Web Analytics Made Easy - Statcounter

تسهیل‌گر بسیجی از عضویت 4 هزار نفر در 60 صندوق قرض الحسنه بسیج خبر داد و گفت: با پرداخت وام قرض الحسنه به متقاضیان زمینه ایجاد مشاغل خرد و زودبازده در روستاهای خوسف و بیرجند فراهم شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، در هفته بسیج قرار داریم و بسیج تنها در بحث‌های امنیت و دفاعی فعالیت ندارد بلکه یکی از مهمترین برنامه‌های بسیج توجه به مناطق روستایی و ایجاد اشتغال پایدار در روستاها برای ماندگاری مردم در روستاها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیجیان با حضور در میدان و مناطق روستایی مشکلات مردم را احصا کرده و با تسهیل‌گری‌های انجام شده برای رفع مشکلات و ایجاد شغل به مردم کمک می‌کنند. به مناسبت هفته بسیج با یک تسهیل‌گر بسیجی فعال در استان خراسان جنوبی گفت‌وگو کردیم.

محمد خدابخشی کارآفرین و تسهیل‌گر بسیجی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: در سال 1396 که دوره‌های آموزشی تسهیلگری از طریق بسیج سازندگی آغاز شد در این دوره‌ها شرکت کردم؛ در سال 1397 توانستم سرگروه‌های اشتغال‌زایی را در شهرستان‌های بیرجند و خوسف راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: هدف از تشکیل سرگروه‌های اشتغال‌زا خودکفایی، توانمندسازی، تحول اقتصادی، محرومیت‌زدایی از روستاها، حفظ منابع طبیعی، آبادانی و احیای روستاها در بخش‌های صنایع دستی فراموش شده، کشاورزی، دامداری و تمام اشتغالات روستایی بوده و است.

این تسهیلگر بسیجی بیان کرد: تمام اهداف و فعالیت‌های ما در بحث تسهیلگری، منطبق بر فعالیت‌های محیط زندگی روستایی خلاصه می‌شود.

خدابخشی عنوان کرد: در سال گذشته توانستم رتبه اول را در بین تسهیگران استان کسب کنم و دلیل کسب این رتبه راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه و توانمندسازی مردم برای ایجاد کسب و کارهای خرد و احیای مشاغل فراموش شده در روستاها بود.

وی با بیان این‌که روستاها از جمعیت جوان تخلیه شده، اظهار کرد: تسهیلگری، راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه و ایجاد مشاغل خرد و زودبازده باعث شده که تعداد زیادی از مردم و جوانان برای ایجاد شغل مهاجرت معکوس به روستا داشته باشند.

این تسهیلگر بسیجی گفت: یکی از مهمترین مباحثی که در دوران آموزش تسهیلگری فرا گرفتم، ورود به هر منطقه و مسجد روستا با هدف تشویق مردم برای ماندن و ایجاد شغل و درآمد پایدار در روستاها بوده است.

خدابخشی عنوان کرد: ابتدای ورود به هر روستا باید منطقه و روستا را کاملا بررسی و نسبت به آن شناخت پیدا می‌کردیم و در این راستا یک روند پژوهشی مشارکتی را انجام دهیم؛ توانمندی‌های اشتغالی، اقتصادی، فرهنگی، فیزیکی و سرمایه‌های اساسی مردم در هر منطقه سنجیده شود تا بتوانیم بر اساس این پژوهش، مردم را به این سمت و سو سوق دهیم که خودشان مشکلات و توانمندی‌های خود را پیدا کرده و ما به عنوان تسهیلگر کمک حال و در کنار آن‌ها باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تسهیلگر برای همکاری مردم باید اعتماد آن‌ها را جلب کرده تا بتواند با کمک مردم هر روستا بر مشکلات فرهنگی و اقتصادی پیروز شود و بر اساس داشته‌های آن‌ها بتواند معضلات پیش آمده را جهت اشتغال‌زایی، درآمد‌زایی، توانمندسازی و برگشت به روستا برای ایجاد تحول اقتصادی رفع کند.

