Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراسم بزرگداشت استاد زنده‌یاد حسین دهلوی پیشکسوت حوزه موسیقی ساعت ۲۲ روز جمعه ۷ آذرماه به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

به گزارش برنا، مراسم بزرگداشت استاد زنده‌یاد حسین دهلوی با حضور سوسن اصلانی (دهلوی)، حسین علیزاده، احمد پژمان، علی رهبری، کامبیز روشن‌روان و هومن دهلوی در صفحه اینستاگرام کمانچه به آدرس @kamancheh برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین دهلوی از نوآوران موسیقی سنتی ایرانی بود که در پیوند با اپرای قصه‌های ایرانی و همچنین تربیت شاگردانی برجسته در موسیقی معاصر ایران کارنامه‌ای ماندگار از خود به جا گذاشته است. همچنین تدوین متد تمبک به وسیله او و جمعی دیگر از جمله حسین تهرانی، مصطفی پورتراب، فرهاد فخرالدینی و هوشنگ ظریف برای بهبود جایگاه تمبک در موسیقی ایرانی و آسان‌سازی آموزش این ساز از دیگر فعالیت‌های این هنرمند فقید در حوزه موسیقی محسوب می‌شود.

دهلوی همچون بسیاری دیگر از هنرمندان به دلایل مختلف نتوانست زندگی مادی و فردی خود را ارتقا دهد و تا سال‌های پایانی زندگانی پربار خود دچار استیصال و بی‌مهری بود. علی رهبری از نزدیکان دهلوی دراین باره گفته است: در کمال تاسف و ناباوری دیدم دهلوی برای امرار معاش از این موسسه و آموزشگاه به این موسسه و آموزشگاه دیگر می‌رود.  او استاد بزرگ موسیقی ایران بود. اگر دهلوی‌ها به فعالیت خود و در جایگاه شایسته خود فعالیت می‌کردند وضعیت موسیقی بهتر از امروز بود.

حسین دهلوی متولد هفتم مهر ۱۳۰۶ خورشیدی در تهران است. آموزش موسیقی را در پنج‌سالگی نزد پدرش معزالدین دهلوی که از شاگردان علی‌اکبر شهنازی بود آغاز کرد. او فارغ‌التحصیل آهنگسازی از هنرستان عالی موسیقی در ۱۳۳۹ خورشیدی است و در دوره هنرستان با همکاری ابوالحسن صبا ارکستر شماره یک هنرهای زیبا را راه‌اندازی کرد. دهلوی در ۱۳۴۱ خورشیدی به ریاست هنرستان موسیقی ملی برگزیده شد و تا فروردین ۱۳۵۰ خورشیدی در این مقام باقی بود و در این تاریخ به واسطه اشتغالات هنری از ریاست هنرستان استعفا داد و دو سال برای تکمیل معلومات و مطالعات هنری به آلمان و اتریش سفر کرد.

یکی از آثار شاخص دهلوی و به طور کلی موسیقی ایران در پاییز ۱۳۷۹ خورشیدی به وسیله انتشارات ماهور با عنوان «پیوند شعر و موسیقی آوازی» منتشر شد که به یک کتاب مرجع در این زمینه تبدیل شد. دهلوی این کتاب را حاصل ۴۴ سال تحقیق، تدریس و مداقه در شعر فارسی می‌داند. در مقدمه این کتاب آمده است: «مخاطبان این کتاب بیشتر کسانی هستند که زبان آن‌ها فارسی است و سالی چند در موسیقی کار کرده‌اند و در مورد مبانی این هنر آگاهی لازم را دارند و مایلند در زمینه تصنیف قطعات آوازی- بر روی شعر فارسی- اطلاعات لازم را به دست آورند.»

حسین دهلوی در ۲۳ مهر ۱۳۹۸ خورشیدی پس از چند سال ابتلا به بیماری آلزایمر و بیماری تنفسی در ۹۲ سالگی در بیمارستان دکتر شریعتی تهران درگذشت.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: علی رهبری زنده یاد حسین دهلوی کامبیز روشن روان حسین دهلوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۷۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادمان و جایزه معماری میرمیران برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، هفدهمین دوره «یادمان و جایزه معماری میرمیران» و بزرگداشت روز معمار، چهارشنبه پنجم اردیبهشت در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد. همزمان با برگزاری این مراسم، نمایشگاهی از آثار شانزدهمین و هفدهمین دوره جایزه معماری میرمیران نیز برپا خواهد شد.

بزرگداشت روز معمار و برگزاری «یادمان و جایزه معماری میرمیران» با ایراد یک سخنرانی تحت عنوان «معماری حیاط» همراه خواهد بود.

همچنین اهدای جوایز هفدهمین دوره جایزه معماری میرمیران و مسابقه طراحی مفهومی «معماری حیاط» با بازآفرینی مفهوم حیاط در طراحی واحدهای مسکونی آپارتمانی، از دیگر بخش‌های هفدهمین دوره «یادمان و جایزه معماری میرمیران» است.

در کنار برگزاری هفدهمین دوره «یادمان و جایزه معماری میرمیران» و بزرگداشت روز معمار، آثار منتخب شانزدهمین و هفدهمین دوره جایزه معماری میرمیران، طی ۲ نمایشگاه در خانه هنرمندان ایران در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده می‌شود.

حضور در این مراسم برای همه علاقه‌مندان آزاد است و می‌توانند روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶ به سالن شهناز خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

کد خبر 6086687

دیگر خبرها

  • حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا
  • حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا
  • هنرستان‌ها متناسب با نیازهای بومی خراسان شمالی نیرو تربیت کنند
  • بزرگداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله بروجردی در قم برگزار شد
  • میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر
  • یادمان و جایزه معماری میرمیران برگزار می‌شود
  • ۴ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شاعر معاصر زنده یاد استاد علی نظمی تبریزی