Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اگر از شما بپرسند، اساسی‌ترین نیاز خانواده شما در مدت زمان زندگی چیست، چه پاسخی می‌دهید؟ آیا خوراک را به عنوان نیاز اساسی مطرح می‌کنید یا از پوشاک نام می‌برید؛ شاید هم مسکن را به عنوان اساسی‌ترین نیاز خود انتخاب کنید.

یکی از شاخص‌هایی که می‌تواند، پاسخ دادن به این پرسش را راحت‌تر کند، امکانی است که نام آن را جایگزینی می‌گذاریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای تشریح بیشتر موضوع باید گفت، نیازی اساسی‌تر است که در خانوار قابلیت جایگزینی نداشته باشد. اگر در ابتدای بحث خوراک را به عنوان نیاز اساسی انتخاب کرده بودید، باید گفت که نیاز خوراک معمولا با قیمت کمتر در بازار موجود است، برای مثال به جای گوشت می‌توان از پروتئین‌های گیاهی استفاده کرد. پوشاک نیز به همین ترتیب بوده و قابلیت جایگزینی دارد اما مسکن تنها نیاز اساسی است که خانواده نمی‌تواند جایگزینی برای آن پیدا کند. در حقیقت برای خانواری که هزینه خرید گوشت یا لباس ندارد می‌توان نسخه پیچید اما برای خانواری که توان تامین مسکن متناسب با نیاز خود را ندارد نمی‌توان جایگزینی پیدا کرد. نمی‌توان به خانوار بدون سرپناه گفت برو در چادر زندگی یا در خیابان و بدون سرپناه بمان.

*دولت شرایط ساخت مسکن را تسهیل کند

به استناد همین موضوع، کالای مسکن اساسی‌ترین نیاز هر خانوار است و تسهیل تامین متناسب آن یکی از مهم‌ترین وظایف دولت‌ها به شمار می‌رود. این نکته لزوما به معنای این نیست که دولت‌ها باید برای مردم خانه بسازند اما این موضوع قطعی است که قوه اجرایی هر حکومت باید متناسب با شرایط جامعه زمینه صاحب‌خانه شدن افراد را فراهم کند.

در بازار مسکن کشور، هر خانوار برای صاحب‌خانه شدن باید به طور عادی هزینه‌هایی را پرداخت کند که مهم‌ترین آن هزینه زمین و هزینه ساخت است. در همین راستا دولت می‌تواند نسبت به تامین زمین با شرایط مانند اجاره 99 ساله اقدام کرده تا عمده هزینه یک واحد مسکونی را از دوش مردم رفع کند. همچنین هزینه ساخت نیز می‌تواند در قالب تسهیلات ساخت مسکن از منابع داخلی بانک‌ها تامین شود.

متاسفانه در طول 7 ساله گذشته قوه اجرایی کشور و وزارت راه و شهرسازی نسبت به تسهیل شرایط صاحب‌خانه شدن اقدام نکرده است. در همین راستا یکی از اساسی‌ترین ضربات به معیشت مردم در قالب تامین نشدن شرایط ساخت خانه توسط بانک‌ها اعمال شده است.

*سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی پرداخت نمی‌شود

در شرایطی که در تمام دنیا تسهیلات مسکن به واسطه نوع تضامین محکم از مورد علاقه‌ترین تسهیلات برای بانک‌ها به شمار می‌رود اما در کشور ما بانک‌ها علاقه‌ای به اعطای تسهیلات ساخت مسکن ندارند. در حقیقت باید گفت حق بخش مسکن از سبد تسهیلاتی کشور پرداخت نمی‌شود.

به عنوان مثال و در شرایطی که سهم تسهیلات حوزه مسکن از کل تسهیلات اعطایی در سال 1390 به 17 درصد نیز رسیده بود، این سهم در سال 98 تنها 7 درصد عنوان شده و تنها 3 درصد از آن به حوزه ساخت مسکن اختصاص یافته است.

*بانک‌ها به فعالیت سفته‌بازی تسهیلات می‌دهند

به واسطه تغییر ماهیت‌های شکل گرفته در اقتصاد کشور و حرکت به سمت افزایش فعالیت‌های غیر مولد، متاسفانه نظام بانکی کشور نسبت به پرداخت تسهیلات کوتاه مدت مصر است و تسهیلات مسکن را به واسطه دوره بازپرداخت طولانی مناسب شرایط خود نمی‌داند. از همین رو سهم بخش ساخت مسکن به عنوان یک فعالیت مولد از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها به تسهیلات زودبازدهی اختصاص داده می‌شود که عمدتا در حوزه غیر مولد اقتصاد نظیر سوداگری و واردات کالاهای لوکس هزینه خواهد شد.

