Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس بازار سرمایه به سهامداران توصیه کرد، به رغم آشکار شدن برخی نشانه‌های برگشت بازار همچون افزایش ارزش معاملات روزانه، جریان نقدینگی را با دقت رصد کنند.

عرفان هودی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک اظهار کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت بازار سرمایه در حالت خنثی و در بدبینانه‌ترین حالت در روند نزولی قرار داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از نشانه‌های برگشت بازار، ارزش معاملات روزانه بوده که طی هفته گذشته، ارزش معاملات روزانه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده و در دو روز آخر معاملاتی، این رقم به ۲۸ هزار میلیارد تومان نیز افزایش داشته و پول حقیقی قابل توجهی نیز از بازار خارج نشده است.

وی ادامه داد: همچنین طی ده روز گذشته، عمده روز‌ها بازار و شاخص کل سبز پوش و مثبت بوده، همه این‌ها نشان می‌دهد تغییر روند بازار در حال شکل گرفتن است و بازار با خروج از روند خنثی یا نزولی در حال ورود به فاز صعودی است، لیکن سهامداران باید این موضوع بدانند که تیر و خرداد ماه طلایی سال جاری در تاریخ معاملات بازار سرمایه ثبت شده، لیکن به این زودی دوباره تکرار نمی‌شود. این به این معناست که با تغییر روند بازار نیز مثلاً از حدود ۵۰۰ تا۶۰۰ شرکت حاضر در بازار سرمایه تعدادی مثبت و سبزپوش و برخی نیز منفی و متعادل معامله خواهند شد.

هودی افزود: روند کلی معاملات صعودی است، ولی سهامداران باید با دقت بیشتری داد و ستد کرده و جریان نقدینگی را نیز دنبال کنند و بدانند نقدینگی در کدام صنایع جریان و گردش دارد؛ مثلا طی هفته گذشته، نماد‌های صنایع گروه پالایشی، خودرویی و بانک بیشترین گردش نقدینگی را داشتند و دو روز پایانی هفته یعنی سه شنبه و چهارشنبه، بیشتر نماد‌های بانکی مثبت بودند، در مقابل نماد‌های پالایشی که طی روز‌های اخیر اکثراً سبزپوش بودند، آخر هفته منفی بودند و این مساله نکته‌ای است که سهامداران باید مورد توجه قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: رصد جریان نقدینگی در بازار کنونی بااهمیت است. با افزایش ارزش معاملات، باید به جریان نقدینگی توجه کرد. در تیر و مرداد ماه اکثر شرکت‌ها صف خرید بودند و سهامداران حتی اگر نماد‌هایی زیان‌ده ـ که p/e مناسبی نیز نداشتند ـ خریداری می‌کردند، به دلیل فضای هیجانی و کاذبی که بر بازار حکمفرما بود، سود می‌کردند.

مدیر عملیات کارگزاری بورس بیمه ایران تصریح کرد: روند معاملاتی روز‌های اخیر نیز همچنان موید این مطلب است که سهامداران همچنان به سودآوری شرکت‌ها بی توجه هستند؛ مثلاً وقتی نقدینگی به گروه‌های بانکی وارد می‌شود، برخی از نماد‌های بانکی که در بازار پایه زرد و نارنجی فرابورس با کمترین شفافیت اطلاعاتی درج شده اند، نیز صف خرید می‌شوند، چون همچنان فضای هیجانی بر کلیت بازار سرمایه حکمفرماست. از طرفی باید به این موضوع توجه کرد که جریان نقدینگی تمایل به گروه‌های بزرگ دارد، همچون فلزات اساسی که اصلاح‌های خوبی داشتند و هفته آینده را باید هفته فلزات اساسی دانست.

هودی در پایان اظهار کرد: به محض اینکه خبر خوبی در صنعت فولاد داشته باشیم، این نماد‌ها می‌توانند کل هفته را سبز پوش باشند؛ کما اینکه چهارشنبه شاهد شکل گیری صف خرید در نماد‌های فولاد، ذوب و فملی بودیم. صنعت پتروشیمی و پالایشی، سهام خودرویی و بعضی نماد‌های سیمانی بسته به فضای صعودی بازار می‌توانند کام سهامداران را بعد از تلخی زیان‌های سنگین چند ماه اخیر شیرین کنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محدودیت های کرونایی کایلی مور گیلبرت جمعه سیاه محسن فخری زاده پرویز پورحسینی بورس بازار سرمایه سهامداران بورس محدودیت های کرونایی کایلی مور گیلبرت جمعه سیاه محسن فخری زاده پرویز پورحسینی جریان نقدینگی ارزش معاملات بازار سرمایه نماد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۳۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟

