Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد مجید ربیعی در جلسه افتتاح پروژه پتروشیمی لردگان‌گفت: صنعت پتروشیمی کشور افتخار دارد در کنار تولید و صادرات ده‌ها میلیون تن محصول و ارزآوری برای کشور در دوران سخت تحریم و کرونا، از توسعه صنعت پتروشیمی نیز در این ایام سخت غافل نشده و امروز شاهد بهره‌برداری از یک واحد بزرگ پتروشیمی در شهرستان لردگان استان چهارمحال بختیاری باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس هلدینگ خلیج فارس ادامه داد: مشارکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان بزرگترین شرکت بازار سرمایه با در اختیارداشتن 40 درصد سهم تولید و صادرات صنعت پتروشیمی کشور، در حال حاضر بیش از 25 طرح بزرگ و کوچک پتروشیمی را در دست اجرا دارد که حجم سرمایه‌گذاری در آن‌ها بالغ بر 14 میلیارد یورو است.

وی خاطرنشان کرد:  امسال در برنامه جهش دوم صنعت پتروشیمی وزارت محترم نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، چهار طرح متعلق به هلدینگ خلیج فارس به بهره‌برداری رسمی خواهند رسید که امروز شاهد اولین آن‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: پتروشیمی لردگان یک واحد بزرگ تولید آمونیاک و اوره است با ظرفیت 750/1هزار تن شامل 677 هزار تن آمونیاک و 1075 هزار تن اوره که از این میان کل اوره تولیدی و 80 هزار تن آمونیاک قابل فروش می‌باشند که با توجه به وضعیت بازار داخل، برنامه‌ریزی شده است که پس از تامین بخشی از نیاز داخلی، 80 درصد محصولات این شرکت صادر شود که بخشی از این صادرات از طریق سوآپ با پتروشیمی پردیس که در عسلویه است صورت می‌گیرد که به این ترتیب حمل و نقل اوره در کشور تسهیل می‌شود.

وی اضافه کرد: خوراک و سوخت این طرح، گاز طبیعی است که از خط لوله گاز سراسری به میزان حدود 750 میلیون متر مکعب در سال تامین می‌شود.

این مسؤول تاکید کرد: میزان سرمایه‌گذاری در این طرح با در نظر گرفتن هزینه‌های تامین مالی 875 میلیون یورو بوده است که از طریق سرمایه‌گذاری‌های اولیه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تسهیلات ریالی بانک سپه، آورده نقدی سهامداران، اوراق مشارکت و فاینانس خارجی با عاملیت بانک محترم سپه تامین شده است که حجم فاینانس خارجی این پروژه 504 میلیون یورو بوده و بازپرداخت اقساط آن نیز شروع شده است.

ربیعی اظهار داشت: درآمد این پتروشیمی با قیمت‌های فعلی اوره و آمونیاک حدود 240 میلیون دلار در سال پیش‌بینی می‌شود.

وی بیان داشت: اشتغال‌زایی این طرح در زمان ساخت حدود 2800 نفر و اکنون در زمان بهره‌برداری 700 نفر مستقیم و 1500 نفر غیرمستقیم است.

 

وی با بیان اینکه پتروشیمی لردگان چهار خصوصیت ویژه دارد گفت:
عملیات نصب، پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی تجهیزات پیچیده این طرح به دلیل شرایط تحریم بدون حضور و نظارت کارشناسان شرکت‌های فروشنده لایسنس بوده و تماما با همت و غیرت کارشناسان و شرکت‌های ایرانی انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: این شرکت رکورد    28 میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه در دوران احداث را از خود به جای گذاشته است.

وی اضافه کرد:بیش از 80%پرسنل شاغل در دوران ساخت نیز دوران بهره‌برداری در این شرکت بومی استان چهارمحال و بختیاری می‌باشند که با توجه به تخصصی بودن مشاغل پتروشیمی بسیار قابل توجه است.

