Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، امسال در حالی بزرگداشت چهل و یکمین سالروز تاسیس بسیج را با شعار بسیج، پیشرو خدمت و امید آفرین پشت سر می‌گذاریم که با نگاهی دقیق و جامع می‌توان به حقانیت و واقعیت آن پی برد.
با نگاهی به عملکرد بسیج در طول سال‌های گذشته، از جنگ تحمیلی گرفته تا خدمات ارایه شده امروزی برعلیه مقابله با ویروس کرونا به معنای واقعی کلمه بیانگر مجاهدت، تلاش و کوشش بسیجیان از جان برکفی بوده که برای انجام خدمات رسانی و افزایش امید در جامعه حتی از جان خود هم گذشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


افرادی که روزی برای حفاظت از کیان اسلامی خود داوطلبانه و مخلصانه از آمال و آرزوهای خود گذشتند تا در آن زمان نهال تازه انقلاب را با خون خود آبیاری کنند و تا امروز که در سنگر پیشگیری و مقابله با ویروس کشنده کرونا با تولید ماسک و توزیع بسته‌های معیشتی به کمک نیازمندان جامعه خود شتافته‌اند.
انجام اقدامات و خدمات سازندگی در نقاط محروم از سوی بسیجیان امروزه بر کسی پوشیده نیست و ثمرات مطلوب به انجام رسیده برگ زرینی را در کارنامه قابل قبول این سازمان در تاریخ انقلاب اسلامی رقم زده است. 
در واقع می‌توان اذعان داشت که خدمات بسیج مستضعفان  استان قزوین پس از پیروزی انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی آغاز و در ادامه با امدادرسانی به مناطق آسیب دیده ناشی از سیل و زلزله کرمانشاه، خوزستان، لرستان و گلستان ادامه داشته و امروز نیز در سنگر پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا ادامه یافته است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین در گفت و گو با سرهنگ مهدی صادق‌پور، رییس سازمان بسیج سازندگی استان قزوین به بررسی اهمیت وجودی و خدمات ارایه شده از سوی این نهاد پرداخته است.

ایرنا.مقدمه‌ای از چگونگی تاسیس سازمان بسیج سازندگی را ارایه دهید؟
بسیج مستضعفان در سال ۵۸ و با فرمان تاریخی امام راحل تاسیس و در ابتدا به اقدامات امنیتی و نظامی پرداخت اما در ادامه و با آغاز جنگ تحمیلی دامنه فعالیت این نهاد گسترده‌تر از گذشته خود شد تا جایی که یکی از حوزه‌های کاری این نهاد، بسیج سازندگی قرار گرفت.
در ادامه فعالیت این سازمان و در سال ۷۶ با فرمان مقام معظم رهبری وظیفه جدیدی برای کار جهادی این سازمان با هدف گذراندن اوقات فراغت بسیجیان، محرومیت زدایی و اشتغالزایی تعریف و آغاز به کار کرد.
بسیج سازندگی در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان یک دستگاه اجرایی معرفی شد تا براساس آن دستگاه‌های دولتی بتوانند طرح‌های عمرانی خود را در دورترین مناطق کاری خود به بسیجیان متخصص و متعهد این سازمان واگذار کنند تا در مدت زمانی کوتاه و با کمترین هزینه شاهد بهره‌برداری از آنها باشند.

ایرنا. از مهمترین اهداف و چشم‌انداز بسیج سازندگی توضیحاتی ارایه دهید؟ 
با توجه به اینکه برای انجام اقدامات عمرانی بسیج، سودآوری تعریف نشده لذا مهمترین هدف این سازمان محرومیت‌زدایی با استفاده از به کارگیری ظرفیت جوانان و همچنین اجرای گفتمان انقلاب اسلامی قرار داده شده است.
اخلاص در برابر اختلاس به عنوان یکی از گفتمان‌های اصلی، اجرای فعالیت‌های جهادی و عمرانی و در نهایت اقدامات قابل تامل در حوزه اقتصاد مقاومتی از جمله فعالیت‌های این سازمان بوده تا جایی که سال گذشته سه کارگاه خیاطی راه‌اندازی و ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات نیز در حوزه اشتغالزایی استان پرداخت که براساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده امسال این میزان اعتبار افزایش هم خواهد یافت.
راه‌اندازی ۲۹۰ صندوق قرض‌الحسنه جهت پرداخت تسهیلات مناسب به بسیجیان، ۱۰ تعاونی بسیج برای اشتغال پایدار و افزایش ۴۰۰ گروه جهادی استان به ۸۰۰ گروه براساس فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر توجه و توسعه به موارد کمی و کیفی جهادگران تنها بخشی از فعالیت سازمان بسیج سازندگی استان بوده است.

