸۸

رکود بازار مسکن تا بهمن ادامه دارد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عباس زینعلی اظهار کرد: ورود بازار مسکن به دوره رکود با توجه به شرایط جهانی و نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایران دور از انتظار نبود. پیش بینی می شد مقداری از تورم غیرطبیعی و حبابی بازارهای غیرمولد ارز، سکه و مسکن تعدیل شود و معاملات در این بخشها افت کند.

وی افزود: با این حال علت روند کاهنده بازارها اقتصادی نیست و در واقع سیاست زدگی اقتصاد و تاثیر تحولات سیاسی دنیا در امور اقتصادی جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 روند کاهشی معاملات مسکن به احتمال زیاد تا آبان ماه ادامه می یابد. البته کاهش قیمت نه به آن معنا بلکه رکود معاملات را تا بهمن ماه خواهیم داشت. در این مقطع کوتاه عرضه به معنای ارایه واحدهای آماده به بازار احتمالا بیش از تقاضا است.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه رونق چند ماه اخیر بازار مسکن تقاضای موثر نبود، تصریح کرد: تحرکات ماههای گذشته ناشی از تقاضای سوداگرانه بود. درواقع کسانی که خرید و فروش کالاهایی که قابل واردات نیستند افزایش پیدا کرد. سفته بازی مسکن به عنوان یک کالای غیر قابل تجارت همیشه در این موارد رشد می کند.

زینعلی گفت: بعد از بهمن با توجه به شرایط سیاسی احتمال تحرک بازار مسکن وجود دارد. البته فروشندگان از سود مورد انتظار به راحتی نمی گذرند بلکه ممکن است چند ماه نسبت به تغییر قیمت اقدام نکنند. با این وجود مقداری از حباب فعلی می شکند.

وی درباره وضعیت آینده بازار مسکن در حومه تهران و دیگر شهرستانها اظهار کرد: نسبت کاهش قیمت مسکن در شهرهای اطراف تهران و سایر شهرستانها کمتر خواهد بود؛ زیرا تقاضای سفته بازی به سمت حومه کلانشهرها می رود. به هر حال سرمایه گذاران انتظار بازدهی سرمایه دارند و زمانی که کلانشهرها وارد رکود می شود آن را در شهرهای اقماری جست و جو می کنند. با این حال رکود با توجه به وابستگی به مرکز، عمومی است.

زینعلی یادآور شد: اصولا باید دوره رکود مسکن تا کنون تمام می شد ولی با توجه به شرایط سیاسی جهانی و بحث کرونا مقداری طول کشید. به احتمال زیاد در سال ۱۴۰۰ با توجه به اینکه بسیاری از فعالیتها دچار زیان و ضرر شده اند گرایش به سمت ساخت و ساز مسکن بیشتر شود؛ زیرا تنها بازاری است که می تواند بخشی از زیانهای حاصله را تامین کند. تقاضای نهفته ای در بخش مسکن وجود دارد و به همین لحاظ در آن مقطع ساخت و ساز بهترین فعالیت خواهد بود.

این کارشناس بازار مسکن درباره پیش بینی از قیمت مسکن گفت: امتداد رکود فعلی تاثیر جزئی در کاهش قیمت مسکن خواهد داشت ولی بعید است با توجه به اندازه هایی که در مقادیر اقتصادی به وجود آمده قیمتها افت شدیدی را تجربه کند. دامنه نوسان کاهشی بازار مسکن بسیار کمتر از انتظار خواهد بود. حتی اگر تقاضای سفته بازی تحریک شود جا برای افزایش وجود دارد. لذا دولت باید از ورود نقدینگی بی حساب به بازار مسکن جلوگیری کند. سیاستهای مالیاتی در بخش معاملات سوداگرانه ملک می تواند موثر باشد اما نکته اصلی هدایت نقدینگی به سمت بازارهای مولد و بورس است.

پربیننده ترین قیمت مسکن در تهران/ با ۲ میلیارد کجای پایتخت می‌توان خانه خرید؟ قیمت مسکن در ارزان‌ترین منطقه تهران (جدول معاملات یک ماه اخیر) نرخ‌های عجیب مسکن در قلب تهران! با ۳ میلیارد کجای تهران می‌توان خانه خرید؟ قیمت مسکن تهران/ محله صادقیه

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اقتصاد مسکن انتخابات ریاست جمهوری قیمت مسکن بازار مسکن اقتصاد جهانی اقتصاد مسکن سهام عدالت بازار مسکن قیمت مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۷۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش قیمت سکه و طلا؛ التهابی در بازار نیست

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به رام شدن طلا در بازار همپای سکه، از کاهش قیمت‌ها در بازار داخل نسبت به روز گذشته (شنبه) خبر داد و تاکید کرد که خوشبختانه بازار در آرامش به سر می‌برد؛ هیچگونه التهابی در بازار نیست و به نوعی می‌توان گفت بازار رکود هم دارد.

