Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه اعتماد در مطلبی با اشاره به پیشروی نیروهای یمنی و هدف قرار گرفتن تأسیسات آرامکو تلویحا به اثرات مثبت مقاومت پرداخته و نوشته است: دو روز بعد از حمله موشکی انصارالله یمن به تاسیسات نفتی در جده عربستان با استفاده از یک موشک جدید که از آن با عنوان موشک هدایت‌پذیر «قدس ۲» یاد شده است، واکنش‌ها به این عملیات موفق ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۴ ماه پس از حمله گسترده نیروهای مسلح یمن با استفاده از پهپادها و موشک‌های کروز به تاسیسات نفتی آرامکو در قلب عربستان سعودی، این‌بار تاسیسات نفتی در عربستان هدف حمله قرار گرفت، حمله‌ای که بر خلاف حملات متجاوزان سعودی به یمن، تلفات غیرنظامی در بر نداشت، اما آسیبی جدی به تاسیسات نفتی عربستان وارد کرد. این حملات، همزمان با پیشروی انصارالله در استان مارب و جدا شدن یک به یک نیروهای یمنی از ائتلاف تحت رهبری عربستان، نشان می‌دهد که بعد از پنج سال جنگ بی‌وقفه عربستان علیه یمن، نیروهای یمنی نه تنها تضعیف نشده‌اند، بلکه قدرت بیشتری هم پیدا کرده‌اند.

حمله به تاسیسات نفتی عربستان در جده، درست ساعاتی بعد از اعلام سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر فلسطین به عربستان سعودی و دیدارش با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان رخ داد. علاوه بر اینکه موشک استفاده شده در حمله جده قدس نام داشت، اظهارات مقام‌های انصارالله هم این گمانه را تقویت کرد که این حمله با رویکرد احتمالی عربستان سعودی در عادی‌سازی روابط با رژیم اسراییل ارتباط دارد.

مارب در آستانه سقوط

استان مارب در شرق صنعا، یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های نظامی عربستان سعودی برای استمرار فشار میدانی به انصارالله یمن بود. اما حالا بعد از ماه‌ها نبرد در این استان، نیروهای انصارالله در آستانه فتح کامل استان و مرز آن شهر مارب هستند. نیروهای انصارالله اوایل هفته جاری با حمله به یک پایگاه نظامی مهم در بلندی‌های استان مارب، موفق به تصرف کامل پایگاه نظامی ماس شدند. تصرف پایگاه ماس، مسلط بر مرکز استان مارب، یک شکست جدی برای نیروهای وفادار به دولت هادی و موتلفان عربستان سعودی به شمار می‌رود. عربستان در طول سال‌های گذشته با جمع کردن همه نیروهای نزدیک به خود از نیروهای قبایل گرفته تا اخوان‌المسلمین و وفاداران جنوبی به دولت هادی، استان مارب را به عنوان سدی در مقابل پیشروی نیروهای انصار‌الله و دولت صنعا به سمت غرب حفظ کند. اما بعد از ماه‌ها عملیات تهاجمی انصار‌الله در مارب، حالا این سد در حال شکستن است. با نزدیک‌تر شدن نیروهای انصارالله به مارب، نشانه‌های شکاف و اختلاف میان نیروهای موتلف عربستان سعودی هم آشکارتر می‌شود و احتمال فروپاشی نظامیان حامی دولت هادی و جدا شدن کامل اخوان‌المسلمین و قبایل محلی از موتلفان عربستان سعودی روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

از دست دادن متحدان یمنی

در شرایطی که نیروهای عربستان سعودی در طول هفته‌های گذشته در مارب با شکست‌های مکرر مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند، حالا از یمن خبر می‌رسد که یکی از اصلی‌ترین متحدان یمنی متجاوزان سعودی هم آهنگ جدایی از ائتلاف ساز کرده است. بعد از آنکه دولت امارات متحده عربی تصمیم گرفت نظامیانش را از نبرد در یمن خارج کند و جدایی‌طلبان جنوب یمن هم با تصرف بخش‌های عمده‌ای از عدن، عملا از ائتلاف با نیروهای وفادار به عبدالربه منصور هادی و ائتلاف عربستان خارج شدند، حالا نوبت اخوانی‌های یمن است که بعد از ۵ سال همکاری، به عربستان پشت کنند و به فکر ائتلاف با نیروهای داخلی بیفتند.

