Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-24@08:51:13 GMT

مارسا چیست؟

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۰۸۰۷۱

مارسا چیست؟

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، بیماری مارسا با حضور افراد در بیمارستان‌ها یا سایر مکان‌های بهداشتی مانند خانه‌های سالمندان و مراکز دیالیز بروز می‌کند. این نوع باکتری معمولاً با دستگاه‌های پزشکی مانند جراحی، لوله‌های وریدی، مفاصل مصنوعی و سایر موارد مرتبط است.

علائم عفونت پوستی استافیلوکوک با انواع مختلف خود از جمله مارسا، شامل ایجاد زخم‌های قرمز شبیه گزش حشرات روی پوست است که همراه با تورم و احساس درد شدید بوده و درجه حرارت ناحیه آسیب دیده پوست افزایش می‌یابد، یا ممکن است بیمار تب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این زخم‌ها می‌توانند به سرعت به آبسه‌های عمیق و دردناکی تبدیل شوند که نیاز به جراحی دارند و گاهی اوقات باکتری‌ها فقط در پوست محصور می‌شوند، اما همچنین می‌توانند در اعماق بدن پنهان شده و باعث عفونت‌هایی شوند که ممکن است عوارضی مانند بروز مشکلات در استخوان ها، مفاصل، جریان خون، دریچه‌های قلب و ریه‌ها را به همراه داشته باشند.

مارسا از طریق لمس ناحیه آسیب دیده و سپس لمس نواحی سالم در بدن فرد مبتلا منتشر می‌شود؛ بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند مشکلات پوستی، تاول، گزش حشرات، بریدگی و خراش مخصوصاً در کودکان کنترل شود و اگر زخم‌ها آلوده یا همراه با تب به نظر می‌رسد، با پزشک مشورت شود.

آیا همه انواع این بیماری خطرناک هستند؟

انواع مختلفی از باکتری‌های استافیلوکوکوس اورئوس وجود دارد که به باکتری‌های استاف معروف است و معمولاً در پوست یا بینی حدود یک سوم جمعیت جهان مشاهده می‌شوند و به طور کلی بی خطر هستند، مگر اینکه از طریق زخم وارد بدن شوند، اما ممکن است مشکلات پوستی ساده برای افراد سالم ایجاد کنند.

طبق گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، حدود ۲ درصد از مردم یک نوع مزمن از این نوع باکتری‌های استاف دارند.

چرا درمانی برای این بیماری وجود ندارد؟

دلیل مقاومت عفونت مارسا در برابر آنتی بیوتیک‌ها به دلیل استفاده غیرضروری از آنتی بیوتیک‌ها در بسیاری از موارد برای سال‌های متوالی است.

برخی افراد از آنتی بیوتیک‌ها معمولاً برای درمان عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا استفاده می‌شود، حال آنکه آنتی بیوتیک‌ها فقط برای درمان عفونت‌های باکتریایی در نظر گرفته شده اند.

مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک کاملاً اشتباه است زیرا به ظهور باکتری‌های مقاوم در برابر دارو کمک می‌کند و هر میکروبی را که آنتی بیوتیک‌ها هدف قرار دهند از بین نمی‌رود.

این بیماری چگونه شبیه ویروس کرونا است؟

عفونت مارسا از نظر روش‌های پیشگیری و مقابله با شخصی که به آن آلوده است شباهت زیادی به ویروس کرونا دارد، زیرا افراد مبتلا به عفونت استافیلوکوکوس اورئوس اغلب به عنوان اقدامی برای جلوگیری از شیوع بیماری در بیمارستان‌ها جدا بستری می‌شوند.

افرادی که با بیمار در تماس هستند، مانند پرستاران یا اعضای خانواده او، ممکن است مجبور به پوشیدن لباس محافظ و رعایت روش‌های دقیق بهداشت دست باشند، همچنین سطح آلوده و ابزار شستشو باید به درستی ضد عفونی شوند. این بیماری نیز مانند ویروس کرونا به افراد دارای ایمنی ضعیف مانند افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن حمله می‌کند.

روش‌های پیشگیری از بیماری مارسا

برای پیشگیری از این بیماری باید از استفاده مشترک از وسایل شخصی مانند حوله، تیغ و لباس باید خودداری کرد، همچنین مراقبت از بهداشت شخصی ضروری است. اگر یکی از اعضای خانواده زخم داشته باشد باید وسایل شخصی او در بالاترین دما در ماشین لباسشویی شست و شو و با خشک کن گرم خشک شود.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: سالمندان گزش حشرات سرماخوردگی آنفلوآنزا کرونا آنتی بیوتیک ها باکتری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۸۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟

آفتاب‌‌نیوز :

دو مقاله در مجله انجمن پزشکی کانادا، مروری مختصر از این بیماری بسیار عفونی ارائه می‌دهد.

در حالی که افزایش موارد ابتلا به سرخک در کانادا نیز به تازگی گزارش شده است، بسیاری از پزشکانِ کانادایی ممکن است تجربه مستقیم با تشخیص و درمان سرخک نداشته باشند زیرا این کشور در سال ۱۹۹۸ میلادی به وضعیت حذف سرخک دست یافت.

پزشکان تاکید دارند افزایش فعالیت ویروس سرخک در سطح جهانی و در کانادا یادآور اهمیت ایمن سازی افراد علیه این بیماری است. از این رو روال منظمِ واکسیناسیون‌های معمول دوران کودکی از جمله سرخک که در طول همه گیری کووید-۱۹ نادیده گرفته شد باید فورا مورد بررسی قرار گیرند.