به گزارش ایسنا، از ابتدای هفته گذشته (۱۸ فروردین ماه) همزمان با آغاز فعالیت بازار سکه و طلای داخلی به صورت کاملا رسمی و بازگشایی تمامی واحدها، ریزش در قیمت بازار سکه و تا حدودی طلا آغاز شد؛ اما با توجه به روند چشمگیر صعودی قیمت جهانی طلا، قیمت طلا همپای انواع قطعات سکه پیش نمی‌آمد و بعضا افزایشی رقم می‌خورد؛ اما تعطیلی امروز بازار‌های جهان، بر اثر کاهش نرخ ارز در داخل افزود و قیمت طلا را همچون سکه کاهش داد.

با توجه به پاسخ شب گذشته ایران به اسرائیل انتظار می‌رفت بازار سکه و طلا نیز روند افزایشی به خود بگیرد، اما این بازار نیز همچون بازار دلار کاهشی شده و خوشبختانه بازار در آرامش به سر می‌برد. در همین زمینه نادر بذرافشان - رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران- در گفتگو با خبرنگاران، ضمن اشاره به کاهش قیمت‌ها در بازار امروز نسبت به روز گذشته گفت: قیمت‌ها نسبت به اوج خود فاصله گرفته و با توجه به تعطیلی بازار‌های جهانی در روز جاری و کاهش نرخ ارز در داخل، منجر به ریزش قیمت‌ها در بازار انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا شده است؛ به گونه‌ای که در آخرین معاملات امروز بازار (یکشنبه) سکه ۸۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۲۹ هزار تومان نسبت به روز گذشته کاهش قیمت داشته است.

وی افزود: خوشبختانه بازار بسیار آرام و به دور از هرگونه التهاب است؛ البته شرایط رکود همچنان بر آن حاکم است و تقاضایی برای خرید سکه و مصنوعات طلا نیست.

این مقام صنفی ضمن تاکید بر اینکه ثبات قیمت اونس جهانی طلا (با توجه به تعطیلی امروز بازار‌های جهانی) و عدم تغییر قیمت آن نسبت به روز گذشته که همچنان ۲۳۴۳ دلار است و کاهش نرخ ارز در داخل سبب شد که قیمت‌ها در بازار سکه و طلا کاهشی شود، ابراز امیدواری کرد که این روند کاهشی قیمت‌ها و ثبات، ادامه‌دار باشد.

بذرافشان در رابطه با تغییرات قیمت‌ها نسبت به روز گذشته و آخرین قیمت معاملاتی در بازار (امروز)، گفت: سکه تمام طرح جدید با ۸۰۰ هزار تومان کاهش به ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید هر قطعه سکه تمام طرح قیمت نیز در بازار امروز با بهای ۴۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به پایان برد که نسبت به روز گذشته ۲۰۰ هزار تومان کاهش بها داشته است. نیم سکه و ربع سکه نیز هر یک ۲۰۰ هزار تومان نسبت به روز گذشته کاهش قیمت داشته‌اند و به‌ترتیب در بازار امروز ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان (نیم سکه) و ۱۶ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شدند. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ۴۰۰ هزار تومان کاهش، در بازار امروز، هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دادوستد شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با وضعیت حباب سکه گفت: با توجه به کاهش قیمت طلا (و البته کاهش کمتر نسبت به سکه) حباب سکه نسبت به روز گذشته کمی افزایش داشته است. در حال حاضر هر قطعه سکه هفت میلیون و ۹۵۰ هزار تومان دارای حباب است.

دیگر خبرها

  • یک پیشگویی تازه درباره قیمت مسکن در سال جدید
  • نرخ خرید بازار مسکن تهران؛ خانه در هاشم آباد متری ۵۰ میلیون تومان
  • سقوط در رکود؛ روایتی از بازار ارز
  • ادامه کاهش قیمت طلا و سکه
  • نرخ رهن بازار مسکن در تهران؛ رهن کامل در این منطقه با یک میلیارد
  • کاهش قیمت سکه و طلا؛ التهابی در بازار نیست
  • کاهش قیمت در بازار سکه و طلا/ رکود بر بازار حاکم است
  • نرخ خرید در بازار مسکن تهران؛ مسکن در این منطقه۴۰ میلیون تومان!
  • الاکلنگ سرمایه‌گذاران کوچک با عرضه مسکن
  • اجاره یک واحد ۶۵ متری در اطراف تهران چند؟