Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-24@11:14:16 GMT

چرا عربستان به صلح مجانی با اشغالگران تن داد؟

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۱۴۱۹۶

چرا عربستان به صلح مجانی با اشغالگران تن داد؟

به گزارش الف به نقل از پایگاه خبری خلیج‌الجدید با حضور «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رزیم صهیونیستی در خاک عربستان سعودی و دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی موج بزرگ کمپین عربی علیه مسئله فلسطین آغاز شد.

الخلیج الجدید نوشت: درواقع نشست سه جانبه نتانیاهو و محمد بن سلمان و «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا یک هدیه رایگان از جانب عربستان به صهیونیست‌ها بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اطلاعات فاش شده از نشست نتانیاهو و محمد بن سلمان نشان می‌دهد که ممکن است چندین موضوع در این اجلاس مورد بررسی قرار گرفته باشد:

-   دونالد ترامپ در آستانه خروج از کاخ سفید قصد دارد با عادی‌سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی خدمات چهارساله خود به نتانیاهو را تکمیل کند. دولت ترامپ در این میان اهرم فشارهای زیاد علیه محمد بن‌سلمان دارد که از جمله آنها می‌تواند به افشای اطلاعات نقش گسترده ولیعهد سعودی در ترور «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی و جنایت‌های بن سلمان در جنگ یمن اشاره کرد.

-درحال حاضر به نظر می‌رسد که ملک‌سلمان، پادشاه عربستان اداره امور این کشور را به محمد بن سلمان واگذار کرده و درحالی که پادشاه سعودی در آستانه مرگ قرار دارد، پسرش تصمیم گرفته تا یک تحول اساسی در تاریخ سیاست‌های عربستان در برابر رژیم صهیونیستی و مسئله فلسطین ایجاد کند.

 البته پیش از این نیز سعودی‌ها از خلال رسانه‌ها و یا اظهارات جنجالی بندربن سلطان، سفیر سابق عربستان در آمریکا علیه فلسطینی‌ها درحال زمینه‌سازی برای اعلام علنی توافق با رژیم صهیونیستی بودند.

-موضوع دیگری که ممکن است در این نشست مورد بررسی قرار گرفته باشد بحث حمله نظامی ترامپ علیه ایران است. احتمال دارد پامپئو و نتانیاهو در این جلسه محمد بن سلمان را فریب داده و برای کمک به آنها در اقدام علیه ایران متقاعد کرده باشند. با توجه به سیاست‌های بی‌پروای ولیعهد سعودی بعید نیست که فریب هم خورده باشد، اما در نهایت خود او و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی مسئول عواقب هرنوع بی احتیاطی در قبال ایران هستند.

-فضای داخلی رژیم صهیونیستی برای نتانیاهو بسیار خطرناک است، «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و رقیب سیاسی وی تصمیم گرفته تا پرونده فساد نزدیکان نتانیاهو در معامله خرید زیردریایی‌ها از آلمان به ارزش 2 میلیارد دلار را فاش کند. بنابراین یک دستاورد همچون عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی کمک زیادی به نتانیاهو در جلب افکار عمومی خواهد کرد.

-در سایه دیدار نتانیاهو و محمدبن سلمان و مخالفت‌هایی که از سوی فعالان و شاهزادگان سعودی در رابطه با آن صورت خواهد گرفت، با موجی از سرکوبگری‌های جدید ولیعهد در عربستان مواجه خواهیم بود.

علت امر آن است که طبق نظرسنجی‌ها 89 درصد از مردم عربستان به مسئله فلسطین پایبند هستند و آن را یک مسئله عربی می‌دانند و 65 درصد از آنها نیز عادی‌سازی با صهیونیست‌ها را رد می‌کنند.

از سوی دیگر المیادین گزارش داد: «بن کاسپیت» نویسنده اسرائیلی در مقاله ای در سایت المانیتور نوشت: نشست محرمانه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در « نئوم» عربستان در خصوص تهدید مشترک « ایران» بوده و پیشرفتی در جهت عادی‌سازی روابط حاصل نشده است.

به گزارش المیادین، کاسپیت تأکید کرد  که وقتی ساعاتی پس از اعلام خبر، از نتانیاهو در این زمینه سوال شد ، وی  پاسخی نداد. به دنبال آن چندین تحول در محور ریاض و واشنگتن ، تل‌آویو اتفاق افتاد که هراس و نگرانی نتانیاهو  را در این نشست  به وضوح نشان می‌دهد. نویسنده اسرائیلی اظهار داشت که سعودی‌ها ممکن است از درز اطلاعات در خصوص دیدار محرمانه دو طرف ناراضی باشند یا ممکن است هر دو طرف بر دیداری بدون هیاهوی رسانه‌ای توافق کرده‌اند.اما یک چیز مسلم است که رهبری عربستان اکنون آماده عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیست.