این تسهیلگر بسیجی اظهار کرد: این‌گونه کارها اگرچه در روستاها است اما در سطح کشوری انجام می‌شود و در این راستا بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد برکت، آستان قدس رضوی و تمامی نهادهایی که دل در گرو انقلاب اسلامی دارند برای احیا و ایجاد شغل در روستاها همکاری می‌کنند.

خدابخشی افزود: در این راستا در سال گذشته توانستیم اشتغال‌های خرد و زودبازه زیادی در روستاهای شهرستان خوسف و بیرجند ایجاد کنیم.

وی با بیان این‌که برخی از شغل‌ها در روستاها تعطیل شده، عنوان کرد: برخی از افراد در روستاها هستند که مکان برای کار دارند اما ابزار و سرمایه اولیه‌ای برای کار ندارند که در این خصوص متقاضیان به نهادهای حمایتی جهت دریافت تسهیلات معرفی و از این طریق از این مشاغل حمایت می‌شود.

این تسهیلگر بسیجی گفت: در راستای تامین تخم مرغ مردم روستایی که عمدتا از شهر تهیه می‌شد با همکاری بسیج سازندگی جوجه مرغ اصلاح‌نژاد شده توزیع شد و اهالی روستاها نه‌تنها تخم مرغ مورد نیاز خود را تامین کردند بلکه مازاد تولید تخم مرغ را برای فروش و تامین نیاز مردم در شهر ارسال کردند.

خدابخشی با بیان این‌که این اقدام در تمام استان انجام شد، افزود: در سال گذشته و امسال حدود 16 هزار جوجه مرغ اصلاح نژاد شده در شهرستان خوسف توزیع شده که این اقدام منجر به اشتغال و کسب درآمد چندین نفر شده است.

وی بیان کرد: علاوه بر بحث تامین تخم مرغ در روستاها یک جوان با دریافت تسهیلات اقدام به خرید دستگاه جوجه‌کشی کرد و با استفاده از این دستگاه در بحث پرورش مرغ، بلدرچین و مرغ شاخدار کارش را توسعه داده و در کنار این شغل مشغول به کار کشاورزی نیز می‌باشد.

این تسهیلگر بسیجی در خصوص ایجاد اشتغال برای بانوان در روستاها، گفت: برای بانوان علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی پارچه بافی، گلیم بافی، خیاطی، حوله بافی، پرورش زالو و ... مواد اولیه و وسایل برای کار در اختیار آنها قرار داده شده ضمن این‌که بازار فروش محصولات تولیدی بانوان نیز با همکاری بسیج تامین شده است.

خدابخشی اظهار کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های اندکی که مردم در صندوق‌های روستایی دارند زمانی که کسی برای ایجاد اشتغال‌های کوچک نیاز به وام داشته باشد از سرمایه صندوق به متقاضی بدون ضامن و بهره وام کاملا قرض الحسنه پرداخت می‌شود.

عضویت 4 هزار نفر در صندوق های قرض الحسنه روستایی

وی با بیان این‌که در دو شهرستان بیرجند و خوسف 60 صندوق داریم، عنوان کرد: 4 هزار نفر در این تعداد صندوق عضو هستند؛ سرمایه همه با هم به یک میلیارد تومان می‌رسد و تاکنون حدود 200 میلیون تومان وام به متقاضیان پرداخت شده است.

این تسهیلگر بسیجی از برگزاری کلاس‌های آموزشی گلیم بافی، خیاطی و پارچه بافی در شهرستان خوسف خبر داد و گفت: از طریق صندوق‌های قرض الحسنه به افرادی که در این دوره‌ها شرکت کردند جهت تهیه دستگاه و مواد اولیه وام داده شده تا برای خود اشتغال خرد خانگی ایجاد کنند.

