Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزیاتو، تحرکات نظامی کره شمالی و به ویژه آزمایشات موشکی این کشور روز به روز گسترش یافته و تنش بین این کشور و همسایه جنوبی و ایالات متحده نیز رفته رفته وارد مراحل خطرناکی می شود. بدین ترتیب هر یک از طرفین در مقابل تحرکات تنش آمیز دیگری عکس العمل نشان داده و قدرت خود را به رخ حریف می کشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقامات کره شمالی بارها اعلام کرده اند که هر گونه تهاجمی به قلمرو این کشور با پاسخ سخت و بی رحمانه ای مواجه خواهد شد و اهدافی را در کره جنوبی و ایالات متحده هدف قرار خواهد داد. عبارت «اول ارتش» از دیرباز یکی از شعارهای مقامات پیونگ یانگ بوده است که باعث شده بخش زیادی از درآمد ناچیز این کشور منزوی صرف تسلیحات نظامی شود.
با این وجود ارتش کره ی شمالی چهارمین ارتش بزرگ جهان لقب گرفته و از تسلیحات هسته ای نسبتاً پیشرفته ای نیز برخوردار است که قدرت مضاعفی به این نیروها می بخشد. مانورها و رژه های سالیانه ی ارتش کره شمالی نیز نشان می دهد که ارتش این کشور علی رغم تحریم های فلج کننده بین المللی هنوز هم از قدرت بالایی برخوردار است و به راحتی از میدان بدر نخواهد نشد. در واقع ۵ درصد از جمعیت ۲۴ میلیونی این کشور در خدمت ارتش بوده و ۲۵ تا ۳۰ درصد آن نیز در حالت استخدام موقتی، نیمه نظامی و در واحدهای ذخیره به سر می برند که در صورت هرگونه تهدیدی به سرعت بسیج خواهند شد. اما شاید تا حالا بارها با خود فکر کرده اید که دولت پیونگ یانگ چه ارتشی در اختیار دارد و این ارتش تا چه حد قدرتمند است که به راحتی کره جنوبی و ایالات متحده را به چالش کشیده و به مبارزه فرا می خواند.
در ادامه ی این مطلب قصد داریم نگاهی بیاندازیم به واحدهای مختلف ارتش کره شمالی که دیدگاهی کلی را در مورد قدرت ارتش این کشور در اختیار ما قرار خواهد داد.
نیروی زمینی ارتش کره شمالی  
اعداد: ۹۵۰.۰۰۰ سرباز، ۴.۲۰۰ تانک،۲.۲۰۰ خودرو زرهی، ۸.۶۰۰ دستگاه توپخانه و ۵.۵۰۰ لانچر موشک
فراتر از اعداد: شاید نیروی زمینی ارتش کره شمالی و تجهیزات نظامی آن را بتوان نقطه ی قوت ارتش بزرگ این کشور دانست که در کنار موشک های بالستیک و دوربردی که اخیراً با موفقیت آزمایش کرده است باعث شده که مقامات سئول و واشنگتن این قابلیت ها را چالشی بزرگ برای امنیت خود بدانند. نیروی زمینی کره شمالی با توجه به در اختیار داشتن موشک ها و توپخانه های دوربرد، در صورت بروز جنگ به راحتی می تواند سئول را مورد هدف قرار دهد. نیروی زمینی این کشور که بزرگ ترین بخش ارتش کره شمالی را شامل می شود هم اکنون بیش از ۷۰ درصد از توان نظامی خود را در اطراف منطقه ی غیرنظامی در مرز با کره جنوبی مستقر کرده است تا در صورت بروز هر گونه رویداد غیرمنتظره نظامی و رویارویی با نیروهای کره جنوبی یا ایالات متحده سریعاً وارد عمل شوند.  
در این منطقه تونل ها و پایگاه های زیرزمینی بسیار پیچیده و مستحکمی ساخته شده که نفوذ یا آسیب رساندن به آن ها برای نیروهای متخاصم بسیار سخت خواهد بود. تسلیحات نظامی نیروی زمینی این کشور اغلب از سلاح های قدیمی روسی و چینی تشکیل شده که برخی از آن ها بیش از ۶۵ سال قدمت داشته و ساخت آن ها به دهه ی ۱۹۵۰ بازمی گردد. با این وجود در سال های اخیر ارتش این کشور از تانک ها، تجهیزات توپخانه و سلاح های سبک جدیدی رونمایی کرده است که از مهم ترین آن ها می توان به لانچر راکت ۲۴۰ میلی متری جدیدی با ۸ پرتابگر با توان نصب بر روی شاسی خودروهای نظامی اشاره کرد. همچنین به گفته ی منابع رسمی این کشور، کیم جونگ اون اخیراً شخصاً از آزمایش یک اسلحه ضد تانک با برد بالا دیدن کرده است.  