در همین ارتباط حسین راغفر، اقتصاددان در ارتباط با تاثیر نحوه تسهیلات دهی بانک‌ها در حال حاضر گفت: «تسهیلات اعطایی بانک‌ها اگر به سمت حوزه تولید برود، سبب جلوگیری از رشد نقدینگی و کاهش نرخ تورم را به همراه خواهد داشت اما در شرایط کنونی عمده این تسهیلات به فعالیت‌های زود بازده، سفته‌بازی و سوداگری اختصاص پیدا کرده و زمینه افزایش تورم را به وجود می‌آورد.»

نگاهی به وضعیت بازار مسکن مشخص کننده آن است که کوتاهی بانک‌ها در اختصاص حق مسکن از سبد تسهیلات زمینه شرایط اسف‌باری را رقم زده است. تا جاییکه نرخ ساخت و ساز سالانه در کشور نزدیک به 60 درصد کاهش را در سال‌های اخیر تجربه کرده است.

*طرح جهش تولید و تامین مسکن، سهم ساخت وساز از تسهیلات را زنده می‌کند

نکته قابل توجه آنجاست که تسهیلات بانکی در شرایط نه تنها زمینه صاحبخانه شدن مردم را فراهم نکرده بلکه در قالب تسهیلات زودبازده به سوداگران بازار مسکن شرایط افزایش قیمت این کالای اساسی را فراهم کرده است.

در این ارتباط لزوم هدایت تسهیلات اعطایی بانک‌ها به حوزه ساخت در قالب قوانین می‌تواند تا حد زیادی زمینه رشد اقتصادی را فراهم کرده و منجر به صاحبخانه شدن مردم بشود. در همین راستا مجلس شورای اسلامی طرحی با عنوان جهش تولید و تامین مسکن را در دستور کار خود قرار داده که به واسطه آن زمینه صاحب خانه شدن 1 میلیون خانوار مهیا شده و همچنین 25 درصد از تسهیلات اعطایی بانک‌ها را به این حوزه اختصاص می‌دهد. در همین راستا، حمید بهزادی، کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به این نکته که سهم بخش مسکن از تسهیلات اعطایی بانک مسکن باید پرداخت شود، گفت:« قطعا بانک‌ها باید در حوزه مسکن وارد شده و زمینه تامین مالی ساخت و تولید را در قالب 25 درصد از تسهیلات اعطایی فراهم کنند.»

*بیدار شدن اقتصاد خفته با رونق ساخت و ساز مسکن

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بانک‌های با تسهیلات زودبازده به شرکت‌های خود عامل تخریب اقتصاد هستند، تاکید کرد:« هدایت تسهیلات در قالب قوانین می‌تواند، از حجم تسهیلات اعطایی به فعالیت‌های سوداگرانه بکاهد و زمینه فعالسازی بخش مولد را فراهم کند، چراکه ساخت مسکن یک پیشران اقتصادی است و می‌تواند اقتصاد خفته ما را از خواب بیدار کند.»

به استناد محتوای طرح جهش تولید و تامین مسکن، تامین مالی ساخت از منابع داخلی بانک‌های می‌تواند علاوه بر روشن کردن لوکوموتیو اقتصادی مسکن زمینه صاحبخانه شدن مردم را فراهم کرده و از اعطای تسهیلات به بخش غیر مولد جلوگیری کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی کمیسیون عمران طرح جهش تولید و تامین مسکن ساخت مسکن نظام بانکی تسهیلات اعطایی بانک ها همین راستا صاحب خانه شدن تامین مسکن زمینه صاحب اساسی ترین بانک ها ساخت مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۹۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معابر هرمزگان روشن تر می‌شود/ ادامه تغییر چراغ های روشنایی معابر به LED

ایسنا/هرمزگان شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان با توجه به موضوع بهینه سازی مصرف برق روشنایی معابر اقدام به اصلاح این شبکه ها در بندرعباس و دیگر نواحی و شهرستان های استان کرده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا در هرمزگان، از آنجا که سیستم های روشنایی اکثر کشورهای دنیا از جمله کشورمان ایران در حال حاضر غالباً مبتنی بر چراغهای بخار سدیم و یا بخارجیوه است اصلاح این شبکه ها بر اساس تکالیف وزارت نیرو در دستور قرار گرفت.