میدل‌ایست‌ای در گزارشی خبر می‌دهد که اظهارات جدید شورای علمای عربستان در مورد تروریستی بودن اخوان‌المسلمین، باعث شده است تا حزب اصلاح یمن نسبت به استمرار همکاری‌اش با متجاوزان سعودی دچار تردید شود. حزب اصلاح یمن یکی از شاخه‌های اخوان‌المسلمین محسوب می‌شود که سالیان دراز با نفوذ عربستان سعودی در این کشور مبارزه می‌کرد، اما پس از سقوط حکومت عبدالربه منصور هادی، مقام‌های سعودی توانستند رهبران حزب اصلاح را راضی کنند که یمن در حال افتادن در دستان یک دشمن مشترک، یعنی شیعیان زیدی است.

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های شکاف میان حزب اصلاح و عربستان سعودی، تابستان امسال زمانی علنی شد که شیخ محمد علی الخزاعی، از رهبران حزب اصلاح در استان مارب، به صنعا پناهنده شد و در بیانیه‌ای حوثی‌ها را «مدافعان استقلال و حاکمیت ملی یمن» توصیف کرد. به نوشته میدل ایست‌ای بسیاری از تحلیلگران معتقدند که استمرار دخالت نظامی عربستان سعودی در یمن، روز به روز بیشتر باعث نزدیک‌تر شدن حزب اصلاح و انصار‌الله به یکدیگر می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: عربستان سعودی یمن اعتماد انصارالله عربستان سعودی تاسیسات نفتی اخوان المسلمین استان مارب حزب اصلاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۱۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای

بلومبرگ نوشت: عربستان سعودی و امارات متحده عربی امروز (چهارشنبه) در یک بیانیه مشترک، صریح و نه چندان معمول، خواستار حداکثر «خویشتنداری» در خاورمیانه شدند تا منطقه از «خطرات جنگ و عواقب وخیم آن» در امان بماند.

به گزارش ایرنا، اظهارات یادشده پس از تماس محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و محمد بن زاید آل نهیان رئیس‌ امارات متحده عربی بیان شد چراکه به اعتقاد آنها تنش‌ها بعد از حمله متجاوزانه اسرائیل به کنسولگری ایران و پاسخ تنبیهی شنبه‌شب ایران بالا گرفته است.

به گزارش ایرنا، اسرائیل در حال بررسی واکنش مناسب به اولین اقدام نظامی مستقیم به خاک سرزمین‌های اشغالی است حال آنکه تهران اعلام کرده است این پاسخ تنبیهی، واکنش مشروع و استفاده از حق ذاتی «دفاع از خود» است.

خبرگزاری دولتی WAM امارات و خبرگزاری دولتی عربستان سعودی SPA نیز گزارش دادند که این دو رهبر حوزه خلیج فارس طی تماس تلفنی در مورد تحولات خاورمیانه و پیامدهای خطرناک آن بر امنیت و ثبات گفت‌وگو کرده‌اند.

دولت امارات از سال ۲۰۲۰ در دوران دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا با پیوستن به طرح موسوم به «پیمان ابراهیم» روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل دارد، در حالی که فرایند مشابه برای عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و این رژیم به دلیل جنگ در غزه متوقف مانده است.

ایالات متحده، متحدان غربی و کشورهای عربی به اسرائیل هشدار داده‌اند از واکنشی که منطقه را درگیر جنگ تمام‌عیار کند بپرهیزد. ولیعهد عربستان همچنین در تماس تلفنی حاکم قطر در مورد تشدید تنش نظامی گفت‌وگو کرد.

 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه‌شب با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد: اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چرا کشور‌های عربی در زمان حمله ایران به اسرائیل کمک کردند؟
  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  • تلویزیون عربستان: ایرانی‌ها در صورت حمله اسرائیل، منطقه را به آتش می‌کشند!
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • اذعان افسران صهیونیست به استفاده از «فناوری هوش مصنوعی» در کشتار فلسطینی‌ها در غزه
  • اذعان سایت عبری به دست برتر نیروهای مقاومت در جنگ غزه
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه
  • تاکید امیرقطر و ولیعهد عربستان سعودی بر جلوگیری از تنش در منطقه