بر اساس گزارش مقامات ایالات متحده، ارتش بزرگ و در حالت تهاجمی قرار گرفته کره شمالی علی رغم کمبود منابع و تجهیزات قدیمی و فرسوده می تواند بدون اخطار قبلی به سمت سئول پیشروی کند و ارتش این کشور توانایی وارد کردن خسارات شدید به کره جنوبی به وِیژه در مناطق نزدیک به منطقه ی غیرنظامی بین دو کشور و پایتخت کره جنوبی را دارد. البته نیروی زمینی این کشور ضعف هایی نیز دارد که از جمله آن ها می توان به ضعف بدنی نیروها، تجهیزات بسیار کم و آموزش های ناکافی اشاره کرد. جالب این که نیروهای زمینی این کشور به عنوان کارگر در تمامی پروژه ها اعم از ساختمان سازی و تعمیر خانه ها تا ساخت بزرگراه نیز به کار گرفته می شوند.
نیروی دریایی کره شمالی  
اعداد: ۶۰.۰۰۰ سرباز، ۴۳۰ کشتی جنگی و گشتی کوچک، ۲۶۰ ناوچه ی آبی خاکی، ۲۰ کشتی جنگی مین گذار، ۷۰ زیردریایی و ۴۰ کشتی پشتیبانی
فراتر از اعداد: نیروی دریایی کشور کره شمالی به دو ناوگان شرقی و غربی تقسیم شده که هر کدام پایگاه ی های مرکزی متعددی دارند، اما نیروی دریایی کره شمالی را باید کوچک ترین بخش ارتش این کشور دانست. با این وجود نیروی دریایی این کشور از تجهیزات خوبی مانند هاورکرافت برای عملیات های آبی خاکی و یکی از بزرگ ترین ناوگان های زیردریایی در جهان سود می برد. در کل در حدود ۷۰ زیردریایی تهاجمی، ساحلی و نوع کوچک از سواحل این کشور دفاع کرده و توانایی انجام عملیات ویژه را دارند. نیروی دریایی این کشور از ناوگان دریایی دوربرد برخوردار نبوده و شدیداً به تجهیزات نظامی فراوان اما فرسوده و قدیمی خود متکی است.  
اما در سال های اخیر تعدادی از تجهیزات دریایی سطحی این کشور نوسازی شده و نیروی دریایی کره شمالی نیز پیشرفت هایی در زمینه ی ساخت زیردریایی های بومی با قابلیت حمل موشک های بالستیک داشته است. البته اگر چه زیردریایی های کوچک کره شمالی بسیار قدیمی هستند اما همراه با کشتی های کوچک جنگی این کشور تهدید بزرگی برای همسایه ی جنوبی به شمار می روند. این زیردریایی ها قابلیت پنهان شدن در سواحل و تهدید و حتی در مواردی غرق کردن کشتی های کره جنوبی را خواهند داشت. علاوه بر این به دلیل داشتن اندازه ی کوچک و موتورهای دیزلی، این زیردریایی ها می توانند به راحتی در آبراهه ها، غارها و ورودی های طبیعی اطراف شبه جزیره کره پنهان شوند.
نیروی هوایی کره شمالی  
اعداد: ۱۱۰.۰۰۰ نیرو، بیش از ۸۰۰ هواپیمای جنگنده، ۳۰۰ هلی کوپتر و بیش از ۳۰۰ هواپیمای ترابری
فراتر از اعداد: در این بخش از ارتش کره شمالی نیز میراث اتحاد جماهیر شوروی و جمهوری خلق چین دیده می شود و دهه هاست که هیچ جنگنده ی جدیدی به نیروی هوایی این کشور اضافه نشده است. پیشرفته ترین و جدیدترین جنگنده های این کشور از نوع میگ ۲۹ هستند که در دهه ی ۱۹۸۰ از اتحاد جماهیر شوروی خریداری شده اند. همچنین تعدادی میگ۲۳ و سوخو۲۵ نیز در میان جنگنده های این کشور دیده می شوند.  
همه ی این جنگنده ها از کمبود سوخت رنج برده و خلبانان نیروی هوایی نیز آموزش های هوایی بسیار کمی دیده اند. سیستم های دفاع هوایی ارتش کره شمالی نیز بسیار قدیمی بوده و بیشتر شامل هواپیماهای دو باله، تک موتوره An-2 COLT با گنجایش ۱۰ نفر است که در دهه ی ۱۹۴۰ ساخته شده و تنها برای پیاده کردن نیروهای ویژه پشت خطوط دشمن مناسب هستند. جالب این که نیروی هوایی این کشور تعدادی هلی کوپتر MD-500 ساخت کشور ایالات متحده نیز در اختیار دارد که به نظر می رسد از طریق دور زدن تحریم های بین المللی خریداری شده و در سال ۲۰۱۳ در یک رژه نظامی رونمایی شدند.  