ربیعی تصریح کرد: این طرح قبل از به بهره‌برداری رسیدن در بورس تهران ثبت شده و سهام آن در حال معامله می‌باشد. 70% سهام این شرکت متعلق به گروه پتروشیمی خلیج فارس و 30% آن به سایر سهامداران حقوقی و حدود 80 سهامدار حقیقی است.


وی تاکید کرد: خوشحالم که به اطلاع برسانم هلدینگ خلیج فارس و شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایرانیان (پترول) به عنوان سهامدار عمده این طرح، در جهت توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی و فعال‌سازی بخش خصوصی در این زمینه، یک طرح کریستال ملامین با ظرفیت 40هزار تن با سرمایه‌گذاری حدود 50 میلیون دلار را در پایین دست این پتروشیمی تعریف و درحال اجرا دارد که پیشرفت آن حدود 25درصد است.

وی اضافه کرد:  هم‌چنین با حمایت استاندار محترم چهارمحال و بختیاری و مشارکت بخش خصوصی احداث 2 پارک صنعتی کریستال ملامین و اوره رزینی نیز در پایین دست پتروشیمی لردگان به ظرفیت مجموع 180 هزار تن و سرمایه‌گذاری حدود 2400 میلیارد تومان تعریف شده است.

وی در اضافه کرد: افتخار دارم در پایان به استحضار برسانم با افتتاح پتروشیمی لردگان مجموع ظرفیت تولید اوره در کشور از حدود 6/5 میلیون تن به 7/6 میلیون تن در سال می‌رسد و ایران را به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اوره جهان تبدیل می‌کند که جا دار این دستاورد با ارزش را نیز خدمت جنابعالی و ملت بزرگ ایران تبریک عرض کنم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خلیج فارس پتروشیمی بازار سرمایه مشارکت پتروشیمی لردگان صنایع پتروشیمی صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری بهره برداری خلیج فارس هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۱۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر مهم عشقی درباره زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

مجید عشقی درباره واریز سود سهام عدالت گفت: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودهارا جمع آوری کنیم و باقی مانده سود سهام عدالت را پرداخت کنیم. زمان دقیق این پرداخت توسط شورای عالی بورس مشخص خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در برنامه صف اول عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی شد و مجید عشقی، رئیس سازمان بورس به سوالاتی پاسخ داد.

عشقی گفت: سال ۱۴۰۲، به واسطه اتفاقاتی که افتاد سال سختی برای بازار سرمایه بود. در طول دو سال و نیم گذشته سعی شده که بسترسازی لازم برای جذب سرمایه به بخش مولد اقتصاد و ارائه خدمات به سهامداران انجام شود و تلاش شد افرادی که در صف مجوز مربوط به ارائه خدمات مالی بودند بررسی و پاسخگویی شوند که اکنون این صفوف پایان پیدا کرده و به درخواست‌ها به روز پاسخ داده می‌شود.

او افزود: سال گذشته علیرغم تلاطم در بازار سرمایه دو نمونه داشتیم که شرکت‌ها به صورت خرد برای تامین مالی حضور پیدا کردند. بورس به دلیل ماهیتی که دارد یکی از مصادیقی است که می‌تواند شعار سال و مشارکت مردم را تحقق بخشد. مشارکت مردم در بورس سابقه دارد و ۱۲ میلیون نفر به صورت مستقیم در بورس سرمایه گذاری کرده اند و ۵۰ میلیون نفر نیز از طریق سهام عدالت در بورس ذی نفع هستند. برای ایجاد این مشارکت نیازمند اعتمادسازی هستیم. اگر میخواهیم مشارکت مردم را در بازار سرمایه جلب کنیم باید مفروضاتی داشته باشیم و تا پایان دوره سرمایه گذاری به آن‌ها پایبند باشیم. اعتمادسازی مهمترین بخش در بازار سرمایه است و تمام دستگاه‌ها باید کمک کنند که اعتماد با تصمیمات به موقع به بازار سرمایه بازگردد.

