Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید ابراهیم حسینی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به پیش بینی بارندگی شدید در بالادست سدهای استان و در حوضه‌های میانی، اظهارداشت: با توجه به ظرفیت خالی مخازن سدها مشکلی از بابت پخش سیلاب در رودخانه‌های اصلی نخواهیم داشت اما درصورت تداوم این بارندگی‌ها، احتمال دارد مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی در حوضه کارون و مارون فعال شوند که نیاز به پیش آگاهی و مراقبت برای ساکنان اطراف این مسیل‌ها وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به شدت بارش‌های پیش بینی شده، احتمال فعال شدن مسیل تشان و شهرویی در حوضه مارون در شهرستان بهبهان وجود دارد که به این ترتیب احتمال آبگرفتگی جاده بهبهان- رامهرمز دور از انتظار نیست.

حسینی تصریح کرد: جاده بهبهان- رامهرمز عمود بر مسیل‌ها ساخته شده و با توجه به پایین بودن ظرفیت آبگذری این جاده، نگرانی از آبگرفتگی آن وجود دارد، به ویژه آنکه در سال ۹۰ سابقه به دلیل فعال شدن این مسیل‌ها و آبگرفتگی جاده، ۱۳ نفر جان باختند.

وی اضافه کرد: رودخانه شور دشت بزرگ حد فاصل شوشتر و گتوند، رودخانه بالارود در اندیمشک و رودخانه‌های فصلی در شهرستان لالی نیز در بارش‌های پیش‌رو احتمالا فعال خواهند شد.

به گفته حسینی درصورت تحقق پیش بینی‌ها احتمال افزایش دبی رودخانه بالارود تا یکهزار مترمکعب برثانیه وجود دارد که نیاز است هشدارهای لازم به ساکنان اطراف رودخانه داده شود.

وی با بیان اینکه هشدارهای لازم به مدیران امور آب مناطق و فرمانداران داده شده است، افزود: تداوم بارندگی‌ها طبق پیش بینی هواشناسی، در مدت سه روز اهمیت زیادی دارد که در اینصورت نگرانی در مناطق کوهستانی به دلیل شیب زمین و به تبع آن سرعت و شدت جریان سیلاب خواهد بود.

وی تاکید کرد: هشدار به عشایر و روستاهای ساکن در اطراف مسیل‌ها برای خودداری از نزدیک شدن به مسیر حرکت سیلاب و تخلیه تاسیسات و تجهیزات موجود در مناطق با خطر آبگرفتگی ضروری است.

اداره کل هواشناسی خوزستان پیش بینی کرده است از امروز پنجشنبه تا یکشنبه هفته آینده شاهد رگبار و رعد و برق و تندباد لحظه‌ای به‌ویژه در مناطق شمال، شمال شرق و جنوب شرق استان باشیم که سبب آبگرفتگی معابر و طغیان مسیل‌ها در مناطق مستعد خواهد شد.

شریعتی استاندار خوزستان نیز دیشب در نشست فوق العاده ستاد مدیریت بحران خوزستان با توجه به پیش بینی بارندگی شدید در استان اعلام آماده باش کرد.

به گفته وی، با توجه به پیش بینیها درخصوص بارش‌ها به خصوص روزهای شنبه و یکشنبه، باید فرمانداران خوزستان به ویژه شمال استان به صورت ۲۴ ساعته و به طور کامل در محل فرمانداری‌ها مستقر باشند تا اگر مساله‌ای پیش آمد امکان دسترسی به آنها آسان باشد و این بحران را مراقبت و مدیریت کنند.

رابعی معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز ضمن هشدار نسبت به سیلابی شدن رودخانه‌های کارون، دز و مارون در پایین دست سدها گفته است: ۹.۹ میلیارد مترمکعب ظرفیت خالی در سدهای خوزستان برای مهار سیلاب بالادست سدها کافی است اما بارندگی‌های شدیدی در پایین دست سدها نیز پیش بینی شده است.

بارندگی دوم آذر ماه، موجب بسته شدن موقت جاده‌های لالی - مسجدسلیمان و برعکس، مسجدسلیمان - اهواز، ایذه - دهدز، دهدز - لردگان، اندیکا - شهرکرد، شوشتر هفتگل - نفت سفید و هفتگل-رغیوه شده بود.

اثر جهانی بند میزان در شهرستان شوشتر نیز با افزایش دبی رودخانه کارون و شور عقیلی زیر آب رفت. همچنین جایگاه سوخت ورودی ایذه و مسیر ارتباطی ۱۸ روستای شهرستان باوی دچار آبگرفتگی شد.

برچسب‌ها سیل خوزستان استانداری خوزستان بهبهان مدیریت بحران خوزستان سیل سازمان آب و برق خوزستان وزارت نیرو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیل خوزستان استانداری خوزستان بهبهان مدیریت بحران خوزستان سیل سازمان آب و برق خوزستان وزارت نیرو سیل خوزستان استانداری خوزستان بهبهان مدیریت بحران خوزستان سیل سازمان آب و برق خوزستان وزارت نیرو اخبار کنکور مسیل ها پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۳۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار جدی به ۴ استان؛ سیل و طوفان در راه است

سازمان هواشناسی درخصوص تداوم فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های جوی رگبار باران، رعد و برق، احتمال تگرگف وزش باد شدید موقت و گرد و خاک در کرمان، خراسان جنوبی، هرمزگان، سیستان و بلوچستان طی فردا (پنجشنبه) هشدار زردرنگ صادر کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، بر این اساس احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی و کاهش دید به ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت دیدن سازه‌های موقت و احتمال خسارت دیدن نهال‌ها، درختان آسیب پذیر و محصولات باغی و زراعی پیش‌بینی شده است.

در این خصوص، سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

احتیاط در سفر‌های برون شهری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هر گونه عملیات کشاورزی؟

سازمان هوانشناسی همچنین امروز و پیش از هشدار زرد، درخصوص فعالیت سامانه بارشی همراه با رگبار باران، تگرگ، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و گرد و خاک هشدار نارنجی صادر کرده بود که براساس آن نیمه جنوبی استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان و نیمه شرقی هرمزگان فردا (پنجشنبه) دچار مخاطره جوی خواهند شد.

بر اثر این مخاطره جوی جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر عمومی، صاعقه، ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت و خسارت به صنعت کشاورزی پیش‌بینی شده است.

سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

فاصله گرفتن از رودخانه‌ها و مسیل‌ها و عدم استقرار در مناطق مرتفع، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر با خودرو، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، بازگشایی دهانه پل‌ها، انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف

دیگر خبرها

  • صدور هشدار زرد هواشناسی در چهارمحال و بختیاری
  • هواشناسی اردبیل هشدار سطح زرد صادر کرد
  • پیش‌بینی بارش برف در ارتفاعات آذربایجان‌شرقی
  • هشدار جدی به ۴ استان؛ سیل و طوفان در راه است
  • رگبار و رعد و برق در ۴ استان/پیش‌بینی وقوع سیلاب
  • هشدار طغیان رودخانه ها در ۳ استان
  • هشدار طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
  • طغیان رودخانه‌های فصلی و جاری شدن آبشار از دل کوه‌های لارستان + فیلم
  • جاری شدن رودخانه فصلی در منطقه صفائیه رفسنجان
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۲۹ فروردین