Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-03-28@10:16:13 GMT

یادِ سامی، یادآورِ سیاست ملی-مردمیِ سلامت

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۱۷۷۳۲

یادِ سامی، یادآورِ سیاست ملی-مردمیِ سلامت

چهره‌ای که بویژه در روزگار عسرت ناشی از کشتار جمعی بیماری همه‌گیر و تنگنای اقتصادی-معیشتی کنونی، بیش از هر زمان شایستهٔ یادآوری ملی و ارج‌شناسی اخلاقی است. روان‌پزشکی که طرح ملی‌ شدن طب، با هدف همگانی و رایگان‌سازی نظام درمانی کشور پس از انقلاب مدیون اوست. روشنفکری متعهد و تلاش‌گری پیگیر در جبههٔ ملی و مردمی که در طول زندگی خویش به آرمان‌های «استقلال و آزادی‌، عدالت‌، توسعه و تعالی» وفادار ماند و نادم نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکتاپرستی نواندیش و موّحدی مردمی که همراه وهمدوش رفیق هم‌رزمش علی شریعتی، از عنفوان جوانی در مشهد و از آغازهای «کانون نشر حقایق اسلامی» و «خداپرستان سوسیالیست»   تا نهضت بیداری فکری، نوزایی فرهنگی و نوپیرایی مذهبی، بویژه طی سالهای سخت‌کوشی حسینیهٔ ارشاد در دههٔ ۵۰، همواره حضوری فعال داشت.

خلاء چنین چهره‌هایی و ضرورت بازشناسی تاریخی این تبار ، بویژه در سپهر سیاستگذاری‌های اجتماعی و اتخاذ مشی ملی و انسانی درمانی در دفاع از سلامت جامعه و اقشار و طبقات آسیب‌پذیر در شرایط فجیع کنونی که بحران حاد اقتصادی بر شکنندگی آن می‌افزاید، امروزه بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود.

نگرش و رویکردی که نشانگر سنخ و نوع جهتگیری جامعه‌محور و آن سبک از عدالتخواهی مردم‌سالارانه دموکراتیک است که از سویی با دعاوی عوام‌فریبانه پوپولیستی و راستگرایانهٔ افراطی تفاوت ذاتی دارد، زیرا نسبتی وثیق با حقوق انسانی و آزادی‌های شهروندی دارد (علاوه بر آن‌که در این جهانبینی از پشتوانهٔ اخلاقی-معنوی دگرگونه‌ای برخوردار است)؛ و از دیگرسو، با آن نوع از سبک نیکوکاری خیریه‌ای و «حسناتی»، از اطعام گرسنگان تا دستگیری از مستمندان، با انگیزه‌های مذهبی و انساندوستانه، که ریشه‌های ساختاری بازتولید فقر و فلاکت را نشانه نگیرد و در بند نقش ایوان باشد، در ماهیت و خط مشی، یکی نیست.
 
این نوع از عدالتخواهی تنها در متنی از توسعه و پیشرفت عمومی و همه‌جانبه اقتصادی-اجتماعی متوازن و متناسب با اقلیم و بوم‌زیست و میراث فرهنگی تاریخی و با مشخصات سوسیال-دموکراتیک، یعنی با دو بال دیگر مطالبهٔ آزادی و معنویت (عرفان یا همبستگی اخلاقی- معنوی)، طرح‌افکنی می‌شود. نمونهٔ کار دکتر سامی نشان می‌داد که او در دوران کوتاه صدر انقلاب از پی ارائهٔ الگویی معیار و مصداقی از سیاست‌گذاری و مدیریت اصولی در راستای تحقق طرح و برنامه سوسیال-دموکراتیک «شورایی» مدّنظر و مدعای طالقانی‌ها بود.

یاد طبیب جان و روان، شهید کاظم سامی را با نقل توصیفی از دوست او، معلم مردم، علی شریعتی، زنده می‌داریم؛ این دو دوستی که یکی در ۲ آذر (۱۳۱۲) زاده شد و دیگری در ۲ آذر (۱۳۶۷) به شهادت رسید:
« دکتر سامی و امثال او در این روزگار سخت در جامعه ما کمیاب و لذا گرانبهایند. این‌که گفتم «کمیاب» به‌خاطر این نیست که ما در میان این دو پایگاه روشن و مشخص بی‌پایگاه مانده‌ایم که نه در قالب‌های کهنهٔ موروثی توانسته‌ایم مجهز بمانیم و نه قالب‌های عرضه‌شدهٔ تحمیلی را توانسته‌ایم بپذیریم؛ چرا که برای نسل قدیم تصمیم گرفته‌اند و برای نسل نو می‌گیرند و از این‌رو با دلهره، ارزیابی تصمیم و انتخاب خود را به جان خریده‌ایم تا راه سرنوشت خویش را بی نیاز از دیگران - ولو به‌هر قیمت- خود آغاز کنیم و ناچار روزنه‌های امید بیشتری چون این تک-‌مردان را نداریم تا ما را- که در برزخ میان دو دوزخ گرفتاریم- راهنمایی،  یاری و یاوری باشند. هم از این‌رو است که بایستی چنین چهره‌هایی را غنیمت شمریم و آنها را از زندگی و ضرورت‌های زندگی‌شان به‌زور هم که شده – به‌زور نیاز خویش- بیرون کشیم و ناچارشان کنیم که فقط  برای ما باشند و فدای راه ما... » (م.آ.7،  شیعه یک حزب تمام، ص112)

