Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدای ایران، فارس نوشت: کیومرث نیازآذری توسط حفاظت اطلاعات قوه‌قضائیه دستگیر شد.

کیومرث نیاز آذری از زمان تاسیس وزارت اطلاعات تا سال ۸۵ ریاست اداره کل اطلاعات استان مازندران را بر عهده داشت. وی پس از بازنشستگی در سال ۸۵ تقریبا به مدت ده سال بر صندلی ریاست دانشگاه آزاد مازندران تکیه زد و در نهایت با آمدن علی‌اکبر ولایتی به این دانشگاه برکنار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کیومرث نیازآذری که بود؟
خبرگزاری فارس درباره او نوشته است: کیومرث نیازآذری همان کسی است که در زمان غیبت هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری سال ۸۸ در حسینیه امام خمینی (ره)، میزبان این دو نفر در مناطق خوش آب و هوای شمال کشور بود.
مشارکت در قاچاق ۲ تن طلا؛ اتهام کیومرث نیازآذری پدر مصطفی نیازآذری
فرزند کیومرث نیاز آذری، مصطفی نیازآذری، متهم ردیف پنجم پرونده اکبری طبری است که پس از دستگیری طبری از کشور خارج شد. او به مشارکت در تشکیل شبکه در امر ارتشاء و پرداخت رشوه به اکبر طبری به میزان ۵ قطعه زمین در بابلسر متهم است.

گفته می‌شود مصطفی نیاز آذری به پشتوانه پدرش، کیومرث نیاز آذری، از رانت‌های مختلف اقتصادی بهره‌مند شده است و البته شایان ذکر است که خاندان نیازآذری بخش بزرگی از ییلاقات بندپی سوادکوه و بندپی شرقی بابل را به غنیمت گرفتند.

مصطفی نیاز آذری با استفاده از رانت پدر فعالیت‌های اقتصادی فراوانی داشته که البته به فساد آلوده بوده است
مصطفی نیازآذری از عناصر اصلی ارتشاء در شبکه اکبر طبری است که با تشکیل ۱۰ شرکت صوری در داخل و خارج از کشور با نفوذ در بستر قضایی و بانکی کشور و با فاکتورسازی و ثبت سفارش‌های صوری اقدام به خروج ارز از کشور کرده و از این طریق به اموال نامشروع زیادی نیز دست پیدا کرده است.

رسول قهرمانی، نماینده دادستان در خلال برگزاری دادگاه پرونده طبری، پیرامون ارتباطات مصطفی نیازآذری و طبری گفته بود: فرار مصطفی نیاز آذری در قبال رشوه‌ای است که اکبر طبری از او گرفته است که قریب به ۱۵ هزار متر زمین و ۳ طبقه ویلای لوکس به ارزش ۴۲۰ میلیارد ریال در بابلسر است.

مصطفی نیاز آذری است که متهم ردیف پنجم پرونده است،  او نیز متواری است. نیاز آذری همچون طبری متهم ردیف اول پرونده اهل بابل است. نیازآذری متولد سال ۱۳۵۷ شمسی و فرزند کیومرث نیازآذری است. کیومرث نیازآذری تا سال ۱۳۸۵ ریاست اداره کل اطلاعات استان مازندران را عهده دار بود؛ که پس از بازنشستگی در سال آن سال تقریبا به مدت بیش از ده سال رییس دانشگاه آزاد مازندران بود که با آمدن ولایتی، از این سمت برکنار شد! مصطفی نیاز آذری با استفاده از رانت پدر فعالیت‌های اقتصادی فراوانی داشته که البته به فساد آلوده بوده است. 


نماینده دادستان در جلسه دادگاه درباره نیازآذری گفت: "به مشارکت در تشکیل شبکه در امر ارتشاء و پرداخت رشوه به اکبر طبری به میزان ۵ قطعه زمین در بابلسر متهم است."
 
