Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-19@01:44:58 GMT

راهکار‌های مقابله با کبد چرب

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۰۸۲۴۹

یک متخصص تغذیه با اشاره به عوامل ابتلا به کبد چرب، به ارائه توصیه‌های تغذیه‌ای جهت جلوگیری از بروز این بیماری پرداخت. ناطقان: احمدرضا درستی، گفت: بیماری کبد چرب غیر الکلی یک بیماری رایج است که متأسفانه در ظاهر افراد مشخص نیست در حالی که چربی بالای کبد مانند هپاتیت سبب تغییر رنگ چشم‌ها می‌شود و تنها با انجام آزمایش تشخیص آن امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: بروز بیماری کبد چرب دربعضی از افراد می‌تواند همراه با سرگیجه، ناراحتی گوارشی باشد، اما در بیشتر مواقع مانند بیماری دیابت می‌تواند به صورت پنهان باشد و خطرات آن همچنان برقرار باقی بماند.

وی با تاکید بر نقش کبد به عنوان یکی از اعضای اصلی بدن بیان کرد: ویتامین‌های محلول در چربی، اسید‌های چرب و به طور کلی هر مواد مغذی حاصل از مواد غذایی ما توسط کبد ذخیره می‌شوند برای مثال کبد ورزشکاران گلیکوژل مورد نیاز آن‌ها را تأمین می‌کند و یا در زمان روزه داری در طول ساعاتی که روزه هستیم بدن از طریق گلوکز حاصل از کارکرد کبد سوخت و ساز مورد نیاز خود را تأمین می‌کند بنابراین اگر عملکرد کبد درست نباشد فرد ضعیف می‌شود.

درستی عنوان کرد: در صورت مصرف کربوهیدرات کبد که مسئولیت ذخیره مواد را برعهده دارد کربوهیدرات را ذخیره می‌کند به این ترتیب چربی افزایش می‌یابد در چنین مواقعی کبد شبیه به پلاستیک شده و شروع به خفه شدن می‌کند که در اصطلاح پزشکی به آن سیروز کبدی گفته می‌شود، متأسفانه در بیمارانی که در موارد حاد ابتلاء به کبد چرب هستند کبد غیرقابل برگشت است و منجر به مرگ می‌شود.

وی با اشاره به نقش تغذیه نامناسب در بروز کبد چرب اظهار داشت: کاهش مصرف غذا‌های فوری، ارزان و پرچرب، فست فود‌هایی که در روغن‌های اکسیدشده تهیه می‌شوند همچنین نان‌ها و برنجی که با آرد سفید تهیه شده اند؛ میوه‌ها، لبنیات، سبزیجات و غلات سبوس دار در کنار افزایش مصرف نان‌های سبوس دار مانند نان جو، برنج قهوه‌ای (در صورت مصرف از برنج سفید آن را به یک تا دو بار در هفته آن هم به صورت دم کرده محدود کنید) نقش بسیار مهمی در بروز کبد چرب دارد.


این متخصص تغذیه گفت: کله پاچه به عنوان یکی از غذا‌های بسیار مضرر برای کبد است، چرا که کبد مسئولیت ذخیره مواد مغذی را دارد، از آنجایی که کله پاچه از تری گلیسیرید بالایی برخوردار است می‌تواند چربی کبد را بالا ببرد. همچنین برخلاف تصور عموم مبنی بر مصرف گوشت، مرغ و ماهی، باید گفت در صورت زیاده روی در مصرف هریک از این فرآورده‌ها پروتئین و چربی فراوانی به کبد می‌رسد همچنین میزان اسیداوریک در بدن بالا رفته که می‌تواند در مفاصل رسوب و عملکرد کلیه را نیز کاهش دهد.

درستی در آخر تاکید کرد: مصرف سبزیجات پخته و خام مانند ریواس، کلم، کرفس، هویج، شلغم، لبو، سبزی خوردن، گوجه، کاهو، خیار؛ میوه‌ها به صورت دو تا سه واحد در روز برای مثال انار به همراه دانه و ورقه‌های نازک آن و پرتقال به همراه پوست سفید نازک آن؛ شیر و لبنیات کم چرب؛ کاهش مصرف شیرینی‌هایی مانند عسل، مربا، شیرینی، نوشابه، نوشیدنی‌های شیرین؛ خواب و فعالیت مناسب تا حد زیادی از بروز کبد چرب جلوگیری می‌کند. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: راهکارها ، مقابله ، کبد چرب

منبع: ناطقان

کلیدواژه: راهکارها مقابله کبد چرب کبد چرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۸۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۹۱ هزار فرد مبتلا به فشار خون در قزوین

نسرین تنکابنی رییس کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر قزوین گفت: ۳۳ درصد از شهروندان قزوینی بالای ۱۸ سال مبتلا به فشار خون بالا هستند که ۹۱ هزار نفر از آنها در مراکز خدمات جامع سلامت شناسایی و تحت مراقبت قرار دارند.