کد خبر 1460056

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: احسان شریعتی نخبگان سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۷۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاهزاده سرین کیست و در ایران چه می‌کند؟

سایت فراز نوشت: کسی دقیقا نمی‌داند نامش چیست. مشهور به «سرین کرتیس» است و می‌گویند که نام خانوادگی‌اش سرین بدیعی است. از نزدیک به ۱۰ سال پیش ویدیو‌های او در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شد.   به گزارش فراز؛ در روزگاری که هنوز شبکه‌های اجتماعی سلطه امروز را بر جامعه نداشت. طرز رفتار و حرف‌زدن او، واکنش‌های عجیب‌وغریبش و البته سبک زندگی لوکس و تجملاتی او سبب شد که خیلی زود به چهره‌ای سلبریتی در فضای مجازی تبدیل شود.    از همان زمان هم مشخص بود که سرین چندان تعادل روانی ندارد. کسی که خودش را شاهزاده خطاب می‌کند و اعتقاد دارد که باید بر تخت شاهی بنشیند. حالا سوال اینجاست که «شاهزاده سرین» با چنین گذشته‌ای چرا ناگهان به ایران آمده است؟ برای پاسخ به این سوال باید ببینم او کیست و چگونه معروف شد و با دستگیری شهرتش به اوج خود رسید.   شاهزاده از کجا آمد؟   مشخص نیست که دقیقا پیشینه خانوادگی سرین کرتیس چیست. آنچه در طول این سال‌ها مشخص بوده سبک زندگی تجملاتی اوست که همواره ویدیو‌هایی با ماشین‌های گران‌قیمت منتشر کرده است. البته اینکه او واقعا صاحب ثروت است یا توانسته مقابل دوربین ثروتمند به‌نظر برسد سوالی است که بی‌پاسخ مانده است. هرچند که خود او در جایی گفته که در صنهت جواهر فعالیت می‌کند.   از سوی دیگر گفته می‌شود که او فرزند سرهنگ جلال بدیعی از نظامیان بلندپایه رژیم پهلوی است که گویا رییس ساواک قم نیز بوده است. اما بر اساس اطلاعات موجود سرین در تهران و در سال ۱۹۷۱ به دنیا آمده. خودش نیز گفته که حدود ۵۰ سال دارد. سنی که البته با چهره جوان او همخوان نیست.   سرین به این دلیل که نسلش به شاهان ایرانی باز می‌گردد از سال‌های قبل خود را شاهزاده خوانده است. او حتی گفته که همسر رضاشاه در خانه آن‌ها کار می‌کرده و برعلیه خاندان پهلوی نیز صحبت‌های بسیاری کرده است. در واقع می‌توان گفت که تنها کسی که مورد تایید سرین بوده خودش است.   هتاک به مقدسات یا مجنون؟   نخستین ویدیو‌هایی که از شاهزاده سرین دست به دست می‌شد به دلیل لحن منحصر به فرد بیشتر جنبه خنده‌دار داشت. او در برخی از این ویدیو‌ها نیز صحبت‌هایی کرده که بیشتر شبیه بیماران جنسی است. البته او واقعا در فیلم‌های پورنوگرافی نیز حضور داشته و گویا در این صنعت فعال بوده است.   بخش دیگر صحبت‌های او درباره مقدمات دین اسلام و و مسلمانان است که بیشتر مورد توجه رسانه‌های داخلی قرار گرفته است. تا جایی که خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه در خبر دستگیری، او را فرد «هتاک به مقدسات» معرفی کرده است.   شاهزاده سرین البته در طول سال‌ها ویدیو‌های بسیاری از خود منتشر کرده که در آن‌ها به مقدمات و قرآن توهین می‌کند. اما به نظر می‌رسد که او به راستی تعادل روانی و ثبات شخصیت نداشته و جنون او با مروری بر ویدیو‌ها و رفتار‌های او بیشتر مشخص می‌شود.   از سوی دیگر بر اساس ماده ۲۶۳ قانون مجازات اسلامی «هرگاه متهم به سب، ادعا نماید که اظهارات وی از روی اکراه، غفلت، سهو یا در حالت مستی یا غضب یا سبق لسان یا بدون توجه به معانی کلمات یا به نقل قول از دیگری بوده است سابّ‌النبی محسوب نمی‌شود». بنابراین به نظر می‌رسد با توجه وضعیت روانی و شخصیتی سرین نمی‌توان به سادگی اتهام سب النبی را متوجه او دانست.    