Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


حمله اسرائیل به ناو آمریکایی یو‌اس‌اس لیبرتی

جنگ شش روزه با حمله پیش‌دستانه اسرائیل به مصر و غافلگیر کردن نیروی هوایی آن کشور شروع شد اما مصر تنها کشوری نبود که قربانی تاکتیک‌های دور از شرافت اسرائل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بحبوحه همان جنگ اسرائیل به یک کشتی شنود الکترونیک آمریکایی به نام یو‌اس‌اس لیبرتی نیز حمله کرد. اسرائیلی‌ها بعداً مدعی شدند این یک اشتباه بوده است اما اسنادی که بعدها سی‌آی‌ای منتشر کرد نشان می‌دهد که این حمله کاملاً برنامه‌ریزی‌شده و عمدی انجام شده است. تحلیل‌های بسیاری در مورد چرایی این حمله و حتی عمدی بودن یا نبودن آن انجام شده است. این ویدیو که حاوی تصاویر تاریخی این کشتی و اظهارات یکی از خدمه یو‌اس‌اس لیبرتی در مورد روز حمله است.

 


شعرخوانی احمدشاه مسعود

«احمد شاه مسعود / Ahmad Shah Massoud» از فرماندهان نظامی مجاهدین و وزیر دفاع اسبق افغانستان بود. او در جنگ‌های شوروی و جنگ‌های داخلی افغانستان نقش عمده‌ای داشت و از 1979 با ارتش شوروی می‌جنگید. مجاهدین با هدایت گروهی از جمله او، در 1992 کابل وارد کابل شدند. احمد شاه مسعود خود در قدرت نماند و به جریان سیاسی‌اش قدرت را سپرد اما مدتی بعد طالبان با هدایت برخی کشورهای عربی و پاکستان تحرکاتی برای اشغال وحشیانه افغانستان در پیش گرفتند که در جریان این تحرکات، ایران از مجاهدین به رهبری احمدشاه مسعود حمایت کرد. این رهبر مجاهدین در 9 سپتامبر 2001 دو روز قبل از حملات یازده سپتامبر توسط عناصر طالبان که با پوشش خبرنگار برای مصاحبه با او آمده بودند، از طریق بمب گذاری در دوربین ترور شد. احمد شاه مسعود مرد شاعر مسلکی بود. از همسنگرهای او نقل شده شده است: «مسعود روزی در تخار در جمع مجاهدین و خبرنگاران نشسته بود و مشغول مطالعۀ دیوان حافظ شیرازی بود که خبر آوردند طالبان در منطقه‌ای حمله کرده و در حال پیشروی است. مسعود توجهی نکرد و به خواندن دیوان حافظ با عشق و علاقۀ خاصی ادامه داد. یکی از فرماندهان از بی تفاوتی آمر صاحب ناراحت شد و با صدای بلند گفت: آمر صاحب! طالبان حمله کرده اند. مسعود گفت: بگذار که این غزل را تمام کنم، مگر نمی دانی که جنگ با ما بر سر حافظ است؟!» شعرخوانی احمد شاه مسعود را می‌بینید و می‌شنوید.

 


مستی مداوم مردی که شوروی را نابود کرد

بوریس نیکولایویچ یلتسین اولین رئیس‌جمهور منتخب روسیه به شیوه دموکراتیک بود و در دوران شوروی نیز نقشی اساسی در فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ایفا کرد. دوران ریاست‌جمهوری وی مملو از اقدامات مخرب مانند به توپ بستن پارلمان روسیه بود. (تصاویر این رویداد تاریخی را می‌توانید در ویدیو تابناک ببینید) او بارها در حالت مستی در ملع عام و حتی جلسات مهم ظاهر شد و مدیریت مخرب او ضربات سنگینی به روسیه وارد کرد. نهایتا در شرایطی عجیب و بی‌سابقه ولادیمیر پوتین با دادن مصونیت به یلتسین و اقوام وی از پیگیری برای فساد به جای وی به قدرت نشست. این ویدیو مجموعه‌ای از رفتارهای نامتعارف یلتسین است.

 


چگونه فریدمن و پینوشه، آلنده را سرنگون کردند؟

در دورانی که آلنده در شیلی به قدرت رسید، شرکت‌های آمریکایی در آن کشور سرمایه‌گذاری‌هایی داشتند که به منظور حفظ آن از دولت نیکسون درخواست کمک کردند، مارکسیست بودن آلنده نیز انگیزه لازم را برای نیکسون ایجاد کرد که به سی‌آی‌ای دستور دهد تلاش کنند تا از به قدرت رسیدن آلنده جلوگیری کنند. این اقدامات پس از به قدرت رسیدن آلنده تبدیل به پشتیبانی از کودتای نظامی و نهایتا به قدرت رساندن ژنرال پینوشه در شیلی شد. اما نفوذ آمریکا و شرکت‌های آمریکایی در شیلی به همینجا ختم نمی‌شد. تاثیرگذارتر از تغییر رژیم سیاسی، اعمال سیاست‌های اقتصاد آزاد بود که در شیلی منجر به شرایط شدیدا بد اقتصادی برای مردم فقیرتر شد که گروهی از اقتصاددانان تربیت شده در آمریکا توسط میلتون فریدمن رقم زدند. در این ویدیو تصاویری از دوران کودتای پینوشه و به توپ بستن کاخ ریاست‌جمهوری را به همراه توضیحات مفصل در مورد اتفاقات قبل و بعد آن ببینید.

