Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@21:45:12 GMT

سایه بانی برای سهامداران خُرد بورسی!

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۱۲۱۲۱

سایه بانی برای سهامداران خُرد بورسی!

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  رونق بازار سرمایه و به دنبال آن ریزش قابل توجه آن در ماه های گذشته، اهمیت سهامداران خرد را بیش از پیش نشان می دهد. سهامدارانی قسمت قابل توجهی از بازار را تشکیل می دهند.

چند سالی است که از بحث تشکیل مجمعی برای سهامداران خرد می گذرد تا مدتی قبل نیز این مجمع تشکیل نشده بود تا اینکه روز گذشته  "طرح مجمع سهامداران حقیقی بازار سرمایه"  در مجلس به اعلام وصول شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس در رابطه با طرح متکر شده اظهار کرد:"طرح مجمع سهامداران حقیقی بازار سرمایه ( ۵ آذر ۹۹) در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد. تلاش کردم در این طرح ساز و کاری ایجاد کنیم که از سرمایه و منافع مردم حراست شود.

شاید برای بسیاری از سهامداران خُرد شاکی از وضعیت فعلی بازار سرمایه در مقابل مجلس شورای اسلامی تصویب یا حتی اعلام وصول این طرح خبر خوبی باشد.  برای بررسی بیشتر این طرح با چند کارشناس به گفت و گو نشستیم؛

مجمع سهامداران حقیقی رقیب سازمان بورس نیست

علی عباسی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با طرح تشکیل مجمع سهامداران حقیقی در بازار سرمایه، اظهار کرد: اگر این طرح در وزارت کشور یا در اتاق بازرگانی به ثبت برسد نیاز به مجوز ندارد یا اگر هم نیاز باشد سازمان بورس آن را به تایید می‌رساند، نکته حائز اهمیت آن است که این مجمع قرار نیست به عنوان رقیب سازمان بورس فعالیت کنند بلکه نقش بازوی حمایتی را خواهد داشت.

او افزود: امیدواریم که افراد حاضر در این مجمع درگیر مباحث اقتصاد سیاسی نشود به علت آنکه اگر ما بخواهیم در عرصه بین الملل در بخش بازار سرمایه  حرفی برای گفتن داشته باشیم قطع به یقین نیازمند آن هستیم که از امر سیاست زدگی دور شویم.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: این مجمع باید زبان سهامداران خُرد باشد و به گونه ای عمل کند  تا مانع از ضایع شدن حقوق  سهامداران خرد  شود.

 

احمد جانجان کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تصمیمی که روز گذشته در صحن علنی مجلس در رابطه با طرح تشکیل مجمع سهامداران حقیقی، گفت: اکنون هر گروه فعالی باید در بازار اعم پولی و مالی دارای یک مجمع صنفی باشند، در حال حاضر با توجه به اهمیت یافتن و حضور اکثریت مردم در بازار سرمایه سهامداران خرد برای احقاق حقشان در مواقع ضروری نیازمند یک مجمع هستند.

مجمع سهامداران حقیقی مانع از تصمیمات یک در بازار سرمایه

او افزود: پس از تشکیل شدن این مجمع اگر در بازار سرمایه تصمیمی گرفته شود  دیگر باید به تایید این گروه نیز برسد تا دوباره سهامداران خرد  شاهد تصمیمات ناگهانی نباشند.

این کارشناس تصریح کرد: چنین مجمعی در بازار‌های بورس جهانی هم وجود دارد، پس نیاز است برای آنکه در عرصه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم، هرچه سریع‌تر بدین  گونه از طرح‌ها جامه عمل بپوشانیم.

جان جان اظهار کرد: اگر این مجمع سهامداران حقیقی مانند مجامع دیگری که در کشور هستند به خوبی عمل کند می‌توان گفت این عمل سبب ارتقا بازار سرمایه خواهد شد.

در پایان باید گفت که امیدواریم  مسئولان هرچه سریع به منظور حمایت از سهامداران حقیقی وجلب دوباره اعتماد آن ها به بازار سرمایه  این طرح را عملی کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار سرمایه مجمع سهامداران حقیقی مجمع سهامداران حقیقی بازار سرمایه سهامداران خرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۲۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌ اندازی سوت‌ زنی سایبری بازار سرمایه در سال جدید

قدس به گزارش رکنا از سازمان بورس ، حامد سنجری گفت: در سالی که گذشت، بر اساس الزامات ابلاغ شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار و ابلاغیات مرکز افتای ریاست جمهوری، نزدیک به ۳۰ شرکت فناوری محور بازار سرمایه ممیزی امنیتی شدند که در این راستا مشکلات امنیتی آنها مورد بررسی قرار گرفت و بر این اساس باید مشکلات اعلام شده در سال ۱۴۰۳ برطرف شوند.

