Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به کابینه جدید آمریکا در ارزیابی راهبردهای تیم دموکرات‌های کاخ‌سفید در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: در سطح تحلیل عینیِ ساختارِ ایالات متحده و گسترة کلانِ آن، به نظر می‌رسد کابینه دولت «جو بایدن» که قرار است ۲۰ ژانویه وارد کاخ‌سفید شود، سَنتزی از دولت «باراک اوباما» و «دونالد ترامپ» خواهد بود؛ چراکه نیازِ امروزِ آمریکا ایجاد همگرایی بیشتر با قطب‌های همنام و همگرا که آنرا یک مدار مغناطیسی در عرصه بین‌الملل می‌داند، است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما در دوره جدید به خصوص پس از خروج ترامپ از کاخ‌سفید شاهد طیف جدیدی از نیازهای ایالات متحده هستیم. توجه کنید اگرچه مردم با مشارکت در انتخابات به نوعی رئیس جمهوری آمریکا را انتخاب می‌کنند اما همین روسای جمهور در نهایت باید در اختیار رویای بزرگ بنیانگذاران آمریکا باشند و منافع آمریکا را در مقیاس بین‌المللی تامین کنند.

وی ادامه داد: در تحلیل کلان باید دانست که ایالات متحده در واقع میراث‌دار بریتانیا و امپراطوری پرتغال و رُم محسوب می‌شود و یک پوشش برای قدرت‌های موجود در میدان تحولات جهانی است. آمریکا مایل است تا از حاشیة این تحولات به مرکز و به عبارتی دیگر به میدانی قدرت وارد شود و چین هم طی سال‌های اخیر به سمت همین موضوع در حال حرکت است. اینجاست که اصطکاک بیش از گذشته پیش می‌آید و حالا کابینه بایدن در ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی به دنبال ایجاد همگرایی بیشتر در ابعاد جهانی خواهد بود. حفظ قدرت آمریکا  در مرکزیت میدان مغناطیسی تحولات بین‌المللی و قدرت جهانی به نوعی نیازمند مدلی است که تلفیقی از ترامپ – اوباما باشد و به نظرم کابینه بایدن که طی روزهای اخیر معرفی شد، این پتانسیل را در خود دارد. در این میان معرفی «آنتونی بلینکن» به عنوان وزیر خارجه ایالات متحده در دولت بایدن یا انتخاب «جیک سالیوان» به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا به ما نشان می‌دهد که او به دنبال یک تیم خبره در امر دیپلماسی است که درون‌مایه‌های تفکر امنیتی را هم داشته باشد.

این استاد دانشگاه تصریح  کرد: تیم اقتصادی بایدن به نوعی از رویکردهای «کامالا هریس» تبعیت خواهد کرد که پیام‌های گوناگونی برای ما خواهد داشت. انتخاب «الخاندرو مایورکاس» به عنوان وزیر امنیت داخلی آمریکا که یک لاتین‌تبار از خانواده‌ای مهاجر است به ما نشان می‌دهد که او اگرچه بایدن را قبول دارد اما نظرات خود را هم مهم می‌داند و به دنبال عملیاتی شدن آن هستند.  «لیندا توماس گرینفیلد»، سفیر آتی آمریکا در سازمان ملل متحد که یک آفریقایی‌تبار است یا انتخاب «آوریل هینس» به عنوان نخستین زن تاریخ آمریکا که به مقام مدیریت سازمان اطلاعات ملی خواهد رسید نشانگر آن است که تیمِ بایدن مجموعه‌ای است که به نوعی حامل یک همگرایی نژادی در بستر ناسیونالیسم آمریکایی و دموکراسی نژادی است. به عبارتی دیگر تیم بایدن به دنبال نمایش گذاشتن اتحاد درونی آمریکا است که در پَسِ آن اشخاصی مانند برنی سندر، هیلاری کلینتون و باراک اوباما قرار دارد.