از هفته گذشته که پس از 18 ماه سرانجام یکی از محصولات ایران‌خودرو با افزایش قیمت مواجه شد جنب‌وجوش دلالانی که از اختلاف حدود 500 میلیون تومانی قیمت کارخانه و بازار پژو پارس لذت می‌بردند آغاز شد. تا جایی که کلیپ‌ها و تصاویر اعتراض برخی مشتریان به افزایش 50 درصدی قیمت پارس از رسانه‌های آن طرف آب سر درآورد.
در حال حاضر فاصله عجیب و غریبی بین قیمت خودرو در کارخانه و بازار بخصوص در مدل‌های پرتیراژ ایجاد شده است. به طور مثال تا حدود یک هفته قبل قیمت کارخانه‌ای پژو پارس 294 میلیون تومان بود؛ در حالی که در نمایشگاه‌های خودرو توسط دلالان تا 800 میلیون تومان فروخته می‌شد.
نتیجه‌ی چنین وضعیتی به این‌جا رسیده که خودروسازان داخلی با زیان انباشته چند ده هزار میلیارد تومانی مواجه شده‌اند. بنابراین تصمیم بر این شد تا با به‌روزرسانی هر از چند گاه قیمت، خودروسازان را از ورشکستگی نجات پیدا کنند تا دست کم بخشی از سودی که به جیب دلالان می‌رود صرف تولید و ایجاد اشتغال شود.
اما واسطه‌ گران که خود را میان مشتریان پنهان می‌کنند با افزایش 50 درصدی قیمت پارس از هفته قبل به تکاپو افتاده‌اند. این افراد تجمعات اعتراضی برگزار کردند که تصاویر مربوط به آن در رسانه‌های خارج از کشور نیز منتشر شد. با این استدلال که می‌بایست خودروهای خود را زمستان 1402 با قیمت قبل تحویل می‌گرفتند. اما هیچ اشاره‌ای به این موضوع نداشتند که هر شش ماه یک بار باید قیمت خودرو به‌روز می‌شد و در 18 ماه گذشته این اقدام صورت نگرفته بود.
در این مساله که همیشه حق با مشتریان واقعی است هیچ شکی وجود ندارد. اما دلالانی که از سودهای حدود 500 میلیون تومانی ناشی از فاصله قیمت پارس کارخانه‌ای و پارس بازار لذت می‌برند بدون توجه به تورم حدود 60 درصدی 18 ماه گذشته نسبت به افزایش پارس اظهار نادضایتی کردند.
در این رابطه نظر یکی از کارشناسان صنعت خودرو را جویا شدیم. امیرحسن کاکایی، نرخ‌گذاری دستوری را منجر به ضرر خودروسازان دانست و گفت: سیاست قیمت‌گذاری در ایران خودرو و سایپا که تولیدکنندگان اصیل ما هستند و از زنجیره تامین برخوردارند در مونتاژکاران هم پیاده شد اما آنجا معقول‌تر عمل کردند. طبق مصوبه شورای رقابت باید هر شش ماه یک بار قیمتها به روز شود. این اتفاق برای مونتاژکاران افتاد اما برای ایران‌خودرو و سایپا 18 ماه طول کشید؛ زیرا مونتاژکاران شوخی ندارند. بخش خصوصی هستند و اگر قیمت آنها اصلاح نشود تولید نمی‌کنند.
وی افزود: ممکن است کسی در مورد کیفیت پارس ایراد بگیرد و بگوید من این خودرو را نمی‌خرم. کما اینکه ایران‌خودرو می‌خواست پارس را کنار بگذارد اما نگذاشتند؛ زیرا در بازار مشتری دارد و نیاز بازار است. بنابراین اگر قرار است پارس با همین کیفیت تولید شود یک قیمت تمام شده‌ای دارد.
کاکایی یادآور شد: طی سالهای اخیر بعضا مسئولان با مشورت کارشناسان تصمیم گرفتند قیمت خودرو را واقعی کنند اما هنگام عمل این اتفاق نیفتاد؛ زیرا به دلیل وجود تنش اقتصادی در سطح جامعه، نگران شدند. با فضای سیاسی که بر صنعت خودرو سایه افکنده کسی جرأت نمی‌کند آنچه درست است را به زبان بیاورد و از ضرر خودروسازان بگوید. اما الان برای حمایت از تولید به مدیران شجاع نیاز داریم.
در شرایطی که عمده کارشناسان بر حمایت از تولید داخل تاکید دارند محاسبات نشان می‌دهد اگر پژو پارس با قیمت 294 میلیون تومان سابق فروخته شود 8000 میلیارد تومان به زیان انباشته ایران خودرو افزوده می‌شود و همه رشته‌ها برای سرپا نگه داشتن این خودروساز اصیل کشور پنبه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • ۱۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • گزارش روزانه بورس ۴ اردیبهشت/ رشد بورس موقتی بود؟
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس
  • واریز ۹۴۱میلیارد تومان سود به حساب سهامداران
  • طلا باز هم گران شد/ ورق در بازار سکه برگشت