Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@11:32:28 GMT

دام وطیور قربانی ماسک و دستکش های آلوده به کرونا

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۲۲۸۳۸

دام وطیور قربانی ماسک و دستکش های آلوده به کرونا

محمدرضا قلمبران روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در باره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر محیط زیست اظهار داشت: یکی از کنشگران اصلی محیط زیست همچون گیاهان، جانوران، میکروب‌ها و ویروس‌ها، انسان است که بر منابع طبیعی نیز نقش اثرگذاری ایفا می‌کند.

وی افزود: شیوع ویروس کرونا هم محیط زیست را از طریق اثرگذاری بر انسان، تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال با شیوع این بیماری، حضور انسان به عنوان مخرب‌ترین عامل اکوسیستم و پدیده گازهای گلخانه‌ای (به ویژه در کشورهای تولیدکننده so۲ نظیر آمریکا و هندوستان) کاهش یافت.

قلمبران ادامه داد: کاهش این عناصر مخرب بی‌شک بر کاهش آلودگی هوا وبالتبع محیط زیست نیز موثر بود، اما مقابله بشر با این بیماری، سبب افزایش تولید زباله (به خصوص آلاینده‌های ویروسی) شد.

وی تصریح کرد: شیوع این بیماری همچنین از حضور برخی از حافظان محیط زیست نظیر پارکبان‌ها و... جلوگیری کرد و این امر هم بر تخریب اکوسیستم‌ها و آلودگی محیط زیست اثرگذار خواهد بود.

این زیست‌شناسی سلولی - مولکولی با اشاره به بازیافت زباله‌ها افزود: قبل از شیوع کرونا، زباله‌های هسته‌ای، بیمارستانی و... هم براساس شرایط روز، قابلیت کنترل و بازیافت داشت؛ اکنون اما افزایش حجم این زباله‌ها وهمچنین ترس از انتشار آلودگی ویروسی، این کنترل را تحت‌تاثیر قرار داده است.

استاد دانشگاه شهیدبهشتی تاکید کرد: این بحران (شیوع کرونا) به ویژه در کشورهای صنعتی وپرجمعیت با مساحت اندک، فشار تخریبی قابل‌توجهی بر منابع طبیعی تحمیل می‌کند.

قلمبران افزود: براساس برخی از تحقیقات، ویروس کرونا می‌تواند بر دام وطیور نیز اثرگذار باشد. به عنوان مثال، گاه رهاکردن برخی از اقلام بهداشتی نظیر ماسک ودستکش در طبیعت سبب خوردن این کالاهای آلوده توسط چهارپایان و آلودگی دام وطیور می‌شود.

وی یادآور شد: رهاکردن این اقلام در سواحل دریا ورودخانه‌ها (که مستلزم فرهنگ‌سازی صحیح در کشور است) به جهت شرایط نامساعد ونبود میزبان جدید از بین می‌رود؛ اما دام وطیور مستعد دریافت ویروس، می‌تواند قبل از مرگ کووید ۱۹ آلوده شود.

قلمبران ادامه داد: ویروس کرونا برای رشد وبقا نیازمند شرایط مساعد همچون حضور در سیستم بدنی انسان، مخاط بینی، ریه و... است و بدون میزبان جدید نمی‌تواند زنده بماند، اما زمان ماندگاری و فعال بودن این ویروس جهت انتقال حائز اهمیت است که می‌تواند با آلودگی جانداران زنده بماند و در چرخه طبیعت بار دیگر به انسان بازگردد.

به گفته کارشناس دانشکده علوم وفناوری‌زیستی، انتشار این ویروی از طریق حیوانات خانگی نیز سبب توسعه عناصر اشاعه‌دهنده کرونا در محیط زیست خواهد شد.

ضوابط بهداشتی مقابله با کرونا برای هر شغل جداگانه تدوین شود

قلمبران یادآور شد: یکی از مهمترین عوامل تبعات مخرب این ویروس بر محیط زیست از طریق آموزش صحیح در کشور با بهره‌گیری از ظرفیت صدا وسیما و رسانه‌های جمعی کاهش می‌یابد.

