Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-18@02:40:43 GMT

چگونه کودکانی مفید تربیت کنیم؟

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۱۵۱۳۰

چگونه کودکانی مفید تربیت کنیم؟

جو خانوادگی پر محبت ایجاد کنید

به گزارش جام جم آنلاین ،والدینی که معتقد به دووست داشتن، تربیت کردن و حمایت از کوودکان خود هستند فرزندانی دارند که در ارتباط با دیگران کمک کننده تر، دلسوز تر و با ملاحظه تر هستند. این موضوع احتمالا منعکس کننده دلبستگی مطمئن کودک به والدین و نتیجه خلق و خوی خوب شماست. این موضوع همچنین بدون شک بازتاب این حقیقت است که کودک رفتار خود را از روی رفتار شما مدل سازی می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر خلق کودک شما مساعد باشد احتمال اینکه به کسی کمک کند خیلی بیشتر است، بنابراین ارزش دارد او را در چنین وضعی نگه داریم.

مقررات وضع کنید و دلیل آن را توضیح دهید

یکی از دلایل اینکه چرا یک تربیت کاملا بی انضباط برای بچه ها مضر است این است که آنها با والدین اندکی مقتدر بهتر شکوفا می شوند و بهتر رشد می کنند. روی هم رفته کودکان دوست دارند راهنماهای مشخصی در ارتباط با مقررات و معیارها داشته باشند. چنین الگوی تربیتی سبب پرورش عزت نفس و محبوبیت می شود.

والدینی که هم پیامد عمل یک کودک را توضیح می دهند، مثلا «اگراو را بزنی دردش می آید» و هم علاوه بر آن مقررات را نیز به طور واضح، صريح، و با احساس بیان می کنند «تو نباید مردم را بزنی!» کودکانی تربیت می کنند که احتمال بیشتری دارد با دیگران از سسر همدردی و یاریگری واکنش نشان دهند. تحقیقات فراوان نشان می دهد که بیان دلیل سخاوت و یاریگری، به ویژه اگر این دلیل مبتنی بر احساسات دیگران باشد، به کودک کمک می کند رفتاری مهربانانه و باملاحظه داشته باشد.

تربیت فرزند موفق

همه والدین وقت زیادی صرف می کنند تا به کودکان بگویند چه کاری را نباید انجام دهند، و البته بسیار مهم است که به کودکان گفته شود چرا نباید کارهایی را انجام دهند  به ویژه از نظر تأثیر آن بر دیگران. اما از سوی دیگر، داشتن مقررات مثبت و تکرار مداوم آنها نیز حائز اهمیت است، مثلا ما همیشه باید به کسانی که کم بضاعت تر هستند کمک کنیم.

وظایف باریگرائه تعیین کنید

آزاد گذاشتن بچه ها برای انجام کارهای مثبت در محیط خانه یا مدرسه، مثل آشپزی، نگهداری از حیوانات دست آموز، ساختن عروسک برای دادن آن به کودکان بی بضاعت، یا یاد دادن طریقه بازی کردن به برادران و خواهران خردسال تر سبب پرورش حس یاریگری در آنها می شود. البته تمامی کودکان خود به خود چنین کارهایی را انجام نمی دهند و بایستی از آنها خواسته شود، مورد تشویق قرار گیرند، و حتی گاهی باید آنها را مجبور کرد، هرچند اجبار بایستی با ملایمت باشد وگرنه نتیجه عکس می دهد.

مهمترین راه مفید بار آوردن کودکان این است که رفتار سخاوتمندانه، باملاحظه، و یاریگرانه ای را که دوست دارید آنها از خود نشان دهند، برای آنها به نمایش بگذارید. هنگامی که تناقضی بین آنچه که می گویید و آنچه که انجام می دهید وجود دارد، کودکان آنچه را که انجام می دهید تقلید می کنند.

استفاده مثبت از انضباط

انضباط چیزی بیش از اصلاح رفتار نامطلوب است. یک از معانی آن کمک به کودک در جهت رشد سالم ذهنی، عاطفی، و جسمانی است. هنگامی که کودک ما نوزاد است، از جسم وی مراقبت می کنیم، سپس کودک نوپای خود را با آشنا کردن او با کارهای روزانه هدایت می کنیم و آنگاه، با بزرگتر شدن او، دست او را می گیریم و سعی می کنیم خودمان الگویی برای او باشیم. فقط در سن مدرسه است که داستانها و بیان سخنان بدون ذکر نمونه از جانب شما به فرزندتان کمک می کند.