مطهرنیا افزود: معتقدم که سندرز، اوباما و کلینتون در شرایط فعلی تا ۲۰ ژانویه با یک دشمن مشترک به نام دونالد ترامپ دست و پنجه نرم می‌کنند اما به نظرم آنها بعد از یک مدتِ دوساله با یکدیگر وارد اختلاف‌های چندوجهی می‌شوند و در زمانی که قرار است نفرات انتخابات میان دوره‌ای کنگره را معرفی کنند این اختلاف بالا خواهد گرفت. ایجاد این مدل از اختلاف‌ها در یک تیمِ منسجم امری عادی در دنیای سیاست به حساب می‌آید. توجه داشته باشید که هر تیمی در کاخ‌سفید روی کار بیاید موظف است تا به اندیشه کسانی مانند جفرسون، واشنگتن و غیره احترام بگذارند. ما شاهد جهانی هستیم که ترامپ علیه آن طغیان کرد و دموکراسی آمریکا را به خطر انداخت و حالا بایدن و تیمش به دنبال آن هستند تا بتوانند این ویرانی را ترمیم کنند و همگرایی جهانی را مجدداً به ورطه عملیاتی شدن در بیاورند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اخیراً بایدن پس از معرفی اعضایی کابینه خود اعلام کرده است که آمریکا حالا آمادة رهبری جهان است. این پیام دقیقاً ۱۸۰ درجه با سیاست‌های ضد جهانی شدن ترامپ فرق دارد که ریشه در تفکر و راهبرد برون‌گرای دموکرات‌ها دارد. این تیم به دنبال آن است تا به هر ترتیبی که شده از ترمیمِ رابطه با دنیا را در دستور کار خود قرار دهد و در این مسیر باید متوجه بود که کابینه او به دنبال یک انسجام داخلی برای اجرای این موضوع است. بر این اساس باید متوجه باشیم که تا روز ۲۰ سپتامبر ممکن است ترامپ دست به هر کاری در عرصه داخلی و خارجی بزند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: آنتونی بلینکن کاخ سفید جو بایدن دونالد ترامپ کامالا هریس جیک سالیوان ایالات متحده کاخ سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۷۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگوی تلفنی معاون بایدن با رئیس رژیم صهیونیستی

معاون رئیس جمهور آمریکا بامداد چهارشنبه در تماس تلفنی با رئیس رژیم صهیونیستی درباره حمایت کامل واشنگتن از امنیت این رژیم و آزادی اسرای صهیونیست در نوار غزه اطمینان داد.

کاخ سفید بامداد چهارشنبه از تماس تلفنی کمالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا با اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی خبر داد.

در این بیانیه آمده است که هریس درباره حمایت کامل آمریکا از امنیت رژیم صهیونیستی و آزادی اسرای صهیونیست در نوار غزه به هرتزوگ اطمینان داده است.

کاخ سفید ضمن اشاره به ابراز نگرانی هریس از وضعیت انسانی در نوار غزه، گفت: «معاون رئیس جمهور آمریکا و هرتزوگ در مورد اقدامات لازم برای افزایش جریان کمک به غزه و توزیع ایمن آن گفتگو کردند. هریس تلاش‌های واشنگتن برای دستیابی به آتش‌بس فوری و طولانی مدت در غزه را به عنوان بخشی از توافقنامه آزادی گروگان‌ها تایید کرد».

کاخ سفید همچنین اضافه کرد: «معاون رئیس جمهور آمریکا و هرتزوگ درباره موارد ناگوار آزار و اذیت یهودیان در آمریکا و درخواست خشونت علیه آنها گفتگو کردند».

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • تداوم موقعیت جنگی تنها راه بقای نتانیاهو در قدرت / کابینه اسرائیل در حال از هم پاشیدن است
  • گفتگوی تلفنی معاون بایدن با رئیس رژیم صهیونیستی
  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد
  • ببینید | آزادی را به جای دموکراسی انتخاب کنید!
  • گاف جدید بایدن: آزادی را به جای دموکراسی انتخاب کنید!