چرا سرین به ایران آمد؟   شاهزاده سرین سال‌ها در آمریکا زندگی کرده است. به نظر می‌رسد که او پیش از انقلاب یا کمی بعد از آن ایران را ترک کرده. اینکه او در طول این سال‌ها با صنعت جواهر، پورنوگرافی یا میراث خانوادگی زندگی می‌کرده مشخص نیست. اما کمتر کسی تصور می‌کرد که شاهزاده سرین در فروردین ۱۴۰۳ ناگهان در ایران ظاهر شود و با میدان آزادی فیلمی منتشر کند.   اینکه او با چه پاسپورتی وارد ایران شده نیز همچنان مبهم است، اما در آخرین حضور اینستاگرامی خود در پاسخ به این سوال که ایران چه شرایطی دارد، گفته که به شکل فراری زندگی می‌کند. هرچند که در همان برنامه می‌گوید که در شهرک اکباتان حضور دارد و ویدیو دیگری نیز اعلام می‌کند که در گوهردشت کرج است. جایی که در آن دستگیر و تفهیم اتهام شده. سرین کرتیس مدعی بود که از آمریکا خسته شده و به همین دلیل به ایران آمده و می‌خواهد مردم را دعوت به «قیام» کند.   این حضور ناگهانی در ایران و انتشار ویدیو‌هایی که در آن مکان خود را افشا می‌کند، گواه دیگری بر جنون سرین است. موضوعی که نشان می‌دهد او به هیچ وجه نسبت به شرایطی که در آن قرار دارد آگاه و هوشیار نیست.   ظهور و سقوط سرین‌ها در شبکه‌های اجتماعی   پدیده‌های فضای مجازی مثل سرین با ظهور شبکه‌های اجتماعی و گسترش ارتباطات تبدیل به چهره‌های معروفی شده‌اند. چهره‌های که ابتدا شناخته می‌شوند و سپس گاهی می‌توانند در بین عده‌ای از مردم مرجعیت نیز پیدا کنند. آن‌ها عموما با رفتار‌ها یا گفتار‌های خارج از عرف یا ناهنجار پا به میدان می‌گذارند. رفتار‌هایی که گاهی تا مرز دیوانگی نیز می‌رود و شاید اگر بستر شبکه‌های اجتماعی نبود، این چهره‌ها در حد دیوانه‌های محلی باقی می‌ماندند.   گسترش ارتباطات، اما فضا را برای جهانی شدن مجنون‌های محلی به وجود آورده تا آگاهانه یا ناآگاهانه تبدیل به چهره‌های مطرح شوند و البته پول و اعتباری هم برای خود دست‌وپا کنند.   این پدیده‌ها معمولا به‌یکباره نیز ظهور می‌کنند و پس از چندی ستاره اقبال آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی خاموش می‌شود. چهره‌های مثل سهیل سنگرزاده یا «جون دل» یا برخی اراذل و اوباش با تکیه کلام‌های معروف از این دسته هستند.   شاهزاده سرین هم که پیش از ظهور شبکه‌های اجتماعی سلبریتی شده بود، دوباره در چنین فضایی به عرصه بازگشت و با ورود ناگهانی به ایران سرنوشت مبهمی در این انتظار اوست. هرچند که به نظر می‌رسد او و بسیاری از این پدیده‌های مجنون مجازی از بیماری و مشکلات روان رنج می‌برند و نیاز به درمان دارند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • «شاهزاده سرین» کیست و در ایران چه می‌کند؟
  • دیدار چهره به چهره رئیس کل دادگستری استان
  • شاهزاده سرین کیست و در ایران چه می‌کند؟
  • هدف از افزایش نرخ جرایم رانندگی حفظ سلامت جامعه است
  • ارزیابی ۱۱۵ چهره اقتصادی از عملکرد بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲
  • هدف از افزایش نرخ جرایم رانندگی حفط سلامت جامعه است
  • واکنش رئیس رسانه ملی به پرداخت‌های غیرمعقول به چهره‌ها
  • رونق بازار مسکن در گرو افزایش و مشارکت های مردمی است
  • سیاست‌های اقتصادی بر مبنای حقایق اقتصادی جامعه اتخاذ شود
  • برپایی ایستگاه سلامت در قالب طرح جهادی سی شب سی مسجد