در حدود ۵۰ درصد از ناوگان نیروی هوایی کره شمالی در پایگاهی در فاصله ی ۱۰۰ کیلومتری داخل مرز این کشور با همسایه جنوبی خود متمرکز شده است. در کل مقامات این کشور ترجیح داده اند به جای تلاش برای مدرنیزه کردن نیروی هوایی کشور توانمندی نیروی زمینی را بالا برده و توان دفاعی این کشور در مقابل حملات هوایی را تقویت کنند. با این وجود کره شمالی سرمایه گذاری زیادی در زمینه ی تقویت سیستم های دفاع هوایی خود انجام داده و از مدل های جدید و متنوعی از موشک های سطح به هوای موسوم به «SAM» رونمایی کرده است؛ از جمله یک لانچر سیار موشک سام که شباهت بسیاری به سیستم دفاع موشکی قدرتمند اس-۳۰۰ روسیه دارد.
نیروهای ویژه ارتش کره شمالی
اعداد: اطلاعات دقیقی در مورد این نیروها در دسترس نیست اما می توان تعداد آن ها را در حدود ۱۸۰.۰۰۰ نفر تخمین زد.
فراتر از اعداد: مقامات کره شمالی کاملاً می دانند که از لحاظ تجهیزات نظامی توان رقابت با کشورهای متخاصم را نداشته و از لحاظ تکنولوژی ساخت سلاح و لجستیک نظامی نیز بسیار عقب تر از این کشورها هستند. با این وجود آن ها به خوبی دریافته اند که چطور می توانند ضعف خود در این زمینه ها را با تاکتیک های جنگ غیرمتعارف پوشش دهند که عملیات های تهاجمی مخفیانه، غافلگیرکننده و در مقیاس کوچک برای وارد کردن مهلک ترین ضربه به نیروهای دشمن را شامل می شود.  
این عملیات ها معمولاً توسط نیروهای ویژه ارتش این کشور انجام شده که از لحاظ بدنی و تغذیه ای، تجهیزات، آموزش و انگیزه شرایط بسیار بهتری نسبت به دیگری نیروهای نظامی این کشور دارند. نیروهای ویژه ی کره شمالی می توانند از طریق هوا یا دریا یا حتی تونل هایی که در عرض منطقه ی غیرنظامی بین دو کره ساخته شده است وارد بخش جنوبی شبه جزیره کره شوند. همچنین این کشور به طور گسترده ای در زمینه ی جنگ سایبری سرمایه گذاری کرده و تعداد پهپادهای خود را نیز در سال های اخیر افزایش داده است.
موشک های متعارف و سلاح های اتمی ارتش کره شمالی  
اعداد: تعداد سلاح های اتمی این کشور هنوز به طور دقیق مشخص نشده اما تعداد آن ها فراتر از چند ده عدد خواهد بود که از جمله آن ها می توان به ۵۰ موشک بالستیک با برد فراتر از ۱.۴۰۰ کیلومتر، ۶ موشک KN08 با برد فراتر از ۵.۴۰۰ کیلومتر، تعداد نامشخصی موشک Taepodong-2 با برد مشابه و یا حتی بیشتر، احتمالاً یک موشک بالستیک با قابلیت نصب بر روی زیردریایی و موشک های بالستیک دیگر با بردهای کوتاه اشاره کرد.
فراتر از اعداد: کره شمالی ادعا می کند که اولین بمب هیدروژنی خود را در ژانویه سال کنونی با موفقیت آزمایش کرده است. این ادعا تاکنون توسط مقامات ایالات متحده تایید نشده اما بدون شک این کشور چندین سلاح هسته ای در ختیار داشته و متخصصان این کشور سخت در تلاشند که کیفیت و کمیت این سلاح های هسته ای را افزایش دهند. با این وجود آمادگی سلاح های اتمی و بسیاری از موشک های بالستیک این کشور برای پرتاب هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد. مقامات نظامی پیونگ یانگ سخت تلاش می کنند تا کلاهک های هسته ای را چنان کوچک کنند که بتوانند آن ها را روی زیردریایی های خود نصب کنند.  
