Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-23@09:35:23 GMT

نجات از پاندمی در سایه طراحی شهری

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۱۱۵۲۲

نجات از پاندمی در سایه طراحی شهری

شهرنشینی در چند دهه اخیر، چالش‌های جهانی را تشدید کرده و در واکنش به پاندمی کرونا به عنوان مرکز شیوع بیماری مورد توجه قرار گرفته است چرا که بیش از ۹۵ درصد افراد مبتلا به ویروس کرونا، در شهرها سکونت داشته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تحقیقات حاکی است که مناطق متراکم شهری، سکونتگاه‌هایی با کمترین دسترسی به امکانات زیرساختی پایه، محله‌هایی نیازمند به زیرساخت‌های جدید و محیط‌هایی با ساختمان کافی اما مستلزم بهبود زیرساخت‌ها زمینه را برای افزایش سرعت انتشار پاندمی‌ها فراهم می‌آ ورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشور سری‌لانکا، در آسیای جنوبی از این واقعیات مستثنی نیست چرا که در محله‌ها، زاغه‌ها و شهرهای پرجمعیت آن، بیشترین نرخ انتشار ویروس کرونا اتفاق افتاده است. این در حالی است که مناطق شهری با طراحی مناسب، در واکنش پاندمی کووید -۱۹ بسیار سریع واکنش نشان داده و با موفقیت توانسته است سرعت انتشار بیماری را کاهش دهد.

تأثیرپذیری بافت‌های شهری از کرونا

کشور سری‌لانکا در واکنش به شیوع بیماری کووید -۱۹، درست مشابه با پاندمی‌های گذشته، توانست با موفقیت موج اول انتشار ویروس را کنترل کند. اقداماتی نظیر رعایت فاصله اجتماعی، اثریابی بیماران مبتلا به کرونا، حکومت‌نظامی‌ها و قرنطینه‌ها، که در همان ابتدای ظهور بیماری توسط مقامات رسمی در سراسر کشور اعمال شد، به خوبی کنترل وضعیت انتشار ویروس را در پی داشت. با این حال، اگر شهرها بهتر طراحی شده بود، کنترل ویروس کرونا با موفقیت بیشتری صورت می‌گرفت و افراد کمتری به این بیماری خطرناک آلوده می‌شدند.

شیوع بیماری در منطقه Bandaranayake Mawatha ، واقع در شهر کلمبو پایتخت سری‌لانکا، یکی از بارزترین مثال‌ها است که به خاطر طراحی نادرست شهری، بیشتری آسیب را از انتشار ویروس کرونا متحمل شد. این منطقه در مجموع تعداد ۶۲ خانواده را در خود جای داده است که علاوه بر کمبود دسترسی ساکنان به امکانات بهداشتی، آب سالم و تهویه مناسب، امکان رعایت فاصله اجتماعی بین آنان وجود ندارد. از سوی دیگر، ساکنان منطقه گرایش زیادی به تجمع در مکان‌های عمومی و ملاقات یکدیگر دارند که همه این شرایط در کنار هم، سرعت باورنکردنی انتشار ویروس کرونا را برای آنان رقم زد ه است.

شواهد حاکی است که نه تنها منطقه Bandaranayake Mawatha ، بلکه سایر مناطق کلمبو و حتی نقاط دیگر سری‌لانکا، از اصول مناسب شهرسازی برخوردار نیستند و اغلب مردم در زاغه‌ها و محله‌های پرجمعیت سکونت دارند. شرایط زندگی برای این افراد به گونه‌ای است که امکان رعایت فاصله استاندارد بین آن‌ها وجود ندارد و از سوی دیگر، امکانات بهداشتی و خدمات درمانی در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

وضعیت اشتغال مردم این کشور، شرایط آن‌ها در دوران کرونا را بحرانی‌تر کرده چرا که اغلب آن‌ها به کارهای غیررسمی با درآمد بسیار پایین مشغول هستند. از آن‌جا که خانواده‌های کم‌درآمد از سوی دولت نیز مورد حمایت مالی خاصی قرار نگرفته‌اند، روز به روز بر نگرانی آن‌ها برای تأمین مایحتاج زندگی افزوده می‌شود و ممکن است به زودی با کمبود مواد غذایی نیز مواجه شوند.