وی اضافه کرد: درواقع برای کنترل این بیماری و آثار ونتایج مخرب آن باید به صورت تخصصی و کارشناسانه عمل کرد. به عنوان مثال، اصول بهداشتی مقابله با کرونا برای هریک از اصناف واهل کسبه و... در قالب یک بخشنامه جداگانه تدوین شود.

قلمبران اظهار داشت: محققان و صاحبنظران نیز باید این ضوابط بهداشتی را ساده‌سازی و امکانات و تجهیزات مربوطه به منظور رعایت این پروتکل‌ها نیز توسط جامعه فراهم شود.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده شد و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰)  بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تایید کرد.

ویروس کرونا تا کنون حدود ۱۲ میلیون نفر از جمعیت جهان را درگیر کرده و جان بیش از یک میلیون نفر را گرفته است.

همچنین شیوع کرونا در ایران تا کنون سبب مرگ ۴۶ هزار و ۶۸۹ نفر شده است.

برچسب‌ها کرونا ویروس کرونا دام و طيور اختصاصی ایرنا تخریب محیط زیست آهنگ حیات پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا ویروس کرونا دام و طيور اختصاصی ایرنا تخریب محیط زیست آهنگ حیات کرونا ویروس کرونا دام و طيور اختصاصی ایرنا تخریب محیط زیست آهنگ حیات اخبار کنکور ویروس کرونا دام وطیور محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۲۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش ۳ هزار و ۴۰۰ رأس دام سنگین در بیرجند


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند گفت: به منظور شناسایی دام‌های آلوده به بیماری بروسلوز ۳ هزار و ۴۰۰ راس دام سنگین امسال آزمایش شدند.

 حمزه ئی با اشاره به اینکه این بیماری جزو بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان قرار دارند افزود: ۳ هزار و ۴۰۰ راس علیه بیماری بروسلوز خون‌گیری و آزمایش شدند.

وی با اشاره به  اینکه مبارزه با بیماری بروسلوز در واحد‌های دارای گاو و گوساله به صورت دو مرحله در سال انجام می‌شود گفت: ۱۰۰ درصد برنامه‌های پیش بینی سالیانه در این حوزه محقق شده و در آزمایشات انجام شده موردی از آلودگی دام‌های استان به بیماری بروسلوز مشاهده نشده است.

رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند نقش دامپزشکی را در کنترل و پیشگیری از بیماری‌های خطرناک و قابل انتقال از جمعیت حیوانی به جامعه انسانی مهم و تاثیرگذار ارزیابی کرد و افزود: یکی از مهمترین راه‌های انتقال بیماری بروسلوز از طریق مصرف شیر آلوده به انسان است و  در صورتی که اقدامات کنترلی دامپزشکی کم رنگ باشد این بیماری‌ها به سهولت به انسان منتقل می‌شود.

دیگر خبرها

  • وضعیت شیوع سرطان در ایران
  • تشریح وضعیت شیوع سرطان در ایران
  • آمادگی مراکز درمانی آذربایجان شرقی برای خدمت رسانی به شهروندان
  • افزایش ابتلا به بیماری اسهال و استفراغ و آبله مرغان در کودکان و نوزادان
  • توصیه به دامداران کاشانی در خصوص شیوع تب برفکی
  • توصیه‌های بهداشتی قبل از مسافرت‌های نوروزی
  • با شروع تعطیلات؛ آیا یوز‌ها باز هم قربانی می‌شوند؟
  • پایش ۳ هزار و ۴۰۰ رأس دام سنگین در بیرجند
  • رودخانه ها؛ قربانی سودجویی
  • میزان شیوع آنفلوانزا و کرونا در کشور / از مصرف خودسرانه دارو و آنتی‌بیوتیک خودداری کنید