Web Analytics Made Easy - Statcounter

یادداشت_ حسن رجبی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد؛ جدا از بحث اخلاقی موضوع، وفق بند 8 مصوبات چهاردهمین جلسه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی 1394 در خصوص موضوع سلامت کارکنان دولت، کلیه دستگاه‌هـای اجرایی مکلف شدند که نـسبت بـه تـدوین و اجـرای «برنامـه عملیاتی بهبود وضعیت سلامت کارکنان» خـود بـر اسـاس «بـسته پایـه خدمات سلامت کارکنان دولت»، اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین طبق مواد 85 و 95 قانون کار کلیه کارفرمایان مسؤولیت تامین و نظارت بر سلامت محیط کار و مشمولین قانون کار را برعهده دارند.

نظر به اینکه بیماری کووید-19 در بعضی از مشاغل می‌تواند به عنوان یک بیماری شغلی مرتبط با کار مطرح شود در صورتی که مدیران و کارفرمایان بخش‌های خصوصی، سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های دولتی تکالیف خود را در خصوص کنترل مواجهه کارکنان خود با ویروس کرونا را انجام ندهند از نظر کیفری و حقوقی مسؤول هستند.

از آنجائیکه استفاده از وسایل حفاظت فردی مثل ماسک‌های تنفسی سه لایه، آخرین مرحله اقدامات مورد نیاز در زمینه کنترل مواجهه با این عامل خطر محسوب می‌شود و همچنین احتمال شکست سطح حفاظتی این وسایل در محل‌های کاری آلوده، بسیار بالاست لذا لازم است مدیران و کارفرمایان در گام نخست، اقدامات مهندسی مربوطه را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند و سپس ماسک را با تعداد مورد نیاز در اختیار کارکنان قرار دهند.

از جمله این اقدامات مهندسی مغفول، می‌توان به ارزیابی و کنترل سیستم‌های هواساز، تامین تهویه استاندارد (میزان و جهت مناسب)، تدوین شیوه‌نامه اختصاصی حضور کارکنان مشکوک و ناقل برای هر دستگاه و هر شغل نام برد.

همچنین باید به این نکته توجه کرد که ارزیابی کفایت اقدامات فوق تنها در صلاحیت مهندسین بهداشت حرفه‌ای است و توصیه می‌شود مدیران و کارفرمایان، بویژه مسؤولین مراکز بهداشتی و درمانی، بانک‌ها و مؤسساتی که با ارباب رجوع سروکار دارند از این متخصصین برای ارزیابی، تعیین اقدامات اصلاحی و مستندسازی استفاده کنند.

بدیهی است پس از استانداردسازی محیط کار، تامین وسایل حفاظت فردی، ارائه آموزش‌های لازم و نظارت بر اجرای قوانین و مقررات مربوطه، مدیران و کارفرمایان مسؤولیتی در قبال بیماری کووید- 19 کارکنان ندارند.

انتهای پیام/3339/م

منبع: فارس

کلیدواژه: کرونا حسن رجبی انتشار کارفرما مدیران مسؤولیت مدیران و کارفرمایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۸۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه بخش‌ درمانی کلینیک امام حسن مجتبی(ع) همدان در هفته سلامت

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ رسول حیدری به مناسبت آغاز هفته سلامت در پیامی ضمن گرامیداشت این هفته از خدمات ارزشمند تلاشگران عرصه سلامت فراجا تقدیر و از توسعه بخش‌های تشخیصی و درمانی کلینیک امام حسن مجتبی (ع) در هفته سلامت و انجام هماهنگی‌های لازم جهت اجرای پویش فشار خون و چاقی و پایش سلامت کارکنان و به ویژه خانواده محترم کارکنان در روزهای آتی خبر داد.

وی با اشاره به شعار هفته سلامت امسال به نام سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت خاطر نشان کرد: بدون تردید پوشش همگانی سلامت با حمایت از سلامت خانواده به عنوان یکی از اساسی‌ترین ارکان جامعه و مردمی سازی سلامت محقق می‌شود.

حیدری در خاتمه گفت: در هفته سلامت درمانگاه‌های دیابت، طب کار، رادیولوژی با حضور مسئولان انتظامی استان افتتاح و آغاز به کار خواهند کرد.

کد خبر 6085886

دیگر خبرها

  • ضرورت روزآمدسازی دانش و اطلاعات مدیران مناطق نفت‌خیز جنوب
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد
  • دیدار طهرانچی با رئیس، مدیران و کارکنان مرکز جذب و امور هیئت‌علمی
  • تجدید میثاق مدیران و کارکنان بانک رفاه کارگران با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • همدلی بین نخبگان و مدیران گره‌گشای مشکلات استان است
  • برخی ساختارها در حوزه جوانی جمعیت رفع شود
  • توسعه بخش‌ درمانی کلینیک امام حسن مجتبی(ع) همدان در هفته سلامت