Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-18@12:41:06 GMT

کروناویروس و ثروت جهانی

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۰۸۷۷۶

کروناویروس و ثروت جهانی

به گزارش اقتصادآنلاین، *غلامحسین دوانی در شرق نوشت: بر اساس گزارش تارنمای «اکونومیست‌تایمز» از آغاز ظهور ویروس کرونا تا پایان ماه جاری، ثروت دوهزارو 189 نفر میلیاردر در جهان از 9هزارو 100 میلیارد دلار در سال 2019 به 10.200 میلیارد دلار افزایش یافته و مجموع ثروت 10 نفر اول فهرست ثروتمندان حدود یک درصد تولید ناخالص داخلی جهان در سال 2020 (تولید ناخالص داخلی جهان 91.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

980 میلیارد دلار پیش‌بینی شده) است. به تعبیر دیگر ثروت این 10 نفر از مجموع ثروت نصف جمعیت فقیر جهان (حدود چهار میلیارد نفر) بیشتر است؟! که اوج نابرابری اقتصادی را نمایش می‌د‌هد. نمایه زیر تعداد میلیاردرهای جهان در 10 کشور منتخب را به نقل از تارنمای «‌jagranjosh.com‌» به تاریخ 27 اکتبر 2020 نمایش می‌دهد.

از طرف دیگر سازمان آکسفام که برای ازبین‌بردن نابرابری در جهان مبارزه می‌کند، در تازه‌ترین گزارش خود در سپتامبر 2020 اعلام کرده است که در حالی که انتشار ویروس کرونا باعث بی‌کاری حدود 

400 میلیون نفر و خطر متلاشی‌شدن 430 میلیون بیزینس‌های کوچک‌ شده و تعداد گرسنگان جهان بالغ بر 265 میلیون نفر شده، سود فقط 32 شرکت بزرگ جهان حدود 109 میلیارد دلار افزایش یافته است که در این میان سود شرکت‌های موسوم به گافام (گوگل، آمازون، فیس‌بوک، اپل و مایکروسافت) حدود 46 میلیارد دلار بیشتر و سود شرکت‌های بزرگ دارویی هم 12 میلیارد دلار بیشتر شده است. جالب آنکه در حالی که 32 شرکت بزرگ در سال 2020، هزارو 300 میلیارد دلار به سهامداران خود سود تقسیم کرده‌اند، آنها فقط پنج‌دهم درصد سود خود را بابت امور خیریه تخصیص و اهدا کرده‌اند که این رقم در مقایسه با سود پرداختی فقط سه شرکت بزرگ دارویی «چانسون اند جانسون، مرک و فایزر» که بالغ بر 16 میلیارد دلار بوده، بسیار ناچیز است؛ مضاف بر آنکه مبالغ اهدایی نیز از سود مشمول آنها نیز کسر می‌شود.

شاید شعار تظاهرات‌کنندگان چند سال پیش وال‌استریت خطاب به سوپرثروتمندان که «چون چیزی نداریم، ناچاریم شما را بخوریم»، امروزه در پساکرونا بیشتر مصداق پیدا کند.

بر اساس گزارش «اکونومیست‌تایمز» که به استناد گزارش مشترک مؤسسه حسابرسی پرایس واتر هاوس کوپرز (PWC) و بانک UBS تهیه شده است، ثروت میلیاردرهای مالک صنعت فناوری و تکنولوژی از سال 2019 تا هفت ماه اول سال 2020 معادل 42.5 درصد یعنی هزارو 800 میلیارد دلار رشد داشته و ثروت میلیاردهای صنعت دارو و بهداشت با رشد 50.3 درصد در همین مدت به 656 میلیارد دلار بالغ شده است.

گزارش مؤسسه بلومبرگ نیز حاکی از آن است که ثروت 500 نفر اول میلیاردهای جهان در 10 ماه اول سال 2020 معادل هزارو 200 میلیارد دلار افزایش داشته است. این همان نکته‌ای بود که آقای بایدن هم در رقابت انتخاباتی به آن اشاره داشت که «نمی‌توان پذیرفت در حالی که میلیون‌ها نفر در دوره کرونا بی‌کار و فقیرتر شده‌اند، عده معدودی میلیاردها دلار به جیب بزنند و مالیات کمتری هم پرداخت کنند».

مهم‌ترین رشد ثروت متعلق به صاحبان کسب‌وکار در حوزه فناوری و تکنولوژی بوده و بالاترین رشد ثروت متعلق به آقای ایلان ماسک از سهام‌داران شرکت تسلا (سازنده اتومبیل برقی) و شرکت SpaceX بوده که ثروت وی از 23.4 میلیارد دلار به 127.9میلیارد دلار تغییر کرده است. در واقع آقای ایلان ماسک برنده واقعی کروناویروس بوده است زیرا ایشان در ژانویه امسال در رتبه سی‌و‌پنجم ثروتمندان جهان بود که از ابتدای سال توانسته بیش از صد میلیارد دلار (بیشترین افزایش بین ابرثروتمندان جهان) به دارایی خود اضافه کند و جایگاه خود را در این فهرست به‌طور چشمگیری ارتقا دهد.