ایرنا. از مهمترین دغدغه‌ها و اهداف مهم سازمان بسیج سازندگی استان قزوین بگویید.
خوشبختانه طی ۲ سال گذشته و با تعامل و ارتباط سازنده و بی‌نظیر بسیج با دستگاه‌های اجرایی از جمله استانداری، راه و شهرسازی، منابع طبیعی، محیط زیست، کمیته امداد امام (ره)، بهزیستی و دستگاه‌های خدمات رسان مانند آب و برق در حوزه انجام عملیات عمرانی اقدامات خوبی صورت گرفته است.
با توجه به گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی متاسفانه برخی از مردم مناطق محروم از آب آشامیدنی سالم هستند که این مساله به هیچ عنوان زیبنده نظام مقدس ما نبوده و نیست و به همین جهت ماموریت امسال این سازمان در حوزه آبرسانی به این مناطق تعیین شده که با جمع‌آوری اطلاعات لازم و با تعامل دستگاه‌های اجرایی ذیربط، اقدامات خوبی به عمل آمده است.
اجرا و تکمیل ۱۰۰ پروژه عمرانی نیمه تمام باقیمانده از سال‌های گذشته که جزو مطالبات اصلی مردم مناطق محروم نیز بوده و انجام خدمات اجتماعی به روستاییان جهت جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرها باعث افزایش خدمات رسانی به روستاها و مناطق محروم استان شده است.
راه‌اندازی مرکز بهداشت تاکستان به مساحت ۲ هزار و ۲۲۲ متر، احداث پل در مناطق صعب‌العبور و سخت استان، احداث چمن مصنوعی در روستاها، ساخت ۶ کانال بتنی به طول ۲۵ کیلومتر، احداث ۲ استخر ذخیره آب به مساحت ۷۰۰ متر مربع، عملیات لوله‌گذاری جهت انتقال آب به طول سه کیلومتر، احیا و لایروبی قنات به طول ۲ هزار متر، احداث دیوارهای حفاظتی، کمک به احداث ۳۲ واحد مسکن محرومان کمیته امداد امام (ره)، احداث دارالقرآن، تکمیل ۱۱ خانه عالم، احداث ۲ سالن ورزشی به مساحت ۹۰۰ متر مربع و تعمیر و بهسازی ۶ واحد مسکن محرومان بهزیستی از مهمترین طرح‌های به انجام رسیده سازمان بسیج سازندگی در استان قزوین بوده است.
برای بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۳۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

ایرنا. با توجه به شیوع ویروس کرونا اقدامات بسیج استان در این حوزه را تشریح کنید.
همزمان با شیوع این ویروس در استان، اقدامات پیشگیرانه و مقابله با آن از سوی بسیج سازندگی استان آغاز شد تا جایی که شرایط لازم برای راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک و موادضد عفونی کننده مهیا شد.  
برپایی ۴۷ کارگاه تولید ماسک جهت تنظیم قیمت بازار، برپایی هشت مرحله رزمایش کمک مومنانه براساس فرمایش مقام معظم رهبری در این حوزه و توزیع ۲۰ هزار بسته معیشتی به نیازمندان استان در هفته بسیج بخشی از کارهای انجام شده توسط بسیج سازندگی طی سال جاری بوده است.
تهیه و توزیع ۱۸۰ هزار بسته معیشتی، بهداشتی و لوازم التحریر از سوی قرارگاه مرکزی کمک مومنانه، ۶۰۰ دست جهیزیه با کمک دستگاه‌های مختلف به زوج‌های جوان و همراهی با تیم‌های پزشکی قرارگاه شهید سلیمانی در رزمایش کمک مومنانه از دیگر اقدامات بسیج سازندگی بوده و البته ارایه این خدمات تنها به دوران شیوع ویروس کرونا محدود نمی‌شود و تا زمانی که هیچ نیازمندی در استان نباشد، ادامه خواهد داشت.

