Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-04-18@22:55:14 GMT

پایان ده طلایی در سال سیاه بیست (یادداشت)

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۱۰۹۰۲

پایان ده طلایی در سال سیاه بیست (یادداشت)

باید به میانسالی رسیده باشی تا درک کاملی از تاثیر مرگ دیه‌گو مارادونا داشته باشی؛ اسطوره  فوتبالدوستان دهه 80و نیمه اول 90؛حتی هواداران سرسخت برزیل و آلمان و ایتالیا.

به گزارش " ورزش سه " ، 25نوامبر برای اهالی فوتبالی روز سیاهی خواهد بود ؛ نابغه تمام دوران و کسی که به فوتبال و توپ چهل تکه و شماره 10هویت داد آسمانی شد تا جهان فوتبال در شوک از دست این موجود فرا زمینی زانوی غم بغل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از شب گذشته تا امروز جملات احساسی و حزن آلود و حماسی زیادی گفته شده است از اخراج او در برابر برزیل در جام جهانی 1982اسپانیا تا آخرین گل او در جام های جهانی در سال 1994در برابر یونان که از قضا یکی از زیباترین گل های او هم بود.از دعوای فراموش نشدنی او برابر بازیکنان آتلتیکو مادرید تا درخشش تکرار نشدنی او در ناپل ایتالیا از او، بخشی انکار ناپذیر از جذابیت فوتبال در ذهن دوستدارانش ساخته است.  


                                                           
مارادونای یک شماره 10واقعی بود و برای فوتبال فراتر از تمامی شماره 10های تاریخ  جنگید. جام جهانی 1986مکزیک و بغل کردن جام بعد از شکست آلمان غربی در فینال یکی از ماندگارترین صحنه های تاریخ فوتبال است .دیه گو جام را مثل نوزادی به سینه خودش گرفته بود . مانند پدری که احساس مالکیت به فرزندش دارد.

 

 

 


این تورنمنتی است که حرکت تاریخی و دریبل های تمام نشدنی او در برابر انگلستان در آن رقم خورده است .مارادونا که در آن جام در بهترین روزهای دوران فوتبالیش بود قبل از آغاز بازی تصمیمش  را برای این انتقام ماندگار گرفته بود و  بین دو نیمه در رختکن بندهای استوکش را با خشم و کینه بسته بود ؛با دریبل هایی که مانند یک کماندوی آرژانتینی نیروهای انگلیسی را از سد راه بر می داشت تا به دروازه انتقام برسد.گلی که لیاقت ثبت  به عنوان بهترین  تاریخ را دارد .

 

او کم از این کارها نکرد و عادت داشت تیم های بزرگ جهان را یک  تنه از سر راه بردارد. آلمان و انگلستان در جام جهانی 1986و برزیل و ایتالیا در جام جهانی 1990مغلوب آرژانتین و مارادونا شدند .مارادونایی که در بازی با ایتالیا و در شهر ناپل و در ورزشگاه مملو از تماشاگر خودش (از شب گذشته ورزشگاه سن پائولی به نام دیه گو آرماندو مارادونا نام گذاری شد) در حالی که برخلاف انتظار طرفداران زیادی در برابر تیم ایتالیا داشت پاس گل مساوی را به کانی‌جیا داد تا ایتالیا در نیمه نهایی و در ضربات پنالتی مغلوب آرژانتین شود . قبل تر او با  حرکتی بی نقص هافبکها و مدافعان برزیل را از پیش رو برداشته  وپاس گل را به کانی‌جیا داده بود.

 

 

 


 
دیه‌گو زاغه نشین بوینس آیرس بود  وهمیشه برای تیم های پائین شهری بازی می کرد. در زمین های خاکی جنوب شهر مارادونا شد و دربوکا جونیورز بازی کرد، در بارسلون برای  کاتالان ها که همیشه مخالف مادریدی ها بودند توپ زد ، به ناپل آمد و به تتهایی ناپل جنوبی را برابر بهترین های شمال این کشور قهرمان ایتالیا کرد. با آرژانتین دو بار به فینال جام جهانی رسید و اولی گرفت و دومی را با چشمانی اشکبار در حالی که چهار بازیکن اصلی آرژانتین در فینال نبودند 9نفره به آلمان  داد .

 

این ها چکیده دوران مردی است که در سال تلخ  2020 از بین ما رفت ، شاید احساسی باشد اگر فوتبال شماره 10را تا ابد به بایگانی سپرده شود و هیچ فوتبالیستی این شماره را به تن نکند ؛ که هیچ ده پوشی هرگز درخشش و حس و حال مارادونا را تکرار نخواهد کرد. 

 

محمدرضا تقی خانی

مارادونا آرژانتین

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: مارادونا آرژانتین جام جهانی دیه گو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۰۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان روزهای تلخ سردار آزمون در رم

به گزارش "ورزش سه"، سردار آزمون پس از اینکه روز دوم فروردین‌ماه در سومین مسابقه تیم ملی ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی 2026 مقابل ترکمنستان از ابتدا به میدان رفت و گلزنی کرد و به دلیل آسیب دیدگی در دقایق تلف شده نیمه نخست تعویض شد، طی هفته‌های اخیر دور از میادین بود که روزهای تلخ او تمام شد.

ستاره ایرانی رم پس از مصدومیت در تیم ملی و از دست دادن بازی برگشت مقابل ترکمنستان، در سه هفته پیاپی سری آ ایتالیا مقابل لچه، لاتزیو و اودینزه و دیدار رفت مرحله یک چهارم نهایی لیگ اروپا برابر آ ث میلان حضور نداشت ولی او حالا دوباره آماده بازگشت به میدان می‌شود.

سردار آزمون پس از 25 روز دوری از میادین، دیروز سه‌شنبه در تمرین گروهی جالوروسی حضور یافت و پا به پای دیگر شاگردان دنیله ده‌روسی تمرین کرد و با آمادگی بالایی کارش را انجام داد تا مشخص شود شرایط بازگشت به میادین را دارد.

ستاره ایرانی رم که مشخص شده از مصدومیت فاصله گرفته، در 17 بازی این فصل سری آ ایتالیا توانسته دو گل به ثمر رساند که امیدوار است در بازگشت به مسابقات رسمی این آمار را بهتر کند.

دیگر خبرها

  • ترکیب پرسپولیس برابر صنعت‌نفت مشخص شد
  • اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند
  • برد بزرگ العین مقابل الهلال برای پایان رکورد جهانی
  • کشف پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • هفته بیست و هفتم لیگ دسته یک؛ پیروزی استقلال ملاثانی
  • پایان روزهای تلخ سردار آزمون در رم
  • اولین تیم سقوط‌کننده از لیگ دسته اول فوتبال
  • (عکس) بالاخره سردار آزمون در رم آفتابی شد
  • تفاوت ورق‌های st۳۷ و st۵۲
  • تایتل: تفاوت ورق‌های st۳۷ و st۵۲