Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدمهدی فرشادان نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران ، با اشاره به وجود مشکلات جدی آبرسانی در حوزه انتخابیه خود گفت: کردستان با وجود دارا بودن 33 سد و بیش از 8 درصد حجم آب‌های کشور و همچنین آبریز 5 استان دیگر، تنها 10 درصد کشاورزی آن از طریق منابع آبی انجام می‌شود، در صورتی که میانگین کشور در این مورد 47 درصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: آب استان کردستان به 5 استان دیگر منتقل می‌شود و 47 تا 60 درصد کشاورزی در این استان‌ها به صورت آبی انجام می‌شود اما مردم کردستان از آب انتقالی هم اجازه بهره‌مندی ندارند، البته اخیرا میزان تخصیص‌های آبی به استان ما تغییر پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: با وجود این تغییرات از 1میلیون و دویست هکتار زمین‌های کشاورزی در استان کردستان تنها حدود96 هکتار از آب موجود استفاده می‌کند و 15 درصد کشاورزی ما آبی است. همچنین با توجه به بالاتر بودن میزان و کیفیت محصولات کشاورزی تولید شده در کردستان از میانگین کشوری، خواسته مردم، کشاورزان و روستاییان در استفاده از این مزیت آبی به حق است.

*حل مشکل آب شرب سنندج نیازمند اعتبارات مالی

فرشادان با بیان اینکه مدیریت برخی سدهای موجود در خاک استان کردستان برعهده سایر استان‌ها قرار داده شده است، بیان کرد: در حالی سدهایی در عمق 50 کیلومتری شهرهای ما احداث شده که حتی به ما حق استفاده از این منابع آبی را نمی‌دهند، در روستاها هم با وجود گذر لوله های بزرگ انتقال آب اما مردم اجازه استفاده از این آب های لوله کشی را برای شرب ندارند و به همین دلیل روستاییان با مهاجرت به شهرها، حاشیه نشین شده‌اند.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس ضمن تاکید بر وجود مشکل تغییر طعم و مزه آب شرب سنندج هم گفت: سد خاکی50 ساله قشلاق به عنوان اصلی‌ترین سد تامین کننده آب شرب سنندج به دلیل رشد جلبک‌هایی در دیواره و کف آن موجب تغییر طعم آب موجود شده بنابراین ما درخواست داده‌ایم تا آب سد آزاد سنندج دیگر بدون ورود به سد قشلاق به طور مستقیم وارد تصفیه خانه شود.

وی ادامه داد: این موضوع را در دور قبلی مجلس پیگیری کردیم و توافقات لازم برای این کار هم انجام شده و وزیر نیرو هم قول مساعد برای انتقال آب را اعلام کرده و اکنون اجرای مرحله دوم آن نیازمند اعتباراتی است که باید تامین شود./

منبع: پارسینه

کلیدواژه: درصد کشاورزی آب شرب سنندج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۱۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی

اسماعیل زارعی کوشا در دیدار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اظهار کرد: ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه امری ضروری برای جامعه است.

استاندار کردستان در این دیدار بر حمایت از کتابخانه‌های عمومی تاکید کرد و افزود:  ارتباط موثر روسای کتابخانه‌های عمومی با فرمانداران در شهرستان‌ها می‌تواند به نفع کتابخانه‌های عمومی باشد و به ارتقای شاخص‌های کتابخوانی کمک کند.

وی گفت: کتابخانه‌های عمومی باید با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی برای اقشار مختلف مردم و همچنین استفاده از مشارکت سایر دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها توجه داشته باشند.

مشکلات عمرانی در کتابخانه های عمومی

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این دیدار گفت: حمایت مسئولان از کتابخانه‌های عمومی در ایجاد دلگرمی متولیان این حوزه بسیار مهم بوده و این حمایت‌ها در نهایت به نفع استان و کشور است و سبب توسعه فرهنگی می‌شود.

وی با اشاره به برخی مشکلات عمرانی در کتابخانه‌های عمومی استان، گفت: کتابخانه باید محیطی امن و آرام برای اعضاء و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی باشد و این امر زمینه را برای توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه فراهم می‌کند.

حسنی خونسار با اشاره به فعالیت ۸۴ باب کتابخانه عمومی در استان، بیان کرد: از این تعداد ۵۴ باب نهادی و ۲۸ باب دیگر مشارکتی است.

هم اکنون بالغ بر ۴۵ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان عضویت دارند که بخش زیادی از اعضاء را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • هدف گذاری آموزش مهارت‌های دیجیتال به ۳۰۰ هزار نفر در کشور
  • حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج دستگیر شدند
  • معرفی ۲۴۰۰ متقاضی تعویض خودروی فرسوده به محیط زیست کردستان
  • لزوم توسعه خدمات کتابخانه‌ای در حاشیه شهرها و مناطق روستایی سنندج
  • سنندج ،پایتخت دف جهان
  • نام جوان سنندجی در تاریخ ملی کشور ثبت شود
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • اعزام اولین کاروان زائران کردستانی به حج عمره
  • کردستانی‌ها امروز عازم سرزمین وحی می‌شوند