Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-18@02:52:50 GMT

حفاظت نیرو‌های انگلیس از میادین نفتی عربستان

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۲۲۶۳۶

نشریه ایندیپندنت در گزارشی از استقرار مخفیانه نیرو‌های انگلیس برای محافظت از میادین نفتی عربستان سعودی بدون اطلاع پارلمان این کشور خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، به نقل از ایرنا، این نشریه انگلیسی، احزاب سیاسی، دولت را به دور زدن روال برسی‌های معمول برای چنین تصمیمی متهم کرده و تاکید دارند که استقرار این سربازان بیانگر روابط مسموم دولت با این رژیم خودکامه نفتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با این حال وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که میادین نفتی یادشده، «زیرساخت‌های اقتصادی حیاتی» محسوب می‌شوند و لازم بود که تفنگداران توپخانه سلطنتی برای کمک به محافظت آن‌ها در برابر حملات پهپادی به کار گرفته شوند.

یک سخنگوی وزارت دفاع انگلیس با اشاره به حملات ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ علیه تأسیسات نفتی عربستان سعودی به نشریه ایندیپندنت گفت: ما با وزارت دفاع این کشور و شماری از شرکای بین‌المللی همکاری کردیم تا چگونگی تقویت دفاع از این زیرساخت‌های اقتصادی حیاتی در برابر حملات هوایی را بررسی کنیم.

وی تائید کرد که اقدام انگلیس باعث استقرار سامانه راداری پیشرفته‌ای برای ردیابی حملات پهپادی در این کشور شده است. او با این حال توضیح درباره بازه زمانی و شمار نیرو‌های مربوط به این عملیات خودداری کرد. این سخنگوی همچنین در خصوص اینکه چرا این تصمیم به اطلاع پارلمان رسانده نشد توضیحی ارائه نداد.

در همین حال «جیمز هیپی» معاون وزیر دفاع انگلیس در نامه‌ای جداگانه تأیید کرد که «نیرو‌های نظامی انگلیس در استقرار رادار‌های جیراف در ریاض همکاری داشته‌اند».

وی ادعا کرد، استقرار این سامانه جنبه دفاعی داشته و به عربستان سعودی که با تهدیدات بسیار واقعی مواجه است کمک می‌کند.

هیپی افزود: استقرار این سامانه همچنان ادامه دارد و تا کنون ۸۴۰ هزار و ۳۶۰ پوند هزینه داشته است.

در همین حال «لیلا موران» سخنگوی امور خارجی حزب لیبرال دمکرات انگلیس تصمیم دولت برای استقرار مخفیانه نیرو‌های این کشور را تکان دهنده خواند.

وی در گفتگو با ایندیپندنت افزود: لندن نه تنها به عربستان سعودی سلاح می‌فروشد تا از آن علیه مردم یمن استفاده شود بلکه نیرو‌های این کشور را برای دفاع از میادین نفتی عربستان به کار می‌گیرد. این مساله بیان‌گر عمق فقدان اخلاقی دولت است.

«استفن مورگان» معاون وزیر دفاع دولت در سایه (حزب کارگر) نیز دولت را به طفره رفتن از مسئولیتی که در قبال اطلاع رسانی به پارلمان و افکار عمومی دارد متهم کرد و افزود که این تصمیم باید توسط پارلمان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این تحول در حالی صورت می‌گیرد که دولت انگلیس به رغم مخالفت‌های داخلی از زمان آغاز جنگ یمن که علاوه بر آمار بالای تلفات، ده‌ها هزار زخمی و ویرانی در این کشور مسلمان به‌جای گذاشته، مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیرو‌های سعودی نقش جدی داشته است.

عربستان و امارات از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن به‌عنوان فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

جنگ علیه یمن همچنین میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبه‌رو کرده است، به‌گونه‌ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را بزرگ‌ترین فاجعه انسانی نامید.