 

 

تاریخچه کوتاه روابط کوبا و آمریکا

زمانی که درباره روابط آمریکا و کوبا صحبت می‌شود، جنگ سرد و دوران زمامداری کاسترو به ذهن می‌آید. مانند بسیاری از کشورها که آمریکا موجبات تخاصم با آنها را ایجاد کرد درباره کوبا نیز چنین بوده است. رفتار آمریکا با کشور کوبا مانند رفتار با یک کلونی بوده است. اوج این تخاصم بعد از انقلاب کوبا و قدرت گیری فیدل کاسترو اتفاق افتاد. از تحریم اقتصادی گرفته تا تلاشهای نافرجام برای کودتا و ترور کاسترو. بعد از گذشت چندین دهه روابط دو کشور به سطح عادی بازگشته است. در این ویدیو تاریخچه ای مختصر از روابط دو کشور از قرن نوزدهم تا کنون را روایت می‌کند و از فراز و نشیب های آن می‌گوید.

 


روایت شهید بهشتی از شبکه روحانیت در انقلاب

آیت الله شهید سید محمد حسینی بهشتی پس از انقلاب در گفت و گویی به تشریح نقش شبکه روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی ایران و نوع فعالیت مویرگی در آن دوران را بیان کرده است. این روایت را می‌بینید و می‌شنوید.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محدودیت های کرونایی وام یک میلیونی کرونا کامبوزیا پرتوی حسین دهقان دیگو آرماندو مارادونا بسته ویدیویی احمد شاه مسعود صدام حسین محدودیت های کرونایی وام یک میلیونی کرونا کامبوزیا پرتوی حسین دهقان دیگو آرماندو مارادونا احمد شاه مسعود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۱۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبرنگار اسرائیلی حرفش را درباره حمله به ایران پس گرفت!

علیرغم انتشار گزارش‌ها و فیلم‌های متعدد از برقراری وضعیت عادی و آرامش در مناطق یاد شده در کشور، رسانه‌های آمریکایی ادعا کردند که اسرائیل حمله‌ای گسترده و موفق به ایران کرده است.

به گزارش برنا، همزمان با نشر گزارش‌هایی پیرامون فعال شدن پدافند هوایی کشور در برخی مناطق، رسانه‌های غربی، به‌خصوص رسانه‌های آمریکایی همچون سی ان ان،‌ای بی سی، ان بی سی و فاکس نیوز، با نشر اخبار کذب، جنگ روانی علیه ایران را آغاز کردند.

علیرغم انتشار گزارش‌ها و فیلم‌های متعدد از برقراری وضعیت عادی و آرامش در مناطق یاد شده در کشور، رسانه‌های آمریکایی ادعا کردند که اسرائیل حمله‌ای گسترده و موفق به ایران کرده است.

از طرفی، منابع همه گزارش‌های این رسانه‌ها، مقامات آمریکایی هستند. سی‌ان‌ان به نقل از منابع آمریکایی نوشته که این کشور از حمله اسرائیل به ایران خبر داشته است.

این در حالی است که هیچ فیلم یا عکسی از این حملات ادعایی توسط رسانه‌های آمریکایی منتشر نشد البته جروزالم‌پست عکسی از یک بمباران هوایی در غزه را به عنوان عکس انفجار در ایران منتشر کرد.

از سوی دیگر، خبرنگار اسرائیلی که به نقل از ABC مدعی حمله نیروی هوایی اسرائیل به ۷ شهر ایران بود، توییت خود را حذف کرد.

وار مانیتور اکانت ناظر بین‌المللی هم در واکنش به ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر حمله اسرائیل به ایران نوشت: ناامیدکننده‌ترین پاسخی بود که تابحال دیده‌ام!

به نظر می‌رسد رسانه‌های غربی در حال انتشار خبر حملات خیالی به ایران هستند تا فشار ناشی از عملیات موشکی و پهپادی روز‌های گذشته علیه سرزمین‌های اشغالی را کاهش دهند.

دیگر خبرها

  • یک بمب افکن روسی اوکراین را بمباران کرد و سرنگون شد
  • خبرنگار اسرائیلی حرفش را درباره حمله به ایران پس گرفت!
  • روز ۱۹۶ طوفان‌الاقصی|اصرار اسرائیل برای حمله به رفح
  • بنر جدید اتوبان همت؛ تیترزنی وسط خیابان به نقل از آمریکایی‌ها | تصویر
  • بایدن: تهران می‌خواهد اسرائیل را برای همیشه نابود کند
  • بلینکن به رهبران یهودی: تشدید تنش با ایران به‌نفع‌مان نیست
  • حمله گوندوگان به آرائوخو: تیم را نابود کردی!
  • ایران می‌تواند موقعیت‌های عملیاتی اسرائیل را از کار بیندازد
  • ایران می‌تواند همه موقعیت‌های عملیاتی رژیم غاصب را از کار بیندازد
  • ایران می تواند همه موقعیت های عملیاتی رژیم غاصب را از کار بیندازد