همچنین در سال های  اخیر اقدامات گسترده ای در زمینه ی تولید و آزمایش موشک های بالستیک قاره پیمای مختلف برای منتقل کردن این کلاهک های هسته ای به اهدافشان و توسعه و آزمایش زرادخانه های هسته ای صورت گرفته است. موشک بالستیک «Taepodong-2» نسخه ی نظامی شده ی راکتی است که در فوریه سال گذشته روی یک ماهواره نصب گردید. همچنین مقامات کره شمالی ادعا کرده اند که موشک های بالستیک قاره پیمایی با برد فراتر از ۶.۰۰۰ کیلومتر را نیز با موفقیت آزمایش کرده اند. اما بر اساس برآوردها جدیدترین دستاورد این کشور در این حوزه، موشک قاره پیمای «Taepodong 3» است که در حدود ۱۳.۰۰۰ کیلومتر برد خواهد داشت و بخش های زیادی از قلمرو ایالات متحده را در تیررس خود خواهد داشت. در صورت موفقیت این کشور در استقرار و پرتاب این موشک خسارات وسیعی به ایالات متحده وارد خواهد آمد.
سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی ارتش کره شمالی  
در این زمینه نیز اطلاعات دقیقی در دست نیست اما مقامات کاخ سفید اعلام کرده اند که کره شمالی به تحقیق و توسعه در هر دو زمینه ادامه می دهد و می تواند از آن ها به شیوه ی موثری استفاده کند، هرچند در سالیان اخیر هیچ صحبتی از این سلاح ها در رسانه های کره شمالی نشده است. بر اساس گزارش های وزارت دفاع ایالات متحده، احتمالاً کره شمالی انبارهای بزرگی مملو از گازهای شیمایی مانند عوامل اعصاب، تاول، خونی و خفه کننده را در اختیار دارد که می تواند آن ها را از طریق خمپاره انداز یا موشک های بالستیک مورد استفاده قرار دهد.
کره شمالی پیمان منع گسترش سلاح های شیمیایی را امضا نکرده و نیروهای نظامی این کشور آموزش های مربوط به انجام عملیات نظامی در محیط های آلوده به مواد شیمیایی را دیده اند. همچنین در این گزارش آمده که کره شمالی به احتمال فراوان سومین انبار تسلیحات شیمیایی جهان از لحاظ بزرگی را در اختیار داد که بیشترین آن ها مربوط به عامل اعصاب هستند. علاوه بر این اطلاعاتی به حجم ۱۵ گیگابایت که یک فراری اهل کره شمالی با خود به فنلاند آورده بود نشان می دهد که پیونگ یانگ آزمایش هایی را در زمینه عوامل شیمیایی و بیولوژیکی روی انسان ها انجام داده است.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: ارتش کره شمالی جنگنده زیردریایی موشک نظامی سلاح موشک های بالستیک ی ارتش کره شمالی زمینی این کشور ایالات متحده کره شمالی نیز ارتش این کشور زیردریایی ها نیروهای ویژه نیروی دریایی نیروی زمینی نیروی هوایی هسته ای ی کره شمالی پیونگ یانگ زمینه ی کره جنوبی ی نظامی موشک ها سلاح ها ی کوچک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۲۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مانور بزرگ مقیاس کره جنوبی در نزدیکی مرز کره شمالی

کره جنوبی مانور‌های نظامی گسترده‌ای را در اطراف جزایر بائنگنیونگ Baengnyeong و یئونپیونگ Yeonpyeong در نزدیکی مرز دریای زرد با کره شمالی برگزار کرد.

به گزارش کیودو، رزمایش شامل «نیروی مانور سریع تفنگداران دریایی، ناو فرود نیروی دریایی (LST-II)، هلیکوپتر MUH-۱ Marineon و خودروی خاکی- آبی تهاجمی کره (KAAV)» و همچنین بالگرد ارتش آپاچی AH-۶۴E بود. 

گزارش شده است که این رزمایش در بحبوحه واهمه از اینکه کره شمالی می‌تواند «پیش از انتخابات پارلمانی ماه آینده در کره جنوبی دست به اقدامات تحریک آمیز محلی بزند» انجام شد.

پیش از این، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با حضور در رزمایش نیرو‌های هوابرد این کشور و نظارت بر عملکرد آنها، خواستار آمادگی کامل ارتش کره شمالی برای هرگونه درگیری احتمالی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • کره شمالی چند موشک بالستیک شلیک کرد
  • ارتش پاکستان از کشته شدن هشت تروریست در وزیرستان شمالی خبر داد
  • کره‌شمالی چند موشک بالستیک شلیک کرد
  • پرتاب موشک‌ توسط کره شمالی همزمان با سفر بلینکن
  • خوشامدگویی پیونگ‌یانگ به بلینکن با شلیک چندین موشک بالستیک
  • کره شمالی موشک بالستیک آزمایش کرد
  • کره شمالی موشک بالستیک شلیک کرد
  • رزمایش کره‌جنوبی برای مقابله با کره‌شمالی
  • مانور بزرگ مقیاس کره جنوبی در نزدیکی مرز کره شمالی
  • مروری بر دستاوردها و رخدادهای نظامی ۱۴۰۲