تنکابنی اظهار کرد: آمار مبتلایان به بیماری فشار خون سه برابر بیشتر از این مقدار است، چرا که ۵۰ درصد از بیماران فشار خون از بیماری خود آگاه نیستند و آن تعدادی که از بیماری خود خبر دارند، تحت درمان قرار ندارند که سعی داریم این افراد را شناسایی و تحت درمان قرار دهیم.

وی در بیان تعریف فشار خون بیان کرد: ضربان قلب، خون را درون سرخ رگ‌ها می‌فرستد و به فشاری که به دیواره سرخ رگ‌ها وارد می‌شود، فشار خون گفته می‌شود.

تنکابنی ادامه داد: اندازه فشار خون به مقداری خونی که در هر دقیقه از قلب خارج می‌شود بستگی دارد، اما زمانی که سرخرگ‌های بزرگ قابلیت استحکام و مقاومت خود را از دست دهند و عروق کوچک نیز باریک‌تر شود، فشار خون افزایش می‌یابد.

به گفته این مسئول، بیماری فشار خون به دلیل چندین عوامل خطر از جمله سن، ارث یا سابقه خانوادگی، چاقی و اضافه وزن، فعالیت بدنی ناکافی، کم تحرکی، استعمال سیگار و تنکابو، مصرف نمک و غذا‌های شور، کمبود پتاسیوم در غذا‌های روزانه، کمبود ویتامین D، مصرف الکل و داشتن استرس و بیماری‌های مزمن همانند کلیوی، چربی خون و همچنین بارداری در خانم‌ها به وجود می‌آید.

رییس کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر قزوین به راه کار‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین کار اصلاح رفتار‌های تغذیه ناسالم است، یعنی کاهش مصرف نمک، چربی، روغن و چربی جامد، غذا‌های سرخ کردنی و همچنین استفاده از سبزیجات و روش‌های آبپز و بخارپز کردن غذا‌ها می‌تواند در پیشگیری از این بیماری موثر باشد.

وی ادامه داد: عوارض بیماری فشار خون می‌تواند موجب سکته قلبی و مغزی، نارسایی کلیه و همچنین خون ریزی ته چشم و تاری دید و کوری شود.

رییس کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر قزوین با بیان اینکه فشار خون باید از دوران کودکی اندازه گیری شود، گفت: افزایش فشار خون به دنبال بالا رفتن سن افراد و در میانسالی شایع‌تر است و توصیه می‌شود که از سن ۳۰ سال به بالا هر ۲ سال و از سن ۴۰ به بالا اقدام به اندازه گیری فشار خون شود و همچنین افرادی که بیمار هستند فشار خون را کنترل و دارو‌های خود را به صورت مرتب مصرف کنند.

فشار خون بالا جزو بیماری‌های قلبی و عروقی قرار می‌گیرد که به عنوان اولین علت مرگ در تمام سنین محسوب می‌شود و حدود ۴۱ درصد از مرگ‌های استان قزوین از همین گروه بیماری است

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • شمشیر دو لبه‌ای به نام کورتون | پاسخ به همه سؤالات و نگرانی‌ها درباره چگونگی مصرف داروهای ضدالتهابی
  • بهترین راهکار برای کاهش وزن
  • افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه
  • ۵ خاصیت شگفت‌انگیز سیر برای تیروئید (کم‌کار و پرکار)
  • کاهش کلسترول با این نوع سبزی
  • چند باور رایج و غلط درباره ویتامین‌ها
  • راهکار‌های تخصصی برای مدیریت وزن
  • حضور میدانی مدیران اجرایی برای مهار سیلاب
  • ابلاغ نسخه بروز شده‌ی سند تحول قضایی
  • شناسایی ۹۱ هزار فرد مبتلا به فشار خون در قزوین