 خاندان نیازآذری در استان مازندران بسیار پرنفوذ‌اند و املاک و ثروت وسیعی دارند.
مروری بر پرونده اکبر طبری و نقش مصطفی نیازآذری در پرونده طبری
امسال با برگزاری دادگاه اکبر طبری اتفاق بزرگی در قوه قضائیه رخ داد. مطابق وعده‌های اعلام شده قاضی القضات ابراهیم رئیسی، چند تن از چهره‌های اصلی متهم به فساد در این قوه پای میز محاکمه رفتند و کیفرخواست تکاندهنده آن‌ها منتشر شد. پرونده‌ای بزرگ با متهمانی پر نفوذ که می‌تواند به یکی از بزرگترین اقدامات ضد فساد در کشور بدل شود. این پرونده با نام متهم ردیف اول آن یعنی "اکبر طبری" معاون دفتر رییس پیشین قوه قضائیه شناخته می‌شود. در نهایت تمامی افراد دخیل در این پرونده محاکمه شدند. 

به نوشته فرارو،  جلسه رسول قهرمانی نماینده دادستان درباره جرائم باند طبری گفت: اکبر طبری در ۲۰ سال حضور او در قوه قضائیه اقدامات مجرمانه وسیعی انجام داده است.
معرفی چهره‌های پرونده فساد در قوه قضائیه؛ از طبری تا نیاز آذریرسول قهرمانی نماینده دادستان در حال قرائت کیفرخواست
خلاصه اتهامات طبری
مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری در ارتشا، با وصف سردستگی، اخذ رشوه از حسن نجفی به مبلغ بیش از ۸۰ میلیارد ریال وجه نقد، اخذ زمین به مساحت ۳۰۰ متر مربع در خیابان کریم خان، اخذ زمینی مشجر به مساحت هزار و ۶۵۷ متر مربع واقع در قریه نجار کلای لواسان، اخذ آپارتمان اداری به مساحت ۱۰۸ متر مربع در مجتمع سانا، تسهیل وجه نقد به مبلغ ۱۰۰ هزار یورو، پولشویی از طریق تبدیل وجه نقد به سهام شرکت سیمان به مبلغ ۴۲ میلیارد ریال، دریافت رشوه از رسول دانیال زاده به مبلغ ۱۸۳ میلیارد و ۲۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال، دریافت رشوه از مصطفی نیاز آذری به میزان ۵ قطعه زمین و یک ویلا در بابلسر، معاوضه سه دستگاه آپارتمان مسکونی متعلق به رسول دانیال زاده که هر سه واقع در کامرانیه شمالی در ساختمان روما است.

دریافت رشوه از جلیل سبحانی بابت هزینه نصب کمد در واحدی در مجتمع سانا به مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال، پولشویی از طریق انتقال دو واحد آپارتمان در روما به فرهاد مشایخ، پولشویی از طریق انتقال ویلای مصطفی نیاز آذری به خانم حکیمه شیرمحمدی، جعل و استفاده از اسناد مجعول در پرونده مصطفی نیازآذری، اعمال نفوذ با سوء استفاده از مستخدمین دولتی در پرونده رسول دانیال زاده، اعمال نفوذ با سوء استفاده از روابط خصوصی از مستخدمین دولتی در پرونده داوودی، سرخوش شهری و سایرین، اعمال نفوذ در پرونده موضوع اتهامی وریا مولانایی، تاثیر دادن نفوذ در اقدامات اداری در پرونده علی دیواندری، گرفتن وعده و تعهد در پرونده سید هادی رضوی و خرید زمین از حمید محمدی از دیگر اتهامات وی است.

معرفی چهره‌های پرونده فساد در قوه قضائیه؛ از طبری تا نیاز آذریطبری سال‌ها در قوه قضائیه در پست های اداری و مالی حضور داشته است
اکبر طبری کیست؟
اکبر طبری متولد بابل در استان مازندران است. او به عنوان مرد پشت پرده در قوه قضائیه تا چندی پیش نامی ناآشنا برای افکار عمومی بود، در محافل سیاسی او را می‌شناختند، اما در رسانه‌ها هیچ نامی از او وجود نداشت. تا اینکه پس از ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه زمزمه‌هایی از وجود یک شبکه فساد در قوه قضائیه به گوش رسید. اولین بار علیرضا زاکانی فعال سیاسی اصولگرا که حالا نماینده مجلس هم شده است به فردی اشاره کرد که "دو رییس قوه قضائیه را بیچاره کرده است." البته او نام این فرد را افشا نکرد. در مقاطع دیگر زاکانی بازهم همین تعبیر را به کاربرد، تا اینکه نهایتا در مناظره تاج زاده با زاکانی در خرداد ماه سال گذشته با اصرار تاج زاده زاکانی هویت فرد مورد نظر را افشا کرد.