«اندرو اسمیت» عضو ارشد پویش ضد تجارت اسلحه اعلام کرد: این عملیات مخفیانه بیانگر رابطه مسموم دولت انگلیس و مقامات عربستان سعودی است.

وی تصمیم دولت انگلیس در این زمینه پرسشی بزرگ نامید و افزود:، اما اصل رابطه دو کشور باید بررسی شود؛ چون به رغم دهه‌ها آزار و اذیت مردم عربستان و جنایت‌های جنگی صورت گرفته در یمن، رژیم سعودی توانسته روی حمایت‌های سیاسی و نظامی انگلیس حساب کند.

اسمیت خاطر نشان کرد که جنگ یمن در حالی یکی از وخیم‌ترین بحران‌های انسانی در جهان را ایجاد کرده که بدون همکاری‌های تسلیحاتی انگلیس ممکن نبود. برچسب ها: نیروهای انگلیس ، میادین نفتی ، عربستان ، اندرو اسمیت ، یمن ، آرامکو ، حوثی

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: نیروهای انگلیس میادین نفتی عربستان یمن آرامکو حوثی عربستان سعودی نفتی عربستان میادین نفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۲۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرش قرمز پاکستان برای وعده سرمایه‌گذاری عربستان

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد هیئت بلندپایه سعودی برای پیگیری وعده سرمایه‌گذاری میلیاردی «بن‌سلمان» به اسلام‌آباد آماده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد «فیصل بن فرحان» در رأس یک هیئت بلندپایه، برای سفری دو روزه و پیگیری وعده «محمد بن‌سلمان» ولیعهد این کشور، به پاکستان وارد اسلام‌آباد شده است.

بر اساس این اطلاعیه، فرحان در این سفر با سران سیاسی و نظامی پاکستان دیدار می‌کند.

اطلاعیه افزود وزیر خارجه عربستان سعودی در این سفر با «آصف‌علی زرداری» رئیس‌جمهور، «محمدشهباز شریف» نخست‌وزیر، ژنرال «عاصم منیر»، فرمانده ارتش و «محمد اسحق دار» وزیر خارجه پاکستان دیدار خواهد کرد.

چشم انداز مناسبات عربستان سعودی و پاکستاناعطای بالاترین نشان پاکستان به وزیر دفاع عربستان سعودیپاکستان و عربستان: از خاک افغانستان برای تروریسم استفاده نشود/ طالبان به حقوق اسلامی افغان‌ها احترام بگزارد

در این سفر «عبدالرحمان عبدالمحسن الفضلی» وزیر آب و کشاورزی عربستان، «بندر ابراهیم الخرایف» وزیر صنعت و منابع معدنی، «بدر البدر» معاون وزارت سرمایه‌گذاری، «محمد مزید التویجری» رئیس کمیته ویژه عربستان سعودی هم فیصل بن فرحان را همراهی می‌کنند.

اطلاعیه همچنین تأکید کرد هدف سفر این هیئت سعودی به پاکستان پیگیری وعده محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور، به پاکستان است.

بن‌سلمان در بیستم فروردین در دیدار با شهباز شریف در مکه وعده داده بود که روند اجرای بخش اول سرمایه‌گذاری پنج میلیارد دلاری عربستان سعودی در پاکستان را سرعت می‌بخشد.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه
  • ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • عربستان: جهان کشتار ۳۳ هزار انسان را در غزه نادیده گرفته است
  • فرش قرمز پاکستان برای وعده سرمایه‌گذاری عربستان
  • آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میادین نفت و گاز با سهم ۴۵درصدی در توسعه یک میدان
  • عربستان از دست امارات به سازمان ملل شکایت کرد (+سند)
  • جذب ۴ هزار نیرو برای حفاظت از منابع طبیعی کشور
  • نگاه دولت‌های عربی به درگیری ایران و اسراییل
  • شوک به سعودی‌ها؛ ستاره النصر به دنبال ترک عربستان