Web Analytics Made Easy - Statcounter

بورس کالا شیوه ای جذاب برای فروش املاک وزارتخانه، رفع تصرف ۱۱۴ هکتار اراضی دولتی در آبان ۹۹، پیش‌بینی رشد ۴.۴ درصدی اقتصاد ایران، آخرین جزئیات از روند ترخیص مواد اولیه از گمرکات کشور برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز جمعه ۷ آذر شبستان به شرح زیر است:

بورس کالا شیوه ای جذاب برای فروش املاک وزارتخانه است

در آستانه فرارسیدن زمان عرضه این عرضه، مسوول هیات اجرایی فروش املاک مازاد وزارت دفاع و کارگزار عرضه کننده این ملک، مزایای این اقدام در بورس کالا را تشریح کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین ابراهیمی با تشریح سه نکته درخصوص عرضه املاک و اراضی وزارت دفاع در بورس کالا، هزینه کمتر خریداران ملک در بورس کالا به نسبت مزایده های سنتی را از موارد جذاب شیوه فروش جدید وزارت دفاع برشمرد.

وی با اشاره به اینکه عرضه زمین مذکور در تاریخ ۹ آذر ۱۳۹۹ در بورس کالا انجام می شود، اظهار داشت: این زمین در حالی در تاریخ ۹ آذر ماه جاری در بورس کالا عرضه می شود که نکته نخست در خصوص عرضه املاک وزارت دفاع در بورس کالا آن است که این اقدام در راستای اجرای یکی از مصوبات دولت و بستر سازی برای نهادهای دولتی انجام می شود؛ طبق این مصوبه دستگاه‌های دولتی می‌بایست املاک و اراضی مازادشان را در اتاقی شیشه ای عرضه و واگذار کنند.

ابراهیمی توضیح داد: موضوع دیگر آنکه فراهم آمدن امکان عرضه املاک در بورس کالا برای دستگاه های دولتی فرصت خوبی است؛ زیرا دستگاه‌ های دولتی در بهره‌گیری از روش سنتی برای فروش، یعنی در روش مزایده با مشکلاتی مواجه بودند؛ چون در جریان مزایده‌ها عموما امکان اطلاع رسانی در سطح گسترده وجود نداشت، ضمن این‌که در مزایده ها، مشتری ها محدود بودند اما در بورس کالا این ضعف ها برطرف می شود.

مسوول هیات اجرایی فروش املاک مازاد وزارت دفاع اظهار کرد: نکته سوم نیز آن است که در جریان عرضه املاک در بورس کالا به دلیل اینکه مبلغ کمتری برای شرکت در خرید، سپرده گذاری می شود و رقم سپرده شده زودتر از روش مزایده سنتی بازپرداخت می شود، روش جدید، جذابیت بیشتری برای متقاضیان خرید املاک و اراضی خواهد داشت.

 

رفع تصرف ۱۱۴ هکتار اراضی دولتی در آبان ۹۹

«جواد خردمند» گفت: ماه گذشته ۲۹۷ فقره گزارش مردمی به یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن ارایه شد که بیشترین تصرف اراضی مربوط به جنوب کرمان بود.

وی با اشاره به اینکه در ماه گذشته در استان‌های اردبیل، زنجان، سمنان، شرق سمنان، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، و مازندران هیچگونه تصرفی در اراضی دولتی رخ نداده است، بیشترین تصرف‌ها به اراضی دولتی را مربوط به جنوب کرمان با ۴۳ فقره در زمین‌هایی به مساحت ۳۹ هزار و ۹۱۰ مترمربع، بوشهر ۳۹ فقره در زمین‌هایی به مساحت ۴۹ هزار و ۲۸۰مترمربع و ایرانشهر ۳۵ فقره در زمین‌هایی به مساحت ۵۶ هزار و ۹۰۰مترمربع، اعلام کرد.

به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن، از نظر مساحت تعرض به اراضی دولتی، استان تهران با وقوع ۳۱ فقره تصرف در زمین‌هایی به مساحت ۵۲۲ هزار و ۷۹۵ مترمربع، فارس با ۱۴ فقره تصرف در زمین‌هایی به مساحت ۱۷۳ هزار و ۴۳۰ مترمربع، لرستان با پنج فقره تصرف در زمینی به مساحت ۶۲ هزار و ۲۶۹ مترمربع و ایرانشهر با ۳۵ مورد تعرض به اراضی دولتی در زمین‌هایی به مساحت ۵۶ هزار و ۹۰۰ مترمربع، بیشترین مساحت تعرض به اراضی دولتی را به خود اختصاص داده است.