خدابخشی عنوان کرد: دوره‌های آموزشی پرورش قارچ، کشت گلخانه‌ای، دامپروری، بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، واکسیناسیون دام و طیور، پرورش شتر، دوره‌های آموزشی درسی و ... نیز در روستاها برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: ما در کنار آموزش از افراد متقاضی کار حمایت معنوی، پشتیبانی برای تهیه مواد اولیه، بازار فروش و ... را انجام می‌دهیم.

این تسهیلگر بسیجی گفت: در سال گذشته برای 9 دختر در آستانه ازدواج اهدای جهیزیه داشتیم که این کمک جدای از بحث بسیج و کمیته امداد بوده و با کمک مردمی تامین شده است.

خدابخشی به احیای قنوات در روستاها اشاره کرد و گفت: برخی از کارهایی که در روستاها انجام می‌شود نیاز به حمایت دولت دارد اما گاهی شاهد کم کاری دولت برای رفع مشکلات روستا هستیم.

وی از راه‌اندازی تعاونی تسهیلگران استان در سال گذشته خبر داد و بیان کرد: تمامی تسهیلگران شهرستان‌های استان در این تعاونی عضو هستند.

بازار فروش فرش دستبافت خراسان جنوبی در شمال تهران

این تسهیلگر بسیجی افزود: در راستای این تعاونی با شرکت فرش ایران تفاهم نامه‌ای امضا شد که در این تفاهم نامه مقرر شده شرکت فرش ایران مواد اولیه و بازار فروش را برای فرش های دست بافت استان تامین کند. در این خصوص به تمام تسهیلگران استان اطلاع رسانی انجام شده و تمام افرادی که عضو تعاونی و صندوق‌های قرض الحسنه بسیج در روستاها هستند و تمایل به بافت فرش دارند می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

خدابخشی گفت: شرکت فرش ایران علاوه بر این‌که بازار فرش شمال شهر تهران را در دست دارد، کار صادارات را انجام داده و فرش‌های تولیدی استان خراسان جنوبی صادر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: حدود دو ماه می‌شود که کار اجرایی بافت فرش در راستای این تفاهم‌نامه انجام شده و تاکنون 17 دار قالی آماده بافت فرش است و در برنامه داریم تعداد دارهای فرش را افزایش دهیم.

این تسهیلگر بسیجی بیان کرد: پس از اتمام فرش بعد از حداکثر یک ماه هزینه فروش فرش به دست بافنده می‌رسد.

خدابخشی اظهار کرد: خوشبختانه استقبال مردم در مورد فعالیت‌های انجام شده در روستاها بسیار خوب است و معمولا مردم برای انجام کارها در روستاها پیش قدم هستند؛ فقط یک راهنما می‌خواهند.

گلایه از عدم‌همکاری دستگاه‌های اجرایی و قوانین دست و پا گیر

وی از عدم‌همکاری دستگاه‌های اجرایی برای کار در روستاها گلایه کرد و گفت: بزرگترین عیب در مناطق روستایی عدم‌همکاری دستگاه‌های اجرایی و موازی کار است؛ در بسیاری از موارد به دلیل بدعهدی مسئولان اعتماد مردم از آن‌ها سلب شده و امیدی به کار کردن مسئولان برای مناطق روستایی ندارند.

این تسهیلگر بسیجی افزود: اگر قرار است مشکلات مردم برطرف شود باید در مناطق حضور داشت و با مردم روستایی زندگی کرد؛ از راه دور نمی‌توان برای رفع مشکلات روستاها نسخه پیچید.

خدابخشی از راه‌اندازی پنج تعاونی در شهرستان‌های خوسف و بیرجند خبر داد و گفت: با تشکیل تعاونی در روستاها بهتر می‌توان تولیدات را به بازار فروش وصل کرد.

وی عنوان کرد: متاسفانه یک مشکلی دیگری که وجود دارد روند طولانی اداری ثبت تعاونی‌ها است که پیشنهاد می‌شود در این خصوص بسیاری از کارهای جزئی که اهمیت چندانی ندارد حذف و روند ثبت تعاونی‌ها سرعت گیرد.

