Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  جمعی از نخبگان و کارشناسان فضای مجازی کشور، در نامه‌ای خطاب به حجت الاسلام و المسلمین پژمان‌فر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از عملکرد وزارت ارتباطات در حوزه امنیت سایبری، خواستار شناسایی مقصران این وضعیت و معرفی آنان به دستگاه قضایی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نامه آمده است:

حجت الاسلام و المسلمین پژمان‌فر

ریاست محترم کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام.

تأثیرات گسترده فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی در عرصه‌های مختلف زندگی بشر به‌ویژه امنیت، امری غیرقابل‌انکار است. کشوری که در کارزار الکترونیک قرار دارد، باید در دفاع از زیرساخت‌های سایبری خود مجدانه تلاش کند. کشور‌های پیشرو در این حوزه، سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی برای حفظ امنیت سایبری کرده‌اند تا از دست‌اندازی کشور‌های متخاصم، به اطلاعات مردم و داده‌های کلان کشور خود، پیشگیری نمایند. میلیارد‌ها دلار هزینه‌کرد کشور‌هایی همچون چین، آمریکا، انگلیس و دستیابی به امنیت نسبی در این حوزه، در حالی است که کشور ما تاکنون به دلیل اهمال و کوتاهی نهاد‌های مسئول، ضربات جدی جبران‌ناپذیری از حملات سایبری متحمل شده است.

بیشتربخوانید

عامل اصلی افت کیفیت اینترنت از زبان محمدجواد آذری جهرمی

منازعه آشکار ایران اسلامی با نظام سلطه به محوریت آمریکای جهان‌خوار، رژیم صهیونیستی و پادشاهی منحط انگلیس در حالی است که زیرساخت‌های ارتباطی و نرم‌افزار‌های کاربردی متعلق به این سه محور شرارت، در کشور مورد استفاده قرار گرفته و توسعه یافته است. بدون شک چنین واقعه‌ای، خیانتی آشکار به نظام و ملت است.

برخی اخبار و گزارش‌های اولیه که از افشای داده‌ها و حملات سایبری به برخی سامانه‌ها می‌شنویم، تنها گوشه‌ای از ضربات سایبری به کشور در سال‌های اخیر است که از وجود حفره‌های عمیق امنیتی در بستر ارتباطات کشور حکایت دارد. هک سایت رصد و پایش دولت الکترونیک که منجر به دسترسی هکر‌ها به دیتای دستگاه‌های دولتی گردید، آخرین نمونه از این دست است که در ماه گذشته اتفاق افتاد.

هرچند حملات سایبری امری محتمل بوده و حتی کشور‌های پیشرفته نیز درگیر آن هستند، اما حجم بالای این موارد در ایران، نشان‌دهنده ضعف امنیتی کشور در این زمینه است. کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه فناوری ارتباطات و اطلاعات، انگشت اتهام را به‌سوی مسئولان وزارت ارتباطات نشانه رفته و آنان را مقصر اصلی این وضعیت می‌دانند؛ زیرا نهاد مزبور، این فناوری را به نحوی توسعه داده که قریب به‌اتفاق سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزار‌های پایه و کاربردی، متعلق به کشور‌های متخاصم است.

درحالی‌که جوانان نخبه ایرانی در مواردی همچون طراحی سیستم‌عامل، پیام‌رسان، موتور جستجو و... تلاش‌ها و اقدامات خوبی صورت داده؛ بلکه در حوزه پیام‌رسان، سرویس‌های با کیفیت و مطلوبی در حال فعالیت بوده و می‌توانند نیاز کاربران کشور را تأمین کنند، مسئولان وزارت ارتباطات اصرار عجیبی بر حمایت از نمونه‌های خارجی متعلق به شرکت‌های صهیونیستی دارند! عجیب‌تر آنکه، با شیوه‌های مختلف به سنگ‌اندازی در مسیر رشد سرویس‌های داخلی پرداخته و زیرساخت ارتباطی کشور را در اختیار سرویس‌های خارجی قرار داده‌اند.

رصد وقایع و اتفاقات حوزه فاوا، نشان‌دهنده‌ی عملکرد‌های ناصواب در وزارت ارتباطات است. جریان نفوذ در سال‌های اخیر به دنبال آن بوده است با ممانعت از پیشرفت کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، دست‌اندازی بیگانگان به اطلاعات حیاتی کشور را تسهیل و سلطه اطلاعاتی دشمنان بر کشور را رقم بزند؛ اتفاق ناگواری که تاکنون محقق شده و اشراف اطلاعاتی دشمنان بر کشور را به دنبال داشته است. در حالی که کارشناسان طی سال‌های اخیر، بار‌ها هشدار‌های لازم را به دستگاه‌های نظارتی داده‌اند، اما متأسفانه اقدام مقتضی در راستای جلوگیری از این خسارت غیرقابل‌جبران صورت نگرفته است.

ما جمعی از کارشناسان فضای مجازی، از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم با بررسی عملکرد وزارت ارتباطات در حوزه امنیت سایبری، مقصران این وضعیت را شناسایی و با معرفی آنان به دستگاه قضایی، مانع دست‌اندازی دشمنان به حریم خصوصی مردم و اطلاعات کشور گردد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت ارتباطات فضای مجازی وزیر ارتباطات کمیسیون اصل ۹۰ مجلس وزارت ارتباطات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۳۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر رئیس‌جمهور به پاکستان موانع توسعه روابط را از بین می‌برد

محمود عباس‌زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره سفر رئیس‌جمهور به پاکستان گفت: ایران و پاکستان دو قدرت مطرح منطقه و دو قدرت جهانی به حساب می‌آیند.

وی اظهار کرد: پاکستان ظرفیت‌های خوبی دارد که ایران می‌تواند از آن استفاده کند همچنین ایران یکسری ظرفیت‌هایی دارد که پاکستان می‌تواند استفاده کند لذا همکاری دو کشور یک فرصت هم‌افزا ایجاد می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: زمینه‌های مشترک زیادی بین ایران و پاکستان وجود دارد؛ علامه اقبال لاهوری در ایران شناخته شده‌تر و محبوب‌تر است تا در پاکستان همچنین حافظ و سعدی هم در پاکستان خیلی شناخته شده هستند.

وی گفت: در طول تاریخ معاصر با پاکستان تنش جدی نداشتیم، اما یکسری سوءتفاهماتی بوده که باید رفع شود. 

عباس‌زاده مشکینی تصریح کرد: تروریست‌ها از خاک پاکستان استفاده می‌کنند و به امنیت ما آسیب می‌زنند و شهروندان ما قربانی اقدامات تروریستی می‌شوند لذا پاکستان نباید از تروریست‌ها میزبانی کند کمااینکه ما اجازه نمی‌دهیم از خاکمان علیه پاکستان استفاده شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: سفر رئیس‌جمهور می‌تواند در رفع سوءتفاهمات در شکل‌گیری توافقات جدید و عملیاتی کمک کند و موانع توسعه روابط را بردارد، چون حیف است دو کشور از ظرفیت‌های خود استفاده نکنند و در این راستا ایران هم حسن‌نیت و هم جدیت دارد و امیدواریم پاکستان هم جدیت و حسن‌نیت داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: سفر رییس‌جمهور به پاکستان منجر به تقویت امنیت مرز‌های ایران می‌شود
  • حمایت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند
  • با آگهی‌های اجارهٔ ارزان خانه گول نخورید!
  • انتقام‌جویی زن جوان از یک بلاگر معروف | زن جوان دستگیر شد
  • آگهی‌های دروغین اجاره ارزان خانه؛ بیعانه ندهید!
  • سفر رئیس‌جمهور به پاکستان موانع توسعه روابط را از بین می‌برد
  • فریب افراد سودجو و فرصت‌طلب را نخورید
  • هشدار پلیس فتا به کنکوری‌ها
  • توضیحاتی در رابطه با انتشار نامه اداری مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در فضای مجازی/ کمافی سابق امکان شکایت، ثبت دادخواست و انجام تمام عملیات حقوقی علیه مقامات دولتی وجود دارد
  • ضرورت پیگیری اقدامات بازدارنده برای جلوگیری از انتشار محتوای ضدفرهنگی در فضای مجازی