استان‌های مرکزی با یک مورد تعرض به ۱۰۰ مترمربع اراضی دولتی، کرمانشاه با یک مورد تعرض به ۶۰ مترمربع اراضی دولتی، قم با یک مورد تعرض به ۱۲۰ مترمربع اراضی دولتی، همدان با ۲ مورد تعرض به ۱۵۰ مترمربع اراضی دولتی، کمترین تعرض به اراضی دولتی در آنها به ثبت رسیده است.

 

اختصاص ۴۰ درصد نهاده‌ها به کارخانجات تولیدی خوراک دام و طیور

در ستاد تنظیم بازار، درخواست انجمن کارخانه های تولیدی خوراک دام و طیور آبزیان، مبنی بر بلا استفاده ماندن کارخانه های خوراک دام به دلیل تامین نشدن نهاده‌های دامی و مواد اولیه و همچنین پیشنهاد اختصاص درصدی از نهاده‌های دامی (ذرت و کنجاله) به کارخانه های تولیدی خوراک دام و طیور و واگذاری مسوولیت توزیع به آنها، تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم های لازم اتخاذ شد.

مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی پس از اصلاحات لازم در سامانه بازارگاه و ایجاد امکان خرید و فروش برای این کارخانجات در سامانه، مقدمات لازم را برای انجام درخواست انجمن فراهم کند. 

علاوه براین وزارت جهاد کشاورزی برنامه زمانبندی پیاده‌سازی و اجرای طرح اختصاص ۴۰ درصد نهاده‌ها به کارخانه های تولیدی خوراک دام و طیور تا ابتدای سال آینده را تهیه و به جلسات آتی کارگروه تنظیم بازار ارائه خواهد کرد. 

 

پیش‌بینی رشد ۴.۴ درصدی اقتصاد ایران

به گفته موسسه مالی بین المللی (IIF) اگر جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده تحریم هایی را که به ایجاد یک رکود سه ساله عمیق کمک کرده اند، بردارد، اقتصاد ایران در سال آینده می تواند ۴.۴ درصد رشد کند، اگرچه بحران COVID-۱۹ می تواند سرمایه گذاری خارجی را محدود کند.

پیروزی بایدن در انتخابات ۳ نوامبر ایالات متحده این شانس را ایجاد کرده که ایالات متحده می تواند به برجام، توافق ایران با قدرت های جهانی در سال ۲۰۱۵  که تحت آن تحریم ها در ازای محدودیت برنامه هسته ای ایران لغو شده بود، بپیوندد.

بعید است که این اتفاق یک شبه رخ دهد، و این احتمال همچنان نامطمئن است، زیرا دشمنان خواهان تعهدات اضافی هستند. ریال واحد پول ایران در سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰ درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده که این امر خسارت اقتصادی ناشی از تحریم ها و ویروس کرونا را نشان می دهد، هرچند که در اواخر اکتبر پیش بینی شد که بایدن دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده را منصرف خواهد کرد.

ترامپ در سال ۲۰۱۸ توافق هسته ای را رها کرد و تهران با کاهش تقاضای خود، به آن پاسخ داد. موسسه مالی بین المللی، نهاد تجاری برای صنعت مالی جهانی، گفت که اگر ایالات متحده بیشتر تحریم های اقتصادی ایران را تا پایان سال ۲۰۲۱ لغو کند، اقتصاد پس از انتظار ۶.۱ درصد کوچک شدگی در سال ۲۰۲۰، می تواند سال آینده ۴.۴ درصد توسعه یابد.

این موسسه گفت که این میزان در سال ۲۰۲۲، ۶.۹ درصد و در سال ۲۰۲۳، ۶ درصد رشد خواهد کرد و افزود که اگر صادرات نفت افزایش یابد، ایران می تواند ذخایر خارجی خود را تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۱۰۹.۴ میلیارد دلار افزایش دهد.