طبق اطلاعات المیادین وی خاطرنشان کرد: سعودی‌ها قبل از تغییر دولت در کاخ سفید در تلاشند تا از طریق ایجاد یک ائتلاف گسترده علیه ایران ، اتحاد با نتانیاهو را به دست آورند. اگرچه نتانیاهو واقعاً ترامپ را از دست خواهد داد ، اما اسرائیل همچنان از حمایت  واشنگتن برخوردار است ، سعودی‌ها بر این باورند که قرار گرفتن در کنار اسرائیلی‌ها در برابر دولت «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا ممکن است به آن‌ها احساس امنیت یا قدرت دهد. در ادامه این مطلب آمده است نتانیاهو  در کارزارهای انتخابی خود از هم‌پیمانی با سعودی‌ها سود خواهد برد؛ اما ایجاد روابط دیپلماتیک با عربستان همچنان یک هدف دور برای اسرائیل است.

به نوشته پایگاه خبری شبکه المیادین، کاسپیت خاطرنشان کرد که نتانیاهو بار دیگر از شریک ائتلافی خود «بنی گانتس» وزیر جنگ اسرائیل  سبقت و کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفت. بنی گانتس و «گابی اشکنازی» ، وزیر امور خارجه ،  از سفر برنامه ریزی شده اسرائیل به عربستان سعودی با هواپیمای متعلق به تاجران ثروتمند اسرائیلی مطلع نبودند. حتی نتانیاهو نیز « افیف کوخافی» رئیس ستاد ارتش صهیونیستی، همراه با یکی از زیردستانش « آفی بالوت»  دبیر  کل دفتر نخست‌وزیری در امورنظامی  صهیونیستی را مطلع نکرد.

 در این مقاله آمده است که منابع دیپلماتیک اسرائیلی و سعودی اشاره کردند که دیدار نتانیاهو با بن سلمان خوب پیش رفته است و در مورد ایران ، ممکن است این دو شخصیت با هم توافق کرده باشند. سعودی‌ها بیش از اسرائیلی‌ها نگران هستند که جو بایدن آنها را به روزهای دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا بازگرداند و تحریم‌های ایران را کاهش دهد.

وی تأکید کرد: اسرائیل  می‌خواهد که ایالات متحده درباره بازگشت به توافق هسته‌ای که دو سال پیش آن را رها کرد ، فکر نکند ، توافقی که نتانیاهو آن را یک «فاجعه تاریخی» برای امنیت ملی اسرائیل و امنیت کل خاورمیانه می‌داند.

 

منبع: الف

کلیدواژه: عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی سعودی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۴۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش عربستان و امارت در موازنه بین ایران و رژیم صهیونیستی

وب‌گاه خبری میدل ایست‌آی در یادداشتی آورده است: ریاض و ابوظبی مایل به تشدید تنش‌ها نیستند زیرا با توجه به فقدان اهرم فشار مؤثر علیه رژیم اسرائیل، آنها خواهان حفظ مصالحه‌های شکننده فعلی هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، وب‌گاه خبری میدل ایست‌آی در یادداشتی به قلم جورجیو کافیرو نوشته است که پس از عملیات وعده صادق ایران در ابتدای هفته به نظر می‌رسد وارد عصر جدیدی از خاورمیانه شده‌ایم. جنگ درون سایه‌های ایران و رژیم اسرائیل دیگر تبدیل به تقابل دو قدرت منطقه‌ای شده است.

به گفته کافیرو، در چنین شرایطی ریسک برای حاکمان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بالا است زیرا آنها خواهان وارد شدن به یک درگیری منطقه‌ای نیستند که امنیت ملی و اقتصادشان را به خطر بیاندازد. به غیر از بحرین، همه اعضای شورای همکاری خلیج فارس حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران در سوریه در تاریخ ۱ آوریل را محکوم کردند، اما تنها کویت رسماً از اسرائیل نام برد. امارات متحده عربی و عربستان سعودی احتمالاً تلاش کردند تا تعادلی ایجاد کنند که مانع از همسویی کامل آنها با «محور مقاومت» تلقی شود.

بر اساس این گزارش، پس از حمله تلافی‌جویانه جسورانه تهران، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ابراز نگرانی کردند و خواستار کاهش تنش شدند، البته هیچکدام ایران را محکوم نکردند. عربستان سعودی همچنین به سرعت گزارش‌ها مبنی بر مشارکت آن در رهگیری پهپادها و موشک‌های ایرانی شلیک شده به سرزمین‌های اشغالی را تکذیب کرد.

اکنون که تنش‌ها در حال افزایش هستند، امارات و عربستان سعودی منافع خود را همسو با تقابل ایران و رژیم صهیونیستی نمی‌بینند. امارات خواهان حفظ موضع نسبتاً «بی‌طرفانه» در نظم خاورمیانه با رویکردی چندوجهی و غیرمتعهد، حتی چندجانبه، به ژئوپلیتیک است. عربستان سعودی در صحنه بین‌المللی به طور مشابه به تحولات نزدیک شده است.

کافیرو معتقد است که امارات متحده عربی و عربستان سعودی هر دو به عنوان بخشی از چشم‌انداز خود برای آینده پسا نفت به دنبال این هستند که به عنوان مراکز تجاری و بازرگانی متصل به مناطق متعددی از جهان فعالیت کنند. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با تمرکز بر دستیابی به تنوع اقتصادی و رفاه بلندمدت در داخل، خواهان ثبات در داخل مرزهای خود و سراسر همسایگان هستند.

