Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-19@02:22:18 GMT

موضع جنجالی احمدی‌نژاد درباره قانون حجاب

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۱۵۸۲۰

موضع جنجالی احمدی‌نژاد درباره قانون حجاب

محمود احمدی نژاد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گویی از موضع‌اش درباره قانون حجاب سخن گفت. 

رئیس‌جمهور پیشین ایران این موضع را در مصاحبه‌ای تفصیلی با مهدی نصیری، سردبیر سابق کیهان مطرح کرده است.

مهدی نصیری سردبیر پیشین کیهان چندی پیش از حجاب اجباری انتقاد کرده بود و واکنش های زیادی برانگیخت. 

بخشی از متن این مصاحبه بلند احمدی نژاد درباره مواضع و عملکردش  درباره موضوع حجاب را در زیر می‌خوانید:

 قانون الزام به حجاب اجباری را چگونه می‌بینید؟
احمدی‌نژاد:  قانون، یک قرارداد اجتماعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مگر غیر از این است؟! به مردم می‌گویند شما یک مجلس انتخاب کردید و این مجلس برای شما قانون گذاشته.

 در اینجا مستند به شریعت می‌کنند ...
احمدی‌نژاد: مستند به شریعت هم باید از مسیر مجلس بیاید دیگر.

درست است.
احمدی نژاد: اراده و خواست مردم در تشکیل مجلس و تصمیمات آن دخالتی دارد یا ندارد؟! آیا مصوبات مجلس باید مورد قبول عامه مردم باشد یا نباشد؟! اگر مجلس یک قانونی گذاشته و اکثریت جامعه می‌گوید من قبول ندارم، شما می‌توانی بگویی من به هر قیمت اعمال می‌کنم؟!

 می‌گویند مهم نیست که مردم نپذیرند!
احمدی نژاد: به محض اینکه مجلسی این حرف را بزند خودش فاقد مشروعیت شده. چون این مجلس نماینده مردم است دیگر! نماینده مگر می‌تواند خلاف خواست کسی که او را تعیین کرده، عمل کند؟!

این‌ها می‌گویند آره!
احمدی نژاد: چجوری؟! [رای دهنده‌گان که چنین] اجازه‌ای نداده‌اند!

 می‌گویند مردم در چارچوبی به نام جمهوری اسلامی گفته‌اند که می‌خواهیم حاکمیت بر اساس اسلام باشد. نمایندگان مجلس هم باید بر اساس همین قوانین اسلامی، قوانین [عادی] را تصویب کنند. شورای نگهبان هم که می‌گوید حکومت اسلامی می‌تواند حجاب را الزامی کند و از اینجا به بعد دیگر مردم حق دخالت ندارند!
احمدی‌نژاد: این جوری که کار سخت‌تر می‌شود برای‌شان. این استدلال خیلی سست‌تر است. اگر شورای نگهبان الان اظهار نظر می‌کند بر اساس یک رأیی است که مردم داده‌اند.

 می‌گویند مردم به یک چیزی رای دادند و پس از آن اختیار از مردم سلب شده!
احمدی‌نژاد: مگر می‌شود؟

 این‌ها می‌گویند می‌شود دیگر!
احمدی‌نژاد: با کدام منطق؟!

می‌گویند همین‌طور که الان هست!
احمدی‌نژاد: اینکه چون اعمال می‌شود، پس حق است [که نشد حرف]. خوب همه دیکتاتورها همین حرف را می‌زنند. اختیار انسان اصلا قابل ساقط کردن نیست. [مردم می‌گویند] ما شما را نماینده خودمان کردیم در این امور و حالا اصلا تشخیص‌مان این است که تو در اینجا از اسلام اشتباه برداشت کرده‌ای. تو نمی‌توانی بگویی چون رای داده‌اید باید بپذیرید! چه منطقی پشت این است؟! گیرم یک برهه‌ای هم مردم را ساکت کردی، در یک مقطعی مردم می‌زنند و داغونت می‌کنند.

حرفشان این است که در اصلِ پذیرش دین و اسلام اکراه نیست اما وقتی دین و حکومت اسلامی را پذیرفتید، دیگر نمی‌توانید در جزییات چانه بزنید!
احمدی‌نژاد: اولا پذیرش دین با پذیرش حکومت جمهوری اسلامی دوتاست. ثانیا، اصلا یک نفر قبلا رای داده به جمهوری اسلامی اما الان می گوید این شکل را نمی‌خواهم. این فرد حقی دارد یا ندارد؟! یعنی می‌گویند تو از حق ساقط شدی؟!

 ظاهر این جوری است!
احمدی‌نژاد: روی چه حسابی؟! اصلا آمدیم و یک حکومتی غیر از جمهوری اسلامی رای را از مردم گرفت اما به هزار نوع انحراف ‌و اشتباه افتاد. دیگر مردم حقی ندارند که بگویند اصلاح کن؟! این چه حرفی است؟! این که همان دیکتاتوری است. یعنی توجیه دیکتاتوری به نام دین؟! اصلا این دینی که ما داریم کدام دین است؟!

فرض کنید دین مشهور فقها.
احمدی‌نژاد: یعنی چه؟! فقها از کجا حق دارند که دین تعیین کنند؟!

 می‌خواهم بگویم در عصر غیبت اجرای حدود و تشکیل حکومت دینی به این مفهوم در زمره مسلمات دین نیست.
احمدی‌نژاد: احسنت. حکومت دینی به این معنا که من با مردم کاری ندارم، می‌گویم و باید اجرا کنی، نداریم.