تاجزاده خطاب به زاکانی گفت «آنقدر فساد افزایش پیدا کرده که آقای زاکانی هم می‌ترسد اسم فاسد را بیاورد و فقط می‌گوید یک نفر هست دو رئیس قوه قضائیه از دستش عاجز شده‌اند و عزل او کافی نیست و باید محاکمه شود.» در واکنش به این سخنان، زاکانی نام این فرد را "اکبر طبری" اعلام کرد.

اکبر طبری چند ماه پیشتر از آن ۲۸ اسفند ماه سال ۹۷ و چند روز پس از انتصاب ابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضائیه از کار برکنارشد. یوسف باقری جایگزین طبری شد. باقری معاون اداری مالی دادگستری استان تهران بود و با حفظ سمت سرپرست معاونت اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه را بر عهده گرفت.

پس از افشای نام طبری از سوی زاکانی، دفترآیت‌الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام علیرضا زاکانی را متهم به انتشار اخبار کذب کرد. پس از آن زاکانی در جوابیه‌ای ضمن تأکید بر «نقش مخرب» طبری در قوه قضاییه، از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست «تا دیر نشده است از او تبری بجوید.»

آن زمان اطلاعات زیادی از اکبر طبری در دست نبود، اما در  جست‌وجو در سایت قوه قضائیه روشن بود که او مسئولیت‌های اقتصادی و اجرای طرح‌های مهم اقتصادی قوه قضائیه را بر عهده دارد. طرح‌هایی همچون مجموعه آبی شیراز، مشهد و سرعین، مجتمع رفاهی شاهچراغ شیراز و...

با توجه به اظهار نظر‌هایی که صورت گرفته بود مشخص شد که اکبر طبری از زمان آیت‌الله هاشمی شاهرودی در سمت‌های مالی و اداری در دفتر رییس قوه قضائیه فعالیت می‌کند و از مهره‌های کلیدی دفتر به حساب می‌آید.

او همچنین جزو هیأت رئیسه فدراسیون کنگ فو و هنر‌های رزمی به شمار می‌آمد. طبری در تیرماه سال گذشته از سوی اطلاعات سپاه بازداشت شد.
معرفی چهره‌های پرونده فساد در قوه قضائیه؛ از طبری تا نیاز آذریغلامرضا منصوری قاضی پیشین پرونده‌های مطبوعاتی از کشور گریخته است
نام‌های آشنا و پرحاشیه
در جلسه اول دادگاه کیفرخواست دیگر متهمان نیز قرائت شد. چند نام آشنا در این کیفرخواست دیده می‌شد. متهمانی از درون قوه قضائیه که زمانی نه چندان دور برای خود برو بیایی داشتند و بسیاری از آن‌ها حساب می‌بردند.

غلامرضا منصوری به عنوان متهم ردیف نهم پرونده معرفی شد. منصوری زمانی که قاضی وقت اجرایی لواسان بوده با مفسد اقتصادی حسن نجفی که او هم متواری است همکاری کرده و رشوه ۵۰۰ هزار یورویی دریافت کرده است.

اما غلامرضا منصوری کیست؟ از سوابق اجرایی غلامرضا منصوری در قوه قضائیه، بازپرسی شعبه ۹ دادسرای کارکنان دولت و سرپرستی دادسرای فرهنگ و رسانه را می‌توان نامبرد. او سابقه صدور احکام سنگین برای برخی فعالان رسانه‌ای و سیاسی در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود در کارنامه خود دارد.
 
منصوری در دادگاه حضور نداشت. ظاهرا او نیز فرار است. چندی پیش اخباری درباره حضورش در آلمان منتشر شده بود.
معرفی چهره‌های پرونده فساد در قوه قضائیه؛ از طبری تا نیاز آذریقاسم‌زاده قاضی صادر کننده حکم فیلترینگ تلگرام در جایگاه متهم
چهره دیگری که مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته و از متهمان پرونده طبری است و در ردیف اول دادگاه نشسته بود، بیژن قاسم زاده است. او بدون لباس زندان، با یک کت و شلوار و ماسک در دادگاه حاضر شد. ماسکی که فیلتر آن کنده شده بود که مورد انتقاد سخنگوی وزارت بهداشت قرار گرفت.