ایرنا. گزارشی از عملکرد جهادگران قزوین در حوزه حوادث غیرمترقبه سال گذشته ارایه دهید.
اوایل سال گذشته و با وقوع سیل در بسیاری از نقاط کشور، ماموریت سپاه استان کمک به استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان بود اما با گذشت چند ماه، ۷۰۰ جهادگر قزوینی به صورت ویژه با استقرار در شهرستان نورآباد لرستان، ۴۵۰ واحد مسکونی را احداث و یا بازسازی کردند.

برچسب‌ها ایرنا اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج سازندگی استان قزوین هفته بسیج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایرنا اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج سازندگی استان قزوین هفته بسیج ایرنا اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج سازندگی استان قزوین هفته بسیج اخبار کنکور سازمان بسیج سازندگی بسیج سازندگی استان انقلاب اسلامی ویروس کرونا استان قزوین راه اندازی سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۸۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردیس امیر سپهبد شهید قرنی رونمایی شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، آئین رونمایی از سردیس امیر سپهبد شهید سید محمد ولی قرنی اولین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و اولین شهید ترور پس از پیروزی انقلاب اسلامی روز یکشنبه با حضور امیر سرتیپ دوم ستاد محمد رضا فولادی رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش، حجت الاسلام علی لطیفی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، فرماندهان و مسئولان ارتش در مدرسه دارالفنون محل تحصیل این شهید برگزار شد.

امیر سرتیپ دوم محمدرضا فولادی در این مراسم گفت: در آستانه چهل و پنجمین سالگرد شهادت سپهبد محمد ولی قرنی و با برنامه ریزی و هماهنگی‌های انجام شده با مسئولان آموزش و پرورش و همچنین مسئولان مدرسه تاریخی دارالفنون که محل تحصیل، تربیت و شخصیت سازی این شهید بزرگوار است از سردیس، نرم افزار و کتاب زندگینامه این شهید و چند تن از شهدای ارتش در این مکان رونمایی و به دارالفنون اعطا شد.

وی افزود: دارالفنون هسته اصلی تشکیل دانشکده افسری (دانشگاه افسری امام علی (ع) کنونی) است زیرا دروس اولیه این مدرسه شامل دروس پیاده نظام، سواره نظام، توپخانه و ... بوده و شهید قرنی هم در این مدرسه و هم در دانشکده افسری تحصیل کرده است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش در خصوص برنامه های این سازمان جهت معرفی شهدای ارتش در کتب درسی دانش آموزان، گفت: یکی از برنامه مهمی که ما به دنبال آن هستیم، معرفی شهدای ارتش و گوشه ای از زنگینامه این عزیزان در کتب درسی آموزش و پرورش و در برنامه شاد برای آشنایی بیشتر نسل جوان با قهرمانان ملی است و امیدواریم با همکاری مسئولان مربوطه این مهم به سرانجام برسد.

در ادامه حجت الاسلام علی لطیفی گفت: این مراسم برای گرامیداشت یاد و خاطر شهید سپهبد سید محمد ولی قرنی و اهمیت تربیت و آموزش و نقش آن در پرورش چنین شخصیت بزرگی در مدرسه دارالفنون محل تحصیل این شهید بزرگوار برگزار شد.

وی افزود: این شهید بزرگوار از شهدای ارزشمند و بسیار والای انقلاب اسلامی با ظرفیت های بسیار جدی الگویی و تربیتی است و خوشحال هستیم که این مراسم به همت سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران و با همکاری وزارت آموزش و پرورش در این مکان برگزار شد.