دکتر «سارا ویلسون»، یک پزشک در انتاریو، می‌گوید: پزشکان باید هنگام ارزیابی بیماران به ویژه آنهایی که سابقه سفر داشته‌اند یا کسانی که احتمالا در معرض شیوع محلی این بیماری قرار گرفته اند، هشیار باشند.

سرخک یکی از مسری ترین بیماری های عفونی تنفسی است. افراد مبتلا به سرخک دچار تب، سرفه، آبریزش بینی و ورم ملتحمه می شوند. همچنین بثوراتی که از روی صورت شروع و در سراسر بدن پخش می شود، حدود چهار روز بعد از ابتلا ممکن است ایجاد شود.

عوارض عفونت سرخک در ۳۰ درصد موارد گزارش شده است. اینها می توانند شامل عفونت گوش، ذات الریه، عوارض بارداری و عوارض عصبی از جمله آنسفالیت باشند. سرخک همچنین می تواند باعث نقص ایمنی ثانویه موقت شود. اکثر موارد سرخک در کانادا در افراد واکسینه نشده به ویژه کودکان رخ می دهد.

با توجه به عفونی بودن سرخک، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید در صورت ارجاع موارد مشکوک برای ارزیابی یا آزمایش، با رعایت اقدامات پیشگیرانه با مراکز مراقبت بهداشتی تماس بگیرند تا اطمینان حاصل شود که از اقدامات مناسب پیشگیری و کنترل عفونت برای جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران، استفاده می شود.

به رغم برنامه‌های موثر واکسیناسیون، شیوع سرخک در کشورهای مختلف در حال افزایش است که بر نیاز به افزایش تلاش‌های واکسیناسیون تاکید می‌کند. راهنمای واکسیناسیون کانادا تجویز واکسن‌های سرخک، اوریون و سرخجه (MMR) را برای همه افراد در کانادا با برنامه‌های دز مشخص توصیه می‌کند.

برای مسافرت کردن یا زمان شیوع این بیماری، واکسیناسیون MMR می‌تواند فراتر از برنامه‌های استاندارد انجام شود؛ با دستورالعمل‌هایی که برای تسریع واکسیناسیون و پیشگیری پس از مواجهه ارائه شده است. بزرگسالان فاقد ایمنی سرخک یا سوابق واکسیناسیون نیز می توانند یک تا دو دز واکسن MMR را بسته به سن، سابقه سفر و عوامل خطر دریافت کنند. واکسن MMR ایمن و موثر است. با این حال، افراد مبتلا به نقص ایمنی یا زنان باردار نیاز به بررسی دقیق دارند. از این رو ایمنی جمعی از طریق واکسیناسیون انبوه بسیار مهم است.

پزشکان می‌گویند به افرادی که دو دُز واکسن سرخک دریافت نکرده‌اند، توصیه می‌شود مراقب باشند به این بیماری مبتلا نشوند.

متخصصان تاکید دارند اگر نمی‌دانید که آیا ایمنی کافی در برابر سرخک دارید یا خیر، به شما توصیه می‌شود که آزمایش آنتی‌بادی را در مراکز پزشکی انجام دهید و تأیید کنید که آیا واکسیناسیون ضروری است یا خیر.

علاوه به این، هنگامی که به کشورهای خارجی و مناطقی سفر می‌کنید که موارد بیشتری از ابتلا به سرخک در آنها گزارش شده است به شما توصیه می‌شود پس از بازگشت به کشور خود، وضعیت جسمانی‌تان را به دقت بررسی کنید.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، این مقاله مشخص می‌کند چه کسانی باید واکسن را خارج از برنامه توصیه شده معمولی دریافت کنند، به ویژه کودکانی که در برابر عوارض سرخک آسیب پذیر هستند.

این مطلب همچنین راهنمایی‌هایی را برای بزرگسالان ارائه می دهد تا یک دز یا بیشتر از این واکسن را بسته به سال تولدشان دریافت کنند.

سرخک درمان خاصی ندارد اما برای کاهش تب بیمار از استامینوفن و ایبوپروفن استفاده می‌شود. برخی تحقیقات هم تأثیر خفیف ویتامین آ در کاهش علائم و کاهش مرگ و میر مبتلایان به سرخک را نشان داده‌ است.

برخی افراد هم ممکن است به سینه‌پهلو و بیماری‌های عفونی مبتلا شوند که در آن صورت داروهای آن بیماری‌ها برایشان تجویز خواهد شد.

به گفته متخصصان، دوره نهفتگی به‌ طور میانگین ۱۴ روز است و چهار روز پس از بروز راش‌ها قابلیت سرایت دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟
  • واکسیناسیون کودکان هرمزگان علیه بیماری پُنوموکوک
  • به ازای هر ۸۴۰ تولد یک نوزاد دچار شکاف لب می‌شود
  • اغازواکسیناسیون پنوموکوک (سینه پهلو)در مجموعۀ زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • عفونت‌های ادراری و پروستات از جمله بیماری‌های شایع
  • آغاز واکسیناسیون «پنوموکوک» برای نوزادان در آبادان
  • آغاز واکسیناسیون پنوموکوک نوزادان در آبادان
  • ۷ داروی پرکاربرد که مصرف بی‌رویه آن‌ها مشکل‌ساز است
  • هفت داروی پرکاربرد که مصرف بی‌رویه آن‌ها مشکل‌ساز است
  • واکسیناسیون پنوموکوک در آبادان آغاز شد