این چراغها درکنار مزایای شناخته شده خود برای دلسوزان صنعت برق دارای معایب بسیاری است، معایبی از قبیل مصرف بالا، هدر رفت زیاد انرژی به صورت گرما و شوک ضربه اولیه راه اندازی بالا به شبکه که قابل توجه می‌باشند. 

راه حلی که امروزه در سطح دنیا مطرح شده است و دوره های آزمایشی خود را به سرعت پشت سر گذاشته و به تولید انبوه رسیده است استفاده از چراغهای دیودی یا LED است که با مصرف کمتر، بهره نوری مناسب‌تر و راندمان بالاتر، طول عمربالا، عدم تولید توان راکتیو، عدم نیاز به جریان راه اندازی بالا، میزان تولید هارمونیک کم و عدم تاخیر در انتشار نور جایگزین بسیارمناسبی به حساب می‌آیند. 

شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان با اقدام به بهینه سازی مصرف برق روشنایی معابر در بندرعباس و دیگر نواحی استان هرمزگان از مزایای این اصلاح بهره کامل گرفت به طوری‌که بر اساس برآوردهای انجام شده حدود ۷۶  درصد کاهش پیک مصرف، ۸۹ درصد کاهش هزینه تعمیر نگهداری و ۶۴ درصد  بهبود مصرف سالیانه داشته که بسیار چشمگیر خواهد بود.

 از این رو در دو سال گذشته شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان در اقدامی فراگیر مبادرت به تعویض چراغ های گازی روشنایی معابر با لامپ های ال ای دی کرد، این اقدام در راستای بهینه سازی مصرف برق و همچنین افزایش کارایی و راندمان روشنایی معابر در همه شهرستان ها و نواحی برق این استان با موفقیت انجام شده است.

 محمد کریمی مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان امروز ۲۵ فروردین در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در هرمزگان، با تشریح طرح های اجرایی اصلاح سامانه های روشنایی معابر در این استان در سال گذشته، اظهار کرد: این طرح ها در راستای مدیریت مصرف و تبدیل چراغ های پرمصرف گازی به ال ای دی و در راستای سیاستهای مدیریت مصرف و بهینه سازی مصارف روشنایی عملیاتی شده است، موضوع مدیریت مصرف و بهینه سازی از طرح‌های اولویت دار است که با اعتباری بیش از ۲۷۶ میلیارد ریال اجرایی شد و برآیند آن زیبایی بیشتر شهرها و درخشش و روشنایی معابر و همچنین افزایش ضریب ایمنی و امنیت دراین مناطق بوده است.

وی برخی از مزایای اجرای طرح های تامین روشنایی معابر را بیان کرد و افزود: روشنایی راه های درون شهری باعث عملکرد ایمن تر ترافیک در خیابان ها می شود و محیط امنی را برای رفت وآمد عابران پیاده فراهم می کند ، از دیگر مزایای تامین روشنایی معابر ، می توان به استفاده بیشتر از نواحی تجاری در هنگام شب و افزایش امنیت اجتماعی شهروندان در قبال اتفاقات جنایی نام برد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان بخشی از فعالیت های این حوزه را تشریح و تصریح کرد: تامین روشنایی معابر در شهر بندرعباس با اجرای ۱۰ هزار متر اصلاح کابل شبکه، ۹ هزار و ۵۰۰ عدد اصلاح چراغ های ۷۰ وات، ۳ هزار و ۳۰۰ عدد اصلاح چراغ های ۲۵۰ وات، دو هزار و ۲۵۰ عدد تعویض چراغ های خیابان های اصلی و شمار قابل توجهی مسدود کردن دریچه های پایه های روشنایی معابر، رنگ آمیزی پایه ها، تعویض پایه های فرسوده، اجرای فونداسیون و زیر ساخت پایه ها و تعویض چراغ های بخار سدیم انجام شده است.

 کریمی فعالیت های تامین روشنایی معابر در نواحی شهری بندرعباس را نیز تشریح کرد و ادامه داد: طرح های تامین روشنایی معابر در همه نواحی شهر بندرعباس دنبال شد ، هزینه کرد این طرح در ناحیه یک بیش از ۳۶ میلیارد و ۸۵۴ میلیون ریال و در ناحیه دو بندرعباس بیش از ۳۷ میلیارد و ۵۳ میلیون ریال بوده است. 