لطیفی راهنمای خوب زندگی کردن مردم به خصوص نسل جوان را در آشنایی با سیره و زندگینامه شهدا به خصوص شهید قرنی دانست و گفت: اگر ما به دنبال آینده درخشان و اقتدار کشور ایران هستیم باید شخصیت های برجسته ای که نقش در اعتلای این کشور داشتند را به خوبی بشناسیم و شهید قرنی یکی از این شخصیت ها است و سرنوشت شخصیت هایی مثل شهید قرنی راهنمای بسیار خوبی برای خوب زندگی کردن است، آشنا شدن با زندگی این افراد به ما کمک می کند که داستان زندگی خود را بسازیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص معرفی شهدای ارتش در کتاب های درسی دانش آموزان گفت: در کتاب های درسی بخش های مختلفی برای معرفی شهدا در نظر گرفته شده است و یکی از این شهدا، شهید قرنی است.

وی گفت: برابر هماهنگی انجام شده با سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش ما این توانایی را داریم تا بخشی از مستنداتی که در خصوص این شهید و شهدای دیگر ارتش وجود دارد را منتشر کنیم.

همچنین در این مراسم از ۵ عنوان کتاب که یکی از آنها مربوط به زندگینامه و خاطرات شهید قرنی بود رونمایی شد.

به گزارش آنا، محمدولی قرنی در سال ۱۲۹۲ در تهران به دنیا آمد و به‌دلیل اینکه پدرش را که یکی از مدیران مخابرات بود در سن ۱۰ سالگی از دست داده بود، لذا زندگی سخت و دشواری را در کنار مادرش سپری کرد. وی بعد از گذراندن دوران ابتدایی تحصیل، در دوران متوسطه وارد مدرسه نظام که مربوط به افراد ارتشی بود، شد. قرنی بعد از طی تحصیلات مقدماتی در مدرسه نظام، در سال ۱۳۰۹ وارد دانشگاه افسری ارتش شد.

یکی از اقداماتی که قرنی را در آن دوران سر زبان‌ها انداخته بود، نقش داشتن در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود. قرنی در آن دوران فرمانده نظامی تیپ گیلان بود و همه جا حرف از دست داشتن قرنی در کودتای ۲۸ مرداد بود که وی در اسفند سال ۱۳۳۶ به اتهام طرح و برنامه‌ریزی کودتا علیه رژیم پهلوی درحالی که در مقام فرمانده رکن دوم ارتش بود، بازداشت و روانه زندان شد. جرائم قرنی به اندازه‌ای بود که صحبت از اعدام وی در محافل شد، اما با وجود اقداماتی که این فرد در ماجرای کودتا انجام داده بود، در نهایت به سه سال حبس و اخراج از ارتش محکوم شد.

یکی از وظایف رکن دوم ارتش، حفاظت از افرادی بود که در آن دوران به ایران می‌آمدند. در آن دوران آمریکا پول‌های کلانی را برای سرلشکر زاهدی می‌فرستاد تا زاهدی نیز حقوق کارکنان رکن دوم ارتش را بدهد، اما زاهدی پول‌ها را به حساب خود در سوئیس واریز می‌کرد و قرنی هم که از این موضوع با خبر بود، گزارشی از این اقدامات را تهیه کرده و به همراه برخی از افسران ناراضی، به فکر کودتا افتاد.

قصد شهید قرنی در آن دوران اجرای کودتایی علیه رژیم پهلوی با حمایت آمریکا بود، اما با لو رفتن برنامه‌ها این اتفاق رخ نداد که برخی از نظامیان در آن دوران عامل لو دادن اطلاعات به رژیم پهلوی را کشور آمریکا اعلام کردند. برخی معتقد بودند که آمریکا این اقدام را برای نشان دادن حسن نیتش به محمدرضا پهلوی انجام داده است.

این شهید والامقام بعد از اینکه از زندان آزاد شد و با علل لو رفتن عملیات آشنا شد، تغییر موضع داد و با نزدیک شدن به افرادی نظیر آیت‌الله طالقانی (ره) و آیت‌الله میلانی (ره) به فردی مذهبی و انقلابی تبدیل شد و به اذعان مقامات ارتشی که در کاخ سلطنتی شاه مشغول بودند، قرنی به دیواری در برابر اقدامات رژیم پهلوی تبدیل شد. اقدامات قرنی در کنار آیت‌الله طالقانی (ره) و افراد شاخص دیگری که در زمینه آگاهی‌بخشی به مردم تلاش می‌کردند، منجر به بازداشت مجدد وی توسط ساواک شد. قرنی در این برهه نیز به سه سال حبس محکوم شد و بعد از گذراندن دوران محکومیت، از نظر مالی در تنگنا قرار گرفت و از طرفی، تمام رفت و آمدهایش توسط ساواک کنترل می‌شد.