عشقی ادامه داد: موردی که رئیس جمهور و مقام معظم رهبری هم به آن اشاره نمونده اند، بحث تصدی گری دولت و دخالت دستگاه‌های دولتی در شرکت هاست که مخاطرات جدی برای امنیت سرمایه گذاری ایجاد می‌کند. تغییرات متعدد مدیران در بنگاه‌های اقتصادی هم ضربه جدی به بنگاه‌ها می‌زند و سرمایه گذاری در این شرکت‌ها با مخاطره روبرو می‌شود. در حال حاضر طیف وسیعی از ابزار‌ها و صندوق‌ها در اختیار سرمایه گذاران قرار داده ایم تا نسبت به ریسکی که تمایل دارند سرمایه گذاری انجام دهند.

او در خصوص بازگشت سرمایه افرادی که تاکنون در بورس متضرر شده اند گفت: از سال ۹۹ تاکنون تورم تجمیعی ما حدود ۳۰۰ درصد بوده، اما قیمت سهم‌ها تقریبا ۲۵ درصد زیر شرایط اوج در سال ۹۹ است. سهامداران سبد خود را با اوج سال ۹۹ مقایسه می‌کنند که باید بگوییم همچنان جبران نشده است. یکی از دلایل این موضوع این مسئله است که سودآوری شرکت‌ها به واسطه افزایش قیمت‌های سمت بهای تمام شده، کاهش پیدا کرده است.

عشقی با اشاره به وضعیت بورس با توجه به رخداد‌های اخیر گفت: رخداد‌های سیاسی در کل دنیا روی بازار‌های سرمایه اثر می‌گذارد و در بازار ما هم این اتفاق طبیعی بود و در بازار هیجان ایجاد شد. به همین دلیل سازمان بورس برای آنکه از حق سهامدار دفاع کند و معاملات تحت تاثیر هیجانات نباشد، دامنه نوسان برای چند روز محدود شد. این نوع تصمیم‌ها چه در کشور ما چه در کشور‌های دیگر مسبوق به سابقه است. روز گذشته و امروز معاملات متعادل بود و التهابات کنترل شد. از هفته آینده به روند عادی معاملات و دامنه نوسان عادی بازمی گردیم.

عشقی در خصوص واریز سود سهام عدالت گفت: مجموعه اتفاقاتی که برای شرکت‌ها افتاده، باعث شد شرکت‌ها مرتکب تخلف شوند و در پایان سال نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند. امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودهارا جمع آوری کنیم و باقی مانده سود سهام عدالت را پرداخت کینم. زمان دقیق این پرداخت توسط شورای عالی بورس مشخص خواهد شد.

رئیس سازمان بورس در خصوص اقدامات آموزش بازار سرمایه گفت: برنامه مدونی در حال اجرا شدن است که سواد مالی و اقتصادی به صورت پایه‌ای به دانش آموزان آموزش داده می‌شود که البته در کوتاه مدت نتایج آن حس نخواهد شد.

دیگر خبرها

  • پیش‌راه‌اندازی واحد اوره پتروشیمی هنگام آغاز می‌شود
  • ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • انتقال آب از خلیج فارس پیگیری می‌شود
  • آغاز ساخت خط انتقال آب به شهرستان بندرخمیر
  • آخرین جزئیات جدید فروش سهام پرسپولیس و استقلال
  • خبر مهم عشقی درباره زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • چهارشنبه بعد؛ روز تاریخی برای فوتبال ایران | طلسم بزرگ شکسته می شود
  • فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی
  • چالش تامین کودهای کشاورزی در خراسان شمالی
  • سرمایه‌داران بزرگ برای خرید استقلال پیشقدم شدند؛ خریداران استقلال چه شرکت‌هایی هستند؟