اصلاح رفتار بد و انتظار اینکه کودک شما آنچه را که شما فکر می کنید درست است تکرار کند، چندان مناسب نیست. به یاد داشته باشید که عمل کودک را باید در مقطع حاضر اصلاح کنید بدون اینکه انتظار داشته باشید کودک شما دفعه بعد نیز همان موضوع را به یاد داشته باشد. به یاد داشتن این مطلب به شما کمک می کند خشمگین نشوید و بارها و بارها الگوی رفتار صحیح را ارائه دهید. هدف شما باید قاطعیت توأم با محبت باشد. بیشتر کودکان به مقداری انضباط و مقدار زیادی آهنگ منظم در زندگی خانوادگی واکنش مثبت می دهند. منظور از آهنگ منظم، کارهای معمول صبحها و شب هنگام است، مانند زمان خوردن غذای سرپایی، وقت نهار، وقت بازی وقت خواب نیمروزی، و وقت استحمام. کودکان با استفاده از الگو و آهنگ زندگی منظم شکوفا می شوند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: تربیت زندگی خانواده کودک محبت مشاوره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۵۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یونیسف:اجساد متلاشی شده کودکان غزه دلیلی بر توحش اسرائیل است

صندوق کودکان سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه هر دقیقه یک کودک در غزه قربانی جنایات صهیونیست‌ها می‌شود تاکید کرد که اجساد متلاشی شده کودکان غزه دلیلی بر توحش اسرائیل است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با اشاره به وضعیت ناگوار کودکان غزه در سایه حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اجساد متلاشی شده و زندگی از دست رفته کودکان غزه دلیلی آشکار بر توحشی است که علیه آنها تحمیل می‌گردد.

«تز انگرام» سخنگوی یونیسف که به تازگی از ماموریت خود در غزه برگشته در این زمینه اعلام کرد که در هر 10 دقیقه یک کودک در غزه کشته یا زخمی می‌شود و تنها راه برای جلوگیری از کشتار و معلولیت کودکان غزه، برقراری آتش‌بس فوری در این منطقه است.

وی تاکید کرد که در زمان ماموریت خود در غزه از مشاهده تعداد کودکان مجروح در بیمارستان‌ها و خیابان‌ها و چادرهای آوارگان به شدت شوکه شده بود.

سخنگوی یونیسف اظهار داشت که طبق آمار رسمی صادر شده توسط وزارت بهداشت فلسطین بیش از 12 هزار کودک در غزه به شدت مجروح شده‌اند اما از نظر من آمار واقعی بسیار بیشتر است.

وی در ادامه به داستان غم‌انگیز کودک 14 ساله‌ای اشاره کرد که در بیمارستان خان یونس او را دیده بود و گفت که این پسربچه ساعت‌ها مورد بازجویی و شکنجه شدید توسط نیروهای اسرائیلی قرار داشته و سپس آنها به سمت او تیراندازی کرده بودند.

جنگ اسرائیل علیه کودکان غزهیونیسف: 600 هزار کودک در رفح گرسنه و وحشت‌زده هستند

بر اساس گزارش اداره مرکزی آمار فلسطین، رژیم اشغالگر از زمان آغاز تجاوزات خود به غزه در 7 اکتبر 2023 تاکنون بیش از 15 هزار کودک را قتل عام کرده که شامل 44 درصد کل شهدای غزه می‌شود. همچنین بیش از 70 درصد قربانیان این جنگ ویرانگر رژیم اشغالگر علیه غزه، زن و کودک هستند. به طور کلی هر ساعت حدود 4 کودک فلسطینی در غزه به شهادت می‌رسند.

این آمار نشان می‌دهد که حدود 43 هزار و 349 کودک در غزه بدون والدین خود یا یکی از آنها زندگی می‌کنند. بیش از 30 کودک هم تا امروز به دلیل سوء تغذیه و تشنگی در بیمارستان‌ها جان خود را از دست داده‌اند و شدت گرسنگی در میان کودکان در شمال غزه و رفح همچنان در حال افزایش است.

بر اساس این گزارش، بیش از 816 هزار کودک در غزه از زمان آغاز تجاوزات رژیم صهیونیستی به این منطقه نیاز به کمک‌های روانی دارند و تأثیرات عمیق ترس و اضطراب و افسردگی در نتیجه جنگ وحشیانه‌ای که دشمن علیه غزه به راه انداخته، در ذهن و روان این کودکان به وضوح دیده می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رفتار صحیح با کودکانی که زیاد کابوس می‌بینند | ۵ اقدامی که باید هنگام کابوس دیدن کودکتان انجام دهید
  • اکران برنامه تلویزیونی سر سفره خدا با ضبط جدید
  • ممنوعیت تبلیغات در شبکه کودک برداشته شد؟
  • یونیسف:اجساد متلاشی شده کودکان غزه دلیلی بر توحش اسرائیل است
  • این درد را در سنین رشد کودکان را جدی بگیرید
  • به این دلایل به کودکتان زیاد بستنی ندهید
  • دلیل پرخاشگری در کودکان چیست؟
  • درآمد ۶۰ میلیون تومانی کودکان کار!
  • چگونگی رفتار با کودک ۳ تا ۴ ساله
  • چگونگی رفتار با کودک 3 تا 4 ساله