اما قاسم زاده کیست؟ او از قضات پر حاشیه قوه قضائیه است. بیشتر شهروندان او را به واسطه حضور پر سروصدایش در ورزش می‌شناسند. او به واسطه کشتی‌گیر بودنش مدتی رییس کمیته اتضباطی فدراسیون کشتی بود که در آن زمان هم حاشیه‌های فراوانی داشت.

قاسم‌زاده در سال ۹۴ در مقام رئیس دادسرای ورزش کارکنان دولت، سوشا مکانی، دروازبان سابق پرسپولیس را به خاطر انتشار عکس‌های خصوصی و شکایت شاکی خصوصی به زندان فرستاد. آن زمان، او علی پروین و علی دایی را هم تهدید کرد که در این پرونده دخالت نکنند.

او سابقه درگیری با امیر تتلو را هم در کارنامه خود دارد. شهریورماه سال ۱۳۹۵ امیر تتلو به اتهام "توهین" به قاضی بیژن قاسم زاده، بازپرس پرونده‌اش بازداشت شد.

او مدتی بعد با انتشار نامه‌ای اعلام کرد که تتلو را بخشیده است.

حکم بازداشت حمید بقایی از نزدیکان محمود احمدی نژاد هم توسط قاسم‌زاده صادر شد. اما مهمترین عاملی که باعث شد این قاضی به شهرت برسد صدور حکم فیلترینگ تلگرام است. او در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ حکم به توقیف تلگرام داد. پس از آن دیگر هیچوقت تلگرام رفع فیلتر نشد. حالا این قاضی خود متهم به فساد شده است و باید دید ابعاد پرونده او چیست؟

رسول قهرمانی، نماینده دادستان تهران در جلسه روز یکشنبه دادگاه درباره قاسم‌زاده اعلام کرد"به تاثیر نفوذ اشخاص دولتی در پرونده وریا مولانایی و تاثیر دادن نفوذ در پرونده حسین حاجی زاده و نادر شریف زاده به مبلغ ۲۸ میلیارد ریال متهم است."
 
فرد دیگری که نامش در دادگاه مطرح شد. مصطفی نیاز آذری است که متهم ردیف پنجم پرونده است،  او نیز متواری است. نیاز آذری همچون طبری متهم ردیف اول پرونده اهل بابل است. نیازآذری متولد سال ۱۳۵۷ شمسی و فرزند کیومرث نیازآذری است. کیومرث نیازآذری تا سال ۱۳۸۵ ریاست اداره کل اطلاعات استان مازندران را عهده دار بود؛ که پس از بازنشستگی در سال آن سال تقریبا به مدت بیش از ده سال رییس دانشگاه آزاد مازندران بود که با آمدن ولایتی، از این سمت برکنار شد! مصطفی نیاز آذری با استفاده از رانت پدر فعالیت‌های اقتصادی فراوانی داشته که البته به فساد آلوده بوده است. 
 
نماینده دادستان در جلسه دادگاه درباره نیازآذری گفت: "به مشارکت در تشکیل شبکه در امر ارتشاء و پرداخت رشوه به اکبر طبری به میزان ۵ قطعه زمین در بابلسر متهم است."
 
 
معرفی چهره‌های پرونده فساد در قوه قضائیه؛ از طبری تا نیاز آذریرسول دانیال‌زاده مشهور به سلطان فولاد
در دادگاه فساد طبری همچنین رسول دانیال‌زاده نیز به عنوان یکی از متهمان اصلی مطرح شد. دانیال زاده که در دادگاه حضور داشت به عنوان سلطان فولاد شهرت دارد و متهم است در یکی از پرونده‌های خود به طبری رشوه‌ای کلان داده است. او با چهار هزار میلیارد بدهی بانکی به عنوان یک "ابربدهکار" شناخته می‌شود. نام رسول دانیال زاده با حسین فریدون برادر حسن روحانی نیز گره خورده است.

حسین فریدون، برادر حسن روحانی، اوایل مهرماه به جرم دریافت رشوه به پنج سال زندان محکوم شد. دانیال زاده نیز از متهمانی بود که از کشور گریخته بود آبان ماه سال ۹۸ در یک کشور خارجی بازداشت و به ایران بازگردانده شد.
 