وی اظهار داشت: از این تعداد، ۲۲ شرکت جزو شرکت‌های OMS (سیستم معاملات برخط برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و باشگاه مشتریان) بازار سرمایه هستند که سفارشات کارگزاری‌ها را به هسته معاملات ارسال می‌کنند و مسئولیت امنیتی آنها با شرکت‌های کارگزاری است.

سنجری با بیان این که با این روش‌ سامانه معاملاتی همه کارگزاری‌های بازار سرمایه ممیزی خواهد شد، افزود: در کنار این شرکت‌ها، حوزه فناوری اطلاعات تعداد هشت شرکت مانند سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس تهران، فرابورس، بورس کالا، بورس انرژی، سپرده‌گذاری مرکزی و نیز شرکت‌های تابعه که جزو شرکت‌های ارکان بازار سرمایه هستند، ممیزی امنیتی شدند و مشکلات آنها اعلام شده است.

راه‌اندازی مرکز عملیات امنیتی بازار سرمایه

رئیس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار به اقدامات انجام شده در حوزه پایش سامانه‌های بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: از چند سال گذشته مرکز «مکنا» اقدام به راه‌اندازی SOC بازار سرمایه کرد که از این طریق همه سامانه‌ها مورد نظارت قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: امسال SOC (مرکز عملیات امنیتی) را به صورت سلسله مراتب راه‌اندازی کردیم و از این طریق همه سامانه‌های معاملاتی بازار سرمایه را مورد نظارت قرار دادیم که به کمک نظارت‌های صورت گرفته، رخدادها مورد تشخیص و بررسی قرار می‌گیرند.

سنجری خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ سامانه همه شرکت‌های ارکان بازار سرمایه و شرکت‌های نرم افزاری را با سیستم SOC ارتباط دادیم که از این طریق، همه اتفاقات رخ داده در سامانه‌های متصل شده به سیستم SOC را مورد نظارت قرار می‌دهیم و در صورتی که رخدادی به وجود آید قابل حسابرسی امنیتی خواهد بود.

‌رئیس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: اکنون به لحاظ امنیتی با تمامی کارگزاری‌های بازار سرمایه از طریق سیستم‌های OMS در ارتباط هستیم و اتفاقات را بررسی می‌کنیم. در صورت رخ دادن اتفافات، دیگر شرکت‌ها را آگاه خواهیم کرد تا مانع از همه‌گیری اتفاقات شویم. ‌

به‌ کارگیری سامانه‌ها جلوگیری از حملات احتمالی سایبری

وی با اعلام این که به کارگیری این سامانه‌ها برای تشخیص و جلوگیری از حملات احتمالی سایبری است، گفت: برای مثال، اگر یک حمله سایبری بر روی سامانه شرکت بورس تهران رخ دهد به سرعت اتفاقات به صورت سیستمی ارسال می‌شود و پس از بررسی، افرادی که در حال تلاش برای نفوذ هستند را به همه ارکان بازار سرمایه اطلاع خواهیم داد تا اقدامات مربوط به جلوگیری از این حملات را به کار بگیریم.

برگزاری مسابقات باگ جایزه‌دار

وی به برگزاری مسابقات باگ جایزه‌دار اشاره کرد و ادامه داد: مرحله نخست این مسابقات به پایان رسید و حدود ۱۴۰ نفر در این مسابقات شرکت کردند که از این تعداد حدود ۴۵ نفر موفق به کشف چالش امنیتی و راه‌یابی در مرحله دوم شدند، پس از موفقیت در مرحله دوم جوایزی را دریافت کردند که از این طریق هم قادر به ارتقای امنیتی سامانه‌های معاملاتی خواهیم بود.

‌برنامه‌های پیش‌رو برای ارتقای امنیت سامانه‌های معاملاتی

سنجری به برنامه‌های پیش‌رو برای ارتقای امنیت سامانه‌های معاملاتی تاکید کرد و اظهار داشت: اکنون در صدد راه اندازی سیستم ISMS (سیستم مدیریت امنیت اطلاعات) برای بازار سرمایه هستیم که اقدامات اولیه آن انجام شده و در حال تلاش برای دریافت گواهینامه هستیم. ‌

رئیس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: این سیستم فرآیندهای حوزه امنیت را در خصوص زیرساخت‌ها و مدیریت‌ها اصلاح خواهد کرد که دنیا هم در حال استفاده از این سیستم هستند. ‌

۲ اقدام متفاوت در حوزه سیستم‌های معاملاتی شرکت‌های کارگزاری

وی به دیگر اقدام انجام شده این مرکز اشاره کرد و گفت: با توجه به این که سیستم‌های معاملاتی شرکت‌های کارگزاری توسط OMS ها اقدامات مربوط به معاملات این شرکت را انجام می‌دهند؛ بنابراین شرکت های کارگزاری احساس می‌کنند از حوزه امنیت جدا هستند که در این راستا در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ ۲ اقدام متفاوت را انجام دادیم.

