Web Analytics Made Easy - Statcounter

فروش ۱۰ درصد از کل بازار بورس استانبول به ترکیه، رویداد سیاسی و اقتصادی مهمی است که در کنار حامیان بسیار، منتقدین و مخالفینی هم دارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، دیروز در کاخ بش تپه آنکارا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، میزبان تمیم حمد الثانی امیر قطر بود.

امضای توافقات همکاری نظامی و اقتصادی میان ترکیه و قطرامیر قطر وارد ترکیه شد

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

(کلیک کنید)

اردوغان در پروتکل پیشوازی از امیر قطر، سنگ تمام گذاشت و از یگان سواره گرفته تا سربازانی با زره ها و کلاهخودهای تاریخی دوران سلجوقی و سایر دولت های ادوار گذشته ترک، در استقبال از امیر قطر، به نمایش گذاشته شدند.

دیدار اصلی و مفصل رئیس جمهور ترکیه و امیر قطر، پشت درهای بسته برگزار شد واطلاعات چندانی در مورد محتوای دیدار اردوغان و آل ثانی منتشر نشد.

یک دوپینگ بزرگ برای اقتصاد ترکیه

این روزها، به خاطر شیوع گسترده کرونا و خشک شدن دو منبع ارزی اصلی ترکیه، یعنی تجارت و توریسم، اقتصاد این کشور حال و روز خوشی ندارد. دلار باز هم از 8 لیره فراتر رفته و تورم و گرانی و همچنین کمبود نقدینگی در بخش تولید، از اصلی ترین مشکلات اقتصادی هستند و درست در چنین روزهایی بود که یک بار دیگر، قطر ثروتمند، به داد ترکیه رسید.

 پس از برگزاری کنفرانس مشترک مطبوعاتی، اعلام شد که دوحه و آنکارا، در نشست روز پنجشنبه، مجموعاً 10 توافق نامه جدید امضا کرده اند. توافق برای انتقال سهام پارک Istinye استانبول و یک مرکز خرید لوکس بین امیر قطر و دو شرکت خصوصی ترکیه، سرمایه گذاری مشترک در پروژه شاخ طلای ساخته شده در استانبول، انتقال و خرید سهام اپراتورهای بندر آنتالیای خاورمیانه از بنادر جهانی ترکیه به پایانه های قطر و همچنین تفاهم نامه ای برای فعالیت مشترک بین وزارت بازرگانی ترکیه و اداره منطقه آزاد قطر و ایجاد کمیسیون مشترک تجاری بین دو کشور امضا شد. چندین تفاهم نامه برای مدیریت آب، بهبود همکاری اقتصادی و پولی و خدمات خانوادگی و اجتماعی نیز به امضا رسید. اما با فروش 10 درصدی سهام بورس ترکیه، بورس استانبول در صدر لیست توافق نامه های انجام شده در طول روز قرار گرفت.

بسیاری از روزنامه های امروز چاپ آنکارا، خبر فروش بزرگ سهام بورس استانبول به امیر قطر را، آشکارا به عنوان دوپینگ اقتصادی توصیف کردند. فروش 10 درصد از کل بازار بورس استانبول به ترکیه، رویداد سیاسی و اقتصادی مهمی است که در کنار حامیان بسیار، منتقدین و مخالفینی هم دارد.

کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق از منتقدین جدی روابط آنکارا  - دوحه است: «او دیروز اعلام کرد: معلوم نیست 10 درصد از بورس استانبول را با چه قیمتی و تحت چه شرایطی به قطر فروخته اید. چرا تا این اندازه شیفته و عاشق قطر شده اید؟ جریان چیست؟ ظاهراً اگر در تداوم این مسیر، فردا پس فردا، سه دانگ از کاخ ریاست جمهوری را هم به امیر قطر بفروشند، نباید متعجب شویم.»

رهبر حزب جمهوری خلق و برخی دیگر از مخالفین و منتقدین حزب حاکم ترکیه، پیش تر هم فروش بخش مهمی از سهام کارخانه تانک سازی پالت ترکیه به قطر را به چالش کشیده بودند. اما این تمام ماجرا نیست و حالا مشخص شده که امیر و ملکه قطر و برخی دیگر از مقامات این کشور ثروتمند گازفروش، در استانبول، آنکارا، آنتالیا، ترابزون و چندین استان دیگر، کاخ ها و ویلاهای بزرگ احداث کرده اند و علاوه بر این، مادر امیر قطر و ملکه سابق این کشور یعنی خانم شیخه موزه، در اراضی گرانقیمت محل عبور کانال جدید استانبول، ده ها هکتار زمین کشاورزی خریده است.

روزنامه های ترکیه از این موضوع خبر داده اند که تنها ظرف 2 سال، ارزش اراضی خریداری شده توسط مادر امیر قطر، 5 برابر شده و نشان از آن دارد که او نه تنها مشاورین قدرتمندی دراختیار دارد، بلکه به احتمال قوی از رانت های اطلاعاتی دولتی نیز بهره می برد و می داند که باید کدام ملک را در کدام منطقه، خریداری کند.

روابط آنکارا – دوحه و آمار و ارقام مهم

کمیته همکاری های عالی استراتژیک ترکیه، در چند سال اخیر، در هر دو بخش دولتی و خصوصی، اقدامات مهمی برای تقویت روابط دوجانبه انجام داده و در گذشته، دو کشور در مجموع 52 توافق نامه و پنج اعلامیه مشترک داشته اند که با احتساب آخرین جلسه، مجموع توافقات به 62 مورد رسیده است.

