Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مجتمع سنگ‌ آهن سنگان خواف در خراسان رضوی با ذخیره یک میلیارد تن یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌ آهن در ایران است، این معدن عظیم با ۳۰ درصد ذخایر سنگ آهن کشور تاکنون نتوانسته گرد محرومیت و فقر را از چهره شهرستان خواف در این استان کمرنگ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



آمار بالای بیکاری، درآمد پایین به همراه قرار گرفتن در برابر آلایندگی، تصادفات، آلودگی صوتی، تخریب زیر ساخت‌های شهری، ریز گردها، تخریب زمین‌های کشاورزی و مرتعی سهم مردمی است که در کنار ظرفیت و توانایی نیروهای انسانی بی بدیل دارای ثروت عظیم معادن سنگ آهن بوده که درجهان مثال‌زدنی است.

خروج مواد معدنی استخراج‌ شده از معادن طلای سنگ آهن به‌صورت خام، عدم اختصاص 3 درصد حق دولتی از مهم‌ترین مشکلاتی است که موجب عدم بهره‌مندی مردم این منطقه از ظرفیت معادن آهن شده است اما اگر نبود صنایع پایین‌دست و غفلت و بی‌توجهی مسئولان کشوری و استانی را به این مسائل اضافه کنیم نشان می‌دهد خواف سال‌ها باید طعم محرومیت را بچشد.

اکبر احمدپور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به وضعیت معادن عظیم سنگ آهن سنگان و عدم توسعه خواف با وجود ذخایر و ظرفیت‌های بالای معدنی و نیروی انسانی گفت: این شهرستان با وجود معادن وسیع و بی‌بدیل سنگ آهن سنگان و نیز بهره‌مندی از مستعدترین منطقه در حوزه انرژی های خورشیدی و بادی و مهمتر از همه نیروهای انسانی محروم بوده و سهم مردم از سنگ آهن خواف صفر است.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: غبار استضعاف و محرومیت بر پیشانی منطقه با همه تلاش های صورت گرفته همچنان خودنمایی می‌کند و نیازمند نگاه یکسان و عدالت محور مسئولان به همراه تلاش مضاعف و همت بلند را می‌طلبد.

وی با اشاره به حضور نیروهای متعدد خارج از شهرستان در منطقه؛ اضافه کرد: متاسفانه وقتی این شرکت ها به منطقه ورود کردند، بدون کارهای زیربنایی لازم، خام فروشی را در صدر کارهای خود قرار دادند، گرچه کارهایی انجام شده اما در برابرفعالیت‌هایی که نیاز است بسیار کمرنگ بوده و اندک است.

احمدپور بیان کرد: ارمغان معادن در منطقه تاکنون جز ریزگردهای مهلک و نفس گیر، تخریب جاده ها و مزارع ،ویرانی منابع طبیعی و چرای دامها ،از بین رفتن قنوات و آسیب زدن به آب شرب و کشاورزی، نابودی محصولات زراعی و باغی و ده ها آسیب پیدا و پنهان دیگر نبوده است.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی نبود زیرساخت‌های توسعه‌ای در خواف و بکارگیری نیروهای غیر بومی را مورد انتقاد قرار دارد و متذکر شد: در برابر نعمت ها و رفاه و آسایشی که این معادن غنی برای مردم خواف داشته باشند چیزی نصیب مردم نشده و فقط در کارهای ساده و پیش افتاده به صورت اندک از نیروهای بومی استفاده شده است و با وجود افراد توانمند سهمی در فعالیت‌های مهم و مدیریتی ندارند.

وی ابراز کرد: شرکت‌های معدنی خریدهای خود را از منطقه انجام نمی‌دهند و گزارش مالی آنان و گردش مالی آنان در بانکهای محلی نیست و همچنین یک درصد آلایندگی و ۱۵ درصد حقوق دولتی هم که باید در اختیار منطقه قرار بگیرد تا در تقویت زیرساخت ها هزینه شود، به افسانه تبدیل شده است و آنان همه تعهدات خود را در چند سبد غذایی خلاصه کردند.

احمدپور ضمن تاکید به پیگیری محرومیت زدایی مردم خواف به نطق علنی که در مهر ماه سال جاری در مجلس صورت گرفت، ادامه داد: جلسات متعددی با مسئولان و مدیران در سطح منطقه و کشور برگزار شده که مسئولان امر قول رسیدگی به محرومیت منطقه را دادند و متاسفانه اقدام عملی تاکنون انجام نشده است.

انتهای پیام/70054

منبع: فارس

کلیدواژه: سنگ آهن خواف مردم خواف آهن سنگان سنگ آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۰۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع آوری زباله های ورودی شهر خواف به مناسبت روز زمین پاک

دریافت 38 MB کد خبر 6085927

دیگر خبرها

  • رئیسی در نشست خبری با رئیس جمهور سریلانکا: ایران آماده انتقال فناوری به کشورهای دیگر است
  • هشدار جدی پزشکیان به مسئولان /بترسید از اینکه.../نیاز به گشت ارشاد مدیران نیست، در آمریکا هم می‌دانند ما در اینجا چه می‌کنیم!
  • حمله پهپاد های اوکراین به ۲ انبار نفت روسیه
  • کتاب آداب آبادانی منتشر شد
  • ‌اجرای طرح تأمین امنیت بوستان‌ها در محلات کم برخوردار شیراز
  • سیستان و بلوچستان بالاترین ظرفیت معادن را دارد
  • ویسی: نام فولاد اینجاست اما اعتبارش نیست
  • رادیو ۸۴ ساله شد/ اینجا تهران است، رادیو ایران
  • جمع آوری زباله های ورودی شهر خواف به مناسبت روز زمین پاک
  • السودانی: امنیت ترکیه و عراق به هم گره خورده است