امنیت منطقه‌ای

به گفته میرا الحسین، جامعه‌شناس و محقق اماراتی در مرکز الولید دانشگاه ادینبورگ، «در حالی که میزانی از بی‌ثباتی در منطقه و فراتر از آن سودمند بوده است زیرا باعث ورود افراد ثروتمند و تعداد زیادی نیروهای ماهر شد. درجه بالایی از بی‌ثباتی می‌تواند همه این دستاوردها را خنثی کند.»

وی افزود: «بر کسی پوشیده نیست که کشورهای حاشیه خلیج فارس از تلاش جسورانه ایران برای بازتعریف قواعد تعامل با اسرائیل و آمریکا بسیار نگران هستند، اما بیشترین نگرانی برای آنها احتمال انتقال این رویارویی‌ها به سواحل خلیج فارس است.»

شیخ نواف بن مبارک آل ثانی، کارشناس امنیتی که پیش از این به عنوان نماینده دفاعی قطر در ایالات متحده، کانادا و مکزیک خدمت می‌کرد، به میدل ایست آی گفت: «در پرتو جنگ‌های چند دهه گذشته در خاورمیانه، فکر می‌کنم نگرانی اصلی اکثریت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ورود مجدد به "جنگ همیشگی" دیگری است که در آن کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بیشترین هزینه می‌پردازند در حالی که سود ناچیزی، اگر اصلاً داشته باشند، به دست می‌آورند».

به گفته نویسنده یادداشت میدل ایست آی، اینکه خصومت‌های اخیر چگونه بر تنش‌زدایی جدید بین ریاض و تهران تأثیر خواهد گذاشت نیز یک سوال مهم است. همه دلایل عربستان سعودی برای احیای روابط دیپلماتیک با ایران در سال گذشته همچنان پابرجاست. در مورد طرف ایرانی هم همینطور است. پاسخ متعادل و سنجیده ریاض به تشدید خصومت‌ها بین ایران و رژیم صهیونیستی و عزم این کشور برای فاصله گرفتن از بمباران انصارالله در یمن از سوی آمریکا و بریتانیا، نشان‌دهنده تعهد این کشور به جلوگیری از خروج تنش‌زدایی با تهران است.

محیط عملیاتی جدید

کافیرو اما مدعی است که عربستان همچنان نگران توانایی‌های محور مقاومت است زیرا مطمئن نیست در صورت یک تنش منطقه‌ای که از کنترل خارج شده، آنها چگونه واکنش خواهند داد و چه تأثیری بر امنیت و منافع ژئوپلیتیکی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواهند داشت. اما نحوه واکنش اسرائیل می‌تواند کلید پیش‌بینی آینده برای آنها باشد.

به گفته آل ثانی در پاسخ به کافیرو: «اگر [اسرائیلی‌ها] خویشتنداری نشان دهند - چه از طریق یک عملیات نظامی محدود و چه از طریق عملیاتی با کمترین تلفات - در آن صورت، روابط [ایران و عربستان] از هر نظر بدون تغییر خواهد بود. با این حال، ما باید متوجه باشیم که دیگر در آب‌های ناشناخته‌ای هستیم و همه چیز می‌تواند به سرعت از کنترل خارج شود.»

الحسین در ادامه به این وبگاه گفت که با توجه به نحوه عادی‌سازی اعضای شورای همکاری خلیج فارس با رژیم صهیونیستی، آنها اهرمی برای متقاعد کردن تل آویو برای کاهش تنش ندارند. به همین خاطر کشورهای عربی خلیج فارس «باید به جای آن، روابط فردی خود را با ایران مدیریت کنند، در حالی که انتظارات داخلی و نارضایتی فزاینده را مدیریت می‌کنند.»

میدل ایست آی در پایان مدعی است که انگیزه ایران برای شلیک پهپادها و موشک‌ها به سمت رژیم اسرائیل صرفاً ایجاد بازدارندگی نبود. تهران به دنبال ارسال پیام مهمی به همسایگان خود در مورد برد و دقت تسلیحات ایران بود و به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد که تعهد واشنگتن به امنیت اسرائیل بسیار فراتر از هر چیزی است که ایالات متحده به متحدان و شرکای خود در شبه جزیره عربستان ارائه می‌دهد.

این شرایط، مقامات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را عمیقاً نگران آنچه ممکن است در آینده رخ دهد، می‌کند. با توجه به اینکه کشورهای عربی خلیج فارس، ایران و دولت بایدن همگی آرزوی تشدید تنش را ندارند، نتیجه به اقدامات بعدی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بستگی دارد.

کد خبر 745990

دیگر خبرها

  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • تلاش عربستان و امارت در موازنه بین ایران و رژیم صهیونیستی
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • ایران مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی | از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد
  • تمسخر نتانیاهو در تلویزیون رژیم صهیونیستی + فیلم