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: کیومرث نیاز آذری اکبر طبری قوه قضائیه فساد اقتصادی مشارکت در تشکیل شبکه نماینده دادستان رسول دانیال زاده کیومرث نیاز آذری کیومرث نیازآذری مصطفی نیاز آذری طبری تا نیاز مصطفی نیازآذری استان مازندران میلیارد ریال رسول قهرمانی دریافت رشوه قاسم زاده متهم ردیف اکبر طبری ردیف اول ماه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۲۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذری‌ها با سنت‌های ماه رمضان به استقبال سال نو می‌روند

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - سکینه اسمی: در روزهای پایانی سال که صدای پای بهار هر لحظه نزدیک و نزدیک تر می‌شود با نگاهی به فضای شهرها و مناطق مختلف استان به خوبی می‌توان حس کرد مردم مؤمن و روزه دار آذری در کنار جنب و جوش برای استقبال از نو شدن سال چند روزی است خانه دل را به روی بهار قرآن باز کرده‌اند.

فصل بهار که بیدار شدن طبیعت از خواب زمستانی است، آن زمان در کنار نو شدن طبیعت، رستاخیزی نو در دل و جان‌ها با ماه میهمانی خدا بر پا می‌شود تا انسان خود را مانند طبیعت سرسبز به پاکی برساند.

مردم مناطق مختلف شهرها و روستاهای آذربایجان غربی نیز همانند سایر شهرها و مناطق کشور در کنار آیین‌هایی مانند خانه تکانی، خرید مایحتاج نوروزی و دیدو بازدید آئین‌های امسال را با آداب و رسوم رمضان از جمله افطاری در مساجد، برپایی محافل انس و قرائت قرآن تلفیق کرده و همچنین در طرح‌های ویژه نوع دوستی و کمک‌های مومنانه به هم نوعان سهیم است مشارکت دارند.

آذربایجان غربی با توجه به پیشینه تاریخی اش، اصیل‌ترین آداب و رسوم محلی را بویژه در نوروز و ماه مبارک رمضان دارد به گونه‌ای که مردم این دیار در طول زمان، آنچنان به این مناسبت‌ها پایبند شده‌اند که جز جدایی ناپذیر زندگی آنها شده است.

پیشواز از ماه رمضان، نگاه کردن به آئینه و صلوات بر حضرت محمد (ص)، اوباشدان (سحری)، (افطار سفراسی) سفره‌های افطاری، تکم گردانی، خانه تکانی، زیارت اهل قبور و شهدا بخشی از آئین‌های مردم این دیار در ماه رمضان و عید نوروز هست که نسل به نسل تا به امروز منتقل شده و امسال تقارن دو بهار موجب جنب و جوش بیشتر مردم این منطقه شده است.

۵ روزی است مردم شهرها و مناطق مختلف آذربایجان غربی به میهمانی بهار دل‌ها رفته‌اند اما به رعایت مراسم و آئین‌های روزه داری جنب و جوش زیادی در مناطق مختلف در روزهای پایانی سال برای استقبال از نوروز را می‌توان مشاهده کرد.

آذربایجان غربی امسال در تقارن بهار در بهار با آماده سازی زیرساخت‌ها هم به استقبال بهار قرآن و دل‌ها رفته و هم آماده استقبال از بهار طبیعت است.

امامزادگان و بقاع متبرکه آذربایجان‌غربی آماده استقبال از طرح آرامش بهاری شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی گفت: همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و ایام نوروز امامزادگان و بقاع متبرکه استان در شهرستان‌های مختلف آماده استقبال از طرح آرامش بهاری و میزبانی از مسافران نوروزی شد.

حجت الاسلام ناصر جوانبخت در گفت و گو با خبرنگار مهر افزود: به دلیل تقارن ماه مبارک رمضان با ایام نوروز طرح آرامش بهاری از ۲۲ اسفند ماه آغاز شده و تا ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ در امامزادگان و بقاع متبرکه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در این ایام فعالیت‌های عمرانی در امامزادگان و بقاع متبرکه متوقف و تعطیل خواهد شد و با توجه به اینکه اوقاف و امور خیریه استان جزو دستگاه‌های تسهیل کننده در حوزه گردشگری مذهبی است، سرویس‌های بهداشتی نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام جوانبخت با بیان اینکه هرساله در موقع تحویل سال سخنرانانی در امامزادگان سخنرانی می‌کنند، اظهار کرد: امسال نیز طبق روال گذشته این کار صورت گرفته و بیانات مقام معظم رهبری نیز به صورت زنده در امامزادگان پخش خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی اضافه کرد: امسال به خاطر ماه مبارک رمضان پذیرایی از زائران و مهمانان در امامزادگان پس از افطار خواهد بود.

