Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-29@10:22:11 GMT

نقدشوندگی سهام بورس چگونه بهتر می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۰۹۳۱۷

نقدشوندگی سهام بورس چگونه بهتر می‌شود؟

مدیر عملیات بازار‌های خارج از بورس فرابورس ایران با اشاره به ظرفیت قانونی موجود برای فعالیت بازارگردان‌ها در بازار سهام گفت: این بستر و ظرفیت قانونی منجر به بهبود وضعیت نقدشوندگی سهام قابل معامله در تابلو‌های معاملاتی مختلف در بازار پایه خواهد شد. به گزارش پول نیوز، سیده هاجر میرخوشحال با اشاره به تبصره ۶ بند ۱۱ ماده ۱۰ مکرر دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران، افزود: بر اساس این تبصره "بازارگردان می‌تواند قیمت مرجع نماد معاملاتی را ضمن اعلام به فرابورس تعیین کند".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



میرخوشحال در مورد این تبصره توضیح داد: به این معنی که بازارگردان می‌تواند پس از انجام بررسی‌های مقتضی و با درنظر گرفتن فاکتور‌های موثر و در راستای بهبود وضعیت نقدشوندگی سهام موضوع بازارگردانی، اقدام به تعیین قیمت مرجع و اعلام آن به فرابورس کند.

به گفته میرخوشحال مسئولیت تعیین قیمت بر عهده بازارگردان بوده و موظف است مطابق با پارامتر‌های بازارگردانی اعلامی نسبت به انجام تعهدات خود اقدام کند.

وی در این باره به دو شرکت بازار پایه‌ای اشاره کرد و توضیح داد: تا کنون در خصوص دو شرکت تولید خاک نسوز استقلال آباده با نماد معاملاتی «کباده» و بانک گردشگری با نماد معاملاتی «وگردش»، بازارگردان اقدام به تعیین قیمت مرجع کرده و این موضوع از طریق اطلاعیه در سایت رسمی فرابورس ایران به عموم اعلام شده است.

میرخوشحال با بیان اینکه به زودی بازارگردان شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان اردبیل با نماد معاملاتی «ثتوسا» نیز قیمت مرجع تعیین خواهد کرد، گفت: جزئیات این موضوع طی اطلاعیه رسمی در سایت فرابورس درج و به عموم سرمایه‌گذاران اطلاع‌رسانی خواهد شد.

قانون عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت سهام در بازار است، اما چنانچه به هر دلیلی روند معمول عرضه و تقاضا و به دنبال آن وضعیت معمول در قیمت سهم دچار آشفتگی شود، وجود یک بازارگردان در بازار ضروری خواهد شد.

سازمان بورس اوراق بهادار مسوول ایجاد بازارگردان برای سهم‌های پرنوسان و پرتقاضا در بازار است، زیرا گاهی به دلیل هیجان‌های موجود در بازار، صف‌های خرید و فروش بدون مبنای اقتصادی ایجاد می‌شود و روند عادی معامله‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

بر اساس قانون، بازارگردان، معامله‌گری است که با اخذ مجوز‌های لازم با تعهد به افزایش نقدشوندگی، تنظیم عرضه و تقاضای اوراق بهادار معین و محدود کردن دامنه نوسان قیمت آن‌ها به دادوستد اوراق می‌پردازد. بازارگردان‌ها تلاش می‌کنند تا از بر هم خوردن تعادل در معامله‌ها جلوگیری کنند.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بورس اوراق بهادار بازار سرمایه شاخص بورس عرضه سهام سهام عدالت بورس کالا نماد معاملاتی قیمت مرجع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۹۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳

در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته جاری، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۰.۵۳ درصدی، معادل ۱۱ هزار و ۹۶۰ واحد از ارتفاع این شاخص در سطح دو میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحدی قرار گرفت.

رشد ارتفاع نماگر اصلی بازار سرمایه در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با رشد ۰.۳۶ درصدی (معادل دو هزار و ۷۸۱ واحد) در پله ۷۷۰ هزار واحدی قرار گرفت.

معاملات بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم) را در روز چهارشنبه، چهار هزار و ۱۵ میلیارد تومان نشان می‌داد. 

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز چهارشنبه را ۱۴.۹ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز از ورود سرمایه آنها به بازار سهام حکایت دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز چهارشنبه بورس از ورود ۱۸۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خبر می‌دهد.

پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳

برخلاف سنت همیشگی چهارشنبه ها، ورود پول از جانب حقوقی‌ها در دقایق پایانی معاملات شدت گرفت و این موضوع نوید انتظارات مثبت اهالی بازار نسبت به بازدهی نماد‌ها در هفته آتی را می‌دهد. 

همچنین بیش از ۷۳ نماد در جریان معاملات روز چهارشنبه، به صف خرید نشستند که نشانه مثبت دیگری برای بازگشایی بازار در روز شنبه آتی به شمار می‌رود. 

نباید از تاثیر بازگشایی نماد «ذوب» و تاثیر آن بر کلیت بازار غافل شد. با استارت مجدد معاملات سهام ذوب آهن، بازار کمی از حالت خنثی خارح شد و رنگ سبز نقشه بازار بیشتر به چشم آمد. 

با این وجود، سیاست تثبیت نرخ دلار نیما، همچنان متهم ردیف اول کم رمق بودن بازار در روز‌های ابتدایی سال نو است. در صورتی که سیگنال‌هایی مبنی بر وجود اراده از سوی بانک مرکزی در راستای کاهش فاصله میان نرخ نیما و آزاد اسکناس دلار صادر شود، بازار با پتانسیل بالایی شروع به رشد خواهد کرد.

منبع: تجارت نیوز

tags # بورس سایر اخبار (تصاویر) لئوپون، پادشاهِ پادشاهان؛ حیوان عجیب و غول‌پیکری که حاصل جفت‌گیری پلنگ و شیر است! (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
  • پیش بینی بورس در بهار ۱۴۰۳| بورس سبزپوش می‌شود؟
  • شاخص کل بورس به سطح دو میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید
  • رشد ۱۱ هزار واحدی بورس در پایان نخستین هفته کاری ۱۴۰۳
  • رشد ۱۲ هزار واحدی شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی هفته
  • تصمیمات نادرست دولت بورس را سوزاند؟
  • شرایط عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در فرابورس
  • بورس قرمز شد
  • گزارش بورس امروز سه شنبه ۷ فروردین ماه ۱۴۰۳
  • بازار سرمایه کاهشی شد