نوآوری‌هایی برای بهبود سکونتگاه‌هایی با طراحی نامناسب

دولت‌های موفق، در دوران حکومت خود اقدامات بسیاری برای بهبود شرایط زاغه‌ها، مناطق فقیرنشین و دیگر سکونتگاه‌ها با طراحی نامناسب انجام داده‌اند. پس از جنگ سری‌لانکا، اداره توسعه شهری به منظور زیباسازی پایتخت تلاش کرد خانه‌های متروکه و سکونتگاه‌های ویران را از نو بسازد و روحی دوباره به مناطق جنگ‌زده ببخشد.

علاوه بر این، اصلاحات زیادی در مقررات شهرنشینی صورت گرفت؛ به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۰، تعداد ۶۶ هزار نفر شهروند کم‌درآمد از مناطق محروم به سکونتگاه‌هایی با خانه‌های مجهز منتقل شدند. همچنین، دولت طی یک برنامه خانه‌سازی ملی دستور داد از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ یک میلیون خانه جدید ساخته شود و با قیمت مناسب در اختیار افراد کم‌درآمد قرار گیرد. اقدامات دولت سری‌لانکا ادامه یافت تا اینکه در سال ۲۰۱۸، تعداد ۳۰ هزار واحد مسکونی برای افراد فقیر ساخته شد و پس از آن، مقامات از احداث ۴۰ هزار واحد دیگر تا سه سال آینده خبر دادند. پاندمی کرونا مقامات رسمی در سراسر کشور را به اعمال اقدامات بیشتر برای پایدارسازی شهر در مقابل پاندمی‌های مشابه با کرونا در آینده سوق داده است.

کد خبر 457753

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس کرونا در جهان آخرین اخبار ویروس کرونا کرونا پیشگیری از کرونا بنگلادش طراحی شهری کرونا و شهرسازی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق انتشار ویروس ویروس کرونا سکونتگاه ها سری لانکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۱۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۳۵۰ برنامه در هفته فرهنگی اصفهان

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و فرهنگی شهرداری اصفهان گفت: در هفته فرهنگی اصفهان ۳۵۰ برنامه در مناطق پانزده‌گانه شهرداری و ۷۰ برنامه شهری اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کمال حیدری امروز _یکشنبه دوم اردیبهشت_ در نشست خبری ویژه برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان که در شبستان مسجد شیخ‌لطف‌الله برگزار شد اظهار کرد: در هفته فرهنگی اصفهان ۳۵۰ برنامه در مناطق پانزده‌گانه شهرداری و ۷۰ برنامه شهری اجرا می‌شود.

وی افزود: دغدغه ما این است که گروه‌های هدف در جلسات و برنامه‌ها دعوت شوند تا مردم اصفهان با نعمت‌های شهر خود آشنا شوند.

خبر در حال تکمیل است…

کد خبر 746694

دیگر خبرها

  • (ویدئو) انتشار ویروس جدیدی به نام پزشک‌بلاگری
  • یک هتل کوهستان در منطقه ۲ تهران ساخته می شود | راه نجات بوستان های جنگلی تهران از نظر یکی از مدیران شهری
  • خطر نادیده انگاری پاندمی‌های جدید
  • خطر نادیده انگاری پاندمی های جدید
  • ارسال بیش از ۲ هزار موکت و پتو به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان
  • کمک‌های هلال‌احمر یزد به مردم مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان
  • ارسال ۱۴۰۰ تخته موکت و ۶۵۰ تخته پتو از هلال‌احمر یزد به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • اجرای ۴۲۰ برنامه در هفته فرهنگی اصفهان
  • اجرای ۳۵۰ برنامه در هفته فرهنگی اصفهان
  • از بین رفتن جان شهروندان در سایه نبود HSE