نکته جالب در زندگی شهید قرنی این بود که این فرد در دوران رژیم پهلوی به درجه سرلشکری رسید، اما بعد از پی بردن به اقدامات ضد اسلامی محمدرضا پهلوی، به این درجه اعتنایی نداشت. همین مورد منجر شد تا از لحاظ مادی با مشکلات سنگینی مواجه شود.

سپهبد قرنی با اینکه تحت کنترل بود، اما از تلاش برای نشان دادن چهره زشت و اقدامات ظالمانه رژیم پهلوی به مردم دریغ نکرد و بعد از اینکه انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) در ۲۲ بهمن ۵۷ به پیروزی رسید. قرنی با حکم رهبر کبیر انقلاب اسلامی به‌عنوان اولین رئیس ستاد مشترک ارتش انتخاب شد و از طرفی به‌دلیل اقدامات انقلابی که در دوران مبارزه با ساواک و رژیم پهلوی داشت، بعد از انقلاب به عضویت در شورای انقلاب در آمد. اما عمده فعالیت قرنی در ارتش بود و اولین چالش آن‌ها ناآرامی‌هایی بود که بعد از انقلاب در کردستان به‌وجود آمد که ارتش با درایتی که داشت، توانست اوضاع کردستان را کنترل کند.

همزمان با اقدامات ارتش در سراسر کشور، سازمان مجاهدین خلق و منافقین در پی تضعیف ارتش و به نوعی، نامناسب جلوه دادن چهره این نیروی انقلابی بین مردم برآمدند و همین موضوع منجر شد تا گروه‌های مخالف نظام به فکر از میان برداشتن سپهبد قرنی بیافتند و در نهایت این فرد انقلابی که اقدامات مناسبی را در راستای منسجم کردن ارتش بعد از انقلاب اسلامی داشت، به دست گروه فرقان در منزلش ترور و به شهادت رسید. البته اقدامات حزب توده نیز در ترور این شهید قابل توجه بود، چراکه سپهبد قرنی تلاش بسیاری برای مقابله با اقدامات حزب توده انجام داده بود و طبیعی بود که آن‌ها نیز به فکر ترور وی باشند.

سپهبد قرنی با اینکه در دوران رژیم پهلوی به درجه سرلشکری رسیده بود، اما وقتی شاهد ظلم‌هایی بود که محمدرضا پهلوی علیه مردم داشت، مقابل آن‌ها نیز درآمد؛ لذا مهمترین ویژگی شهید قرنی مقابله با ظلم و تلاش برای رفع مشکلات مردم و گسترش تفکر انقلابی در کشور بود، که متأسفانه توسط گروه فرقان و به دست منافقی به نام «حمید نیکنام» به شهادت رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحقق اهداف نظام اسلامی در دانشگاه‌ها با همکاری بسیج اساتید و نهاد
  • انجام بیش از ۲۵ هزار خدمت جهادی در خراسان جنوبی طی ایام نوروز
  • انجام بیش از ۲۵ هزار خدمت جهادی در خراسان جنوبی
  • بررسی طرح های عمرانی و محرومیت زدایی پیرانشهر
  • خدمت رسانی هزارو ۵۷۲ گروه جهادی خراسانی
  • سردیس امیر سپهبد شهید قرنی رونمایی شد
  • سپاه ‌آماده مقابله با هرگونه تهدیدات دشمن است
  • سپاه،‌ انقلاب و کشور را از هر گزندی حفظ می‌کند
  • سپاه نهادی برای پیاده کردن اهداف والای انقلاب اسلامی است
  • سپاه نهادی در جهت پیاده کردن اهداف والای انقلاب اسلامی است