در جلسات قبلی، کمیته در بسیاری از موضوعات مهم در زمینه های اقتصادی، صنعتی، امنیتی، سرمایه گذاری، انرژی، فرهنگ، مالکیت معنوی، آموزش و جوانان به توافق رسید.

حجم تجارت بین دو کشور در سال 2020 با 6 درصد افزایش به 1.6 میلیارد دلار رسید.

طبق اطلاعات ارائه شده توسط سفارت قطر، سرمایه گذاری های این کشور عربی در ترکیه به 22 میلیارد دلار رسیده است.در مجموع 533 شرکت ترک در قطر فعالیت می کنند و پروژه های عمرانی را با مبلغ 18.5 میلیارد دلار تقبل کرده اند.

در همین حال، تعدادی از شرکت های قطری، برای کار در حوزه های مختلف، ترکیه را برگزیده اند و در حال حاضر، در مجموع 179 شرکت قطری در ترکیه فعالیت می کنند.

اهمیت همکاری نظامی و سیاسی بین ترکیه و قطر

در چند سال گذشته و به ویژه در دوران خیزش های عربی، همکاری های سیاسی و امنیتی بین ترکیه و قطر اهمیت ویژه ای پیدا کرده است و به جرات می توان گفت، اردوغان و آل ثانی در پروژه های پیاده شده در سوریه و لیبی شریک هستند.

سازماندهی و تسلیح ده ها هزار نفر از شبه نظامیان مخالف دولت در سوریه و اعزام نیرو به لیبی، ده ها میلیون دلار هزینه بر دست ترکیه گذاشته و بدون شراکت رفیق و همراه سخاوتمندی همچون قطر، شاید تقبل چنین چیزی برای دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه ناممکن بود.

با این حال، اشتراک گفتمان سیاسی بین آکپارتی و خاندان آل ثانی از یک سو و بی دفاع بودن قطر در برابر کشورهای عربی قدرتمندی همچون عربستان سعودی و تا حدودی مصر، موجب آن شده که قطر تمایل بیشتری به همراهی با ترکیه پیدا کند.

اگر چه ترکیه و قطر، در معادلات منطقه، به بسیاری از اهداف و آمال خود نرسیده اند، اما نقطه اوج دستاوردهای این رابطه دو سویه برای آنکارا و دوحه، تاسیس پایگاه نظامی ترکیه در خاک قطر است که با توجه به حساسیت جغرافیای سیاسی خلیج فارس، امتیاز خاصی برای ارتش ترکیه محسوب می شود.

پایگاه نظامی ترکیه در الریان قطر، که در سال 2017 میلادی تاسیس شده، معمولاً پذیرای 95 تا 200 تن از نظامیان ترک بوده اما ظرفیت کامل آن 3 هزار نفر است. یگان های زرهی ارتش ترکیه در این پایگاه حضور دارند و امکان انتقال کمک لجستیکی به شکل هوایی و زمینی به الریان وجود دارد و به ویژه پس از دوران دشوار تحریم قطر توسط عربستان سعودی، این پایگاه، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

در پایان باید گفت، اگر چه موضوع سرمایه گذاری و همکاری های تجاری  اقتصادی در روابط ترکیه و قطر از اهمیتی حیاتی برخوردار است اما واقعیت این است که بخش قابل توجهی از اهمیت روابط کنونی دوحه – آنکار، ملهم از روابط گفتمانی آکپارتی و خاندان آل ثانی است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه ترکیه بورس استانبول سرمایه گذاری ترکیه و قطر امیر قطر آل ثانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۰۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم رژه نیروهای مسلح در رشت برگزار شد

همزمان با فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، مراسم رژه نیروهای مسلح در رشت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، به مناسبت فرا رسیدن بیست و نهم فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، مراسم رژه یگان‌های نمونه ارتش با سخنرانی آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت، امیر دریادار دوم حمید رضا سعادت فرمانده ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و امیر سرتیپ محمد اکرمی نیا معاون هماهنگ کننده سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی و با حضور دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان، اعضای شورای تأمین، جمعی از مسئولان استانی و فرماندهان نظامی و انتظامی در رشت برگزار شد.

در این مراسم یگان‌های نمونه نظامی و انتظامی از مقابل جایگاه ویژه رژه رفتند و توان رزمی و عملیاتی خود را به نمایش گذاشتند.

کد خبر 745444

دیگر خبرها

  • گروه ۷: ایران با آژانس همکاری کند/مخالفت با عملیات نظامی اسرائیل در رفح
  • طرز تهیه انواع کباب‌ در خیابان‌های استانبول ترکیه (فیلم)
  • پیش نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت امام رضا(ع) برگزار شد
  • پاسخ مثبت ۲ مربی سرشناس به قلعه نویی
  • پاسخ مثبت ۲مربی سرشناس به قلعه نویی
  • رکوردشکنی جدید فرودگاه استانبول
  • پاسخ مثبت ۲مربی سرشناس به قلعه نویی | تصمیم نهایی در خصوص افشین قطبی
  • بازداشت ۱۰ مظنون داعشی دیگر در ترکیه
  • مراسم رژه نیروهای مسلح در رشت برگزار شد+تصاویر
  • مراسم رژه نیروهای مسلح در رشت برگزار شد