Web Analytics Made Easy - Statcounter

یاور خالدیان با 30 سال سن و مدرک تحصیلی کارشناس ارشد مهندسی مکانیک سیالات یکی از مخترعان جوان بسیجی کردستان است که چند سال از عمر خود را پای طراحی و ساخت سیستم چند منظوره گرمایشی ـ سرمایشی با استفاده از انرژی خورشیدی کرده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: از سال 90 مشغول به فعالیت در حوزه استفاده از انرژی خورشیدی و ثبت اختراعات شدم و تاکنون سه اختراع داشته‌ام که دو مورد از آنها در حال طی کردن مراحل ثبت است و این اختراع نیز به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خالدیان خاطرنشان کرد: عضو بنیاد نخبگان، عضو استعدادهای درخشان و عضو سازمان نظام مهندسی هستم و تاکنون نیز در چندین استارت‌آپ شرکت کرده‌ام که دو مقام اول را کسب کرده‌ام.

کسب عنوان دانشجوی برتر دانشگاه کردستان، دانشجوی برگزیده جشنواره پروفسور حسابی و عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه و مدرس دانشگاه‌ از دیگر افتخاراتی است که این مخترع بسیجی به آن اشاره کرد.

وی در ادامه به موضوع اختراعش اشاره کرد و گفت: این سیستم یک سیستم چند منظوره سرمایشی، گرمایشی خورشیدی است که در زمره سیستم‌های تاسیساتی قرار می‌گیرد که می‌تواند به‌صورت همزمان بار سرمایشی و گرمایشی تولید کند و انرژی مورد نیاز خود را از سلول‌های خورشیدی می‌گیرد.

خالدیان تصریح کرد: در این سیستم از بازیاب انرژی و بازیافت حرارتی در قسمت‌های مختلف دستگاه استفاده شده که می‌تواند انرژی اصلی مورد نیاز راه‌اندازی دستگاه را تامین کند و با توجه به اینکه از انرژی خورشیدی برای تامین نیرو استفاده می‌کند هیچ‌‌گونه ضرری برای محیط زیست ندارد.

این مخترع بسیجی کردستان اذعان کرد: با استفاده از سیستم بکارگیری شده در این اختراع توانسته‌ام در ISI و ژورنال‌های معتبر بین‌المللی مقالات بسیاری را به ثبت برسانم.

وی گفت: با توجه به اینکه تجربیات جدیدی در بحث استفاده از انرژی خورشیدی به دست آورده‌ام در حال تکمیل و ارتقای سیستم این دستگاه هستم به طوری که در صورت بهینه‌سازی دستگاه می‌توان آن را تجاری‌سازی کرد.

به گفته خالدیان، در حال حاضر بزرگترین مشکل ما عدم حمایت از سوی مسئولان است و به نوعی این عدم حمایت‌ها باعث شده که احساس سرخوردگی به من دست داده شود و تنها چیزی که برایم باقی بماند زحماتی است که طی چند سال گذشته انجام داده‌ام.

این مخترع بسیجی ادامه داد: با طراحی و اجرای این سیستم ایده‌های جدید بسیاری در زمینه‌های مختلف به ذهنم خطور کرد اما وقتی حمایتی از سوی کسی و یا سازمانی را نمی‌بینیم دیگر انگیزه‌ای برای ادامه کار ندارم.

وی گفت: در سال 90 که کار طراحی این سیستم را آغاز کردم شاید مبلغی در حدود 8 میلیون تومان برای اتمام آن هزینه کردم اما با توجه به افزایش قیمت قطعات مختلف در طول چند سال اخیر، اکنون حدود 30 تا 40 میلیون تومان برای ساخت یک دستگاه جدید نیاز باشد.

خالدیان عنوان کرد: با ساخت این دستگاه و تجاری‌سازی آن می‌توان با کمترین هزینه سیستم گرمایش و یا سرمایش یک مجتمع مسکونی، تجاری، کارخانجات، واحدهای تولیدی و یا حتی اداری را راه‌اندازی کرد که با توجه به اینکه برای تامین انرژی مورد نیاز خود از سلول‌های خورشیدی استفاده می‌کند نیازی به استفاده از دیگر انرژی‌ها ندارد و بیشترین بازدهی را نیز نسبت به سایر انرژی‌ها دارد و با استفاده از این دستگاه می‌توان حتی برق مورد نیاز اماکن عمومی و خصوصی را نیز تامین کرد.

