Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@10:21:58 GMT

شجریان یا فارابی؛ مساله این است؟

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۱۷۳۴۷

شجریان یا فارابی؛ مساله این است؟

موسیقی یکی از پراهمیت‌ترین و باقدمت‌ترین هنرها در جهان و همچنین در کشور ما ایران است؛ با این حال سال‌ها است که جای خالی روز ملی موسیقی در تقویم کشور احساس می شود. پیشتر اهالی تئاتر و سینما، با اتفاق نظر و پیگیری‌هایی که داشتند، موفق به ثبت یک روز به نام خود در تقویم کشور شدند اما در حوزه موسیقی در کنار مسائل دیگر، اختلاف نظرهای موجود بر سر اختصاص یک مناسبت به نام روز ملی موسیقی، این اتفاق را به تاخیر انداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، خانه موسیقی به تازگی با انتشار گزارشی از عملکرد خود برای نام گذاری روزی به نام موسیقی، اعلام کرد که در ابتدای مهر ماه با ارسال نامه‌ای به وزیر ارشاد، درخواست کرده بود که یکم مهر ماه که مصادف است با زادروز تولد محمدرضا شجریان، به عنوان روز ملی موسیقی ثبت شود. البته این درخواست پیشترها درباره سالروز تولد فارابی هم از سوی این نهاد صنفی مطرح شده بود که در آن زمان به دلیل آنچه از سوی خانه موسیقی «کم لطفی مسئولان دولتی وقت» عنوان شد، در نهایت مورد تصویب قرار نگرفت. 

اما با درگذشت محمدرضا شجریان گزینه‌ای دیگر (تولد استاد آواز ایران) هم برای نام گذاری روز موسیقی، پیش روی اهالی هنر قرار گرفت. این درخواست در روز تشییع پیکر این هنرمند، از سوی متولیان خانه موسیقی اعلام و بر آن تاکید شد.

از طرفی در روزهای گذشته نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با امضای ۳۰ نفر  از هنرمندان کشور در فضای مجازی و برخی رسانه ها منتشر شد که از پیشنهاد ثبت چهارم مهرماه ـ مصادف با تولد حکیم ابونصر فارابی ـ به نام روز ملی موسیقی حکایت داشت؛ نامه‌ ای که به امضای هنرمندانی چون شهرام ناظری، بیژن کامکار، اردشیر کامکار، کیوان ساکت، سامان احتشامی، عبدالوهاب شهیدی و مجید انتظامی هم رسیده بود.

این اقدام که اختلاف نظرها بر سر مناسبتی را که باید به نام روز ملی موسیقی اختصاص داده شود، پررنگ تر نشان می داد، در ادامه با واکنش خانه موسیقی همراه و از سوی این نهاد صنفی «سوال برانگیز» تعبیر شد. 

خانه موسیقی همچنین عنوان کرد که در این مدت با درخواست هزاران نفر از اعضای خانه موسیقی از طرق مختلف ـ مستقیم و غیرمستقیم ـ مواجه شده است که خواهان اختصاص سالروز تولد استاد شجریان به نام روز ملی موسیقی هستند و مدعی شد، مدارکی در دست دارد که نشان می دهد برخی از  هنرمندانی که نامه درخواست نام گذاری تولد فارابی به نام روز موسیقی در کشور را امضا کرده اند، از تصمیم خانه موسیقی برای تعیین روز تولد محمدرضا شجریان به عنوان روز ملی موسیقی بی‌خبر بوده‌اند و حتی برخی از این افراد وجود نام خود را در این نامه انکار کرده بودند.

با این همه فارغ از اینکه در نهایت بهترین گزینه برای اختصاص روزی به نام موسیقی کدام مناسبت می تواند باشد ـ پرسشی که البته هدف این گزارش هم نیست ـ پرواضح است که اختلاف نظرهایی از این دست، عایدی جز تاخیر دوباره در ثبت روزی به نام موسیقی در کشور نخواهد داشت. ضمن اینکه این مساله می تواند بار دیگر یادآور یکی از کارکردهای اصلی خانه موسیقی باشد؛ نهادی برای اتحاد و وفاق هنرمندان که در نهایت به اعتلای هنر موسیقی در کشور بیانجامد. کارکردی که البته لازمه دستیابی به آن، تمکین و همراهی ناشی از رضایتمندی هنرمندان موسیقی از عملکرد و تصمیم های این نهاد صنفی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خانه موسيقي روز ملی موسیقی شهرام ناظري محمدرضا شجريان نام روز ملی موسیقی خانه موسیقی روز تولد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۷۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکران آنلاین فیلم سینمایی «کاپیتان» آغاز شد

اکران آنلاین (بر خط) فیلم سینمایی «کاپیتان»، دومین ساخته محمد حمزه ای از محصولات بنیاد سینمایی فارابی در شبکه فیلیمو آغاز شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، «کاپیتان» روایتگر قصه دو پسر بچه به نام عیسى و على است که رؤیاى فوتبالیست شدن دارند و در بخش کودکان سرطانی یک بیمارستان بستری هستند. آن دو تصمیم گرفته‌اند قبل از آخرین عمل سنگین على، دور از چشم پزشکان و پرستاران به رویای خود دست یابند.

«کاپیتان» که در چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش درآمد، فیلمی در گونه کودک و نوجوان است که از مضمون امید و گذشت بهره می‌برد و پاسداشت مقام پرستار و ادای دینی به کودکان سرطانی است؛ پانته‌آ پناهی‌ها، پژمان بازغی، امیرحسین بیات، بهار نوحیان، ارغوان شعبانی، شایان دارمی پور، پرهام غلاملو بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند و سید صابر امامی تهیه کنندگی آن را بر عهده داشته است.

این فیلم حضور بسیار موفقی را تاکنون در جشنواره‌های مختلف سینمایی خارج از کشور تجربه کرده است.

دیگر خبرها

  • اکران آنلاین فیلم سینمایی «کاپیتان» آغاز شد
  • تتلو، معین، رونالدو، علیرضا قربانی و سندی که برای موسیقی ملی امضا شد
  • تتلو، معین، رونالدو ،علیرضا قربانی و سندی که برای موسیقی ملی امضا شد
  • «دوش چه خورده‌ای دلا» شهرام ناظری / «من ایرانی‌ام» علیرضا عصار / «لیلا سوار بر کاروسل» انور براهم / «رندان سلامت می‌کنند» محمدرضا شجریان / «دلبر» محسن چاوشی
  • «جنگل پرتقال» به اکران آنلاین رسید
  • مسأله حجاب هر روز در کشور بغرنج‌تر می‌شود
  • برگزاری جشن تولد امام حسن مجتبی (ع) در مهردشت + عکس
  • «نامه‌ای از جنوب» در کتابفروشی‌ها عرضه شد
  • عرضه «نامه‌ای از جنوب» در کتابفروشی‌ها
  • رئیس‌جمهور: یکی از زمینه‌های قرب الی‌الله خدمت به مردم است/ حرکت جهادی با نگاه به حل مساله، باید در اولویت همه دستگاه‌ها باشد/ سیاست داخلی و سیاست خارجی دوبال برای کمک به جهش تولید هستند