Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-25@10:02:07 GMT

رام‌شدن اقتصاد سرکش ایران

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۱۹۱۰۳

رام‌شدن اقتصاد سرکش ایران

به گزارش اتاق خبر، اين روند متاثر از متغيرهاي داخلي و خارجي اتفاق افتاده که تداوم اين امر مي‌تواند منجر به بهبود وضعيت اقتصادي و در کمترين حالت ثبات اقتصادي در کشور شود. روي کار آمدن بايدن در آمريکا و وعده بازگشت به برجام تاثير خودش را با ايجاد جو رواني گذاشت و روند کاهشي امروز بازار ارز و سکه هم به همين دليل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌نظر مي‌رسد ادامه روند تغييرات سياسي در جهان و همچنين روند مثبت کشف واکسن کرونا تا پايان سال، بتواند فضاي آرامي را براي اقتصاد کشورمان رقم بزند. در همين زمينه «آرمان‌ملي» با‌ هادي حق‌شناس، اقتصاددان، داشته که در ادامه مي‌خوانيد.

تحليل شما از آمار تورمي ‌آبان چيست؟ چطور بايد اين آمار را ارزيابي کرد؟

ما در اين آمار دو عدد را مشاهده مي‌کنيم که يکي تورم ماهانه است و ديگري تورم نقطه به نقطه. تورم نقطه به نقطه پنج واحد‌درصد افزايش پيدا کرده است ولي تورم ماهانه از هفت‌درصد مهرماه 8/1 کاهش پيدا کرده و به 2/5 دهم واحد رسيده است. اين تورم نقطه به نقطه بر تورم ماهانه و تورم ميانگين اثرگذار است، اما وقتي که به جزئيات مي‌رسيم اصطلاحا تورم که سبد مصرفي مردم است که از دو قسمت کالاها و خدمات با وزن يا ضريب خاص خودش تشکيل شده است. در ماه گذشته تورم کالاها 6/7‌درصد و تورم در خدمات 2/1‌درصد بوده که ميانگين دو همان 2/5‌درصد است، اما وقتي به تورم کالاها نگاه مي‌کنيم، اين تورم دو قسمت کالاهاي بادوام و کالاهاي بي‌دوام يا کم‌دوام دارد که در تقسيم‌بندي ديگري همان خوراکي‌ها و غيرخوراکي‌ها است. بگذريم از اينکه ضريب اثر هر کدام از اينها چقدر است که يقينا ضريب اهميت کالاهاي بي‌دوام و کم‌دوام بيش از کالاهاي بادوام است. اهميت خوراکي‌ها 27‌درصد در کالاها تاثير دارد و غيرخوراکي‌ها 73 درصد، اما علت چيزي که در مهرماه و آبان‌ماه اتفاق افتاده و ما آن را در دومين روز از آذرماه مي‌بينيم اين است که خوراکي‌ها مانند قيمت مرغ يا روغن و کالاهايي از اين دست افزايش پيدا کرده‌اند، اما علت اينکه تورم نقطه به نقطه از 5/41‌درصد به 4/46‌درصد رسيده است تاثير افزايش قيمت خوراکي‌هاست، اما اينکه چرا تورم ماهانه از هفت‌درصد به 2/5‌درصد رسيده به خاطر تورم کم کالاهاي غيرخوراکي است که وزن آنها در تورم بيش از 70‌درصد است. البته علت افزايش قيمت مرغ و روغن وابستگي به واردات است، يعني دان و بيشتر از 90‌درصد مواد اوليه تهيه روغن بايد از خارج کشور وارد شوند، هم دان و هم روغن هردو کالاهايي هستند که وابسته به واردات‌اند و اينکه ال سي‌ها براي بازگشايي دچار مشکل هستند سر جاي خودش، چون نرخ دلار نوسان شديد دارد هر دوي اين عوامل يعني کندي در واردات به‌دليل تحريم و افزايش قيمت ارز روي افزايش قيمت مرغ و روغن اثر گذاشته است و به‌دليل اينکه وزن خوراکي‌ها کم و وزن غيرخوراکي‌ها زياد است تورم ماهانه از هفت‌درصد به 2/5‌درصد رسيده است. اگر افزايش قيمت مرغ و روغن و برخي از اقلام خوراکي نبود قطعا هفت‌درصد مي‌توانست بيش از 8/1‌درصد کاهش پيدا کند. به‌نظر مي‌رسد ما همچنان که از ماه سخت تورم هفت‌درصد عبور کرده‌ايم بعيد است که تا پايان سال تورم ماهانه هفت‌درصدي ديگري داشته باشيم، همين مطلب در مورد تورم نقطه به نقطه هم صادق است. يعني بعيد است تورم نقطه به نقطه آبان نسبت به مهرماه که حدود پنج‌درصد زياد شد، در ماه بعد تکرار شود.