وی افزود: خوشبختانه توانسته‌ام بدون حمایت‌های دولتی تا امروز در بخش خصوصی چند سیستم را طراحی و نصب کنم و در حال حاضر نیز شرکت شهرک‌های خصوصی استان ساخت سیستم تامین برق 10 کیلووات را سفارش داده که در حال طراحی آن هستم و به زودی نصب و راه‌اندازی می‌شود.

انتهای پیام/2330/75

منبع: فارس

کلیدواژه: انرژی خورشیدی کردستان انرژی بخش خصوصی انرژی خورشیدی مخترع بسیجی مورد نیاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۰۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح همزمان ۱۶ نیروگاه خورشیدی در ۶ استان کشور

مدیر کل دفتر فنی و تحقیقات نوسازی مدارس کل کشور با بیان اینکه ۵۶ پروژه ساخت نیروگاه های خورشیدی پشت بامی مدارس کشور در ۱۵ استان در حال اجراست، اظهار کرد: ۱۶ پروژه ساخت نیروگاه های مدارس در ۶ استان به پایان رسیده که همزمان در استان های اصفهان، قم، گلستان، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان جنوبی به صورت همزمان، امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ به بهره برداری می رسند.

به گزارش ایسنا، سید محمد واعظی نژاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۶ پروژه ساخت نیروگاه های خورشیدی پشت بامی مدارس کشور با ظرفیت ۸۴۰ کیلووات توسط خیرین مدرسه ساز در حال اجراست؛ این نیروگاه ها در حال انعقاد قرارداد و یا در حال طی کردن مراحل اجرا هستند که دو تا سه ماه آینده وارد مدار می شوند.

وی با اشاره به مزایای بکارگیری نیروگاه های خورشیدی در مدارس کشور، افزود: ساخت این نیروگاه ها ضمن ایجاد اقتصاد و درآمد پایدار و صرفه جویی در هزینه های مدارس سبب افزایش خودآگاهی دانش آموزان از مزایای استفاده از انرژی های پاک برای کشور و حفظ محیط زیست با جلوگیری از بکارگیری سوخت های فسیلی در مدارس می شود.

واعظی نژاد در ادامه تصریح کرد: از آنجا سرانه های تخصیص یافته به مدارس پایین است و مدارس در فصل های فعال مجبورند از سوخت های فسیلی استفاده کنند، بکارگیری نیروگاه های خورشیدی در آنان ضمن صرفه جویی در هزینه های جاری همچون آب، برق و کاغذ و ... سبب کاهش انتشار آلاینده های زیست محیطی می شود.

وی از هدف گذاری ساخت نیروگاه های خورشیدی در ۲۰ هزار مدرسه کشور خبر داد و اظهار کرد: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته، قرار است نیروگاه های خورشیدی در ۲۰ هزار مدرسه ساخته شوند؛ از این سطح ۱۶ نیروگاه خورشیدی به بهره برداری رسیده و ۵۶ پروژه در سطح کشور در حال اجراست.

طبق اعلام ساتبا، نیروگاه خورشیدی ۶۰ کیلوواتی در مدرسه خیرساز ۱۵ کلاسه حاج غلام رضا زیرک امروز، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور دکتر محمود کمانی، معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق(ساتبا)، دکتر حمید رضا خان محمدی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی مدارس کشور، دکتر سید محمد آقامیری، استاندار قم، آیت الله حسینی بوشهری، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مسئولان استان قم به بهره برداری می رسد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید
  • شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند
  • افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم
  • افتتاح همزمان ۱۶ نیروگاه خورشیدی در ۶ استان کشور
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!
  • بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت
  • پنل خورشیدی چسبان ، تولید انرژی رایگان برای همه (فیلم)
  • برق خورشیدی بالکنی راهکار نوین آلمان برای انرژی سبز
  • ژاپن برق خورشیدی را از فضا تامین می‌کند