Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@22:20:43 GMT

پیش‌بینی رشد ۴.۴ درصدی اقتصاد ایران

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۱۸۹۰۵

پیش‌بینی رشد ۴.۴ درصدی اقتصاد ایران

موسسه مالی بین‌المللی (IIF) گفت: در صورت لغو تحریم‌های ایالات متحده، اقتصاد ایران می‌تواند تا ۴.۴ درصد رشد کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از ایبنا، به گفته موسسه مالی بین المللی (IIF) اگر جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده تحریم هایی را که به ایجاد یک رکود سه ساله عمیق کمک کرده اند، بردارد، اقتصاد ایران در سال آینده می تواند ۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴ درصد رشد کند، اگرچه بحران COVID-۱۹ می تواند سرمایه گذاری خارجی را محدود کند.

پیروزی بایدن در انتخابات ۳ نوامبر ایالات متحده این شانس را ایجاد کرده که ایالات متحده می تواند به برجام، توافق ایران با قدرت های جهانی در سال ۲۰۱۵  که تحت آن تحریم ها در ازای محدودیت برنامه هسته ای ایران لغو شده بود، بپیوندد.

بعید است که این اتفاق یک شبه رخ دهد، و این احتمال همچنان نامطمئن است، زیرا دشمنان خواهان تعهدات اضافی هستند. ریال واحد پول ایران در سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰ درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده که این امر خسارت اقتصادی ناشی از تحریم ها و ویروس کرونا را نشان می دهد، هرچند که در اواخر اکتبر پیش بینی شد که بایدن دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده را منصرف خواهد کرد.

ترامپ در سال ۲۰۱۸ توافق هسته ای را رها کرد و تهران با کاهش تقاضای خود، به آن پاسخ داد. موسسه مالی بین المللی، نهاد تجاری برای صنعت مالی جهانی، گفت که اگر ایالات متحده بیشتر تحریم های اقتصادی ایران را تا پایان سال ۲۰۲۱ لغو کند، اقتصاد پس از انتظار ۶.۱ درصد کوچک شدگی در سال ۲۰۲۰، می تواند سال آینده ۴.۴ درصد توسعه یابد.

این موسسه گفت که این میزان در سال ۲۰۲۲، ۶.۹ درصد و در سال ۲۰۲۳، ۶ درصد رشد خواهد کرد و افزود که اگر صادرات نفت افزایش یابد، ایران می تواند ذخایر خارجی خود را تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۱۰۹.۴ میلیارد دلار افزایش دهد.

به گفته یک اقتصاددان ارشد، جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی از ۸۹۰ میلیون دلار امسال به بیش از ۶.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ به تدریج افزایش می یابد. با فرض برداشته شدن بیشتر تحریم ها تا اواخر سال آینده، سرمایه گذاری مستقیم خارجی به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۱ زیر دو میلیارد دلار باقی خواهد ماند و بیشتر پول آن از چین تامین می شود. وی افزود: علاوه بر این، بیماری همه گیر ویروس کرونا باعث کاهش جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۲۱ می شود.

این موسسه گفت: اقتصاد ایران شکننده خواهد ماند، اگرچه اگر اکثر تحریم ها باقی بماند در آستانه سقوط نیست. با چنین سناریوی بدبینانه ای، ایران سال آینده ۱.۸ درصد رشد خواهد داشت و ذخایر خارجی آن از حدود ۸۰ میلیارد دلار در سال جاری به ۴۶.۹ میلیارد دلار تا پایان سال ۲۰۲۳ کاهش می یابد. حدود ۹۰ درصد از ذخایر رسمی ایران به دلیل تحریم های ایالات متحده در خارج از کشور مسدود شده است.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اقتصادی اقتصاد اقتصاد مقاومتی سرمایه گذاری میلیارد دلار ایالات متحده اقتصاد ایران سال آینده تحریم ها درصد رشد ۴ ۴ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۸۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ قاطع پیونگ‌یانگ به نسخه تحریمی آمریکا

آمریکا متعهد شده است که با کره جنوبی و سایر کشور‌ها برای ایجاد جایگزینی با دستور هیئت کارشناسان سازمان ملل متحد برای نظارت بر اجرای تحریم‌ها که در پایان آوریل به دنبال وتوی روسیه برای تمدید آن منقضی می‌شود، همکاری کند.

به گزارش ایسنا، کیم اون چول، رئیس دفتر امور آمریکای وزارت امور خارجه کره شمالی گفت: اگر ایالات متحده نسخه جدیدی از تحریم‌ها را علیه کره شمالی معرفی کند، پیونگ‌یانگ از فرصت جدید برای تنظیم مجدد نیرو که واشنگتن بیش از همه از آن می‌ترسد، استفاده خواهد کرد.

این مقام گفت: تحریم‌های جدید تنها منجر به تقویت بیشتر قدرت نظامی پیونگ یانگ خواهد شد.

او با وعده انجام «اقدامات عملی قدرتمندتر» برای تقویت قدرت فنی نظامی کره شمالی گفت: «هر زمان که ایالات متحده قطعنامه تحریم جدید را در عرصه سازمان ملل تهیه کند آزمایش هسته‌ای قوی‌تر و توسعه‌یافته‌تر کره شمالی آغاز خواهد شد. تحریم‌های ایالات متحده به عنوان یک کاتالیزور و نیروی محرکه عمل کرد که باعث افزایش تدریجی قدرت ملی ما شد.

این مقام افزود: ما از حقوق حاکمیتی و منافع امنیتی خود در برابر تهدید‌های خصمانه و فشار تحریمی فزاینده از سوی ایالات متحده محافظت کرده و اقدامات واقعی قوی‌تری را انجام خواهیم داد.

وی تاکید کرد: ما به تحریم‌های آمریکا عادت کرده‌ایم و توانایی و قدرت زیادی برای ایستادگی در برابر هرگونه تحریم شدید داریم.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل طی بازدید از منطقه غیرنظامی شده (DMZ) که دو کره را از هم جدا می‌کند، گفت که واشنگتن در حال بررسی گزینه‌های «خارج از چارچوب» است و تهدید کرد که «همه احتمالات» حتی خارج از قواعد سازمان ملل روی میز است.

دیگر خبرها

  • پاسخ قاطع پیونگ‌یانگ به نسخه تحریمی آمریکا
  • مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟
  • اکثر آمریکایی‌ها معتقدند حمایت بیش از حد واشنگتن از تل‌آویو هدر دادن دلارهایشان است
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • بانک‌های چینی به دردسر افتادند؛ پای تحریم آمریکا در میان است
  • بانک های چینی در معرض تحریم
  • پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده ممکن است به کی‌یف نرسد
  • «تتر» جایگزین دلار می شود؟
  • آمریکا 4 فرد و 2 شرکت مرتبط با ایران را تحریم کرد
  • سیاست‌های آمریکا با ادعای طرفداری از صلح فاصله زیادی دارد