وی اذعان کرد: این طرح ها همچنین در سایر نواحی شهری بندر عباس نیز اجرایی گردید، اعتبارات طرح یاد شده در ناحیه چهار بندرعباس ۸۴ میلیارد و ۲۵۴ میلیون ریال، در ناحیه سه بندرعباس ۴ میلیارد و ۱۶۲ میلیون ریال و در شهر بندرعباس حدود ۱۶۷ میلیارد و ۱۶۲ میلیون ریال برآورد می شود که همگی با موفقیت اجرایی گردید و به سرانجام رسید.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان هرمزگان اجرای این طرح ها را شامل اصلاح شبکه، اصلاح روشنایی معابر، رنگ آمیزی بیش از ۸۵۰ پایه، تعدیل چراغ های ۲۵۰ و ۱۵۰ وات و استاندارد سازی سامانه های روشنایی با برگزاری مانورهای عملیاتی دانست. 

 کریمی همچنین با اشاره به حجم فعالیت های این حوزه در سایر شهرستان های استان هرمزگان گفت: در سایر نواحی استان هرمزگان سال گذشته بیش از ۴۹ میلیارد و ۲۹۸ میلیارد ریال صرف تامین روشنایی معابر شهری و روستایی شده است.

به گفته وی در سالی که گذشت با صرف ۷ میلیارد و ۸۴ میلیون ریال در شهرستان پارسیان و با صرف ۷ میلیارد و ۲۹۲ میلیون ریال در شهرستان بستک طرح های تامین روشنایی شهری و روستایی اجرایی شده و رضایت شهروندان و مشترکان را به همراه داشته است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان اضافه کرد: این طرح ها در شهرستان جاسک با صرف ۵ میلیارد و ۳۱۱ میلیون ریال، در شهرستان حاجی آباد با صرف ۱۱ میلیارد و ۱۷۴ میلیون ریال و در شهرستان خمیر با صرف یک میلیارد و ۲۶ میلیون ریال با موفقیت اجرایی شد.

کریمی ادامه داد: در شهرستان سیریک در سالی که گذشت طرح های اصلاح شبکه و تامین روشنایی معابر با صرف اعتباری معادل ۱۵۰ میلیون ریال اجرا شد ، در شهرستان قشم نیز نصب تابلوهای روشنایی معابر و برگزاری مانورهای تامین روشنایی یک میلیارد و ۹۵۵ میلیون ریال هزینه به همراه داشت.

این مقام مسئول با تشریح اقدامات انجام شده در شهرستان میناب برای اصلاح روشنایی معابر و همچنین احداث طرح ها در این حوزه بیان کرد: در این شهرستان با صرف اعتباری معادل ۴۰ میلیارد ریال ۲۸۹ دستگاه چراغ روشنایی معابر استفاده شد و ۶ هزار و ۲۷۵ متر شبکه احداث گردید ، همچنین در بخش اصلاح شبکه روشنایی معابر در شهرستان میناب با صرف اعتباری معادل ۲۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال ۶۵۱ دستگاه چراغ به کار گرفته شد و سامانه های روشنایی معابر با موفقیت اصلاح گردید.

 مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان در ادامه شهرستان بندرلنگه را یکی از نواحی اصلی اجرای طرح های روشنایی معابر دانست و گفت: به علت حجم محرومیت ها دراین شهرستان طرح های گسترده ای کلید خورد ، در سال گذشته طرح های تامین روشنایی معابر بندرلنگه با صرف اعتباری معادل ۱۱ میلیارد و ۱۴۰ میلیون ریال اجرایی شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بانک مسکن اولین شعبه بانکی در منطقه کیانشهر اهواز را افتتاح کرد
  • سقف تسهیلات مسکن جوانان افزایش می‌یابد
  • میزان پرداخت تسهیلات ساخت و خرید مسکن اعلام شد
  • ۱۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت، خرید و تعمیرات پرداخت شد
  • پرداخت ۱۱۵ همت تسهیلات ساخت و خرید مسکن
  • نظرآباد و اشتهارد دارای بیشترین بافت فرسوده روستایی در البرز هستند
  • تامین مالی ساخت ۸۵۳۷ واحد نهضت ملی مسکن در بانک مسکن خراسان جنوبی
  • تغییر ذائقه مردم از خانه ویلایی به خانه‌های قوطی کبریتی/ بانک‌ها قیمت خانه را گران کردند
  • تغییر ذائقه مردم از خانه های ویلایی به خانه های قوطی کبریتی
  • معابر هرمزگان روشن تر می‌شود/ ادامه تغییر چراغ های روشنایی معابر به LED