Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، طرفداران کنترل تسلیحات در تلاش هستند تا «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب ایالات متحده را به تمدید پیمات تسلیحاتی آمریکا- روسیه در زمینه محدودسازی تسلیحات هسته‌ای استراتژیک به مدت پنج سال دیگر ترغیب کنند.

اما در مقابل، برخی از کارشناسان بر این باورند که بایدن برای حفظ اهرم فشار بر مسکو باید این پیمان تسلیحاتی را برای مدت زمانی کوتاه‌تر تمدید کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع، بایدن با راهیابی به کاخ سفید و آغاز نقش آفرینی خود در مسند ریاست جمهوری آمریکا از بیستم ژانویه ۲۰۲۱، با تصمیمی مهم و ضروری در قبال تمدید یا عدم تمدید پیمات استارت نو (۲۰۱۰) روبروست؛ پیمانی که در صورت عدم تمدید ۱۶ روز پس از بیستم ژانویه (پنجم فوریه) به پایان می‌رسد و دست واشنگتن و مسکو را برای استقرار شمار نامحدودی از کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیک و موشک‌ها، زیردریایی‌ها و بمب افکنهای حامل این کلاهک‌ها باز می‌گذارد.

پیش از این حدود ۲۴ گروه مختلف از جمله گروههای طرفدار کنترل تسلیحات و حامی محیط زیست در نامه‌ای خطاب به تیم انتقالی بایدن که به رؤیت خبرگزاری رویترز رسید، علاوه بر اقدام عاجل دز زمینه مبارزه با تغییرات آب و هوایی و شیوع کووید -۱۹ خواستار رهبری بی درنگ، هوشمندانه و شجاعانه آمریکا در کاستن از خطر یک فاجعه هسته‌ای شدند».

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بیم آن دارند که به پایان رسیدن پیمان استارت نو به رقابت تسلیحات هسته‌ای میان ایالات متحده و روسیه و در نتیجه، تشدید تنشها میان این دو کشور بیانجامد؛ آن‌هم در شرایطی که دو کشور تیره‌ترین روابط دوجانبه را از زمان پایان یافتن جنگ سرد در سال ۱۹۹۱ تجربه می‌کنند.

کد خبر 5080960

منبع: مهر

کلیدواژه: روسیه ایالات متحده امریکا کنترل تسلیحات هسته ای کلاهک هسته ای جو بایدن ایالات متحده امریکا رژیم صهیونیستی عربستان سعودی فلسطین جو بایدن عراق انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 افغانستان دونالد ترامپ ایران ویروس کرونا نتانیاهو محمد بن سلمان مایک پمپئو هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۸۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار روسیه به غرب درباره مصادره اموال مسکو

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نسبت به مصادره اموال روسیه در غرب هشدار داد و گفت در صورت مصادره دارایی‌های روسیه، مسکو بر اساس اصل متقابل عمل خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که در صورت مصادره دارایی‌های روسیه توسط غرب، روسیه بر اساس اصل متقابل در روابط بین الملل عمل خواهد کرد و حق پاسخ متقابل را برای خود محفوظ می‌دارد.

براساس گزارش‌ها، دولت آمریکا متحدان خود را برای بهره‌برداری غیر قانونی از دارایی‌های خارجی روسیه تحت فشار قرار داده است.

نشریه بلومبرگ به نقل از منابع آگاه خود گزارش داده است که «جو بایدن» رئیس جمهورآمریکا سران گروه هفت را تحت فشار قرار داده تا طرح استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای تأمین مالی اوکراین را تا زمان نشست ماه ژوئن نهایی کنند.

به نوشته راشاتودی، انگلیس و کانادا هر دو از مصادره دارایی‌های دولتی مسدود شده روسیه برای تأمین ارتش اوکراین و بازسازی آن حمایت می‌کنند، اما دو کشور فرانسه و آلمان هنوز در این باره ملاحظاتی دارند.

بیشتر دارایی‌های روسیه در اتحادیه اروپا و عمدتاً در مرکز تهاتر یوروکلیر مستقر در بلژیک قرار دارد. بر اساس گزارش بلومبرگ، مقامات اروپا نگرانند یک اقدام بیش از حد و بدون توجیه قانونی در این خصوص ممکن است موقعیت یورو را به عنوان یک ارز ذخیره تضعیف کند و آسیب جدی به شهرت اتحادیه اروپا وارد کند.

همچنین روسیه مسدود کردن حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از ثروت ملی خود را غیرقانونی دانسته و هشدار داده است که هرگونه اقدام برای در این زمینه مجرمانه است و بدون پاسخ نمی‌ماند.

«جنت یلن» وزیر خزانه داری آمریکا هم پیشتر اعلام کرده بود که واشنگتن و متحدانش به دنبال گزینه‌هایی برای بهره برداری از دارایی‌های مسدود شده روسیه خواهند بود. وزیر خزانه داری آمریکا همچنین روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای به رویترز گفت که هر اقدامی نیاز به یک دلیل محکم قانونی دارد.

یک روزنامه ایتالیایی نیز به تازگی گزارش داد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر موضوع استفاده از درآمدهای حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه، به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار، برای بازسازی اوکراین را در نشست مجازی گروه هفت مطرح کرده، اما کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره مصادره احتمالی آن هنوز تصمیم‌گیری نکرده‌اند.

کد خبر 6082890

دیگر خبرها

  • هشدار روسیه به غرب درباره مصادره اموال مسکو
  • بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!
  • وزیر خارجه روسیه : مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست
  • حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند
  • واشنگتن درحال بررسی ارسال یک میلیارد دلار تسلیحات جدید به اسرائیل است
  • بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم
  • بایدن : تحریم‌ ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم / این تحریم‌ها، رهبران و نهاد‌های مرتبط با سپاه، وزارت دفاع و برنامه موشکی و پهپادی ایران را هدف قرار می‌دهند
  • ادعای رسانه آمریکایی: روسیه قصد دارد آمریکا را ضعیف کند
  • اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل
  • چه شد که سوئد در یک قدمی ساخت بمب اتمی، از سلاح هسته‌ای دست کشید؟