آمادگی ۵ مسجد بین‌راهی آذربایجان غربی برای میزبانی از مسافران در نوروز ۱۴۰۳

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در ادامه گفت: پنج مسجد بین‌راهی استان در طول ایام نوروز و رمضان باز بوده و آماده میزبانی از مسافران خواهند بود.

حجت‌الاسلام ناصر جوانبخت اظهار کرد: از ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه سطح استان اجرا می‌شود و راه‌اندازی خبمه‌های معرفت، مشاوره خانواده و کودک و … در قالب این طرح انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در طول ایام ماه مبارک رمضان هزینه اطعام مسافران در بقاع متبرکه توسط این اداره‌کل تأمین می‌شود اما مشکل اسکان مسافران را در بقاع متبرکه داریم که برای این منظور درخواست می‌شود، چادرهای هلال احمر در بقاع متبرکه راه‌اندازی شود.

حجت الاسلام جوانبخت گفت: برگزاری خیمه‌های معرفت، مفاهیم قرآنی، مباحث دینی و ارائه پرسش و پاسخ توسط مبلّغان بومی و ۱۲ مبلّغ غیر بومی به صورت مستمر از جمله برنامه‌های طرح آرامش بهاری است که در طول یک ماه اجرا و برگزار خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی اضافه کرد: برگزاری جلسات انس با قرآن، محفل جز خوانی و برگزاری ویژه برنامه شب‌های قدر بعد از نماز مغرب و عشا از دیگر برنامه‌های تمهید شده برای نوروز و ماه رمضان امسال در استان است. عید فطر نیز در امامزادگان خوی، سلماس، میاندوآب، چایپاره و ارومیه مراسم ویژه ای برگزار خواهد شد.

تقارن بهار قرآن و بهار طبیعت بهترین فرصت برای رشد و رویش معنوی است

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه تقارن بهار قرآن و بهار طبیعت بهترین فرصت برای رشد و رویش معنوی است، گفت: ایرانیان خوش سلیقه، بهار را برای تحول طبیعی خود انتخاب کرده‌اند که فصل رویش و رستاخیز زمین است و از طرفی نیز در تعابیر روایی ما، ماه مبارک رمضان بهار قرآن است، لذا این دو مناسبت بسیار زیبای ظاهری و باطنی فرصتی است که در آن یک زیست معنوی و یک تنفس معنوی داشته باشیم.

حجت الاسلام رحمان خضرلو در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص برنامه‌های این اداره کل در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: بیش از ۲۰۰۰ مبلغ و مبلغات در ایام ماه مبارک رمضان در قالب روحانیون مستقر، پایگاه‌های اجتماعی، مبلغین فصلی و مناسبتی و روحانیون ائمه جماعت به مساجد، حسینیه‌ها، بقاع متبرکه و مدارس به مناطق مختلف استان اعزام می‌شوند.

وی از برگزاری و حمایت از ۵۰۰ محفل جمع خوانی قرآن کریم و ۸۰ کرسی تفسیر و تدبری در مساجد محوری استان نیز خبر داد و گفت: در ماه مبارک رمضان سنت حسنه افطاری ساده در بیش از ۳۰۰ مسجد و حسینیه در استان برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به برگزاری بیش از ۱۵۰ محفل انس با قرآن ویژه نوجوانان و دانش آموزی در استان افزود: تولید برنامه‌ها و نماهنگ‌ها بومی استانی با موضوع ۳۰ فراز از ۳۰ جز قرآن در ۳۰ روز ماه مبارک، نماهنگ راه بندگی و سرودهای قرآنی و استفاده از ظرفیت مساجد، حسینیه‌ها، بقاع متبرکه و امام زادگان در راستای اجرای برنامه قرآنی آیه‌های زندگی به همراه توانمند سازی، حمایت و راهبری از جریانات مردمی گفتمان ساز و مؤسسات فرهنگی و قرآنی از دیگر برنامه‌های این اداره کل است.

