Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنای فرانسه با تصویب قطعنامه ای از دولت خواست جمهوری خودخوانده قره باغ را به رسمیت بشناسد. این قطعنامه حمایت ارمنستان و محکومیت جمهوری آذربایجان را به همراه داشت.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، در این قطنامه که  ۳۰۵ سناتور از ۳۰۶ سناتور حاضر به آن رای مثبت دادند، از دولت فرانسه خواسته شده جمهوری ناگورنو قره باغ به رسمیت شناخته و از این اقدام به عنوان ابزاری در مذاکرات صلح پایدار در این منطقه استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عوض ژان باتیست لموآن، معاون وزیر خارجه فرانسه در امور اروپا و آفریقا گفته است که به رسمیت شناختن یک جانبه قره باغ برای هیچ کس مناسب نیست و در جهت تقویت تلاش های میانجی گرایانه نیست. وی از فرانسه رئیس گروه مینسک خواسته است از اجرای توافق آتش بس در این منطقه حمایت کند.

به گفته کارشناسان این قطعنامه در حد توصیه بوده و قدرت اجرایی ندارد.

براساس این قطعنامه سنا خروج فوری نیروهای جمهوری آذربایجان از مناطق تصرف شده و مورد مناقشه را خواستار شده و تحقیقات بین المللی درباره جنایت جنگی در این منطقه به دلیل استفاده از تسلیحات ممنوعه را درخواست کرده است. به علاوه سناتورها توصیه کرده اند که دولت درباره نقش دولت ترکیه تحقیقات کرده و جدی ترین اقدامات را با شرکای اروپایی خود در این زمینه انجام دهد.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در واکنش به این قطعنامه در فیسبوک خود نوشت : تصمیمی که توسط سنای فرانسه اتخاذ شده تاریخی است. به رسمیت شناختن جهانی "آرتساخ" (قره باغ) بخشی از دستور کار بین المللی است.
اما حکمت حاجیف، مشاور رئیس جمهوری آذربایجان قطعنامه سنای فرانسه را محکوم کرد و آن را "یک تکه کاغذ" و "یک حرکت شرم آور" عنوان کرد.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ارمنستان جمهوري آذربايجان ناگورنو قره باغ فرانسه سنای فرانسه قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۰۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش مسکو: به قطعنامه سلاح‌های هسته‌ای در فضا

به گزارش «تابانک» به نقل از ایرنا از تاس، زاخارووا تصریح کرد: ما به این دلیل با این پیش‌نویس مخالفت کردیم که آمریکا تلاش کرد در شورای امنیت سازمان ملل تعهدات حقوقی جدیدی درباره امنیت فضا ایجاد کند که فراتر از پیمان‌ها و توافقنامه‌های فعلی است؛ که مهمترین آنها پیمان ماورای جو ۱۹۶۷ است.

روسیه چهارشنبه شب قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد.

۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن رای مثبت دادند، چین یکی از اعضای دائم شورای امنیت رای ممتنع داد و روسیه دیگر عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مخالف داد و آن را وتو کرد.

شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در واکنش به وتوی قطعنامه کشورش از سوی روسیه گفت که این وتو، نگرانی‌های جدی را در مورد برنامه‌های روسیه برای فضای ماورای جو ایجاد می‌کند.

این رای‌گیری پس از آن صورت گرفت که واشنگتن، مسکو را به ساخت سلاح هسته‌ای برای ارسال به فضا متهم کرد. آمریکا معتقد است که روسیه در حال استقرار یک جنگ‌افزار هسته‌ای ضد ماهواره در فضا است که انفجار آن می‌تواند در همه موضوعات از ارتباطات نظامی تا حتی خدمات مسافربری اینترنتی، خرابکاری ایجاد کند.

مسکو این ادعاها را رد کرده و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفته است که مسکو مخالف استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا است.

دیگر خبرها

  • واکنش مسکو: به قطعنامه سلاح‌های هسته‌ای در فضا
  • واکنش سخنگوی دولت به افتتاح ابرپروژه سد و نیروگاه ایرانی‎ساز در سریلانکا
  • جامائیکا کشور مستقل فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت
  • علی‌اف: دستیابی به توافق صلح با ارمنستان تا نوامبر ممکن است
  • الهام علی‌اف: متن توافق صلح بین باکو و ایروان وارد جزییات شده است
  • علی اف: باکو و ایروان بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح نزدیک شده‌اند
  • علی اف: باکو و ایروان بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح نزدیک شده اند
  • دیدار رئیسی با رئیس‌ سنای پاکستان
  • جمهوری آذربایجان به مناقشه ایران و اسرائیل کشیده می‌شود؟
  • ارمنستان از دیوان لاهه خواست پرونده تبعیض نژادی باکو علیه ایروان را رد کند