با توجه به اين وضعيت و جنبه رواني که انتخابات آمريکا در ثبات بازار داشت، امکان دارد که تورم تا پايان امسال کاهش پيدا کند يا اين وضعيت ثابت بماند؟

اگر ترامپ شکست را مي‌پذيرفت، انتظار عقلايي اين بود که دلار با شيب بيشتري کاهش پيدا کند. اين عدم پذيرش ترامپ شيب يا عامل غيراقتصادي باعث شد تا افزايش قيمت دلار در ايران با شيب کمتري رخ دهد. ما اين مطلب را در مورد قيمت سکه و همچنين افزايش قيمت سهام در بازار سرمايه هم مي‌بينيم، اگر ترامپ شکست را مي‌پذيرفت کاهش يا ريزش قيمت سکه و دلار بيشتر و صعود بازار سرمايه بيشتر مي‌شد ولي چون نپذيرفته و زمان‌درماني مي‌کند، به‌نظرم مي‌رسد که ما از نقطه اوج قيمت دلار و سکه عبور کرده‌ايم و ديگر احتمال افزايش براساس انتظارات کاهشي است که اگر چنين شود تاثيرگذار بر کاهش نرخ دلار هم خواهد بود.

آيا اين امکان وجود دارد که ثبات نسبي تا پايان سال هم ادامه داشته باشد؟

ما به‌طور قطع يقين انتظار افزايش قيمت‌ها را نخواهيم داشت، يعني برعکس انتظار ما تا پايان سال انتظار کاهشي خواهيم داشت.

با توجه به اينکه قيمت‌ها معمولا پس از افزايش چسبندگي دارند و کاهش آنها به سختي انجام مي‌شود، از آن طرف هم مجوز افزايش قيمت به برخي از کالاها نظير لبنيات و نهاده دامي‌ داده مي‌شود و از طرف ديگر انتظار کاهش قيمت‌ها مي‌رود، شرايط به چه شکلي خواهد بود؟

اين نکته درستي است ما در اقتصاد همواره چسبندگي قيمت‌ را داريم، منتهي چسبندگي قيمت زماني اتفاق مي‌افتد که دلار مدت طولاني در قيمت‌هاي بالا مي‌ماند، ولي وقتي که اين قيمت‌هاي بالاي دلار در حد چند روز و يک هفته بوده و بعد کاهش پيدا مي‌کند اين چسبندگي به راحتي قابل کاهش است.

دولت چه کار‌هايي را براي ثابت ماندن قيمت‌ها مي‌تواند انجام دهد؟

طبيعي است که هدف دولت بازگشت به برجام است، همانطور که رئيس جمهوري هم اعلام کرد از هر فرصتي استفاده مي‌کنند که آمريکا به برجام برگردد، اين برگشت يعني اينکه 1+5 تعهدات برجام را رعايت کند و اولين شرط اين تعادل اين است که فروش نفت، صادرات و واردات و مبادلات پولي ما به حال عادي بازگردد. در اين وضعيت اگر آمريکا به برجام برگردد و عامل اخلال تجارت جهاني ايران برطرف شود، انتظار اين است که قيمت‌ها کاهشي شود يا هر بخشي از تورم که ناشي از متغيرهاي بنيادي اقتصادي نبود حذف و قيمت‌ها به تعادل برسد.

