Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-19@03:05:01 GMT

محاکمه دیپلمات ایرانی در بلژیک

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۲۰۶۳۶

محاکمه دیپلمات ایرانی در بلژیک

خبرگزاری مهر: «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی که در تیرماه سال ۱۳۹۷ در آلمان بازداشت شده بود امروز در بلژیک محامه می شود.

بر اساس ادعای کشورهای اروپایی، اسدی متهم به دست داشتن در یک اقدام تروریستی است. بر اساس این ادعاها، اسدی قصد داشته با همکاری چند نفر دیگر بمبی را در نشست گروهک تروریستی منافقین در فرانسه منفجر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آغاز اتهامات بعد از خروج آمریکا از برجام

پس از خروج آمریکا از برجام، صدای اروپایی‌ها بلند شد و اتهاماتی را متوجه ایران کردند برای مثال حدود سه سال پیش، پلیس آلمان در عملیاتی خانه‌ها و دفاتر ۱۰ مظنون به جاسوسی برای ایران را جستجو کرد.

رفتار کشورهای اروپایی در زمان جنگ هشت ساله تحمیلی و در ادامه همراهی آنها با فشارهای آمریکا بر تهران، پناه دادن به گروهک تروریستی منافقین، عدم عمل به تعهدات در برجام و ... تنها نمونه هایی اندک از عملکرد کشورهای اروپایی در برابر ایران است

در چند کشور دیگر اروپایی نیز اتفاقات مشابهی رخ داد. از جمله در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، آلبانی چهار دیپلمات ارشد سفارت ایران از جمله سفیر این کشور در تیرانا را اخراج کرد.

دولت فرانسه نیز در مهرماه سال ۱۳۹۷ در واکنش به آنچه «تلاش ایران برای حمله به گردهمایی مجاهدین خلق در پاریس» خواند، بخشی از دارایی‌های ایران و دو شهروند ایرانی را مسدود کرد.

همزمان ماموران پلیس فرانسه به مقر گروه شیعه «مرکز الزهرا» و خانه اعضای ارشد آن در «گراند سنت» یورش بردند و ۱۱ تن را بازداشت کردند.

در ادامه بازداشت‌های مرتبط با عملیات‌های فرامرزی ایران، سوئد نیز در سال ۲۰۱۹ شخصی را به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر کرد.

فشار هدفمند بر ایران

نکته ای که نباید از آن غافل بود این است که اروپا و آمریکا همواره در حال نوعی رقابت برای گرفتن امتیاز از ایران بوده اند و به نظر می رسد بعد از خروج آمریکا از برجام اروپا با بهانه واهی اقدامات خرابکارانه ایران، سعی در گرفتن امتیاز از تهران برای حضور در آن دارد.

در این راه اروپا با اتکا به حضور «اسمی خود» در برجام تلاش کرد تا ایران را به نوعی در تنگا قرار داده و به خواسته های خود برسد.

از سوی دیگر اروپائی ها با توسل به مسائلی همچون پرونده اسدالله اسدی، از این موارد به عنوان اهرمی برای فشار بر ایران استفاده می کنند.

تغییر شرایط بازی و نیاز به ابزار جدید

با مسلم شدن پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اروپا برای فشار بر ایران نیازمند ابزار جدیدی بود و با توجه به حساسیت بایدن بر روی مسالی همچون حقوق بشر، قاره سبز نشینان دست به کار شده اند تا با ترتیب دادن دادگاه اسدالله اسدی و بزرگنمایی درباره آن، دولت جدید آمریکا را نیز با خود در این رابطه همراه کنند.

نکته پایانی آنکه، اروپا تا کنون هیچگاه نتوانسته در تعاملات خود با ایران نمره قبولی بگیرد. رفتار کشورهای اروپایی در زمان جنگ هشت ساله تحمیلی و در ادامه همراهی آنها با فشارهای آمریکا بر تهران، پناه دادن به گروهک تروریستی منافقین، عدم عمل به تعهدات در برجام و ... تنها نمونه هایی اندک از عملکرد کشورهای اروپایی در برابر ایران است.