 

روند نرخ‌های سودهای بانکی از سال ۹۷ تا ۹۹

، با تازگی گزارش سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ بانک مرکزی از شاخص های عمده اقتصادی منتشر شده است. بررسی بخش مالی این گزارش نشان می دهد که نرخ سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی در بانک های دولتی طی سال های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹، رقم ۱۰ درصد بوده است. همچنین نرخ سود این سرمایه گذاری به صورت یک ساله، ۱۵ درصد مشخص شده است.

ارقام فوق در بانک های غیردولتی و موسسات اعتباری غیربانکی نیز یکسان بوده است. در بخش دیگر این گزارش، همانگونه که در جدول زیر مشاهده می شود، نرخ سود تسهیلات است که به عنوان نمونه در بانک های دولتی، نرخ سود تسهیلات برای صنعت و معدن، ۱۸ درصد و برای کشاورزی نیز ۱۵ و ۱۸ درصد به ثبت رسیده است.

همچنین نرخ سود تسهیلات در بانک های غیردولتی و موسسات اعتباری غیربانکی، در تمام بخش ها، ۱۸ درصد بوده است.

آخرین جزئیات از روند ترخیص مواد اولیه از گمرکات کشور

 مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزیر صمت بیان کرد:  برای تامین مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های صنعتی کشور، ثبت سفارش به روش‌های مختلف انجام می‌شود. روند تامین مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های صنعتی، از محل تولیدات مواد اولیه داخلی و از طریق واردات به صورت ویژه و توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: در همین راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت چند مصوبه ویژه را به ستاد اقتصادی دولت پیشنهاد داده و شاهد حمایت این ستاد و رئیس جمهور در این خصوص بوده ایم.

صادقی نیارکی گفت: همچنین با توجه به اعلام حمایت ستاد اقتصادی دولت و همراهی بانک مرکزی روند ترخیص کالا‌های موجود در گمرک نیز سرعت گرفته است.

وی تصریح کرد: در شرایط موجود تداوم فعالیت و روند تولید واحد صنعتی در کشور دارای اهمیت فراوانی است و قطعاً مصوبه ستاد اقتصادی دولت به تسهیل روند تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت کمک شایان توجهی خواهد داشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار تولیدی خوراک دام و طیور مترمربع اراضی دولتی تعرض به اراضی دولتی اراضی دولتی اقتصاد ایران ایالات متحده بورس کالا مورد تعرض عرضه املاک مواد اولیه فروش املاک وزارت دفاع نهاده ها پیش بینی تحریم ها ۴ ۴ درصد نرخ سود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۰۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی کوهپایه کرمان

 

   به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان گفت: در راستای رفع تصرف اراضی ملی در تملک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در کوهپایه بدست افراد سودجو و زمین خوار که مورد تفکیک، ایجاد مستحدثات، حصارکشی و فروش غیرقانونی قرار گرفته بود با حمایت دستگاه قضایی و هماهنگی و تعامل صورت گرفته با دستگاه‌های خدمات رسان رفع تصرف انجام  و این اراضی به بیت‌ المال داده شد.

  آقای بخشی مجموع مساحت رفع تصرفات کوهپایه کرمان را ٢٠ هکتار و ارزش آن را ١۶٠ میلیارد تومان  اعلام و خاطرنشان کرد: صیانت و حفاظت از منابع طبیعی، اراضی ملی و مبارزه با زمین خواری و کوه خواری از مقوله‌هایی است که در اهتمام نسبت به آن تلاش و کوششی که شایسته و درخور است صرف نشده است.

روستای کوهپایه در فاصله ۳۳ کیلومتری شمال شرق شهر کرمان قرار دارد و از مناطق گردشگرپذیر به شمار می‌رود.

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۱۰۰ هکتار از اراضی دولتی درشهرستان مرزی میرجاوه
  • اجرای ۲۲ فقره رفع تصرف در استان اصفهان
  • رفع تصرف اراضی دولتی کرمان
  • آزادسازی اراضی دولتی به ارزش هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در کرمان
  • آزادسازي اراضي دولتی به ارزش هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در کرمان
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی کوهپایه کرمان
  • آزادسازی ۳۰ هکتار از اراضی ملی در تهران در فروردین
  • رفع تصرف ۱۱ هزار و ۶۹۷ متر مربع زمین ملی استان
  • ۳۰ هکتار از راضی ملی و دولتی در فروردین رفع تصرف شد
  • سهم ۳۲.۶ درصدی بخش کشاورزی از اشتغال استان زنجان