سنجری اعلام کرد: در سال ۱۴۰۱، تعداد ۳۰ کارگزاری اول بازار سرمایه را ممیزی امنیتی کردیم، با توجه به این که داده‌های امنیتی مشتریان بازار سرمایه در این شرکت‌ها قرار دارند، برای جلوگیری از انتشار اطلاعات مشتریان سیستم‌ها را امنیتی و مشکلات امنیتی این شرکت‌ها را مشخص و ملزم به اصلاح کردیم. ‌

رئیس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲، حدود ۴۵ کارگزاری دیگر را ممیزی کردیم که اکثر آنها دارای مشکلات امنیتی گسترده بودند.

اهمیت ندادن شرکت‌های کارگزاری به حوزه‌های امنیتی‌

وی به یکی از چالش‌های مهم در این حوزه اشاره کرد و گفت: عدم اهمیت شرکت‌های کارگزاری به حوزه امنیتی داخل شرکت‌ها از جمله چالش های موجود در این زمینه است که ممیزی‌ها و بازرسی‌های صورت گرفته آنها را مجاب می‌کند تا مشکلات را برطرف کنند.

سنجری اعلام کرد: در این زمینه یک کارگزاری را بابت اجرایی نکردن امنیت سایبری و هک شدن سامانه کارگزاری به اداره تخلفات فرستادیم که اکنون هم پرونده این شرکت در جریان است.

پیگیری جدی سازمان بورس در حوزه تخلفات

رئیس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ به صورت جدی‌تر به پیگیری تخلفات می‌پردازیم که اگر موارد مدنظر را برطرف نکنند پرونده آنها را سریعا به اداره تخلفات ارسال خواهیم کرد.

وی با اعلام این که اکنون در حال تلاش برای ارسال داده‌های فناوری محور سفارشات مشتریان کارگزاری ها به سیستم های نظارتی سازمان بورس برای ارتقا نظارت بر معاملات هستیم.

رئیس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که در حوزه امنیت می‌توان ۲ نوع افشا برای اطلاعات محرمانه داشت که نباید بنا بر هر دلیلی افشا شود، افزود: نوع نخست مربوط به افرادی است که اطلاعات در اختیار آنها قرار دارد و نباید به هیچ عنوان اطلاعات را مورد افشا قرار دهند اما فرد به دلیل دسترسی به برخی از دیتاها تخلف کرده و دیتا نشت پیدا می‌کند، این افشا ناشی از حمله سایبری نیست و نفوذ امنیتی صورت نگرفته است.

راه‌اندازی سوت‌زنی سایبری در سال ۱۴۰۳

وی به برنامه‌های مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و افزود: به دنبال راه‌اندازی سوت‌زنی سایبری هستیم، در این زمینه هر شخصی که بتواند آسیب‌پذیری و مشکل امنیتی را در سامانه بازار سرمایه کشف کند، جایزه دریافت خواهد کرد.

سنجری اعلام کرد: پیگیری راه‌اندازی مرکز داده پشتیبان و رفع سریع قطعی‌ها از دیگر برنامه‌های این بخش مدیریتی سازمان بورس است که در دستور کار مسوولان قرار گرفته است.

دیگر خبرها

  • راه‌ اندازی سوت‌ زنی سایبری بازار سرمایه در سال جدید
  • فروش سنگین و میلیاردی شخص حقیقی در خوساز | او کیست؟
  • افزایش بیش از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل/ حقیقی‌ها نقدینگی تزریق بازار سهام کردند
  • روش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه ایران برای کدام گروه از سهامداران مناسب است؟
  • تصمیمات نادرست دولت بورس را سوزاند؟
  • رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری
  • وضعیت انس طلا در بازار جهانی چگونه خواهد بود؟/ بهترین پرتفو بورسی
  • بازار سرمایه کاهشی شد
  • خروج ۶۱ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌های بازار سهام در روز منفی شاخص کل بورس
  • سرریز سرمایه حقیقی به بورس؛ پیش بینی بازار سهام