از همین رو در خصوص محاکمه اسدی نیز نمی توان چندان بر روی حسن نیت اروپائی ها دلخوش کرد.

اروپایی که همواره بدنبال معامله و سود بردن از شرایط مختلف است بدون شک به این محاکمه نیز به چشم یک معامله نگاه می کند تا با توجه به تغییر شرایط بازی در آمریکا و احتمال آغاز مذاکرات جدید میان تهران و کشورهای غربی، یک اهرم فشار جدید برای رسیدن به خواسته های خود داشته باشد.

منبع: فردا

کلیدواژه: محاکمه دیپلمات ایرانی بلژیک کشورهای اروپایی بر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۰۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهدید آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان توسط سخنگوی نیروهای مسلح ایران

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح خطاب به غرب گفت: توصیه می کنیم به جای محکومیت اقدام مشروع و قانونی ایران اسلامی، عاقل باشید و از رژیم نامشروع، احمق و تروریست و در باتلاق فرو رفته صهیونیستی حمایت نکرده و خود را به تنور آتش سوزان نیفکنید.

 سردار ابوالفضل شکارچی به سران کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان توصیه کرد: عاقل باشید و از رژیم نامشروع، احمق و تروریست و در باتلاق فرو رفته صهیونیستی حمایت نکرده و خود را به تنور آتش سوزان نیفکنید.

بنا به روایت ایسنا، سردار ابوالفضل شکارچی در واکنش به حمایت برخی از سران کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی اظهار داشت: به سران کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان یادآوری می کنیم دست از حمایت رژیم رو به زوال اسرائیل شرور، قانون‌شکن، تروریست و کودک کش بردارید. شما خوب می دانید جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است که جنگ طلب نبوده و به دنبال گسترش جنگ نیز نیست.

وی ادامه داد: اما اگر هرکس از جمله شما و آن رژیم مستأصل و درمانده، پایش را از گلیمش درازتر کند، پاهایش را قدرتمندتر از پاسخ قبلی به اسرائیل متجاوز و شرور ، قطع خواهیم کرد.

سردار شکارچی گفت: چنانچه گوشه ای از این قدرت الهی دلاور مردان ایران اسلامی و قدرتمند را در عملیات وعده صادق به شما نشان دادیم و با غرش موشک ها و پهپادهای دشمن شکن از سامانه های پیشرفته راداری و دفاع هوایی شما و از گنبد به اصطلاح آهنین اهدایی تان به صهیونیست ها عبور کردیم و قلعه های نظامی آن رژیم جعلی و جنایتکار را شخم زدیم.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در پایان گفت: توصیه می کنیم به جای محکومیت اقدام مشروع و قانونی ایران اسلامی، عاقل باشید و از رژیم نامشروع، احمق و تروریست و در باتلاق فرو رفته صهیونیستی حمایت نکرده و خود را به تنور آتش سوزان نیفکنید.

دیگر خبرها

  • دیپلمات سابق ایران: اینکه 10 کشور برای دفع حمله ایران مجبور به همکاری بودند مهم است
  • عملیات «وعده صادق» هیمنه رژیم صهیونیستی و آمریکا را فروریخت
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • ناگفته هایی از عملیات وعده صادق
  • کنایه مهاجرانی به آمریکا و فرانسه بعد از حمله به اسرائیل
  • اسرائیل بدون چراغ‌ سبز آمریکا اقدامی نخواهد کرد
  • ترامپ بار دیگر دادگاهی شد
  • تهدید آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان توسط سخنگوی نیروهای مسلح ایران
  • دیپلمات آمریکایی ادعاها درباره نقش ایران را در منطقه تکرار کرد
  • «مشکل واقعی» ترامپ با قاضی پرونده خود در منهتن