حجت الاسلام خضرلو از اجرای پویش و مسابقات زندگی با آیه‌ها در استان خبر داد و گفت: در این زمینه هماهنگی با مجموعه‌های فرهنگی استان برای فضاسازی شهری بر اساس فرازهای محوری طرح مسطورا در تعامل با پایانه‌های مسافربری، ایستگاه‌های راه آهن، فرودگاه‌ها تاکسیرانی، اتوبوس‌رانی، شهرداری‌ها، صداوسیما و … صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه محور فعالیت‌های رمضان قرآنی طرح ملی مسطورا (زندگی با آیه‌ها) است، گفت: طرح ملی مسطورا، طرح ویژه فرهنگی عملیات ماه رمضان با عنوان زندگی با آیه‌ها است.

در این مسافرانی که آذربایجان غربی را امسال مقصد سفرهای گردشگری خود قرار می‌دهند نیز می‌توانند از امکانات و زیرساخت‌های لازم فراهم شده در این زمینه بهره کافی را ببرند و لذت و خاطره یک سفر زیبای نوروزی را امسال به یادگار داشته باشند.

۵۰ بنای تاریخی آذربایجان غربی آماده میزبانی از مسافران نوروزی است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: ۵۰ بنای تاریخی سطح استان از جمله میراث جهانی تخت سلیمان تکاب، قره‌کلیسا چالدران، پایگاه ملی بسطام چایپاره و پایگاه ملی حسنلو نقده و … آماده میزبانی از مسافران نوروزی هستند.

مرتضی صفری در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به‌دلیل تقارن نوروز و رمضان، اجرای برنامه‌های نوروزی ۱۴۰۳ با پیوست دینی و فرهنگی همراه خواهد بود و برای این منظور برنامه‌های متناسب در نظر گرفته شده است که تعدادی از آنها با همکاری سایر دستگاه‌ها اجرایی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه راه‌اندازی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی یکی از برنامه‌های اولویت‌دار در نوروز ۱۴۰۳ است، ادامه داد: ۱۷ نمایشگاه صنایع‌دستی نوروزی در سطح استان برپا می‌شود.

وی با بیان اینکه همچنین در این ایام راهنمایان گردشگری در ۳۷ مکان مستقر شده و نیز ۲۰ عنوان برنامه نوروزگاه در مکان‌های تاریخی و گردشگری شاخص سطح استان اجرا می‌شود، گفت: در راستای آماده‌سازی برای ثبت جهانی مساجد استان نیاز است با همکاری اداره‌کل اوقاف و امور خیریه و سازمان صداوسیما مرکز استان مراسم جمع‌خوانی قرآن کریم در مسجد جامع ارومیه برپا شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی اظهار کرد: با همکاری اداره‌کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی، در سطح استان سعی می‌شود شرایط لازم برای استفاده از سرویس بهداشتی مساجد و بقاع متبرکه توسط مسافران نوروزی فراهم شود.

صفری خاطرنشان کرد: ساماندهی نمازخانه‌های بین‌راهی نیز با جدیت پیگیری می‌شود و در این راستا در کنار پلیس‌راه رشکان با هزینه‌کرد ۷۰۰ میلیارد تومان نمازخانه اختصاصی بانوان و آقایان و سرویس بهداشتی راه‌اندازی شده است.

نام بهار و رویش دوباره طبیعت پس از گذراندن یک فصل سرد همان مقدار که در روح و جسم انسان اثر می‌گذارد باید در رفتارها نیز قابل مشاهده باشد و ماه رمضان این فرصت را بیش از پیش مهیا کرده است.

کد خبر 6056286

دیگر خبرها

  • اقلام مورد نیاز برای کمک به سیل‌زدگان چابهار و محرومان کرمان
  • آزمون بزرگ قوه قضائیه ؛ کاظم صدیقی تا پایان رسیدگی به پرونده زمین خواری ، خطیب جمعه تهران می ماند؟
  • تصویر/ کنایه آذری جهرمی به توئیت جلیل محبی
  • نیاز به نوسازی در ماشین آلات صنعت داروسازی
  • نقشه ناکام کارچاق کن طماع با هوشیاری حفاظت و اطلاعات ارشد دادگستری گلستان
  • خودروی سرقتی در توقیف پلیس اراک
  • مورد عجیب خالی شدن روستاهای این کشور از مرد!
  • جریمه نقدی مجازات گرانفروشی لوازم یدکی در خوی
  • ضبط ۲۲ راس گوسفند قاچاق در سلماس
  • آذری‌ها با سنت‌های ماه رمضان به استقبال سال نو می‌روند