 یکی از اشکالات جدی که از طرف طیفی از دوستان حزب‌اللهی به امثال بنده وارد می‌شود، این است که رهبری دو سال پیش در یک سخنرانی اعلام کردند که کسی در این مساله (نقد حجاب اجباری) وارد نشود و ایشان گله و شکوه کردند از اینکه مثلا یک روشنفکر یا روحانی بحث نفی حجاب الزامی را مطرح کرده. یک طیفی این را حجت می‌گیرند بر علیه من یا هرکسی که راجع به برداشتن الزام قانونی حجاب صحبتی بکند.
احمدی‌نژاد: اگر رهبری یک موقع توصیه‌ای می‌کنند معنایش این است که اگر کسی نظری داشت، نگوید؟! یا مثلا احتمال نمی‌هند که شاید نظر ایشان از دو سال پیش تا الان عوض شده باشد؟! این حرف‌ها خیلی سبک است. شما می‌خواهی به ظواهر سخنان رهبری استناد بکنی تا برای مردم محدودیت ایجاد کنی، این خیلی غلط است. ایشان هم این را نمی‌خواهند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: کرونا قیمت دلار مهدی نصیری محمود احمدی نژاد حجاب جمهوری اسلامی احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۵۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکشن مجلس به صحبت‌های علم الهدی و لایحه حجاب

به گزارش «تابناک» به نقل از خانه ملت، در اطلاعیه مجلس آمده است:

حضرت آیت‌الله علم‌الهدی نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه مشهد مقدس در خطبه‌های نمازجمعه این شهر در روز جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ نکاتی را درباره لایحه عفاف و حجاب مطرح کرده‌اند که متاسفانه به‌دلیل اطلاعات نادرستی که به ایشان داده شده است، منطبق بر واقعیت نیست که در همین رابطه نکات ذیل جهت استحضار ایشان و عموم مردم شریف و متدین تاکید می‌شود:

۱- برخلاف آن‌چه مطرح شده این لایحه در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تنظیم شده نه کمیسیون فرهنگی.

۲. برخلاف آن‌چه در نماز جمعه مشهد مطرح شده در لایحه عفاف و حجاب هیچ‌گونه دستکاری اتفاق نیفتاده و این شایعه، بارها از سوی مجلس به‌خصوص رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تکذیب شده است. جستجویی در فضای مجازی این واقعیت را روشن می‌کند.

۳. این لایحه خلاف آن‌چه ذکر شده برای تصویب نهایی به شورای نگهبان ارسال شده و هم‌اکنون درانتظار اعلام‌نظر شورای نگهبان است.

۳- دلیل اصلی تاخیر نهایی‌شدن این لایحه برخلاف آنچه در خطبه‌های نمازجمعه مطرح شده، نه تاخیر مجلس بلکه تاخیر دولت در ارسال نامه مربوط به پذیرش بخش‌های ایجابی این قانون است که شامل اصل ۷۵ قانون اساسی می‌شود و قانونا دولت باید هزینه‌های آن را متقبل شود و رییس جمهور محترم نیز وعده ارسال نامه را داده‌بودند.

۴- این لایحه در جلسات متعدد با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان این حوزه و بسیاری از منتقدان و متخصصان حوزه خانواده و عفاف و حجاب در شهرهای مختلف به خصوص قم و مشهد با حضور رییس مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و یک لایحه مترقی و جامع و مانع محسوب می‌شود و علی‌رغم تاکید بر بحث‌های ایجابی و بازدارندگی موثر‌ در حوزه‌های سلبی‌، بسیاری از اقدامات سلیقه‌ای فعلی که باعث کشمکش میان مردم یا اشتباهات ضابطان مانند گشت ارشاد یا تشکیل حجاب‌‌بان می‌شود را به حداقل می‌رساند. البته براساس قانون اساسی، مجلس باید در بخش سلبی نظرات خود را متناسب با نظر قوه قضاییه تطبیق دهد؛ همچنین بدیهی است که اجرای درست قانون برای رسیدن به نتایج مدنظر قانون ضروری است.

۵- موارد مذکور گویای این است که همان‌طور که امام جمعه محترم مشهد تاکید دارند، مجلس به وظیفه تاریخی خود در این موضوع مهم عمل کرده و انتظار این است که بزرگان قبل از این‌که در خطبه‌های نماز جمعه آن هم در ماه مبارک رمضان‌، مسأله ای را مطرح کنند، صرفا به اطلاعاتی که به آنها داده می‌شود بسنده نکنند و اطلاعات را از رسانه‌ها و منابع معتبر و طرف‌های مختلف موضوع تکمیل کنند تا دچار خطای خود و  مومنین روزه‌دار نشوند.

دیگر خبرها

  • حمایت قاطع از همکاری مردم با حاکمیت در امر به معروف و نهی از منکر
  • پاسخ تند مجلس به علم‌الهدی
  • واکنش مجلس به صحبت های علم الهدی درباره لایحه حجاب | اطلاعات نادرست به ایشان داده اند...
  • جوابیه مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب
  • اطلاعیه روابط عمومی مجلس شورای اسلامی درباره لایحه عفاف و حجاب
  • واکشن مجلس به صحبت‌های علم الهدی و لایحه حجاب
  • اطلاعیه مجلس درباره لایحه عفاف و حجاب
  • جوابیه مجلس به امام جمعه مشهد
  • اطلاعیه مجلس درباره صحبت‌های علم الهدی و لایحه حجاب
  • اطلاعیه مجلس درباره صحبت های علم الهدی و لایحه حجاب