Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-04-25@12:37:46 GMT

دیگو آرماندو مارادونا؛ دیوانه‌ای از قفس پرید

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۰۸۵۴۹

دیگو آرماندو مارادونا؛ دیوانه‌ای از قفس پرید

درست مانند شخصیت رندال مک مورفی در فیلم درخشان میلوش فورمن، پرواز بر فراز آشیانه‌ی فاخته، مارادونا مک‌مورفی دنیای ما بود.

به گزارش "ورزس‌سه"، مارادونا از آن دست قهرمان‌های معمولی نبود که همیشه فرجام خوشی در انتظارش باشد، از آن دست قهرمانانی که در کمیک‌بوک‌های امریکایی سراغ داریم. کسی که می‌آید و با قدرت جادویی خودش تمام مشکلات بشری را حل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نظر من، مارادونا فراتر از این حرف‌ها بود. او جمع اضداد بود، هم قهرمان قصه بود و هم ضد قهرمان آن. هم در زمین مشکلات تیمش را حل می‌کرد و در آن واحد در بیرون از زمین بر مشکلات تیمش می‌افزود. او یک فوتبالیست صرف نبود که هر روز با ساکش وارد زمین تمرین شود و در آخر هفته‌ها مسابقه دهد و جلوی دوربین‌ها تبلیغ لباس‌های مد روز کند، بلکه فردی بود از قماش دکتر سوکراتس معروف برزیلی‌ها، البته سرکش‌تر و بی‌پرواتر، با اعتقادات سیاسی رادیکال‌تر و دست تطاول به خویش گشوده‌تر.

 

 

وقتی مارادونا را جمیع اضداد می‌دانم از چیزهای دیگری نیز حرف می‌زنم، ازشیک‌پوش مرفهی که طرفدار سوسیالیسم و دشمن سرمایه‌داری بود، کسی که دو بار رکورد گران‌ترین فوتبالیست جهان را جابجا کرد و در عین حال امید زاغه‌نشینان ناپل و بوئنوس‌آیرس بود. کسی که فیدل کاسترو را پدر خود و جورج بوش را شیطان می‌دانست، چاوز، مادورو و اوا مورالس را دوستان خود، ترامپ و هیلاری کلینتون را خسته‌کننده و بیهوده و بلاتر و پلاتینی را دزدان بزرگ می‌دانست. اما هیچ کدام از این‌ها در برابر قدرت ویرانگر درونی او بیان‌گر تضادهایش نبود.

 

 

از نظر من بزرگترین خصیصه‌‌‌ی مارادونا، خودتخریب‌گری بی‌امانش بود. بازی‌کردنش بسان یک تابلوی نقاشی زیبا، حیات‌بخش بود و به مردم کشور دیکتاتوری‌زده و غرق فساد آرژانتین نور حیات می‌تاباند و با حمایتش از رهبران سوسیالیست منطقه و نفرتش از امریکا، شمایلی منجی‌گونه و مسیح‌وار برای فقرای آمریکای لاتین و حتی جهان داشت، اما در عین حال خودویرانگری‌اش بارها او را تا آستانه‌ی مرگ پیش برد، درست مانند شخصیت رندال مک مورفی در فیلم درخشان میلوش فورمن، پرواز بر فراز آشیانه‌ی فاخته. مارادونا مک‌مورفی دنیای ما بود، دیوانه‌ای که مانند شخصیت اول فیلم‌های قهرمانانه با مافیا جنگید و قیمت این جنگ ،اعتیاد، تمام شدن فوتبال و تباهی برای او بود. دیوانه‌ای که شاید اگر با مافیا هم سرپنجه نمی‌شد خودش سرانجامی مشابه را برای خود خلق می‌کرد.

 

شاید همه‌ی این خصایص بود که باعث شده بود تا سال‌ها مردم آرژانتین و فوتبال‌دوستان به دنبال مسیح و منجی دیگری چون مارادونا بگردند. از آیمار و اورتگا و ساویولا و ریکلمه تا آگوئرو و مسی هیچ کدام برای مردم آرژانتین مارادونا نشدند، چون مارادونایی که چندین سال پیش در نوشته‌ی خبرنگار آرژانتینی نامیرا خوانده شده بود و بارها از چنگال مرگ گریخته بود،  یک بار در اکتبر 1960 زاده شد و یک بار هم همین امروز در چنگال مرگ اسیر شد و مرد. درست مثل تمام بزرگان تاریخ که نسخه‌ی دومی نداشتند. درست مثل خود تجربه‌ی مرگ.

 

 

هادی میری آشتیانی

 

مارادونا

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: مارادونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۸۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جرات نمی‌کنم برای کروس کری بخوانم!

به گزارش "ورزش سه"، تونی کروس اخیرا تصمیمش برای بازنشستگی را عوض کرد و به تیم ملی آلمان برگشت. او رهبر خط میانی تیمش در یورو 2024 خواهد بود. اتفاقی بزرگ برای ژرمن‌ها که از حضور کروس قطعا سود خواهند برد.

جمال موسیالا هم از این بابت خوشحال است. مهاجم جوان بایرن در مصاحبه با مارکا از کروس تمجید کرد و گفت از ارسال‌های بلند او به وجد آمده است و از کروس یاد می‌گیرد.

موسیالا گفت: «هرگز روی چالش ارسال‌های بلند برای کروس کری نمی‌خوانم. رقابتی در این زمینه با او ندارم زیرا تونی با پای راست خود بسیار دقیق ارسال می‌کند. اصلا بر سر این مسئله رقابت کردن با او درست نیست (می‌خندد).»

موسیالا ادامه داد: «او همیشه توپ را در جای درست و دور از مدافع حریف می‌فرستد. بنابراین شما می‌توانید به راحتی بچرخید، پاس بدهید یا دریبل کنید. تاکنون فقط دو بازی کنار او انجام داده‌ام و باید بگویم کیفیت تونی باورنکردنی است. من از هم تیمی شدن با او در تیم ملی بسیار هیجان زده‌ام.»

دیگر خبرها

  • جرات نمی‌کنم برای کروس کری بخوانم!
  • دبیر: زخم زبان زدن درست نیست/ قول داده بودند اخلاق را رعایت کنند
  • مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان / فیلم
  • ببینید | ردپای آبی
  • لحظات دیوانه‌وار و عجیب در دنیای فوتبال / فیلم
  • 130 سال قبل چه اتفاقی افتاد که «گوسفندها» دیوانه شدند؟!
  • ستاره سیتی دیوانه انتقال به بارسلونا
  • کاپلو: در تاریخ فوتبال سه بازیکن نابغه داریم که کریستیانو رونالدو جزو آن‌ها نیست
  • بهانه عجیب حسین وفایی بعد از شکست؛ اینجا بوی بد می‌دهد/ مورفی به حسین وفایی: دیگر به اینجا برنگرد!
  • رونالدو نابغه نیست، فقط مسی، پله، مارادونا