 

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: اقتصاد ایران تورم ماهانه تورم نقطه به نقطه شاخص اقتصادي تورم نقطه به نقطه تا پایان سال تورم ماهانه افزایش قیمت خوراکی ها کاهش پیدا هفت درصد قیمت مرغ قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۹۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت تورم سالانه بخش صنعت به کانال ۲۰درصد

مرکز آمار ایران اعلام کرد: در اسفندماه ۱۴۰۲، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در دوازده ماه منتهی به این ماه نسبت به دوره مشابه در سال قبل، ۲۹.۹ درصد است که در مقایسه بهمن ماه سال گذشته (۳۰.۴ درصد)، ۰.۵ واحد درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در اسفند ماه ۱۴۰۲، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در دوازده‌ماهه منتهی به این ماه نسبت به دوره مشابه در سال قبل، ۲۹.۹ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۳۰.۴ درصد)، ۰.۵ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در دوازده ماه منتهی به اسفند ماه ۱۴۰۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۹.۹ درصد افزایش دارد.

در این ماه بیشترین تورم سالانه با ۶۹.۵ درصد مربوط به گروه "ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده در جای دیگر" و کمترین تورم سالانه با ۱۷.۵ درصد مربوط به گروه "ساخت کاغذ و محصولات کاغذی" است.

بیشترین تورم سالانه با ۶۹.۵ درصد مربوط به گروه "ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده در جای دیگر" و کمترین تورم سالانه با ۱۷.۵ درصد مربوط به گروه "ساخت کاغذ و محصولات کاغذی" است.

شاخص قیمت کل

در اسفند ماه ۱۴۰۲، شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت ۱۱۰۱.۲ است که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه)، ۱.۷ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ۲۴.۶ درصد افزایش و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه)، ۲۹.۹ درصد افزایش داشته است.

در اسفند ماه ۱۴۰۲، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه)، ۱.۷ درصد می‌باشد که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۱.۳ درصد)، ۰.۴ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در اسفند ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل، ۱.۷ درصد افزایش دارد. در این ماه بیشترین تورم ماهانه با ۴.۷ درصد مربوط به گروه "ساخت تجهیزات برقی" و کمترین تورم ماهانه با ۰.۱ درصد مربوط به گروه "ساخت کاغذ و محصولات کاغذی" می‌باشد. همچنین در این ماه گروه "ساخت فراورده‌های توتون و تنباکو" با تورم صفر درصد مواجه بوده است.

وضعیت تورم نقطه به نقطه

در اسفند ماه ۱۴۰۲، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ۲۴.۶ درصد می‌باشد که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲۲.۶ درصد)، ۲.۰ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در اسفند ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۲۴.۶ درصد افزایش دارد. در این ماه بیشترین تورم نقطه به نقطه با ۵۵.۸ درصد مربوط به گروه "ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده در جای دیگر" و کمترین تورم نقطه به نقطه با ۴.۷ درصد مربوط به گروه "ساخت فلزات پایه" می‌باشد.

شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت - اسفند ماه ۱۴۰۲ (بر مبنای سال پایه ۱۳۹۵) است.

منبع: ایرنا

کد خبر 746993

دیگر خبرها

  • دنیای اقتصاد : در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • تورم اردیبهشت‌ماه به کانال ۲۰ درصد می‌رسد؟
  • نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد کاهش یافت
  • حمل و نقل عمومی رکورددار تورم در فروردین ۱۴۰۳/ خوراکی‌ها چقدر گران شدند؟
  • آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟
  • قیمت طلا سقوط کرد
  • کاهش میانگین تورم سالانه به کمتر از ۴۰ درصد/ نرخ تورم برای دهک بدون یارانه نقدی چند درصد است؟
  • افت تورم سالانه بخش صنعت به کانال ۲۰درصد
  • راهبرد بانک مرکزی اشتباه است / زایش چهار درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار