Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده می‌گوید که مسمومیت با مونوکسید کربن یا گاز CO در دسامبر و ژانویه به اوج خود می‌رسد.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله آلمان به نقل از مایوکلینیک؛ هر ساله حداقل ۴۳۰ نفر در ایالات متحده بر اثر مسمومیت تصادفی با گاز CO می‌میرند و بیش از ۵۰ هزار نفر به دلیل مسمومیت تصادفی با CO به بخش اورژانس مراجعه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مونوکسیدکربن گازی بی‌رنگ و بی‌بو است که در اثر سوزاندن بنزین، چوب، پروپان، زغال چوب یا سوخت‌های دیگر تولید می‌شود. سردرد، ضعف، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ، گیجی، تنگی نفس، تاری دید و از دست دادن هوشیاری از علائم رایج این نوع مسمومیت هستند.

مسمومیت با گاز CO به خصوص برای افرادی که خواب یا مست هستند، جنین، کودکان خردسال، افراد مسن، افرادی که به بیماری مزمن قلب مبتلا هستند یا سابقه کم‌خونی و مشکلات تنفسی دارند، بسیار خطرناک‌تر است.

با این حال اقدامات احتیاطی ساده می‌تواند از مسمومیت با گاز CO جلوگیری کند:

ردیاب‌های مونوکسیدکربن را در داخل محیط‌های بسته نصب کنید. هر ۶ ماه باتری‌های ردیاب CO خود را عوض کنید. اگر زنگ هشدار این دستگاه‌ها به صدا درآمد، از خانه خارج شوید و با اورژانس یا آتش‌نشانی تماس بگیرید.

قبل از روشن کردن اتومبیل، درب گاراژ را باز کنید. هرگز اتومبیل خود را در حالت روشن، در گاراژ خود رها نکنید.

برای گرم کردن خانه خود هرگز از اجاق گاز استفاده نکنید. سالانه همه وسایل گازسوز از جمله بخاری یا شومینه را به طور کامل بررسی کنید. منافذ و دودکش‌ها را از وجود گرد و غبار پاک کنید. گرد و غبار می‌تواند خطوط تهویه را مسدود کند.

هنگام کار با حلال‌ها در یک فضای بسته احتیاط کنید. متیلن کلراید، یک نوع حلال که معمولاً در مواد پاک‌کننده رنگ و لاک یافت می‌‌شود، می‌تواند هنگام استنشاق، به مونوکسیدکربن تجزیه و متابولیزه شود.

خاموش کردن وسایل گرمایشی گازی در زمان استراحت شبانه و بازگذاشتن در و پنجره برای ایجاد جریان هوا در زمان استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز از راهکارهای مراقبتی و پیشگیرانه از مسمومیت با CO است.

فراموش نکنید که اولین و مهمترین اقدام برای نجات فردی که دچار مسمومیت با مونوکسیدکربن و سایر انواع گازگرفتگی شده، رساندن اکسیژن و هوای تازه به فرد است. بلافاصله دستمالی مرطوب جلوی دهان و بینی‌ باید گرفته شود تا اطرافیانی که وضعیت بهتری دارند دچار گازگرفتگی نشوند. تا رسیدن اورژانس هیچ خوراکی یا نوشیدنی به فرد مسموم داده نشود چون به دلیل حالت تهوع احتمال خفگی بیشتر می‌‌شود.

برچسب هامسمومیت با مونواکسید کربن

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: مسمومیت با مونواکسید کربن آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۴۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لباس‌های زمستانی را جمع نکنید؛ سرما در راه است!

اداره کل هواشناسی استان تهران از بارش باران از امروز (۳ اردیبهشت) و کاهش محسوس دما از فردا خبر داد.

به گزارش مهر، طی امروز تا چهارشنبه با نفوذ سامانه بارشی، آسمان استان قسمتی ابری تا نیمه ابری و در بعضی ساعات با افزایش ابر و بارش باران، پیش‌بینی می‌شود.

براساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگو‌های همدیدی، طی امروز تا چهارشنبه (۳ تا ۵ اردیبهشت) با نفوذ سامانه بارشی، آسمان استان قسمتی ابری تا نیمه ابری و در بعضی ساعات همراه با افزایش ابر و بارش باران، گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید، در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

فردا (۴ اردیبهشت) کاهش محسوس دما و از پنج شنبه (۶ اردیبهشت) روند تدریجی افزایش دما مورد انتظار است. روز‌های پنجشنبه و جمعه (۶ و ۷ اردیبهشت) آسمان صاف تا کمی ابری، همراه با وزش باد خواهد بود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، فرودگاه امام خمینی (ره) با بیشینه دمای ۳۰ درجه سانتیگراد گرم‌ترین ایستگاه هواشناسی استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا (۴ اردیبهشت‌ماه) نیمه‌ابری و وزش باد، در بعضی ساعت‌ها افزایش ابر، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۲ و حداکثر دمای ۱۹ درجه سانتیگراد و طی چهارشنبه (۵ اردیبهشت‌ماه) کمی ابری تا نیمه ابری و وزش باد، گاهی افزایش ابر با احتمال رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۲ و حداکثر دمای ۱۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

دیگر خبرها

  • جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی
  • کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • مشاهده سرو یک نوع قلیان کشنده در کافه‌های لاکچری شهرهای تهران، تبریز و شیراز | بعد از کشیدن این قلیان افراد از خود بی‌خود شده و بعد بیهوش می‌شوند
  • لباس‌های زمستانی را جمع نکنید؛ سرما در راه است!
  • ثبت بیش از ۱۰ هزار بازدید کنترل‌کیفی در پخش منطقه آذربایجان شرقی
  • پدیده عجیب قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران؛ قلیان اکسیژن چیست؟
  • لباس‌های زمستانی را جمع نکنید!/ سرما در راه
  • "قلیان اکسیژن"؛ بازی با جان جوانان در کافه‌های تهران
  • بازی با جان جوانان در کافه‌های تهران با سرو قلیان اکسیژن
  • خوردن هندوانه در چه شرایطی خطرناک است؟