بسیجیان با دست خالی جهادگونه در مناطق روستایی کار می‌کنند

این تسهیلگر بسیجی به هفته بسیج اشاره کرد و گفت: اگر طی این چند سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد بسیج نبود احتمال داشت کشور ما به سقوط برسد.

خدابخشی تصریح کرد: بسیجیان با دست خالی جهادگونه در مناطق روستایی کار می‌کنند اما دولت همکاری‌های لازم را ندارد و نیروهای بسیجی و مردمی را فراموش کرده است.

وی با بیان این‌که نیروهای مردمی و بسیجی در مناطق روستایی کارهای روی زمین مانده دولت را انجام می‌دهند، افزود: اگر بسیج نباشد کشور فلج خواهد شد.

فعالیت هشت کارگاه تولید ماسک در بیرجند و خوسف

این تسهیلگر بسیجی درباره مقابله با کرونا، اظهار کرد: سه کارگاه تولید ماسک در شهرستان خوسف و پنج کارگاه تولید ماسک در بیرجند با تسهیلگری ایجاد شده و در حال فعالیت است؛ در بحث ضدعفونی معابر و اماکن نیز جهادگران همکاری داشتند.

خدابخشی خاطرنشان کرد: مردم از بانک‌ها، صندوق‌های قرض الحسنه، روند طولانی تعاونی‌ها، برنامه‌های بهداشتی در بحث دریافت سیب سلامت برای محصولات غذایی و... ناراحت هستند و نیاز است مقداری از سخت‌گیری‌هایی اداری کاسته و تسهیلگری انجام شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مناطق روستایی کار صندوق های قرض الحسنه دوره های آموزشی شهرستان خوسف سال گذشته مواد اولیه برای ایجاد بازار فروش راه اندازی ایجاد شغل انجام شده انجام شد برای کار تخم مرغ دوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۰۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام بیمه رایگان مادران غیرشاغل مناطق روستایی و عشایری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سیدصادق سلطان ابراهیمی با بیان اینکه مرحله نخست ثبت نام بیمه رایگان مادران غیر شاغل دارای سه فرزند و بیشتر ساکن در مناطق روستایی و عشایری آغاز شده است گفت: در این مرحله مادرانی که فرزند سوم و بالاتر آنان بعد از اول فروردین ۱۳۹۶ متولد شده باشد می‌توانند با مراجعه به سایت صندوق به نشانی www.roostaa.ir یا کارگزاران صندوق برای ثبت درخواست خود اقدام کنند.

وی افزود: فرآیند تکمیل ثبت نام متقاضیان مشمول این قانون پس از اخذ استعلام از سازمان ثبت احوال و تأیید استعلام سایر صندوق‌ها مبنی بر عدم بیمه‌پردازی و مستمری‌بگیر بودن متقاضی، نهایی می‌شود.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خوزستان ادامه داد: اولویت تکمیل ثبت نام با افرادی است که منطبق بر فراخوان شرایط لازم را احراز و زودتر ثبت نام اقدام کرده اند.

دیگر خبرها

  • عملیات اجرایی سد و شبکه شرفشاه سومار طبق برنامه انجام شود
  • اجرای نهضت ملی مسکن در روستاها به ۴۸۸ هزار واحد رسید
  • اجرای ۱۵ طرح روستایی و عشایری در شهرستان میانه
  • دستور استاندار البرز برای مقابله جدی با زمین‌خواری
  • ۵۱ واحد مسکونی مقاوم سازی شده روستایی شهرستان گناوه افتتاح شد
  • ۱۱۰۰۰ مسکن شهری و روستایی در مازندران احداث شد
  • استاندار مازندران؛ روستاییان را به توسعه بومگردی فراخواند
  • ثبت‌نام بیمه رایگان مادران غیرشاغل روستایی و عشایر در اصفهان
  • ثبت نام بیمه رایگان مادران غیرشاغل مناطق روستایی و عشایری
  • توسعه کسب و کارهای خرد زنان سرپرست خانوار در مناطق محروم