نمایه زیر ثروت 10 نفر اول جهان در ماه نوامبر 2020 را به میلیارد دلار نشان می‌دهد که بالغ بر 936 میلیارد دلار یا بیش از تولید ناخالص داخلی هریک از کشورهای هلند، ترکیه، عربستان سعودی، سوئیس یا بلوک کشورهای «ایران +عراق+ مصر» یا «فنلاند+چک + پرتقال+ مجارستان» یا «نروژ+بلژیک» یا «مالزی+ سنگاپور+ فیلیپین» است.

بر اساس گزارش موسوم به «سواربر توفان» که مشترکا توسط PWC و UBS تهیه شده، تفاوت افزایش ثروت میلیاردرهای سنتی با میلیاردرهای جدید (صاحبان تکنولوژی و فناوری و صنایع نوظهور) در نمایه زیر نمایش داده شده است.

نتیجه آنکه افزایش ثروت میلیاردرهای جدید در سنوات 2018-2020 معادل 774 میلیارد و میلیاردرهای سنتی 210 میلیارد دلار بوده است.

جالب آنکه ثروت میلیاردرها فقط در فاصله آوریل سال جاری تا پایان جولای 2020، 27.5 درصد رشد داشته است. این در حالی است که از زمان ظهور ویروس کرونا حدود  45 میلیون آمریکایی بی‌کار شده‌اند.

همین گزارش می‌افزاید که قطب‌بندی ثروتمندان تشدید شده و صنایع فناوری و تکنولوژی، دارو و بهداشت و صنایع نوظهور رشد چشمگیری داشته‌اند. به‌طور مثال با بازگشایی نماد شرکت تسلا و XSpace در 31 آگوست 2020 ثروت آقای ماسک حدود 87 میلیارد دلار بیشتر شده زیرا قیمت سهام تسلا، پنج برابر بیشتر شد و افزایش قیمت این سهم نسبت به یک سال پیش حدود 10 برابر شده به طوری که در معاملات اولیه بازارهای مالی روز 24 نوامبر برابر چهارم آذرماه سال جاری، هر سهم تسلا با نزدیک به چهار درصد رشد، به بالای ۵۴۲ دلار رسید که با این احتساب ارزش شرکت تسلا را به بالای ۵۱۴ میلیارد دلار یا بیش از دو برابر ارزش سهام تویوتا رسانده است.

ارزش روز کلی سهام شرکت تسلا معادل 500 میلیارد دلار یا به تعبیری دو برابر ارزش سهام شرکت تویوتا در سپتامبر سال جاری شده است. این شرکت به غیر از خودروهای الکتریکی و محصولات مرتبط نظیر باتری، صفحات خورشیدی هم تولید می‌کند.

*عضو جامعه حسابداران رسمی ایران پربیننده ترین ۳میلیون خانواده فقیر ایرانی هیچ تراکنش بانکی ندارند/ مخالفت ضمنی شورای نگهبان با طرح تامین کالاهای اساسی جزییات پرداخت وام قرض الحسنه یک میلیونی/ بانک‌ها با نصف کارکنان فعالیت دارند زمان واریز یارانه نقدی آبان ماه اعلام شد درآمدی بر وجوه اقتصادی پرونده ایران-آمریکا پس از ترامپ انحصار وکلا به پایان می‌رسد؟/ مجلس در یک قدمی غیرقانونی خواندن انحصار بخش وکالت

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تولید ناخالص داخلی نابرابری اقتصادی شرکت تسلا ثروت جهانی ویروس کرونا کرونا ویروس سهام عدالت میلیارد دلار شرکت تسلا سال 2020

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۸۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

به گزارش قدس آنلاین، بهای هر اونس طلا با ۰.۴ درصد افزایش به ۲۳۶۹ دلار  رسید. هر اونس طلای آمریکا با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۳۸۵ دلار و ۱۰ سنت رسید.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حالی که کشورهای غربی خواستار خویشتن‌داری در پاسخ به حمله ایران شدند، اعلام کرد که رژیم صهیونیستی تصمیمات خود را در مورد نحوه دفاع از خود خواهد گرفت.

نظرسنجی فدرال رزرو نشان داد که فعالیت‌های اقتصادی ایالات‌متحده از اواخر فوریه تا اوایل آوریل اندکی افزایش یافت و این نگرانی در بین شرکت‌ها وجود داشت که پیشرفت در کاهش تورم متوقف شود.

بر اساس گزارش رویترز، لورتا مستر، رئیس بانک فدرال رزرو کلیولند گفت که انتظار دارد فشارهای قیمتی در سال جاری کاهش یابد و به فدرال رزرو اجازه دهد تا هزینه‌های استقراض را کاهش دهد اما تنها زمانی که مطمئن باشد که تورم به طور پایدار به هدف دو درصدی خود می رسد. کاهش نرخ بهره جذابیت نگهداری شمش‌های غیر بازده را افزایش می‌دهد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، نقره با ۰.۲ درصد افزایش به ۲۸.۲۸ دلار در هر اونس رسید، پلاتین ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۹۴۰.۵۵ دلار رسید و پالادیوم به ۱۰۲۶ دلار و ۲۵ سنت رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • طلای جهانی دوباره از جا برخاست
  • قیمت جهانی طلا امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا به ۲۳۸۳ دلار و ۱۴ سنت رسید
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
  • قیمت جهانی طلا امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا بازهم امروز افزایش یافت
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
  • نوسانات طبیعی در بازار طلا
  • کاهش نسبی بهای نفت در بازار جهانی
  • اپل دیگر بزرگترین سازنده گوشی جهان نیست